Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Viikonloppuna käytiin kaverille hakemassa "uusi" Firebird. Kun uusi auto on kyseessä, niin mieleen tulee kaikenlaista kysyttävää. Suurin ihmetyksen aihe meille taisi olla tuo konehuoneesta löytyvä hihnapyörällinen vehje joka tuossa kuvassa näkyy (kts. nuoli). Päättelimme/arvelimme että kyseessä voisi olla ilmapumppu (airpump), osaako joku sanoa onko kyseessä todellakin ilmapumppu? Jos on, niin mikä sen tehtävä on Firebirdissä ja miksi tuo remmi ei kierrä ilmapumpun kautta? Tuskinpa tuota pumppua tuohon ihan huvinvuoksi on tehtaalla laitettu, täytyyhän sillä jokin tehtäväkin olla. http://koti.mbnet.fi/pjkuona/kuvat/firebird/konehuone.jpg Edit: Tuli tämä viesti ensin tuonne väärään osioon, joten siirsin sen heti tänne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jukka Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 sehän se. on varmaan otettu pois käytöstä, ihan vaan että jäis enemmän tehoa pyörille Link to comment Share on other sites More sharing options...
hannux Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Onhan se A.I.R. , Air Injection Reaction, eli toisioilma -systeemin pumppu, joka on jätetty pois käytöstä. Mulla on sama ongelma ajankohtainen: Pitäis saada asialliseen kuntoon -84 Fordi( vaikkei ookkaan f-body). Systeemi ja toiminta on kuitenkin samoja merkistä riippumatta. Siitä Fordista on myös jatetty hihna pois; sama hihna pyörittäisi ilmastoinnin kompressoria, joka ei toimi. Täällä osastossa saastelaitteet, näyttää olevan keskustelua asiasta. Kysymyksiäni: Nytkun EGR-systeemi vaikuttaa vain typpioksideihin NOx, eikä niitä ees Suomessa mitata, niin entäs nää muut? CO ja HC: t. Bensahöyryjä eikai liioin mitenkään tutkita, joten sen kanisterisysteeminkin voi jättää pois. Jos eliminoin EGR:n (tukin) , mitä kaikkea siitä seuraa? Jos jätän pysyvästi ilmapumpun (Thermactor Fordin kielellä), pois, mitä tapahtuu päästöille? Mitenkähän pääsisin Fordissa yhtä hienoon diagnostiikkaan kuin Camaron ALDL- on? Fordin engine-valo on kytketty vain öljynpaine- ja vedenlämpöantureihin, ei muualle. Kyselen täällä asiasta, kun tietävin väki on täällä! Oliskohan missään tietoa Fordin boxeista? Muuten, mikäs kone ja vuosimalli jne tässä Firebirdissä on kyseessä? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 on varmaan otettu pois käytöstä, ihan vaan että jäis enemmän tehoa pyörille Mutta täytyyhän tuolla ilmapumpulla jokin tarkoituskin olla? Mihin sitä tuossa autossa tarvitsee ja onko tuon pumpun puutteesta jotain haittaa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Muuten, mikäs kone ja vuosimalli jne tässä Firebirdissä on kyseessä? Tämä kuvan Firebird on vuosimallia 87. Kone on multi injection V6 2.8l Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Pumppu pääasiassa feikkaa päästöjä todellista alemmaksi. Eli puskee puhdasta ilmaa pakokaasun sekaan. Saattaa auttaa katalysaattorin toimintaa vähän. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Pumppu pääasiassa feikkaa päästöjä todellista alemmaksi. Eli puskee puhdasta ilmaa pakokaasun sekaan. Saattaa auttaa katalysaattorin toimintaa vähän. Ahaa, tästäpä tulikin mieleeni sellainen asia, että voisiko tuolla ilmapumpun puuttumisella olla jotain tekemistä tuon kojelaudassa palavan "service engine soon" -valon kanssa? Autoa ei ole vielä keritty kovin paljon ajaa, mutta näyttäisi siltä että tuo valo syttyy kojetauluun aina kun moottori alkaa olla lämmin, eli kun jonkin matkaa on ajettu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Voipa vaikuttaakin. Kannattaa lukea vikakoodit ja katsoa, mitä se sanoo... Ohjeet koodien lukuun löytyy täältä foorumilta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Ohjeet koodien lukuun löytyy täältä foorumilta. Jeps, nuo koodit minulla jo onkin ihan tulostettuna ja ohjeet löysin myös täältä foorumilta. Ainoa asia mitä en ymmärtänyt noissa vikakoodeissa, on koodien tulkinta. Sitä ei ollut minusta noissa ohjeissa selitetty. Ymmärsin että se kojetaulussa oleva valo vilkkuu (lyhyttä ja pitkää) ja näistä sitten saadaan se koodi. Mutta miten nuo vilkahdukset pitää tulkita, siihen en vielä vastausta löytänyt. Osaisiko joku neuvoa tässä asiassa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hannux Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Kokeileppas sä uutena tulokkaana tätä ja arvostele/kommentoi millanen olio ohje. http://netti.nic.fi/~hannux/c/koodit.