Jump to content

ristikon vaihto?


F350

Recommended Posts

Takimmainen ristikko olis helppo vaihtaa, kun on pulteilla kiinni, mutta mites tuon etummaisen saa vaihdettua? Se kun näyttää prässätyltä. Samalla vois vaihtaa tuon laatikon laakeriholkin, minkä sisään kardaanin pää menee, onko tietoa miten se kannattaa tehdä?

Link to comment
Share on other sites

Terve,

 

Eikö eturistikkosi ole kiinni semmoisilla lukitusrenkailla tai vastaavilla?

 

Kun olet irroittanut takaristikon voit vetää koko kardaanin pois vaihteistosta ja käsitellä sitä jossain muualla kuin auton alla.

 

Kun saat lukitusrenkaat irti niin voit ristikon sisäpuolelta hakata ristikon laakerikupit irti ulospäin vaikka tuurnalla tai ruuvitaltalla yms. Kun vanhat on irti niin uudesta ristikosta otetaan laakerikupit päistä, vain toiset ensin, ja laitetaan ristikko paikalleen ja työnnetään ulkokautta laakerikupit paikalleen. Sama toistetaan sitten toisten laakerikuppien kohdalla.

 

Jos et saa itse vanhoja ristikoita irti niin ainahan voi viedä uuden ristikon esim. koneistamolle vaihdettavaksi kun on kardaani irrallaan.

 

Toivottavasti oli apua.

Link to comment
Share on other sites

Ristikos ei välttämättä näy mitään lukitusta, omas oli vissiin alkuperäiset ja ne oli lukittu jollain liimalla.

Kaasulla kun antoi lämpöä niin rupes tulemaan valkoista töhnää ulos ja sai painettua ristikon pois.

Link to comment
Share on other sites

Siellä takapäässäkin kardaanissa olevat laakerikupit on prässätty ja lukittu sisäpuolisilla c-renkailla kuten etupäässä kaikki neljä. Lähtevät kyllä irti pienellä taltalla naputtelemalla. Voipi olla että c-renkaan toistä päätä pitää painaa vastaan ettei ala pyörimään, melki vaatii kaverin avuksi. Eikä noita laakerikuppeja mun tietääkseni saa hakata irti. Ite vaihdoin joskus niin että tein sellaisen halkaistun putkenpätkän mikä sopii kardaanin silmukoiden väliin(vaatii kyl askartelua, tämä siksi etteivät silmukat väänny jos kupit ovat tiukassa) ja sit koko paketti ruuvipenkkiin. Alapuolelle sellainen hylsy/putkenpätkä mihin mahtuu laakerikuppi sisälle ja yläpuolelle sellainen mikä mahtuu kardaanin silmukan sisälle. Tuossa pitää olla tarkkana ettei ristikko murjo alasilmukkaa. Paina alempi kuppi pois ja sit käännä kardaani ylösalaisin. Nyt iso hylsy tms. alle ja pienellä hylsyllä paina ristikon "tapista" alas jolloin saat vastakkaisen kupin irti. Näin saat kardaanin tyhjäksi. Ennen ristikoiden purkua laita merkille missä asennossa etupään joke on kardaaniin nähden. Voi olla tehtaalla kohdistettu/tasapainotettu, ei kaikissa tosin. Nyt vain päinvastaisessa järjestyksessä uudet ristit/kupit paikoilleen. Tarkkana ettei laakerineulat kaadu, nimim. kokemusta tuostakin. Toivon että osasin selittää ymmärrettävästi. Lisäys: muistin että tuolla korjauskäsikirjassa on kuva tuollaisesta u-palasta millä homma hoituu myös. Lisäys taas: en saa kuvaa näkymään. Yritän vielä :-[

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän sitä näillä ohjeilla pääse alkuun tuon ristikon kanssa. Kannattaako laatikosta irrottaa takaosa pois ja vaihtaa laakerihela pöydällä vai lähteekö se niin helposti että sen saa vaihdettua alla ollessa?

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäiset on lukittu paikalleen kuumaliimalla tms. (varaosat tulevat vasta sisäpuolisilla seekereillä) joten esim "kosaani" tms. olisi kova sana.

Itse käytin sellaista retkikeittimen säiliöllä pelaavaa "kosaania". Ei maksa paljoa taisi olla 20 euroa säiliön kanssa, on pieni ja kätevä mutta pystyy kuumentamaan 650 C asteeseen...

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäiset on lukittu paikalleen kuumaliimalla tms. (varaosat tulevat vasta sisäpuolisilla seekereillä) joten esim "kosaani" tms. olisi kova sana.

