Jump to content

´89 Houkutuslintu


JariN

Recommended Posts

Meillä on aika samanlaiset pulkat ja viritysaatokset. Itse ostin kans kesällä -88 350 Firebirdin. Periaatteessa kun ajatellaan nii eihän mitään vanhaa konemallia kannata virittää mitenkään jos siinä ei ole mitään etua uudempaan versioon, esim nyt LS konetta ajatellen. Yleensä aina sitä uusinta rautaa virittäessä saa parhaan tuloksen, toki on jotai poikkeuksiaki olemassa..

Mutta kun näiden vanhojen kanssa eletään niin ite olen siihen tulokseen taipumassa, että maltillisesti uusin jotain, mitä edullisesti parempaa tuohon koneeseen saan haalittua. Ja mitä ehkä voi käyttää uudemmissa koneissa, esim pakosarjat, taitaa osittain olla yhteensopivia useampien pikkulohkojen kans, ni aina plussaa seki.

Itellä tuo lukko toimii ihan samalla lailla ku sulla. Suoraan piirtää kahta viivaa, vasemalle kääntyes kans kahta, oikeelle ku pyörittää niin yks rengas huutaa, mut kohta toinen liittyy lauluun mukaan. En usko et se on varsinainen vika, viskolukko vaa on semmone rimpula. Ite vaihdatin siihe öljyt ja tein RVS käsittelyn ku auton ostin.

 

Link to comment
Share on other sites

Harmittavasti edes pakosarjat ei sovi ristiin vanhan pikkulohkon ja LS lohkon kanssa.

Oikeastaan mikään moottorinosa ei käy ristiin.

Pakosarjojen jälkeinen putkisto, jonkunlainen avarampi hengitys koneelle, ne pystyy hyödyntämään jos kone vaihtuu jossain kohtaa uudemman malliseksi.

Link to comment
Share on other sites

Harmittavasti edes pakosarjat ei sovi ristiin vanhan pikkulohkon ja LS lohkon kanssa.

Oikeastaan mikään moottorinosa ei käy ristiin.

Pakosarjojen jälkeinen putkisto, jonkunlainen avarampi hengitys koneelle, ne pystyy hyödyntämään jos kone vaihtuu jossain kohtaa uudemman malliseksi.

 

Aijaa. No kuitenki, vaikkei sit ne osat mitä näihin vanhoihin virittelee käy LS koneisiin, niin ite ajattelen et joko matalan budjetin maltillista settiä vanhaan koneeseen, tai koneen vaihto uudempaan.

Jos siis järjellä miettii, jos taas on toisinajattelija ja haluaa oikeen kunnolla värkätä, nii sit vanha ahtamaan ja tehä kaikki temput ja kokeilla kuinka kestää  8).

Jos jossainvaihees oot tilaamassa jotain nii vois ehkä tilata samassa jos tulee kauempaa mikäli saa halvemmalla.

Link to comment
Share on other sites

Asioita selvitelty hieman.

Energy suspensionin 3-18131G puslasarja ilmeisesti sisältää kaiken tarvittavan ja olis ihan järkevän hintainen. Iskarit sen sijaan ei ole maltillisen hintaisia...

 

Mites taka-akseli, kannattaako haalia ysipulttinen vai pitäytyä 10pulttisessa? Olis tiedossa GTA:n akslisto, tosin ei vielä tietoa että mikä tollasen markkina-arvo on. Mut siinä sais samalla leyjarrut, ne kun pitäs olla jos tehokkaampaa konetta haaveilee papereihin.

 

Kävin kyselemässä virkamiehiltä koneenvaihtoon liittyviä vaatimuksia. Ilmeisesti mallisarjan tehokkain on 250hv TTA ja tällöin prosenttisäännön mukaan max tehot sais olla 300hv. Ja otteessa olevan massan perusteella kW/kg raja ylittyy 306hv kohdalla.

Link to comment
Share on other sites

näyttää olevan onnellinen lt1 omistaja ja uudempi ku 93 et poksllekin voi jotain vähä helpommin jos tarve iskee m/

 

Juu, '94 camarosta melkolailla täydellinen paketti ja mielestäni vielä ihan järkevillä metreillä (noin 140tkm).

