Jump to content

Torsen luistaa?


Ws6

Recommended Posts

Mulla on merkillinen ongelma LS1+T56 trans amin kanssa. Lukko pitää kun tauti kun kiihdyttää suoraa tai kun luistelee vasemmalle, mut oikeelle sladitellessa ei sudi kun sisäpuolen pyörä. Onko muut törmänny samanlaiseen ongelmaan ja voikohan asialle tehä mitään?

Link to comment
Share on other sites

torsenhan ei pidä jos paino siirtyy liiaksi pois sisemmältä pyörältä. Eli oisko niin et ku kuski on ulkokaarteen puolella niin sisempi rengas kevenee liikaa.  Myös quaife käyttäytyy näin pienemmissä nopeuksissa. Joissakin torsen "lukoissa" asiaa on korjattu esijännityksellä. Esim Wave track.

Link to comment
Share on other sites

torsenhan ei pidä jos paino siirtyy liiaksi pois sisemmältä pyörältä. Eli oisko niin et ku kuski on ulkokaarteen puolella niin sisempi rengas kevenee liikaa.  Myös quaife käyttäytyy näin pienemmissä nopeuksissa. Joissakin torsen "lukoissa" asiaa on korjattu esijännityksellä. Esim Wave track.

 

Jotain tämän tyyppistä mietiskelin ittekkin, mut en ollu varma asiasta. Puoliraivolla kun on kuitenkin tultu kaltevaan mutkaan, niin ei sielä kauheesti sisäpyörää mikään paina katuun.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tuon ikäisen trans amin torsen lukkoa pitäisi pystyä kiristämään.

Jäykempi peräöljy saattaa auttaa vähän

 

Rallissa käytettävissä torseneissa on ymmärtääkseni jonkilaiset kitkalevyt lisänä joilla tavallaan tehdään esijännitystä jolloin torsenin toiminta ei mene sekaisin kuten tavallisella torsenilla käy toisen pyörän menettäessä pidon lähes kokonaan. Ainakin quifella valmistaa semmoisia. Onko trans amissa vastaava? Ainakin SS camaron torsenin näytti ihan vavalliselle kun sellainen asennettiin KimmoT:n camaroon.

 

Minun havaintojen mukaan torseni on aivan loistava ajaa verrattuna kartiolukkoon. Varsinkin sateella perä on todella rauhallinen käytökseltään verrattuna kartiolukkoon joka on kuin kemppilukkolla ajaisi. Radalla torsen pelaa hienosti mutta kuten ketjun aloittaja valitti niin joissain mutkissa alkaa sisäkurvin pyörä sutimaan. Minusta vika on liian jäykässä takavakaajassa. Ainakin camaron vakio takavakaaja on aivan liian jäykkä etupäähän verrattuna. Veikkaisin että olisi nopeampi ajaa jos ottaisi koko vakaajan pois.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Elvytetään wanhaa topiccia.

Mä laitoin viimetalvena kolmoskoppaseen tollasen nelosgeneraation torsenin. Shimmauksen teki ammattimies. Noin 3500km se toimi tosi hyvin, mut sitten alkoi mutkissa sisäpuolen rengas lipsua. Ja kun pito menee, niin lukko ei tartu mukaan ollenkaan. Vähän sama efekti joskus koettu torsen quattrossa: kun vetonivel paskantaa niin voima pääsee "vuotamaan" helpoimman kautta pihalle ja siitä tulee yksvetonen/liikuntakyvytön. 

 

Voiko tuota camaron torsenia jotenkin kiristää? Ja/tai minkälaisia lisäpalikoita tarvii hankkia?

Link to comment
Share on other sites

Ainakin osaan torseneista suositellaan mineraali öljyä juurikin pidon takia.

Tilanne paranee jos jäykistää etuvakaajaa ja keventää/poistaa takavakaajan tosin kakkakärryn akseli tuo omat haasteensa suoraan lähdettäessä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ainakin osaan torseneista suositellaan mineraali öljyä juurikin pidon takia.

Tilanne paranee jos jäykistää etuvakaajaa ja keventää/poistaa takavakaajan tosin kakkakärryn akseli tuo omat haasteensa suoraan lähdettäessä.

Ja hyvästi hyvä balanssi. Auto muuttuu pahasti aliohjaavaksi eli puskee, ja rattimiehen takavetoautohan ei puske vaan pitää mennä aina vähän sladissa.

