Jump to content

megasquirt tpi350/th700


5,7

Recommended Posts

mitä tuo vaatisi helpoimmillaan jos lähes vakio autoon vakio boksin tilalle haluaisin megan? kaikki anturit keskustelee ilmeisesti megan kanssa ja maffin saa jättää pois pitääkö rakentaa jokin anturi kampiakselille vai onko olemassa joku muu keino? alkuperäsestä ecm liittimestä saa varmasti hyppyjohdoilla vedettyä tarvittavat piuhat megalle? mega pitää ilmeisesti olla uusin (v3?) http://www.autotune.fi/tuote/191/ms-3-v-30-rakennussarja-musta.

Link to comment
Share on other sites

Moro!

 

Kaikki versiot toimii tpi motin kanssa (1,2,3)

1 versiolla toimii kaikki muu paitsi gm tyhjäkäyntiventtiili. (ei varsinaista haittaa kesäajossa)

2 versiosta eteenpäin gm tyhjäkäyntiventtiiliä pystyy ohjaamaan.

3 versiossa mahdollisuus 8 sylinterisen moottorin sekventiaaliseen sytytykseen ja polttoaineensyöttöön. (Aiemmissa versioissa kaikki suuttimet ruikkii samaan aikaan tai suutintukki kerrallaan (kuten vakio tpi:n ecu) Jos haluat nämä ottaa käyttöön ni sit tarviit kampiakselin päähän ja ilmeisesti myös nokka-akseliin asentotunnistimen.

 

Sytkä ja bensakarttojen resoluutiossa on eroja uudemmassa versiossa on enemmän ja uudemmassa versiossa on mahdollista säätää enemmän "turhuuksia" --> enemmän asetuksia, mitkä voi mennä pieleen  ;D.

 

gm anturit toimii sellaisenaan. Maffi kannattaa heittää pois ja sen tilalle tulee map anturi (löytyy megan piirilevyltä). Sytkä ja polttoainelaitteisiin ei tarvi tehdä muutosta, vaan kaikki saa toimimaan megalla.

 

Jos puhtaalta pöydältä aloitat niin suosittelen versioa 2.

 

Toin liittimen kanssa sulla on pari vaihtoehtoa:

- Laitat megan piirilevyn vakioboksin sisälle adapterilevyä käyttäen: http://www.diyautotune.com/catalog/megasquirtii-to-gm-tpi-19861989-adapter-pcb-p-363.html

- Teet uuden boksin eculle. Katkaiset nykyiset johdot liittimestä ja liität megan mukana tulevaan liittimeen johdot. Samalla heität ylimääräiset johdot pois, niin saat siistimmän konehuoneen.

 

Link to comment
Share on other sites

moi se ms2 v3 http://www.autotune.fi/tuote/4/ms-2-v30-ohjelmoitava-moottorin-ohjausyksikko-rakennussarja-musta saa kelvata jos se kerran suht heittämällä pitäs saada kiinni ihmettelee sitten jatkossa jos haluaa muutoksia tai hifistellä enemmän. tämä ilmeisesti osaa toimia jakajan kautta mutta kuinkas tuo map toinen on ilmeisesti ahdettuihin mutta tuo linkin malli menis tpi:n kanssa? onko tuohon turbiinilukkoon olemassa/ostettavissa joku ohjaus?

omassa vakio boxissa, lastussa, johtosarjassa tms on jotain hämminkiä jota on yritetty selvittää jo pitemmän aikaa tuloksetta ja haluan eroon koko paketista ja sen tuomista ongelmista käytän vaan ne johdot suoraan ecm liittimestä mitä tarvin muut saa viettää eläkettä niillä sijoillaan kunnes jaksan siivota konehuonetta.

ongelma on vaan tietotaito ja käytännön osaaminen että kuinka helppo tuo maallikolle lopuksi on?

Link to comment
Share on other sites

mitä tuo vaatisi helpoimmillaan jos lähes vakio autoon vakio boksin tilalle haluaisin megan? kaikki anturit keskustelee ilmeisesti megan kanssa ja maffin saa jättää pois pitääkö rakentaa jokin anturi kampiakselille vai onko olemassa joku muu keino? alkuperäsestä ecm liittimestä saa varmasti hyppyjohdoilla vedettyä tarvittavat piuhat megalle? mega pitää ilmeisesti olla uusin (v3?) http://www.autotune.fi/tuote/191/ms-3-v-30-rakennussarja-musta.