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Kokeileppas sä uutena tulokkaana tätä ja arvostele/kommentoi millanen olio ohje. http://netti.nic.fi/~hannux/c/koodit.htm Olin näitä jo silmäillyt aiemminkin. Luullakseni olen käsittänyt tuon vikakoodi homman. Lyhyesti selitettynä se menee siis jotensakin näin: 1. kytketään a ja b -navat yhteen sieltä liittimestä. 2. Virrat päälle ja Service Engine Soon -valo rupeaa vilkkumaan. Näistä valon vilkkumisista sitten saadaan se koodi, olenko ymmärtänyt oikein? Jos olen tähän asti käsittänyt oikein, niin sitä en kuitenkaan tajua että miten ne vilkkumiset tulkitaan. Eli miten ne valon syttymiset ja sammumiset tulkitaan numeroiksi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Eli miten ne valon syttymiset ja sammumiset tulkitaan numeroiksi? Nyt hoksasin, kun hetken tuijotin noita ohjeita. Koodi on ilmeisesti kaksi numeroinen. Ja jos valo vilkahtaa ensin esim. viisi kertaa _ _ _ _ _ , tarkoittaa se numeroa viisi. Sitten valo vilkahtaa esim. neljä kertaa _ _ _ _ , tarkoittaa se numeroa 4. Sitten vain pistetään peräkkäin 5 & 4 ja saadaan 54, eli vika koodi olisi silloin 54. Sitten vain haetaan noista taulukoista mitä ko. koodi tarkoittaa. Ymmärsinkö nyt oikein? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 http://netti.nic.fi/~hannux/c/ses12.gif Tuossa näkyy, miltä näyttää kun vilkkuu koodi 12. Eli yksi välkähdys, tauko, kaksi välkähdystä. Ja sama alusta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gmc63 Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Mun mielesst se on silleen et vaikka ekaks vilkkuu kaks kertaa tauko yhdenkerran niin se on koodi 21 jne jne ;)ja se toistaa sen muutaman kerran ja sit tulee uus koodi jos on muita.olinko käsittänyt oikein? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 http://netti.nic.fi/~hannux/c/ses12.gif Tuossa näkyy, miltä näyttää kun vilkkuu koodi 12. Eli yksi välkähdys, tauko, kaksi välkähdystä. Ja sama alusta. Jeps, minulla oli vain tuo "tulkitsemisperiaate" hieman hakusessa, en sitä heti tajunnut. Nyt lienee olen asian tajunnut oikein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PJKuona Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 28. Helmikuuta, 2005 Mun mielesst se on silleen et vaikka ekaks vilkkuu kaks kertaa tauko yhdenkerran niin se on koodi 21 jne jne ;)ja se toistaa sen muutaman kerran ja sit tulee uus koodi jos on muita.olinko käsittänyt oikein? Noin minäkin sen tajusin noiden ohjeiden perusteella. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest camu88 Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 16. Huhtikuuta, 2005 8-koneisssa antaa ensin koodin 12 kolme kertaa, ja sen jälkeen jokaisen mahdollisen vikakoodin kolme kertaa, ja lopuksi taas uudelleen koodin 12 kolme kertaa. Tästä tiedät että on antanut kaikki havaitut vikakoodit. Tämä sama toistuu niin kauan kuin oikosulkulenkki on kytkettynä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hannux Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kuinkas paljon tää A.I.R. -systeemi laimentaa pakokaasuja sitten ? Onko havaittu CO,HC -arvoissa eroja jos on kytkettynä tai ei? Millanen rakenne ja toiminta on ko pumpulla? Jossain webin syvyyksissä voi olla kuvia?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
zumbar Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Jaa Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Tähän pitää ihan mainita että kerran katsastuksessa ukkeli sano mulle että sulla tulee pakokaasuun jostain happea, että sulla on joku vika jossain Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään