Jump to content

5.0TBI ei käy


crashbird

Recommended Posts

Mikä mahtaa 5.0TBI konetta vaivata? Tankkasin toissapäivänä 98 ja laitoin STP suutinlisäainetta tankkiin mustan pullollisen, tankilta pääsin kotio mutta aamulla kun starttasin niin koneen lämmettyä hetken alkoi sellainen ettei auto pysy käynnissä kuin väkisin eli nykii ja röpöttää kovasti ei mene kuten kuuluisi.

Tänään aamulla käynnistin ja auto kävi tasaisesti kunnes muutaman minuutin jälkeen kierrokset tasaisesti laski alas ja alkoi aaltoilemaan kunnes sammui. Käynnistyi uudelleen mutta pysyy käynnissä kaasua pumppaamalla ei pysty laittamaan vaihdetta vaan stumppaa koneen silloin heti välittömästi.

 

Tänään myöhemmin laitoin jostain syystä oktaavin korotinta korkillisen tankkiin ja sen perään 10L 96E tämän jälkeen ei edes lupaa mitään vaan pyörii.

 

Tulpat ovat täysin kuivat sulakkeita en ole viellä katsonut. Ostin auton viime viikolla silloin jo oli piiiitkääää starttia myyjä sanoi että huono akku koska ei ole talvella ajeltu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Chevy Nova

    16

  • TransNAM

    10

  • F350

    7

  • crashbird

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tuleeko kipinä? Bensaa ilmeisesti ei tule suuttimista?

Jos tulee kipinä niin pyöriikö bensapumppu?

Jos ei tule kipunaa niin vaihda sytytysmoduuli.

Jos pumppu ei pyöri tarjoa hyppyjohdolla sähköä pumpulle aldl liittimen kautta, jos ei pyöri vieläkään niin vaihda pumppu.

Link to comment
Share on other sites

Tuleeko kipinä? Bensaa ilmeisesti ei tule suuttimista?

Jos tulee kipinä niin pyöriikö bensapumppu?

Jos ei tule kipunaa niin vaihda sytytysmoduuli.

Jos pumppu ei pyöri tarjoa hyppyjohdolla sähköä pumpulle aldl liittimen kautta, jos ei pyöri vieläkään niin vaihda pumppu.

 

Moi

Ekaks missä on toi sytkä moduli suurinpiirtein?

toiseks missä mahtaa olla toi aldl liitin?

Link to comment
Share on other sites

on saattanut STP laittaa moskat liikkelle tankista ja tukkineet bensafiltterin

 

Joo tätä mä just niiku pelkäsinkin... mutta miten se STP osaa ohjata roskat pois tankista siihen tapaan miksi ei bensa osaa?

Joku sanoi et suuttimet olis menny tukkoon sen aineen takia?

Link to comment
Share on other sites

Joo tätä mä just niiku pelkäsinkin... mutta miten se STP osaa ohjata roskat pois tankista siihen tapaan miksi ei bensa osaa?

Joku sanoi et suuttimet olis menny tukkoon sen aineen takia?

 

STP irrottaa paskat bensan sekaan, bensapumppu työntää paskasen bensan bensafiltteriin ja siitä läpi niin kauan kunnes filtteri menee tukkoon. Ei välttämättä olis ihan huonoin idea vaihtaa filtteri uuteen. Ei montaa euroa maksa ja suurella todennäkösyydellä filsua ei oo ikinä vaihdettu...

Link to comment
Share on other sites

Moi

Ekaks missä on toi sytkä moduli suurinpiirtein?

toiseks missä mahtaa olla toi aldl liitin?