Itse käytin sellaista retkikeittimen säiliöllä pelaavaa "kosaania". Ei maksa paljoa taisi olla 20 euroa säiliön kanssa, on pieni ja kätevä mutta pystyy kuumentamaan 650 C asteeseen...

 

Onneksi tallista löytyy vanha kunnon " kosaani toho" ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Pika-apua kaivattas kun justiin olen ko.hommaa alottelemassa,niin saako kardaanin surutta vedettyä laatikosta irti kunhan takapää on irti? Ja se takapään ristikon keskitys? Mä raaputtelin siihen peränhaarukkaan sen näkyvältä osalta mihin laakerikuppi loppuu,riittääkö tuollanen millintarkkuudella ja onko ylipäätään kuinka arka värinöimään jos ei keskellä?Mutta nyt alkuun kun perästä on kardaani vapaa niin saako vedettyä kun etuvetosen akselin ikään?

Link to comment
Share on other sites

Juu akseli on vaan painamalla laatikon sisällä, ja lähtee vetämällä.

Ristikoita ei saakkaan laitettua niin etteivät keskittyisi.

Ainakin kun ite vaihdoin niin painuivat vaan sen kupin verran eli vastasivat niihin lukitusrenkaisiin.

Link to comment
Share on other sites

Joo sieltähän se lähti ja samalla näky syykin niihin kolahteluihin vaihdon aikana oikein rivosti kiihdyttäessä...Oli jättäny etupää ihan kunnon jäljen pohjaan...Onneks otin sen kuminkin sinne.Mutta:kuinka paljon väljää saa olla,vai saako ollenkaan siinä laatikon akselilla? Mulla heiluu n.2milliä,tuntuu aika isolta.Eli meneekö se lootan takapääkin uusiin?

Link to comment
Share on other sites

Eikös siellä ole se holkkikin sisällä ja siitä ulospäin se stefa vai muistanko väärin. Eipä siinä väljyyttä saisi olla, ja ainakin tuo oma on todella jämptillä sovitteella laatikossa

Link to comment
Share on other sites

Ja holkilla tarkotat sitä kardaanin holkkia vai?En ole tota perämötikkää purkanu joten en tiedä sitä systeemiä,mutta kun kardaani on paikallaan niin tilannehan voi olla toinen,kokeilin välyksen ilman kardaania...Faija ainakin meinas että tuskin gm:n 180 ajetussa lootassa voi olla ihmeempiä välyksiä,saati sitten kun on aika vasta huippupajalta tullu jossa on vahvistettu ja perusrempattu+vielä stefa on uus...Voi kai siinä joku unohdus olla käyny mutta epäilen,siks kaipailenkin kommentteja aiheesta että kuin paljo kelläkin on seitensatasen perässä välystä,siis suoraan akselilta kokeiltuna ilman kardaania ja sen holkkia.

Link to comment
Share on other sites

en tiädä mikä välys kuuluu olla,mutta 2 :sta th-700 loodasta mistä oon kardaania irrottanu ihan muita huoltotoimia varten,on tuntunu about samankaltanen välys.mitään ääniä tai oireita ei ollu,eikä oo tullu.

Link to comment
Share on other sites

Joo ei tässäkään tunnu mitään oireita,toi revenny kumi oli tiedossa jo jonkin aikaa ja se tosiaan näkyy sitten fyysisestikkin.Ajossa ilmeni mulla sillai et pintakaasulla oikein persherkistelyllä tuntu pientä "nykimistä",eli lootan takapään pomppimista.Melkein näillä+isän tiedoilla työnnän sulakkeen takasi uusilla ristikoilla ja sillä lootankumilla.

Link to comment
Share on other sites

Tuli vielä mieleen että jos joku tarvii rautakardaaniin ristikkoja niin mulla olis tossa uudet...Otin kempeleestä kahdet kun en kattonu/ajatellu että kumpi sulake on,näky olevan alumiini eli chevy-g30 eteen ja g20 taakse.Rautaseenhan on molemmat näköjään samanlaisia.Jos niitä lähtee asioikseen palauttelemaan niin sama myydä suoraan..

Link to comment
Share on other sites

Jep siinä lootan ulostuloakselissa on aika härskin oloinen välys, mutta se kuulunee asiaan kun näköjään kaikissa laatikoissa se on about samanlainen.

 

 

Jees, tuo välys poistuu kun yoke on paikallaan liukuhelan sisällä m/
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...