 

Onko vakio pata ja onko menossa ponuun tuollaisenaan, vai tuleeko rähinä palikkaa sisuksiin?

 

Elimenluovuttajassa oli vakiota avarampi putkisto, mut ei muita ulkoisia merkkejä että olis ronkittu. Jos tehtaan ilmoittama suorituskyky on suunnilleen tallella, niin nykyiseen verrattuna se on jo vakiona ihan rähinäpalikka ;) Ja jotta käytettävissä olevat resurssit niin harrastekassan kuin vapaa-ajankin suhteen pysyis edes jossainmäärin järkevyyden rajoissa, niin eiköhän siinä ole yhdelle talvelle ihan riittävästi tavotetta jos sen sais paikalleen ja käyntikuntoon tuollaisenaan.

Link to comment
Share on other sites

syynää vesipumpun ympärys ennen ku laitat kiinne vesipumppu on mukavampi uusia kun se on tossa lattialla ja jos vähänkään kunto epäilyttää ni pistä uus maksaa kyl luokkaa 150 mut paljo mukavampi ku just käymäänsaadusta koneesta poikiva pumppu. niillä kun on taipumusta hajota tos 100 000 kilsan jälkee oma kesti 153tkm ja sit rupes hukkaa nestettä ja pumpussa laakeri ihan sökö, voi näkyy sielt pumpun ja jakopäänkopan välistä jos vaan mahtuu kurkkimaan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

syynää vesipumpun ympärys ennen ku laitat kiinne vesipumppu on mukavampi uusia kun se on tossa lattialla ja jos vähänkään kunto epäilyttää ni pistä uus maksaa kyl luokkaa 150 mut paljo mukavampi ku just käymäänsaadusta koneesta poikiva pumppu. niillä kun on taipumusta hajota tos 100 000 kilsan jälkee oma kesti 153tkm ja sit rupes hukkaa nestettä ja pumpussa laakeri ihan sökö, voi näkyy sielt pumpun ja jakopäänkopan välistä jos vaan mahtuu kurkkimaan

 

Vesipumppu on ulkoasultaan tuoreemman näkönen kuin muut alumiiniosat, joten lienee kertaalleen vaihdettu. Rungon numeroiden perustella vois olla jopa ihan tältä vuosikymmeneltä. Joten annetaan olla toistaiseksi.

 

Koneswapin suhteen on jo hieman käsiä heiluteltu. (Kuvat klikkaamalla isommaksi kuten tapana on ollut)

Ensin keulasta palasia pois tieltä.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TPI_keula_purettuna_zps47fb7e51.jpg

 

Puskurin kiinnitysruuveista osa oli korvattu pultti/mutteri-yhdistelmällä ja niiden sinkitys oli edelleen niin hyvässä kunnossa että tuskinpa ovat kauaa olleet paikoillaan. Eipä tuo mihinkään asiaan mitenkään vaikuta, mutta tulipahan huomattua.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TPI_puskurin_ruuvit_zps3dc524ad.jpg

 

Sitten vähän johtoja ja letkuja irti. Ja pitihän siitä poistaa myös konepelti, kiinnityspultit jne.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TPI_letkut_irti_zps225e6554.jpg

 

Pikkuhiljaa homma alkoi olla nostoa vaille valmis. Mutta kun kun talli on pieni, niin eihän siellä mahdu moottorinostimen kanssa heilumaan ihan hulvattomasti. Noh, laajennetaan ulkotiloihin. Tosin pihan kaltevuudesta johtuen täytyi tehdä talliinpäin kaatavat "ajosillat", ettei koko keksintö valahda kadulle.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TPI_berberi_pihalle_zps11ca7052.jpg

 

Sitten nostoliinat kiinni ja vetoja.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TPI_nousee_zpsd3bf6a5b.jpg

 

