Jump to content

Värinää...

Recommended Posts

kun tekee moottorijarrutuksen ns. 'kohtalaisesta' nopeudesta. Veto päällä värinää ei esiinny. Onko :

- perän rattaat kuluneet veto/moott. jarrutuspuolilta eri tavalla

- perän tms. puslat ehtoopuolella

- joku muu järkevä syy

Muuttuuko varinän taajuus eri vaihteilla? Jos taajuus pysyy samana on aiheuttaja todennäköisesti vaihdelaatikosta taaksepäin.Entä esiintyykö värinää kiihdytettäessä taaksepäin?

Muuttuuko varinän taajuus eri vaihteilla? Jos taajuus pysyy samana on aiheuttaja todennäköisesti vaihdelaatikosta taaksepäin.Entä esiintyykö värinää kiihdytettäessä taaksepäin?

Eipä muutu, värinä tuntuu vain suurehkosta nopeudesta moottorijarrutettaessa eli voi käyttää vain 5- ja 4-vaihteita...

Sitä ei ole mittailtu. Pohdin vain, jos kardaani epätasapainossa, eikös värinä tunnu silloin myös veto päällä - ainakin suuremmilla kardaanin kierroksilla ?

Guest pile

mulla oli kerran kartaani (autossa) epätasapainossa ja kun se painoitetiin uudelleen niin ilmoittivat että on saanut jossain kolhun ja on aavistuksen mutkalla ja eivät sitä saaneet suoraksi .tärinä loppui siltä mopeusalueelta missä se oli ennen painoitusta ja siirtyi muutamaa kymmentä kilometriä ylemmäs.

Oon ite taistellu tota värinää vastaan jo tovin,mut mulla se tuntuu myös vedättäessä 120km/h aika paha 200 paha paha,ja tuntuu et lisääntyy kun löysää kaasun..oon vaihtanu ristikot,renkaat,ja lootan takapään puslan,ei vaikutusta?mistä tulee?vai ajelenko vaan, kaipase joku päivä jostain napsahtaa... :'(

Oon ite taistellu tota värinää vastaan jo tovin,mut mulla se tuntuu myös vedättäessä 120km/h aika paha 200 paha paha,ja tuntuu et lisääntyy kun löysää kaasun..oon vaihtanu ristikot,renkaat,ja lootan takapään puslan,ei vaikutusta?mistä tulee?vai ajelenko vaan, kaipase joku päivä jostain napsahtaa... :'(

vaihdoin vaihlelaatikon kannatin kumin, niin mulla alkoi toi ihme värinä,,,, :( :(

tänää taas tutkitaan mikä ihme vois olla,

perä,kartaani.loota pitäs olla kyllä linjassa,

On semmostakin ilmiötä että ristikko jumittuu tönköksi. Itellä oli aikoinaan takaristikko jumissa koska perän pinioni oli samassa linjassa kartaanin kanssa. Siispä se EI saa olla samassa linjassa jotta ristinivelessä tapahtuu liikettä ja laakerien neulat saa liikuntaa. Tätähän pystyy säätämään Torguearm-tangolla. Tanko perän ja laatikon välissä.

Mun autoon löyty värinän aiheuttaja,renkaissa kehällä heittoa...asennus virhe alun perin, kuulemma tavallista leveissä renkaissa.eka asennusta ei ole tehty kunnolla ja rengas ei ole täysin paikallaan,ja se syö uudenkin renkaan noin 1000km ja tärinä alkaa....ei muutakun uuden tassut alle,ja ammatti liikkeessä.ja vanhat savuamaan....

• 1 month later...

Kokeilkaas kääntää kardaanin puoliskoja 180 astetta toisiinsa nähden. Jos yoke on ollut auki on ihan mahdollista että puoliskot ovat kääntyneet suhteessa toisiinsa. Ne on alunperin tasapainotettu kokonaisuutena ja puoliskojen kääntyminen saa kardaanin pois tasapainosta vaikka muuta väitetäänkin. Itse olen fiksannut värinät kaksi kertaa tuolla tavalla (perä rempan ja laatikon vaihdon jälkeen) kun homman tekijä unohti merkata puoliskojen asennon toisiinsa nähden.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Värinät häipy ja vonkunat, ku vaihdoin eilen eatonin lukon ja kaikki laakerit myös pyöränlaakerit ja vaihdelaatikon peräpuslan. Pinionin ja lautasen hammasvälys 0,25mm, tuli täysin äänetön. Mittariin 232.

• 2 weeks later...

oliko siellä kardaanin etupäässä mikä menee laatikkoo joku holkki/laakeri?näytti olevan klappia kardaanin etupäässä.jospa se värinä johtuis mun autos tosta,