Jump to content

Kokemuksia BFGoodrich Radial T/A -renkaista


Kolmio

Recommended Posts

Kotterossani on nuo otsikossa mainitut BFG-renkaat ja hyvin ovat pelanneet eikä mitään erityistä moitittavaa. Rupesin kuitenkin pohtimaan renkaiden ominaisuuksia verrattuna tavallisten autojen kumeihin. Toisin sanoen sitä, että ovatko ameriikan renkaat ominaisuuksiltaan miten lähellä tai kaukana vaikka jotain Nokian valmistamia rahvaampia renkaita.

 

Omissa ajeluissa en ole huomannut BFG:ssä mitään ihmeellistä kuivalla saati märällä - aina olen tiellä pysynyt. Yksi kevät tosin jouduin ottamaan auton ajoon aikana, jolloin pihalla oli vielä lunta vaikka tiet olivat sulat: renkailla ei ollut yhtään pitoa siinä lumisella pihalla ja perä melkeinpä vain liukui sivusuunnassa kun yritin pakittaa. En olisi uskonut kesäkumien olevan sentään noin olemattomat lumella.

 

Erittäin mielenkiintoinen tieto olisi, että kuinka kauan kilometreissä tai ajallisesti porukalla nämä renkaat ovat kestäneet. Mulla ne ovat olleet kolme vai neljä kesää, ajoa yhteensä ehkä 20 000 km, ja kulutuspintaa on yhä jäljellä 5-6 mm. Eipä noita siten kovin usein joudu vaihtamaan, onneksi, sillä +800 ekua per kierros on kohtalaisesti oravannahkoja...

 

Autoa en ole muilla renkailla kokeillut ja siksi mahdotonta sanoa missä määrin huomaisin arkiajelussa eroa, jos edes huomaisin. Sinänsä mulle ei ole itseisarvo, että autossa pitää olla jenkkirenkaat vaan joskus tulevaisuudessa normimmatkin kävisivät, jos niissä turvallisuuspuoli olisi jotenkin paremmissa kantimissa ja leveydessäkin silti löytyisi. Toki nämä valkotekstiset kumit ovat ziljoona kertaa näyttävämmät kuin jotkut tavalliset renkaat.

 

Link to comment
Share on other sites

Itselläni oli joskus nuo samat bfg:n renkaat 245/50/16 kokoisina ja ihan mukavan tukevat ne vedellä kurveihin ja urissa. Paisto päivää ei tullut tuolloin tarkistettua, mutta melko liukkaat verrattuna esim. Saman kokoluokan nexen ja kumhoon. Samassa koko luokassa tuli vahingossa ostettua joskus myös jotkut halppis renkaat joiden merkkiä en muista ja niiden ajo-ominaisuus oli paljon em. Huonompi niin rengasmelun kuin uraominaisuuksien osalta. Toivottavasti rivien välistä löytyi jonkunlainen vastaus kysymykseesi.

 

 

Renkaiden kestoon olen väärä kaveri sanomaan mitään  ;D

 

Link to comment
Share on other sites

Ei oo kokemuksia noista BFGoodrich Radial T/A renkaista, mutta jenkkirenkaista General "mitkä nyt olikaan malliltaan", 245/50-16. Generalit oli kyllä surulliset. Kyllähän niilläkin ladulla pysyi, mutta jos autosta yritti jotain repiä irti niin ei mitään toivoa. Renkaista loppu ominaisuudet ennen ku päästiin edes vauhtiin. Hankook Ventus Sportit kun tuli alle Generalien jälkeen, niin ei pysty edes vertaamaan. Sama ku olis verrannu Trabanttia ja Lamborghinia. Taitaa General tehdä kyllä jo onneks ihan moderneja renkaita, eikä perinteisiä jenkkilolloja...