 

Sytytysmoduli on virranjakajassa. Musta mokkula kuvassa johon tulee sähköliittimet.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/jakaja_zpscd547cd5.jpg

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/module_zps99a78dcb.jpg

 

Aldl liitin eli obd portti on kuskin jalkatilassa rattiputken vieressä.

http://robertpowersmotorsports.freeservers.com/images/ALDL_plug.jpg

http://www.handen.us/caprice/serial2.html

http://www.handen.us/caprice/aldl.html

Link to comment
Share on other sites

 

Se oli vain kovin erikoista että kylmänä se kävi normaalisti ja hieman kun lämpesi kierrokset tippuivat alkoi se vaeltaminen ja sitten sammuminen...Nyt tosin ei enää käynnisty ollenkaan kuten oli aiemmin puhetta.

Link to comment
Share on other sites

Ääni bensasuodattimelle.

sanoit et huono akku...jos pyörittää huonosti voi joutua sahaamaan.muistasin ::) et pitää pyöriä jotain 300rpm et suuttimet alkaa ruuttaan.

 

Ja bensansuodatin on varmaan siellä apukuskinpuolen takarenkaan paikkeilla?

Link to comment
Share on other sites

Ja bensansuodatin on varmaan siellä apukuskinpuolen takarenkaan paikkeilla?

kuskinpuolella mulla oli tpi.ssä ainakin...ton vaihdosta on hyvä lähtee liikkeelle,syy ja seuraus puhdistusaineen lisäyksestä on ilmeinen.

olettaen et pumppu toimii vielä.

Link to comment
Share on other sites

Ääni tääläkin tuolle suotimelle, omassa tbi:ssä suodin oli kuskinpuolella takapenkin kohdalla...

Ja tuosta sahailusta sen verran että itse syyllistyn samaiseen asiaan heikon akun takia (ei nyt ihan yltiö piitkän tarvi) ja tokikin se edistää käyntiin sahaamista jos suodin oli jo valmiiksi tukkoinen...

Link to comment
Share on other sites

Ääni tääläkin tuolle suotimelle, omassa tbi:ssä suodin oli kuskinpuolella takapenkin kohdalla...

Ja tuosta sahailusta sen verran että itse syyllistyn samaiseen asiaan heikon akun takia (ei nyt ihan yltiö piitkän tarvi) ja tokikin se edistää käyntiin sahaamista jos suodin oli jo valmiiksi tukkoinen...

 

No sen näkee sitten tänään aamupäivällä kuinka kävi.

Link to comment
Share on other sites

No sen näkee sitten tänään aamupäivällä kuinka kävi.

 

Joo bensapumppu sieltä on ainakin entinen.

Bensansuodattimen toinen mutteri oli tosi tiukasti kiinni joten jouduin sahaamaan rautasahalla putken poikki ja irroittamaan sen ruuvipenkissä. Väliin laitoin kumista bensaletkua.

Bensaputkea sahatessa hajosi jarruputki joka alkoi vuotamaan ja joka joudutaan vaihtamaan myös.

 

Bensapumppu vaihdetaan yläkautta, jolloin jouduin tekemään oman uuden tarkistusluukun takakonttiin.

 

Jännästi alkoi tämän tulilinnun tarina...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

..maadoitusvikaa..

 

53. Battery voltage – low/high/error or Egr valve solenoid 1 – Circuit error  ( Depending on the car model )

 

Mittailes, että jännitettä tulee tarpeeksi tietokoneelle, jakajalle jne. myös startissa.

 

Onko sivunapakaapelit syöpyneet eristeen sisältä?

 

EDIT: bensavian voi testata sumuttamalla jarrukliineriä tms suoraan "kaasarista" sisään.

 

Sytkämoduuli aina epäilyn alla (puola vaihtoon samalla)

Link to comment
Share on other sites

Toisessa vikakoodissa tuo 53 oli määritelty vain ylijännitteeksi siis 17.1V tai yli, ja sellaista en ole saanut mittaamalla kertaakaan, siinä sanottiin että myös Vats vika voi antaa tuo koodin 53. Auto siis käynnistyy kyllä kohtuu hyvin, mutta ei käy kuin lipsauttelemalla kaasua, eikä siis pysty edes siirtään autoa kun sammuu heti vaihdetta päällä kokeillessa. Käynnistys siis startin releen maadoitus johto maadoitettuna joka ilmeisesti maadoittuu vasta Vatsin kautta oikein toimiessaan. Pitää tutkia kaapelit jos ne olis syöpynyt, plus kaapeli kyllä lämpiää starttaillessa, eli kyllä siinä voi vikaakin olla, mutta voiko se vaikuttaa niin että ei käy käynnistyttyään? Sytkämoduli on siis uusi ja käyttäytyi samoin vanhalla sytkämodulilla, Puolaa en vaihtanut, mutta pitää sekin vaihtaa vielä.