Koneen korvakkeet yritti riidellä apurungossa olevien kannakkeiden kanssa, mutta pienellä muljautuksella lähti sovinnolla. Tein jämäkästä vanerista ja pienistä kääntyvistä kumipyöristä lavetin, jonka avulla konetta voi siirrellä näppärästi ahtaissa tiloissa.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TPI_lavetilla_zps3429574a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sitten johtojen perkaamista. Menneinä vuosina olen tottunut audien ja vokkeloiden kanssa siihen että moottorin johtosarja ja muun auton johtosajra on erotettu toisistaan liittimillä, mutta tässähän olikin pettymys kun kaikki on vain yhtä ja samaa johtonippua. Tuosta pitäs erotella TPI:n piuhat

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TPI_johtojen_erotusta_zpsc61861e6.jpg

 

Ja kyllähän ne siitä lähti kun aikani mittailin ja pätkin piuhoja

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TPI_johtosarja_zps98951a5f.jpg

 

Jäljelle jäi vain muutama(kymmenen) karvaa kytkettäväksi.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_johdot_eroteltu_zps5672c3a9.jpg

 

TPI:n johtosarjasta pätkäsin pois hyttiin tulevan liittimen, ja siitä pitäisi siis lähteä uusilla vedoilla kohti konehuonetta. Kaivelin hyllystä yhden edesmenneen elimenluovuttajan johtosarjan ja sieltähän löytyi kivan värisiä piuhoja. On muuten USA mallin VR6 volkkarista, eli juuri tähän tarkoitukseen sopivia ;)

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_johtoja_zps7fe16c34.jpg

 

Erottelin vokkelon johtohelvetistä sopivan paksuisia ja suunnilleen sopivan värisiä lankoja liittimen jatkoksi. Kolvia, kutisukkaa, teippiä ja valmis

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_hytin_piuhasarja_zpsa0bbaa96.jpg

 

Näin korin puoli alkoi olla pääpiirteissään valmis vastaanottamaan modernimpaa moottoria, joten seuraavaksi LT1:sen kimppuun.

Ilmastoinnin tarpeellisuuden suhteen kävin henkistä taistoa: kivahan se ois olla, mutta toisaalta melko tarpeeton se viimekesänäkin oli. Katto auki ajellessa siitä ei ole mitään apuja ja kylmällä katto kiinni sitä ei tarvii. Kosteella kelillä se toki kuivattais sisäilmaa, mutta tämähän on pääasiassa nätin kelin auto. Parin päivän pähkäilyn jälkeen laitoin AC-delete-hihnapyörän tilaukseen. Ja samalla tuli uus neloskoppasen kenno, kun ei käytettynä sopivaa löytynyt.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_uusikenno_zps41fe0909.jpg

 

Dummy-hihnapyörän rungosta piti porata kierteet pois

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_ac_delete_zpsce05feb4.jpg

ja shimmailla prikoilla sopiva etäisyys rungon ja kompuran kannakkeen väliin, jotta sai asennettua oikeaan paikkaan.

Moottorin ollessa irrallaan heittelin paikalleen uusia tulppia, johtoja ja muuta normaalia. Käytin venakopat auki ja ei ollu karstapaskakertymiä tai silminnähden kulumia. Kopat kiinni, liinat kiinni ja tähtäilemään kohti lootaa.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_menossa_zps3a691b81.jpg

Sinne sujahti

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_paikallaan_zps5c80b4f4.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Vuorossa letkutusta ja putkitusta.

Ohjaustehostimen paineletkun lähtöputki LT1 pumpulta ja simpukalle menevä putki alkuperäistä. Väliin kumiletkua ja valmis

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1-ot-letku_zpsb685b6d9.jpg

 

Tehostimen paluuletkuun jätin alkuperäsen metallisen jäähdytyslenkin ja siitä sit vaan letkulla säiliölle.

 

Jäähdyttimen kenno paikalleen. TPI:n ylävesiletku on liian pitkä

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_ylavesiletku_zpse1e2dc15.jpg

mutta menee mukavasti paikalleen kun lyhentää vähän.