 

Sitä en tiedä miten Radial T/A on uudistunut viimeisen 40v aikana, mutta on ainakin kulutuspinnaltaan täyttä 60-lukua. Ja nopeusluokat taitaa olla siellä 180km/h luokkaa. Nostalgia tarkotukseen varmasti oiva rengas, mutta jos sitä alkaa vertailemaan johonkin moderniin kesägummiin, niin jotenkin veikkaisin ettei T/A:lla ole mitään jakoa, varsinkaan jos mietitään turvallisuuteen ja pitoon vaikuttavia seikkoja. On nimittäin renkaissakin tapahtunu viimesen 40v aikana ihan pientä edistystä...

Renkaissa ylipäätään on käsittämättömän isoja eroja.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä ollut useamassa autossa kyseiset renkaat ja ihan kestävät ja jopa talvella ajokelpoiset.Tosin autot on olleet lähes vakioita ja kyl niilä on pärjännyt myös kiihdytyskisoissa ehkä vähän kovaääniset normiajossa mut ei oo mua haitannut. :)

Link to comment
Share on other sites

Omiakin käyttäjäkokemuksia on tullu useemmastakin autosta ko renkaista

plussat

-Halvat

-Näyttää hyvältä

-Hyvä pito kuivalla asfaltilla.

-Hyvä kyyti ja looginen ajokäytös .

-Sopii suomen uraisille teille

-Saa valkoisilla kirjaimilla

 

Miinukset

-Onneton pito märällä

-Pehmeä runko.

-Ei sovellu perfomance ajeluun ollenkaan

-Nopeusluokka H

 

Link to comment
Share on other sites

Valmistajan omilla sivuilla on luokitteluja tämän rengasmallin kyvyille: www.bfgoodrichtires.com/tire-selector/category/hot-rod-tires/radial-t-a/tire-details. Seiskaa ja kasia lykkää, paitsi polttoainetaloudellisuudesta heruu vain vitonen. Sitä lukuun ottamatta ei nuo huonoja arvioita ole. Käyttäjäarvioita on satoja ja niiden valossa rengas on saanut todella paljon kiitosta. Liekö merkittävä osa arvioijista Kalifornian biitseiltä, jossa keli harvemmin piiskaa siten kuin Suomessa...

 

Renkaiden kovuutta tai pehmeyttä en sen enempää ole ajatellut paitsi että jotenkin "pömpöllään" kumit tuntuvat olevan normipaineissakin. Sen sijaan niin mäkin olen järkeillyt, että luulisi nykyaikaisten rahvasrenkaiden olevan ainakin turvallisuudeltaan näitä kehittyneempiä. Kuten sanottu, en ole saanut autoa luisuun märällä saati kuivalla, joten renkaiden rajoja en tiedä. Eivätkä ne mun herrasmiesajeluilla paljon näytä kuluvan. Kuviointi tosiaan on ainakin tavisautojen renkaisiin nähden hyvin vanhahtava - olen nähnyt tuollaisista vastaavista mainoksia viimeksi 1990-luvun loppupuolen autolehdessä. Ei vanhahtavuudessa itsessään mitään vikaa ole, kun autokin on 1980-luvulta, mutta turvallisuusnäkökulmissa voi ollakin.

 

Link to comment
Share on other sites

Vähän off topic, mutta tuli muisto mieleen muutaman vuoden takaa, kun oli vielä kyseiset renkaat alla.

Elo-syyskuu ja vettä tuli taivaan täydeltä.

Olin risteyksessä 80-luvun camino rinnalla.

Mistään kilvanajosta ei sentään ollut kyse.

Valojen vaihtuessa kummatkin meistä yritti päästä liikkeelle varovasti, mutta pito oli olematon.

Oli varmasti hölmön näköistä sivullisista ja varsinkin takana odottavista, sillä nipin napin päästiin risteyksen yli niiden vihreiden valojen aikana.

Sittemmin seuraavana kesänä tuli annettua beeäffille kunniallinen burn out saattohoito.

Tilalle tuli nexenit ja hetken ihmettelin mihin tehot ovat hävinneet kun ei sudi ilman jarrua ;D

 

 

Link to comment
Share on other sites

jotenkin "pömpöllään" kumit tuntuvat olevan normipaineissakin.