 

Link to comment
Share on other sites

Mystisten jännitevikojen kohdalla voi vika olla laturissa. Diodivian tapauksessa voi tulla vaihtovirtaa läpi.

Saa testattua yleismittarin AC-V asennossa (ei saa näyttää mitään) tai ottamalla laturinhihnan pois tai laturista johdot irti.

 

 

Toinen on moottorin ja korin välinen maadoitus. Yleensä kuskin puolen kannen takapäässä paljas kuparipunos. Jos maadoitus on huono joutuu laturi nostamaan jännitettä jotta akulle päätyy se n. 14V.

Samalla kiertää maadoitus ties mistä ja sekoittaa moottorinohjauksen.

Helppo kokeilla esim. apuvirtakaapelilla akun"-" > moottori tai mittaamalla jännitehäviö auton käydessä akun miinuksen ja moottorin väliltä. Saa olla max voltin kymmenesosia.

Sama homma myös akku > kori väliltä ja moottori > kori.

Link to comment
Share on other sites

Mystisten jännitevikojen kohdalla voi vika olla laturissa. Diodivian tapauksessa voi tulla vaihtovirtaa läpi.

Saa testattua yleismittarin AC-V asennossa (ei saa näyttää mitään) tai ottamalla laturinhihnan pois tai laturista johdot irti.

 

 

Toinen on moottorin ja korin välinen maadoitus. Yleensä kuskin puolen kannen takapäässä paljas kuparipunos. Jos maadoitus on huono joutuu laturi nostamaan jännitettä jotta akulle päätyy se n. 14V.

Samalla kiertää maadoitus ties mistä ja sekoittaa moottorinohjauksen.

Helppo kokeilla esim. apuvirtakaapelilla akun"-" > moottori tai mittaamalla jännitehäviö auton käydessä akun miinuksen ja moottorin väliltä. Saa olla max voltin kymmenesosia.

Sama homma myös akku > kori väliltä ja moottori > kori.

Laturin päästä tulee normaali noin 14V., ja korkeammalle ei voltit nouse vaikka sais heräteltyä kierroksia paljonkin lisää, mutta tuota johto irti käyttämistä pitää testata. Apuvirta kaapeleilla olen koittanut akulta koneeseen ja akulta runkoon ja rungosta koneeseen, ilman tulosta. Koneelta runkoon tässä menee repsikan puolelta kuparilattakaapeli, koneen pään kiinnitys on putsaamatta kun johto sen verran syvällä että en ole löytänyt kiinnitys kohtaa edes, mut rungon puolelta kiinnitys piste oli auki ja hioin molemmat pinnat puhtaaksi. Vähän hankala hommaa kun pitää olla kaveri käyttämässä autoa, eikä hän saa pidettyä sitä käynnissä, kun kaasun painelussa tarvii olla tarkana että ei lipsuta liikaa eikä liian vähän, jolloin itse ei pysty suorittaan mittauksia oikein hyvin, kun sammuu vähän väliä. 