TPI:n alavesiletku ei käy mitenkään, mutta "romulaarista" löytyi joku hivenen pienempihalkaisijainen mutkaletku ja sopivan kokoisia mutkia päihin.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_alavesiletku-rakennussarja_zpsdfa7241d.jpg

Väliin aluputkesta holkit ja sekin meni paikalleen siksi aikaa kunnes parempi löytyy.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_alavesiletku_zps49b61bce.j

 

Neloskoppasen Y-putki ei sovi suoriltaan, joten tarvii vähän leikata ja liimata ja lisätä yhdysputki sekä laippa katille.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_yputki_zpsfca7490d.jpg

 

Bensalinjoihin jatkopätkät ja paikalleen. Lämmityslaitteen letkut kytkin TPI:n muovihaaralla/venttiilillä vesipumpulle. Ei mahdu tuossa olemaan lopullisessa asennuksessa, mutta tässävaiheessa mahtuu. Kaasuläppäkotelon lämmityksen jätin pois, sitä ei kesäautossa tarvita. Ja kansien pikkuletkuun jatke jotta ylettyy kennolle. Sitten tilapäisiä sähkötyksiä, alipaineletkujen kytkentää, maffi yms paikalleen, jäähdytysnesteet, öljyt ja tehostimen öljyt sisään. Testivalmius ei ole kaunis.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1-koekaytto_zpsf866d284.jpg

Jännityksin sekaisin tuntein akun kengät paikalleen ja virtoja päälle. Toistaiseksi kaikki hyvin.

Sitten vähän starttia, ja sehän hörähteli käyntiin!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Jos en ihan väärin muista niin -92 corveten alavesiletku sopii ~ heittämällä LT1 swappiin.

 

Kiitos vinkistä.

 

Pakolliset vastoinkäymiset ja haasteet alkaneet.

Käyttelin koneen lämpöseksi ja TPI:stä otettu lämmityslaitteen kennon vesihaara/säädin murtui. En tiedä oliko vanhan muoviosan heikkoutta, vai omaa tyhmyyttä osan sijoituksen suhteen. Mutta tulipahan aika reilusti siivottavaa kun marinoi jokapaikan höyryävällä glykolisotkulla  :(

Ohitin lämmityslaitteen letkulla ja uusi yritys. Tehostajan pumppu ulisee pahaenteisesti.

 

Sähköpuolella on sellanen mystinen probleema, että välillä kone käy vain muutaman sekunnin. Tällöin antaa ajoneston vikakoodin. Eli ECM ei jostainsyystä aina saa haluamaansa pulssia varkaudenestolaatikolta. Avaimen ja lukijan yhteispeli toimii, koska startti pyörii ja lähtee käyntiin joka kerta.

Mitähän se VATSin poisto ecm:stä käytännössä tarkoittaa. Ecm on tietysti tyytyväinen vaikkei signaalia tule, mutta blokkaako se samalla 2,5V jännitteen liittimestä A25? Ja jos blokkaa, niin toimiiko loput vats:ista edelleen normaalisti?

 

Kierroslukumittari ja lämpömittari ei näytä mitään, vaikka johdotus on ehyt. Onko tämä yleisesti tiedostettu yhteensopimattomuusasia vai mulla joku bugi jossain? Öljypainemittari toimii, ja tietysti jännite- ja polttoainemittarit.

 

Niin joo ja kyllähän se vuotaa jäähdytysnestettä vesipumpun ja lohkon välistä! Jos olis ottanu mikken vinkistä onkeensa, niin ei tarviis opetella kantapään kautta...  :W

Noh, vielä minä perkeleeni kesytän.

Link to comment
Share on other sites

Tehostajan pumppu ulisee jos systeemissä on ilmaa.

Keulaa ylös, moottori sammuksiin ja tehostajan säiliöstä korkki auki. Kääntele rattia laidasta laitaan niin kauan että säiliöön ei enää tule kuplia.

 

VATS pitäs toimia muilta osin ok jos poistetaan ECM:ltä.

 

Kierroslukumittarille suoraan puolalta signaali niin toimii ok.

Eikös lämpomittari saa signaalin suoraan anturilta? Onko sama anturi kuin TPI-koneessa?

Link to comment
Share on other sites

Tehostinta ilmasin ennen käynnistystä ja ekan käytön aikanakin, mut ääntää silti.