 

Mikä rengaskoko ja mitä paineita pidät?

Rengasfirman kone laittoi 3bar ympäriinsä 245/50/16.

Tosin laskin takarenkaiden paineita 2.7:aan.

Link to comment
Share on other sites

Vähän off topic, mutta tuli muisto mieleen muutaman vuoden takaa, kun oli vielä kyseiset renkaat alla.

Elo-syyskuu ja vettä tuli taivaan täydeltä.

Olin risteyksessä 80-luvun camino rinnalla.

Mistään kilvanajosta ei sentään ollut kyse.

Valojen vaihtuessa kummatkin meistä yritti päästä liikkeelle varovasti, mutta pito oli olematon.

Oli varmasti hölmön näköistä sivullisista ja varsinkin takana odottavista, sillä nipin napin päästiin risteyksen yli niiden vihreiden valojen aikana.

Sittemmin seuraavana kesänä tuli annettua beeäffille kunniallinen burn out saattohoito.

Tilalle tuli nexenit ja hetken ihmettelin mihin tehot ovat hävinneet kun ei sudi ilman jarrua ;D

sama kokemus mulla noitten pidosta, m-

Link to comment
Share on other sites

Eipä näytä olevan häävejä kokemuksia noiden gummien sadeominaisuuksista. Mulla ei tosiaan ole moitittavaa ollut sateessakaan vaikken varmaan niin paljon silloin ole ajellutkaan. Vain kerran satuin olla ajossa oikein vimpan päälle rankkasateessa, keskellä kaupunkia, mutten jäänyt valoihin sutimaan. Sitä en kuitenkaan unohda kun viime kesänä ajoin hitaasti tutun pihaan ja auto lähti puskemaan nurtsilla niin, että melkein olin klapipinossa.

 

Mitä nyt joistakin muista keskustelulangoista olin ymmärtävinäni, Cooper Cobrat ovat olleet kenties jopa vieläkin tylymmät saippuarenkaat joskin kestävät. En tiedä tehdäänkökään tuota rengasta enää, kun uutena sitä ei näytä ainakaan Suomesta juuri löytyvän. Komeat kumit nekin ulkoisesti valkosivuteksteineen, mutta ei se kauheasti lohduta jos täkäläisissä olosuhteissa preeriaominaisuudet eivät välttämättä piisaa.

 

Taidan seuraavalla kiekalla ottaa käyttöön jotkut muut renkaat, vähintäänkin uteliaisuudesta. Mulla rengaskokona on ulkomuistista heitettynä 215/70 ja rengaspaine 2,5, vanteet ovat toistaiseksi olleet vain 14-tuumaiset. Talveksi tuuppaan aina kolmeen siltä varalta, että sattuisi väljähtymään seisoskeluaikana...

 

Link to comment
Share on other sites

Cooper Cobrat.En tiedä tehdäänkökään tuota rengasta enää, kun uutena sitä ei näytä ainakaan Suomesta juuri löytyvän.

 

muutama sarja ollut,liukas ja uraherkkä mutta kestää kulutusta.

kyllä noita vielä,mutta Cooperin Zeon paljon parempi,kun Cobra  ;)

Link to comment
Share on other sites

muutama sarja ollut,liukas ja uraherkkä mutta kestää kulutusta.

kyllä noita vielä,mutta Cooperin Zeon paljon parempi,kun Cobra  ;)

 

cobrat oli siitäkivoja et aina suti kun painoi kaasua  ;D

mut zeonitkin sutii kun lataa enempi voimaa koneeseen....muuten pito tosi hyvä  :W

Link to comment
Share on other sites

cobrat oli siitäkivoja et aina suti kun painoi kaasua  ;D

mut zeonitkin sutii kun lataa enempi voimaa koneeseen....muuten pito tosi hyvä  :W

ei kai voi kuitenkaan verrata matti ja töppö street legaleihin, :W

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...