Ekaks kannattaa miettiä tarvitseeko tosiaan uuden boxin, sen kanssa elämä ei kuitenkaa ainakaan aluksi ole kovin helppoa. Miten paljon meinaat virittää?

Jossakin täällä foorumilla oli juttua vakioboxilla saaduista tehoista ym, mutta enpä nyt sitä löytänyt.

Link to comment
Share on other sites

Ekaks kannattaa miettiä tarvitseeko tosiaan uuden boxin, sen kanssa elämä ei kuitenkaa ainakaan aluksi ole kovin helppoa. Miten paljon meinaat virittää?

Jossakin täällä foorumilla oli juttua vakioboxilla saaduista tehoista ym, mutta enpä nyt sitä löytänyt.

 

Vakioboxissa on omat puolensa ja murheensa. Vakioboksilla moottori/laatikko/koko auto toimii avaimesta käyntiin ilman ihmettelyitä ja päänvaivaa  ;D Kaikki arvot ovat muutettavissa, mutta reaaliajassa ei voi polttaa uutta ohjelmaa sisään. Maffillisella potentiaali riittää ainakin 350 koneheppaan asti. Ahdetulla vielä lisää, kun laittaa paineen mukaan säätyvän bensanpaineen säätimen (esim. prochargerin setti, jossa potentiaalia 400 + konetehoihin).

 

Aftermarket boxilla (esim. mega) uudet säädöt saa haettua kohdilleen ja uudelleen säädettyä ecun heti. Lämpimän moottorin säädöt saa kohdilleen parissa tunnissa, mutta muut säädöt (iac, kylmärikastukset yms) kestää kauemmin. Se että mottori ei toimi kylmänä käynnistettynä heti täydellisesti on kiinni vain omasta viitselijäisyydestä. Kun säädöt on kohdillaan, ei pysty sanomaan, onko autossa vakioecu vai aftermarket.

 

Megaan porukka päätyy, jos haluaa ostohinnaltaan halvimman mahdollisen aftermaket ecun. Suuremmalla rahalla saa johtosarjaan liitettävän ecun (esim. haltec) ja säästää omaa aikaansa (osien kolvaaminen).

 

Jos haluat alkaa säätämään vakioecua, joutuu siinäkin tarttumaan kolviin. Ohjeet löytyy netistä siihenkin.

 

Aftermarket ecun paremmuus alkaa näkyä selvemmin ahdetussa jolloin et tarvitse säädettävää regua. Kun ecusta hajoaa jokin komponentti megan voi korjata itse, haltecin lähettää huoltoon tai sitten pähkäillä missä on vakioecun vika. Aftermarket eculla vikakohteiden määrä pienenee.

Link to comment
Share on other sites

omassa on ollu kaikenlaista vikaa ja ilmeisesti se nyt johtuu jotenkin johtosarja/boksi suunnalta vaikka kaikkea on koitettu temppuilla(ollu pajalla ja monen miehen voimin kotona sepitetty) on vaihdettu kaikkia osia uusiin ja mittailtu ym mutta parhaimmillaan käy 20min hyvin.. nyt olis vaihtoehto ostaa tehdas uus boksi lastu ja johtosarja ~500e? silti ei saada kuin ehkä auto käymään.

halua olis saada yksinkertanen paketti kaikki turha helvettiin ja ainahan sitä piristellä huvittaa kun homma onnistuu aluksi viina muutos ja maffin sais pois jne..

suorasytkää tutkinu mutta vaikka puolat olis etusat http://www.ebay.com/itm/NEW-HERKO-IGNITION-COIL-C1144-D580-UF192-SET-OF-8-FOR-CADILLAC-/380699444922?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item58a37486ba&vxp=mtr taitaa olla toi kammen asentoanturi ym mita ms2 vaatii 8 puolan ohjaukseen olla niin työlästä että paras varmasti pitää jakaja käytössä ja yrittää saada ensin vain toimimaan megalla ja vakio kilkkeillä?