 

Tänään irroitin vesipumpun. Laakerointi tuntui hyvältä. Käyttöakselin boorit/holkki oli ruosteessa kun O-rengas oli kovettunut. Askartelin uudet tiivisteet, laitoin akseliin rasvaa uusien O-renkaiden kanssa ja paikalleen. Käyttelin koneen lämpimäksi ja ei vuoda enää. Tai vielä.

 

Mittailin lämpömittarin anturia ja se on ilmeisesti kuoleentunut. Kylmänä (tallissa reilu 10C astetta) vastus pitäs olla noin 5000ohm ja irrallisessa TPI:ssä oleva anturi näyttääkin sitä, mutta tämä LT1:ssä oleva anturi näyttää noin 2Mohm. Vastus kyllä tippuu lämmetessään kuten kuuluukin, lukemat on vaan pikkuisen väärällä hehtaarilla...

 

Kierroslukuprobleemaan löytyi tollanen

http://chevythunder.com/1994-95%20LT1%20ignition%20circuit.bmp

Kuvan perusteella kierrosluku kulkee mittarille valkoista johtoa pitkin filtterin kautta, mut mun johtosarjassa ei ole tuota valkosta johtoa ollenkaan. Kierrolukusignaalin otin ecm:ltä pinnistä "tach output". Ilmeisesti se sieltä sit tulee filtteröitynä signaalina ja kolmoskoppasen mittari ei sitä älyä.

Puolassa on kuitenkin pinni tolle valkoselle johdolle vaikka liitin on tyhjä. Ujutin puolan liittimeen piuhan pätkän ja kytkin mittaristolle, nyt tuli eloa rundimittariin. Kiitos JoukoY, olit jälleen oikeassa  m/

Link to comment
Share on other sites

noista lämpötila antureista kumpaa anturia mittailit koneesta lt1 kun niit on kaks vesipumpussa oleva joka väärin näyttäessään kiusaa koneen käyntiä ja sit siel 1 ja 3 sylinterien välissä on mittarille anturi mikä vaikuttaa vaan mittariin ja niis on ollu liittimen kontaktissa ongelmaa ettei meinaa yhdistää ja siks mittari ei näytä mitää.

Link to comment
Share on other sites

Nuo mittaukset tein kannessa olevasta lämpömittarin anturista, ja suoraan anturin pinnistä ilman johtoa.

Diagnostiikkaportin kautta katsottuna se vesipumpun anturi näyttää järkeviä. Vaikka tuskin se hukkaan menee jos molemmat uusii samalla kertaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uudet lämpöanturit vaihdettu ja nyt lämpömittari näyttää järkeviä. Samalla laitoin uuden termostaatin. Myös veten alavesiletku saapui.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_alavesiletkut_zpsa3a05734.jpg

Ei ihan heittoasennus, mut saihan tuosta letkun rakennussarjaan apuja ja liitoksien määrää vähennettyä.

 

TPI:n kaasu-, cruise- ja kickdownvaijerinkuorien kiinnike ei tietenkään soveltunut LT1:seen, joten piti tehdä uusi.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_vaijerikiinnike1_zps0307697c.jpg

 

Ja paikalleen

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_vaijerikiinnike2_zpsf45d9ebe.jpg

Vielä tarvii tehdä kickdownvaijerille kiinnike läppäakselin vipstaakkiin.

 

ECM kävi hoidossa, kiitos mikke. m/ Ohjelmasta poistettu tarpeettomien asioiden vikadiagnostiikkaa, joten nyt on mielekkäämpi testailla ja touhuta. Ja kesän cruisailuja silmälläpitäen fektien käyttölämpötiloja alennettu. Jatkoa varten täytyis hankkia ohjelmointiin sopivat välpät itselle. Mulla on elekman kaapeli lainassa ja ainakin data kulkee, mut soveltuisko tollenen myös ohjelmointiin?

http://www.elekma.com/aldl_-_usb_kaapeli_obd1

 