Link to comment
Share on other sites

Ja hyvästi hyvä balanssi. Auto muuttuu pahasti aliohjaavaksi eli puskee, ja rattimiehen takavetoautohan ei puske vaan pitää mennä aina vähän sladissa.

 

Ainakin tuo oma 4 gen kaatuu etu nurkalleen noilla vakio paksuisilla vakaajilla,katotaan muuttuuko tilanne jousi ja iskari jumpan jälkeen vai poistetaanko takavakaaja.

Link to comment
Share on other sites

Ainakin tuo oma 4 gen kaatuu etu nurkalleen noilla vakio paksuisilla vakaajilla,katotaan muuttuuko tilanne jousi ja iskari jumpan jälkeen vai poistetaanko takavakaaja.

Mulla oli edellisessä 1998 Z28: ssa Eibach jouset ja Bilstein B6 iskarit. Eipä pahemmin kallistellut, muistutti enemmän kilpa autoa. Vakio vakaajat riitti mainiosti. Renkaat oli suht kovat edessä 255/40-18 ja takana 295/35-18.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli edellisessä 1998 Z28: ssa Eibach jouset ja Bilstein B6 iskarit. Eipä pahemmin kallistellut, muistutti enemmän kilpa autoa. Vakio vakaajat riitti mainiosti. Renkaat oli suht kovat edessä 255/40-18 ja takana 295/35-18.

 

Ei mulla kilpa autossa ole takavakaajaa ollenkaan😉

Enemmän se kallisteleekin kuin tuo 4 gen

Se on semmoista taiteilua pidon ja ajotuntuman välillä,joskus se liukkaampi alusta on ollu nopeampi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Olen yrittänyt perehtyä tähän luistamisongelmaan ja mahdolliseen kiristykseen, mutta eipä tuohon oikeen mitään ratkaisua löydy. Quattron keskitasauspyörästön prikkamodauksista on foorumeilla jotain juttua, mutta siinä on toispuoleinen tavoite joten ei suoranaisesti auta tähän. Kysyin modausmahdollisuuksista, välyksistä ym. ihan torsenilta iteltään, ja vastaus oli että ei voi tehdä mitään. Toiminta perustuu kitkaan, ja aikojen saatossa pinnat kiillottuu. Suositeltiin kokeilemaan 80/90 mineraaliöljyä, se lisää pitoa 5-10% synteettiseen verrattuna ja toivon mukaan riittäis elvyttämään luistonrajoittimen toimintaa hetkeksi. No tämähän ei mulle riitänyt, joten pistin sen osiksi ihan mielenkiinnosta

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/torsen_osina_zpshgmvxrld.jpg

Nyt sit se tärkein kysymys, että mitä kohtaa te olette tuosta kiristäneet?  :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mielenkiintoinen kuva ja samanlainen, mikä näytti olevan luonnossa myös. Olen ollut siinä käsityksessä, että Torsen perustuu mekaaniseen "pitoon". Mikä siellä muka luistaa kun rattaat ottaa kiinni toisiin rattaisiin jne. Kuten kuvastakin näkyy, mitään kitkapintoja ei siellä näyttänyt olevan.

Ainoat liukupinnat näytti olevan irtonaiset prikat, jotka on vetareihin kiinnittyvien rattaiden ja lukon rungon välissä.

 

Ja ot:na, mistä kannattaa kysellä käytettyjä periä? Siis koko taka-akselia?

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoinen kuva ja samanlainen, mikä näytti olevan luonnossa myös. Olen ollut siinä käsityksessä, että Torsen perustuu mekaaniseen "pitoon". Mikä siellä muka luistaa kun rattaat ottaa kiinni toisiin rattaisiin jne. Kuten kuvastakin näkyy, mitään kitkapintoja ei siellä näyttänyt olevan.

Ainoat liukupinnat näytti olevan irtonaiset prikat, jotka on vetareihin kiinnittyvien rattaiden ja lukon rungon välissä.

 

Ja ot:na, mistä kannattaa kysellä käytettyjä periä? Siis koko taka-akselia?

Ehkä SouthWestTrade hämeenlinna siel on ainakin purkuautoja tai sit ostopalstalle kyselyä joko tänne tai overdrivelle  :)
Link to comment
Share on other sites

Kokemusta ei ole mutta ei periaatteessa pitäis vaikuttaa kun lukon toiminta perustuu hammasrattaisiin eikä kitkalevyihin.

Öljyn jäykkyys voi vaikuttaa jonkun verran niinkuin tavallisiinkin periin ja laatikoihin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...