Link to comment
Share on other sites

8 puolan hinnalla kannattaa ennemmin ostaa sellanen moottori, missä tulis mukana ne 8 puolaa.  \m/

 

LSx propaganda alkoi taas  ;D Tottahan toi silti on. Jakajasytkällä on foorumilla pärjätty ainakin + 600 koneheppaan asti  ;) Asentamalla 8 puolaa gen 1 sbc mottiin on vaikea kuvitella, miten saa rahalle vastinetta...

Link to comment
Share on other sites

8 puolan hinnalla kannattaa ennemmin ostaa sellanen moottori, missä tulis mukana ne 8 puolaa.  \m/

m/

 

 

 

suorasytkää tutkinu mutta vaikka puolat olis etusat http://www.ebay.com/itm/NEW-HERKO-IGNITION-COIL-C1144-D580-UF192-SET-OF-8-FOR-CADILLAC-/380699444922?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item58a37486ba&vxp=mtr taitaa olla toi kammen asentoanturi ym mita ms2 vaatii 8 puolan ohjaukseen olla niin työlästä että paras varmasti pitää jakaja käytössä ja yrittää saada ensin vain toimimaan megalla ja vakio kilkkeillä?

 

Voisihan sitä käyttää 8 puolan sijasta, esim. kahta boschin 2x2-hukkakipinä purkkia. Mulla oli tuollaiset SBC-motissa, KMS:n kera.

Link to comment
Share on other sites

omassa on ollu kaikenlaista vikaa ja ilmeisesti se nyt johtuu jotenkin johtosarja/boksi suunnalta vaikka kaikkea on koitettu temppuilla(ollu pajalla ja monen miehen voimin kotona sepitetty) on vaihdettu kaikkia osia uusiin ja mittailtu ym mutta parhaimmillaan käy 20min hyvin.. nyt olis vaihtoehto ostaa tehdas uus boksi lastu ja johtosarja ~500e? silti ei saada kuin ehkä auto käymään.

halua olis saada yksinkertanen paketti kaikki turha helvettiin ja ainahan sitä piristellä huvittaa kun homma onnistuu aluksi viina muutos ja maffin sais pois jne..

suorasytkää tutkinu mutta vaikka puolat olis etusat http://www.ebay.com/itm/NEW-HERKO-IGNITION-COIL-C1144-D580-UF192-SET-OF-8-FOR-CADILLAC-/380699444922?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item58a37486ba&vxp=mtr taitaa olla toi kammen asentoanturi ym mita ms2 vaatii 8 puolan ohjaukseen olla niin työlästä että paras varmasti pitää jakaja käytössä ja yrittää saada ensin vain toimimaan megalla ja vakio kilkkeillä?

mut eihän Se johtosarjavika poistu boxia vaihtamalla
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kolmeen autoon oon megan asentanu joista 2 350(tbi ja tpi)/th700 ja yks ahdineuro. Kaikki saatu pelaamaan hyvin paitsi tyhjäkäynninsäädön kanssa ollut kaikissa vähän ongelmia ja laatikon turbiinilukosta ei tahdo saada ihan alkuperäisen veikkaista. Ohjaukset sinällään onnistuu kyllä. Ahdingolfi toimi 1,3bar ahdoilla ja viinalla (E85) oikein hienosti myös talvella.

 

Megan perussarjan rakentaminen sopivaks vaatii että asentajalla pysyy kolvi kädessä ja tietää mitä tekee. Arvaamalla ei ehkä onnistu. Netistä löytyy kyllä ohjeet lähes kaikille mahdollisille muutoksille.

Onhan niissä Megoissa oma näpräämisensä mutta kun saa säädöt kohilleen ni toimii hyvin ja sama säätäminen se on muissakin viriboxeissa.

Perusbensakoneeseen jakajalla riittää MS1, jos haluaa GM-n vakio IAC-venttiilin toimimaan niin pitää olla MS2 prossu. Piirilevyversiolla ei ole niin väliä joskin V3 säästää rakentelua sisältä ja turbiinilukon tms. saa rakennettua suoraan piirilevylle ja suuttimien ohjaus on parempi.