Link to comment
Share on other sites

Laturin päästä tulee normaali noin 14V., ja korkeammalle ei voltit nouse vaikka sais heräteltyä kierroksia paljonkin lisää, mutta tuota johto irti käyttämistä pitää testata. Apuvirta kaapeleilla olen koittanut akulta koneeseen ja akulta runkoon ja rungosta koneeseen, ilman tulosta. Koneelta runkoon tässä menee repsikan puolelta kuparilattakaapeli, koneen pään kiinnitys on putsaamatta kun johto sen verran syvällä että en ole löytänyt kiinnitys kohtaa edes, mut rungon puolelta kiinnitys piste oli auki ja hioin molemmat pinnat puhtaaksi. Vähän hankala hommaa kun pitää olla kaveri käyttämässä autoa, eikä hän saa pidettyä sitä käynnissä, kun kaasun painelussa tarvii olla tarkana että ei lipsuta liikaa eikä liian vähän, jolloin itse ei pysty suorittaan mittauksia oikein hyvin, kun sammuu vähän väliä.

Jos laturin diodisilta kärähtää, voi jännite olla silt 14V, mutta kanttiaalto sekoittaa ECM:n, vaikuttaisi juurikin siltä, kun joutuu lipsuttelemalla antamaan tarpeeksi bensaa.
Link to comment
Share on other sites

Nyt testasin laturin johdot irti, ei auttanut ongelmaan sekään. Tuo 53 vika on outo koska ecm boksin vaihdon yhteydessä se tuli heti, ei siis kuittaantunut pois vaan vika oli jo ennen kun edes yritti käynnistää ja akku oli ollut irti pidempään.

Selvennyksenä vielä aikaisempiin, että autosta on edelliset korjaajat poistanut Cobran hälyttimen, ja sulakerasia sekä johtoja roikkuu melkoisesti kojelaudan alta, osa katkottu ilman liittimiä, mut vastaavan värisiä en ole löytänyt, että niitä pystysi liittään takaisin. Kaikki sähkölaitteet mielestäni toimii, sähkölasit kylläkin erittäin vaivalloisesti, no takaluukun lukko ei toimi, mutta sieltä on valo pois ja käsittääkseni virta lukkoon menee lampun kautta, valot, vilkut, puhallin, pyyhkijät, pissapoika, mittaristo jne. pelaa normaalisti. Osa ns. päättömiä johtoja varmaan stereoista.

 

 

Link to comment
Share on other sites

...johto sen verran syvällä että en ole löytänyt kiinnitys kohtaa edes...

Johto on pultilla kannen päädyssä kiinni. Kannattaa myös kokeilla ottaa johdosta kiinni ja nykäistä. Jos jää käteen oli hapettunut.

 

 

Sitten sama neuvo kun aina ennenkin: Ota yksitellen antureista liittimiä irti ja kokeile käyntiä. Kokeilukertojen välissä boxin nollaus (akunkenkä hetkeksi irti).

MAP, TPS, lämpöanturit, lambda, jakajan EST, nakutus-moduuli jne. Sillä löytyy mahdollisesti rikkinäinen anturi jos käynti paranee.

 

 

Miltä suuttimien viuhkat näyttää käydessä? Taskulampulla näkee.

Myös bensapaine olisi hyvä mitata. Matala paine voi aiheuttaa vastaavia oireita kun vain pumppaamalla pysyy käynnissä.

 

 

Onko sytkäennakko varmasti oikein? Ja dampperin merkki?

 

 

Mittaa esim. puolalle tuleva jännite käynnissä. Virtalukon "pohjia" on joskus sulanut...

Link to comment
Share on other sites

Johto on pultilla kannen päädyssä kiinni. Kannattaa myös kokeilla ottaa johdosta kiinni ja nykäistä. Jos jää käteen oli hapettunut.

 

 

Sitten sama neuvo kun aina ennenkin: Ota yksitellen antureista liittimiä irti ja kokeile käyntiä. Kokeilukertojen välissä boxin nollaus (akunkenkä hetkeksi irti).

MAP, TPS, lämpöanturit, lambda, jakajan EST, nakutus-moduuli jne. Sillä löytyy mahdollisesti rikkinäinen anturi jos käynti paranee.

 

 

Miltä suuttimien viuhkat näyttää käydessä? Taskulampulla näkee.

Myös bensapaine olisi hyvä mitata. Matala paine voi aiheuttaa vastaavia oireita kun vain pumppaamalla pysyy käynnissä.

