Jump to content

Ilmapumppuko vai mikä "vehje" kyseessä?


Guest PJKuona

Recommended Posts

Viikonloppuna käytiin kaverille hakemassa "uusi" Firebird. Kun uusi auto on kyseessä, niin mieleen tulee kaikenlaista kysyttävää. Suurin ihmetyksen aihe meille taisi olla tuo konehuoneesta löytyvä hihnapyörällinen vehje joka tuossa kuvassa näkyy (kts. nuoli). Päättelimme/arvelimme että kyseessä voisi olla ilmapumppu (airpump), osaako joku sanoa onko kyseessä todellakin ilmapumppu? Jos on, niin mikä sen tehtävä on Firebirdissä ja miksi tuo remmi ei kierrä ilmapumpun kautta? Tuskinpa tuota pumppua tuohon ihan huvinvuoksi on tehtaalla laitettu, täytyyhän sillä jokin tehtäväkin olla.

 

http://koti.mbnet.fi/pjkuona/kuvat/firebird/konehuone.jpg

 

Edit: Tuli tämä viesti ensin tuonne väärään osioon, joten siirsin sen heti tänne.

Link to comment
Share on other sites

Onhan se A.I.R. , Air Injection Reaction, eli toisioilma -systeemin pumppu, joka on jätetty pois käytöstä.

Mulla on sama ongelma ajankohtainen:

Pitäis saada asialliseen kuntoon -84 Fordi( vaikkei ookkaan f-body). Systeemi ja toiminta on kuitenkin samoja merkistä riippumatta.

Siitä Fordista on myös jatetty hihna pois; sama hihna pyörittäisi ilmastoinnin kompressoria, joka ei toimi. Täällä osastossa saastelaitteet, näyttää olevan keskustelua asiasta.

 

Kysymyksiäni:

Nytkun EGR-systeemi vaikuttaa vain typpioksideihin NOx, eikä niitä ees Suomessa mitata, niin entäs nää muut? CO ja HC: t. Bensahöyryjä eikai liioin mitenkään tutkita, joten sen kanisterisysteeminkin voi jättää pois.

Jos eliminoin EGR:n (tukin) , mitä kaikkea siitä seuraa?

Jos jätän pysyvästi ilmapumpun (Thermactor Fordin kielellä), pois, mitä tapahtuu päästöille? Mitenkähän pääsisin Fordissa yhtä hienoon diagnostiikkaan kuin Camaron ALDL- on? Fordin engine-valo on kytketty vain öljynpaine- ja vedenlämpöantureihin, ei muualle.

 

Kyselen täällä asiasta, kun tietävin väki on täällä!

Oliskohan missään tietoa Fordin boxeista?

Muuten, mikäs kone ja vuosimalli jne tässä Firebirdissä on kyseessä?

Link to comment
Share on other sites

on varmaan otettu pois käytöstä, ihan vaan että jäis enemmän tehoa pyörille

Mutta täytyyhän tuolla ilmapumpulla jokin tarkoituskin olla? Mihin sitä tuossa autossa tarvitsee ja onko tuon pumpun puutteesta jotain haittaa?

Link to comment
Share on other sites

Pumppu pääasiassa feikkaa päästöjä todellista alemmaksi. Eli puskee puhdasta ilmaa pakokaasun sekaan. Saattaa auttaa katalysaattorin toimintaa vähän.

Ahaa, tästäpä tulikin mieleeni sellainen asia, että voisiko tuolla ilmapumpun puuttumisella olla jotain tekemistä tuon kojelaudassa palavan "service engine soon" -valon kanssa? Autoa ei ole vielä keritty kovin paljon ajaa, mutta näyttäisi siltä että tuo valo syttyy kojetauluun aina kun moottori alkaa olla lämmin, eli kun jonkin matkaa on ajettu.

Link to comment
Share on other sites

Ohjeet koodien lukuun löytyy täältä foorumilta.

 

Jeps, nuo koodit minulla jo onkin ihan tulostettuna ja ohjeet löysin myös täältä foorumilta. Ainoa asia mitä en ymmärtänyt noissa vikakoodeissa, on koodien tulkinta. Sitä ei ollut minusta noissa ohjeissa selitetty. Ymmärsin että se kojetaulussa oleva valo vilkkuu (lyhyttä ja pitkää) ja näistä sitten saadaan se koodi. Mutta miten nuo vilkahdukset pitää tulkita, siihen en vielä vastausta löytänyt. Osaisiko joku neuvoa tässä asiassa?

Link to comment
Share on other sites

Kokeileppas sä uutena tulokkaana tätä ja arvostele/kommentoi millanen olio ohje.

http://netti.nic.fi/~hannux/c/koodit.htm

 

Olin näitä jo silmäillyt aiemminkin. Luullakseni olen käsittänyt tuon vikakoodi homman. Lyhyesti selitettynä se menee siis jotensakin näin:

 

1. kytketään a ja b -navat yhteen sieltä liittimestä.

 

2. Virrat päälle ja Service Engine Soon -valo rupeaa vilkkumaan.

 

Näistä valon vilkkumisista sitten saadaan se koodi, olenko ymmärtänyt oikein?

 

Jos olen tähän asti käsittänyt oikein, niin sitä en kuitenkaan tajua että miten ne vilkkumiset tulkitaan. Eli miten ne valon syttymiset ja sammumiset tulkitaan numeroiksi?

Link to comment
Share on other sites

Eli miten ne valon syttymiset ja sammumiset tulkitaan numeroiksi?

 

Nyt hoksasin, kun hetken tuijotin noita ohjeita. Koodi on ilmeisesti kaksi numeroinen. Ja jos valo vilkahtaa ensin esim. viisi kertaa _ _ _ _ _ , tarkoittaa se numeroa viisi. Sitten valo vilkahtaa esim. neljä kertaa _ _ _ _ , tarkoittaa se numeroa 4. Sitten vain pistetään peräkkäin 5 & 4 ja saadaan 54, eli vika koodi olisi silloin 54. Sitten vain haetaan noista taulukoista mitä ko. koodi tarkoittaa. Ymmärsinkö nyt oikein?

Link to comment
Share on other sites

Mun mielesst se on silleen et vaikka ekaks vilkkuu kaks kertaa tauko yhdenkerran niin se on koodi 21 jne jne ;)ja se toistaa sen muutaman kerran ja sit tulee uus koodi jos on muita.olinko käsittänyt oikein? ::)

Link to comment
Share on other sites

Mun mielesst se on silleen et vaikka ekaks vilkkuu kaks kertaa tauko yhdenkerran niin se on koodi 21 jne jne ;)ja se toistaa sen muutaman kerran ja sit tulee uus koodi jos on muita.olinko käsittänyt oikein? ::)

 

Noin minäkin sen tajusin noiden ohjeiden perusteella.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

8-koneisssa antaa ensin koodin 12 kolme kertaa, ja sen jälkeen jokaisen mahdollisen vikakoodin kolme kertaa, ja lopuksi taas uudelleen koodin 12 kolme kertaa. Tästä tiedät että on antanut kaikki havaitut vikakoodit. Tämä sama toistuu niin kauan kuin oikosulkulenkki on kytkettynä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kuinkas paljon tää A.I.R. -systeemi laimentaa pakokaasuja sitten ?

Onko havaittu CO,HC -arvoissa eroja jos on kytkettynä tai ei?

 

Millanen rakenne ja toiminta on ko pumpulla? Jossain webin syvyyksissä voi olla kuvia??

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...