Eli prossua (MS1, 2, 3) ja piirilevyversioita (V2.2, 3) ei saa sekoittaa.

http://protoparts.fi/catalog/ myy eri versioita. Hyvä paikka, olen käynyt paikalla ostoksilla.

 

Asennuksen voi tehdä useammalla tavalla: koko johtosarja uusiks ja turhat pois (ilmapumppu, maf yms), alkuperäisen (ylimääräisen) boxin sisälle jolloin johtoja ei tarvi muuttaa tai sitten tekemällä adapterin. Ehkä varmin tapa on rakentaa se johtosarja uusiks joskin silloin ei alkuperäiseks palauttaminen enää onnistu.

Peruskäyttiksessä en näe syytä ehjän jakajan poistamiselle. Pienehkö epätarkkuus ei tuu ongelmaks. Viriviri kisavehkeet on asia erikseen. V8 suorasytkä onnistuu sinänsä kaikilla versioilla ainakin hukkakipinällä joko 2 tai 4 puolalla jolloin tarvitaan kampi- tai nokka-akselille anturi.

 

Säätäminen kunnolla vaatii käytännössä laajakaistalambdan ainakin säädön ajaks.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tuossa kun vähä pienessä sievissä nyt tuli ostettua kaverilta:

 

- http://www.autotune.fi/tuote/426/ms1-v22-ohjelmoitava-moottorin-ohjausyksikko-valmis-yksikko

 

niin nii tulipahan vaan mieleen et mihinkähän mä oon pienis siivuis tota suunnitellut tokikin ja tästä päästäänkin tähän että soveltuisiko tähän mun camaroon -91 5.7tpi+th700 vai jätänkö odottamaan sitä hamassa tulevaisuudessa olevaa turbo kulkinetta suosista....??? :-[

Link to comment
Share on other sites

Tuossa kun vähä pienessä sievissä nyt tuli ostettua kaverilta:

 

- http://www.autotune.fi/tuote/426/ms1-v22-ohjelmoitava-moottorin-ohjausyksikko-valmis-yksikko

 

niin nii tulipahan vaan mieleen et mihinkähän mä oon pienis siivuis tota suunnitellut tokikin ja tästä päästäänkin tähän että soveltuisiko tähän mun camaroon -91 5.7tpi+th700 vai jätänkö odottamaan sitä hamassa tulevaisuudessa olevaa turbo kulkinetta suosista....??? :-[

 

Harmi että tuosta ykkösestä puuttuu monia herkkuja, joita uudemmissa on.

Tuolla vissiin saisi tarkemman sytkänajoituksen kampiakselilta, mutta siihen ne edut toistaiseksi varmaan jäisivät lähes vakio mosassa.

Toimivin ratkaisu on pysyä vakioboksissa niin kauan kunnes tulee oikeasti tarvetta muokata moottorinohjausta.

 

Link to comment
Share on other sites

niin nii tulipahan vaan mieleen et mihinkähän mä oon pienis siivuis tota suunnitellut tokikin ja tästä päästäänkin tähän että soveltuisiko tähän mun camaroon -91 5.7tpi+th700 vai jätänkö odottamaan sitä hamassa tulevaisuudessa olevaa turbo kulkinetta suosista.... ??? :-[

Oon jo tarinoinu jotain tuolla ylempänäkin näköjään...

 

Jos ei säätämisen ja asentamisen riesaa lasketa niin:

+ Saa muutettua helposti viinalle (RE85)

+ Saa säätää niin paljon kun haluaa milloin haluaa (vrt. alkuperäinen boxi)

+ Onpahan valmiina tulevaisuuden muutoksille

 

- Turbiinilukon ohjaus huononee

- Tyhjäkäynnin ohjaus huononee ellei vaihda MS2 prossua eikä oo silti yhtä hyvä

Link to comment
Share on other sites

Harmi että tuosta ykkösestä puuttuu monia herkkuja, joita uudemmissa on.

Tuolla vissiin saisi tarkemman sytkänajoituksen kampiakselilta, mutta siihen ne edut toistaiseksi varmaan jäisivät lähes vakio mosassa.

Toimivin ratkaisu on pysyä vakioboksissa niin kauan kunnes tulee oikeasti tarvetta muokata moottorinohjausta.