 

 

Onko sytkäennakko varmasti oikein? Ja dampperin merkki?

 

 

Mittaa esim. puolalle tuleva jännite käynnissä. Virtalukon "pohjia" on joskus sulanut...

Joo kyllä mä koitinkin nykiä koneen maapiuhaa. Ei jäänyt käteen, ja noita antureita oon irroitellut ainakin

-tps mitattu ja ohmit arvojen mukaiset

-map antaa vikakoodin sen ollessa irti ja vika häviää kun se se kiinni takaisin.

-lämpöanturi imusarjassa

-koko jakaja vaihdettu.

Näistä ei vaikuta käyntiin mikään

-nakutus anturia ja lambdaa en ole tutkinut. Missä nakutus anturi on? Lambdan en ole tutkinut kun en ole viitsinyt tunkata vielä autoo ylös, mut on sekin tehtävä jossain vaiheessa.

 

Ruiskun suuttimet mielestäni antaa hyvän suihkun eikä jää pisaroita tai vuotamaan.

Sytkäennakko on nyt samalla kohtaa kun ennen jakajan vaihtoa, mut ehkä väärin säädetty kun tuolla pumppaus hommalla käynti on hankalaa, enkä irrottanut mitään johtoa sitä lampulla katsoessa ja kääntäessä. Mut silloin kun käyttää sillai pumppaamalla käy siististi ei paututa putkeen tai kaasariin.

 

Mistä bensanpaineen saa mitattua oikein? Kun en löytänyt mitään kohtaa mistä mittaan, niin otin vaan putken irti ja mittari siihen, että näin maksimi paineen ja sitä oli sen mitä mittari näytti. Muistaakseni 7bar.

 

Virtalukon pohjaa en ole tutkinut.

 

Mikä aiheuttaa nyt uudella jakajalla sen että sammuessaan jää kierrosluku mittari päälle, siis jihan kuin jakaja antais kipinää siihen kärjen kohdalle mihin sammui. Vanha jakaja ei tehnyt niin. Loppuu naputus kyllä kun virran kääntää pois.

 

Saako tuollaista leimasta läpi kaasarilla ja hei jakajalla?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tuo VATSin "ohitus" ja riisuttu aftermarket-häly (ajonestolla?) jotenkin vähän haiskahtaa...

Palaako "Security" virrat päällä ja ei pala käydessä?

Ei pala missään vaiheessa security.

Sitä en tiedä onko se Cobra ollut ajonestolla, mutta ryöstäjiä siellä on paljon johdoissa. Ajatus oli tehdä se Vats ohitus oikein, mutta vastus vielä hakematta, ja sen verran etsin johtoja mihin se avainta vastaava vastus tulee ei löytynyt heti, siitä johto viidakosta.

Oma epäily onkin nyt kun osien vaihto ei auttanut että, voisko se Vats estää jotenkin suuttimien toimintaa, kun on noin vähän äkkiä tehty.

Homma alkoi kun etsin ongelmaa miksi se ei starttaa, ja totesin ettei virta-avaimelta tule herätettä, seurasin heräte johtoa startilta tulipeltiin ja huomasin että sisältä lattialla oleva starttirele ei saa maita, ja siitä maajohdosta oli poistettu ryöstäjä jonka surrasin maihin. Laite alkoi siis starttaan ja jopa käymään noin lipsuttelemalla.

Vatsista en tiennyt mitään kunnes sen vika mahdollisuudesta tuli juttua monestakin paikasta.

Link to comment
Share on other sites

Noita Vats-boksejakin on menny...

Ja jos meinaat pitää auton niin tuohan on laitettava jotenkin anyway.

Valkoset ohkaset johdot menee rattiputkelta avaimelle mittaamaan sen vastuksen. Oliko sit johdot vielä keltasen sukan sisällä... Vatsin kytkentäkaavio varmaan löytyy jostain netistä, ja joku tietää tuon toimintalogiikan paremmin.

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...