Oon jo tarinoinu jotain tuolla ylempänäkin näköjään...

 

Jos ei säätämisen ja asentamisen riesaa lasketa niin:

+ Saa muutettua helposti viinalle (RE85)

+ Saa säätää niin paljon kun haluaa milloin haluaa (vrt. alkuperäinen boxi)

+ Onpahan valmiina tulevaisuuden muutoksille

 

- Turbiinilukon ohjaus huononee

- Tyhjäkäynnin ohjaus huononee ellei vaihda MS2 prossua eikä oo silti yhtä hyvä

 

No totakin lueskelin, mut ilmeisemmin olisi helpompaa jos olisi malliltaan ms2.... ?

 

tässä vaan punnitsen tuota että turbiininlukko huononee ja tyhjäkäynti, niin sehän on melkeen yks sama sit ajaa tolla alk.per lastulla kun viriä tossa moottorissa ei ole.... :-\ ja esim mullahan on se ecm ohjattu kiekkamittari malli et toimiiko se enää sen jälkeen jos tuon sinne survoisi ja olihan tossa toki oli yks plussa enemmän kuin miinuksia vs alk.per...  ;D

 

Eli olisiko kuitenkin järkevämpi jättää tuo hyllyyn ja ajaa tuolla alk.per poksilla vai olisko tuossa kuitenkin enemmän potenttiaalia kuin lastutetussa vakio ecm...? itte ku näihin en oo niin perehtynyt... :o

vakiona tuota nyt ei kuitenkaan ole tarkoitus ainiaan pitää...  8)

 

 

 

säätäminen menee kaverin huoliksi, itselle jäisi asennus avun kanssa, kun rupes nyt kuitenkin vähä hiukomaan kun tuola hyllyssä makaa nyt... :D

Link to comment
Share on other sites

Jos varsinaista hyötyä hakee niin ei kyllä vakiokoneessa hyödy megaruutasta yhtään mitään. Sytkän sais tarkemmaks jos jakajan poistaa mutta vakikoneessa menee kyllä rahat hukkaan.

Taitaa huonot puolet voittaa hyödyn. Ainut on lähinnä se helppo säädettävyys.

Taitaa vakiboxissa se ainut pakkosäädettävä olla flektin lämpötila kun mulla ainakin entinen 91 tpi toimi vakionakin hienosti. Vakisofta 91-92 malleissa vaan ei kestä minkäänlaista virittämistä vaan heittää taulukot heti volttia MAP-ohjauksen takia.

Paria vakioboxia (91tpi ja 88 tbi) oon säädelly ja toinen vaihtui lopulta megasquirttiin kun meni hermot koska on niin hidasta hommaa. Vakiboxinkin kyllä saa mihin vaan säätöihin kun viittii.

Link to comment
Share on other sites

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, vaikka OT:ksi menee... mitä kaikkea 90-92 map ohjatun muutos maffilliseksi <-89 vaatisi.

Ecu, maf ja esc-moduli, prommi kylmärikastukseen ja ?

Esc on ainakin päällepäin samanlainen. En tiiä numeroista.

Mutta pääpiirteittäin ecu prommeineen, johtosarja, maf.

Link to comment
Share on other sites

Jos varsinaista hyötyä hakee niin ei kyllä vakiokoneessa hyödy megaruutasta yhtään mitään. Sytkän sais tarkemmaks jos jakajan poistaa mutta vakikoneessa menee kyllä rahat hukkaan.

Taitaa huonot puolet voittaa hyödyn. Ainut on lähinnä se helppo säädettävyys.

Taitaa vakiboxissa se ainut pakkosäädettävä olla flektin lämpötila kun mulla ainakin entinen 91 tpi toimi vakionakin hienosti. Vakisofta 91-92 malleissa vaan ei kestä minkäänlaista virittämistä vaan heittää taulukot heti volttia MAP-ohjauksen takia.

Paria vakioboxia (91tpi ja 88 tbi) oon säädelly ja toinen vaihtui lopulta megasquirttiin kun meni hermot koska on niin hidasta hommaa. Vakiboxinkin kyllä saa mihin vaan säätöihin kun viittii.

 

 

Äh, jääköön tuo ruutta sit hyllyyn odottaan toisia kohteita...  ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...