Testisähköt tein aiemmin rumasti sokeripaloilla toimivuuden toteamista varten, ja pelit rokkaa joten sillä osastolla on siistimistä. En kuitenkaan halunnut kolvata kiinteitä johdotuksia samaan malliin kuin alkuperäiset oli, koska haluan että moottorin johdotukset pitää olla irroitettavissa autosta ilman sivuleikkureita. Jos vaikka joskus tarve vaatii, ja etenkin kun koskaan ei tiedä että mistä syystä ja milloin. Mutta ei nuo sokeripalatkaan tietenkään käy, joten täytyy puuhastella vähän parempien liittimien parissa.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_johdotusta_zps458ba4b3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pikkuhiljaa kasailtu ja tänään rakennelma näki ensimmäistä kertaa päivänvalon.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_LT1_ensipuraisu_zpsquuqpifm.jpg

Toiveena ois ajaa pahimmat bugit pihalle ennen ajokauden aloitusta, ensimmäisenä kokeiluna pikkulenkit pihatiellä. Ja kyllähän se veti suupieliä virneeseen kun läpät aukeaa ;D Pelkää sutimistahan se on tuolla sohjossa, mutta kaasuun vastaavuus saattais olla parempi kuin TPI:n kanssa.

 

Perässä on nyt normiöljyt ilman lukkolisäainetta. Kokeilin josko tuolla vois "elvyttää" lukon toimintaa, kun jotkut ovat raportoineet että auttaisi. Testiajossa toinen pyörä sohjossa ja toinen sulalla -> lappu lattiaan ja kumpikin pyörä lyö tyhjää. Toimii siis paremmin kuin viimekesänä. Ei haittais vaikka tällä vippaskonstilla vois siirtää lukkomurikan hankintaa seuraavalle ropauskaudelle, mutta jää nähtäväksi.

 

Koeajo päättyi (onneksi omaan pihaan) change-engine valon syttymiseen. Sähkö alkoi loppua, kun ei näköjään lataa. No hyvä että tämäkin tuli esille nyt, eikä ajokauden alussa pettymyksenä.

 

 

Turbiinilukon toiminnasta sanotaan jotta

The purple wire on pin A has +12V from the brake switch.

The green wire on pin B goes to the 4th gear input on the ECM and is grounded by the 4th gear switch in the transmission.

The tan and black wire on pin D goes to the ECM and is grounded by the ECM to lock the TCC.

 

Tohon omaani en ole tehnyt mitään muutoksia, siis muita kun napsinut TPI:n eculle menevät piuhat pois. Sähköt tulee laatikon liittimelle jarrupolkimen kautta kuten kuuluukin. Mut vihreä on maissa siihen saakka kunnes nelonen kytkeytyy, ja sit yhteys katkeaa. Takarenkaat ilmassa paikallaan testattuna. Sehän toimii ikäänkuin nurinpäin?

Link to comment
Share on other sites

Hienoa, että alkaa olla paketti vähitellen toimintavalmiina m/

 

Perässä on nyt normiöljyt ilman lukkolisäainetta. Kokeilin josko tuolla vois "elvyttää" lukon toimintaa, kun jotkut ovat raportoineet että auttaisi. Testiajossa toinen pyörä sohjossa ja toinen sulalla -> lappu lattiaan ja kumpikin pyörä lyö tyhjää. Toimii siis paremmin kuin viimekesänä. Ei haittais vaikka tällä vippaskonstilla vois siirtää lukkomurikan hankintaa seuraavalle ropauskaudelle, mutta jää nähtäväksi.

 

Mä olen antanut itselleni kertoa, että tuollaisessa 'limited slip' -lukkoperässä se lisäaine mahdollistaa parkkipaikkakääntyilyn ilman lukkolevyjen rutinaa, siis antaa pienissä nopeuksissa renkaiden pyöriä eri nopeuksia ilman lukkolevyjen merkittävää kulumista. Ilman lisäainetta lukko alkaa todennäköisesti takkuilla parkkeerauksissa. Ja vaikka tuntuisi siltä, että lukko pitää paremmin, niin kulunee itse asiassa nopeammin kuin lisäaineen kanssa...

 

"Toinen pyörä sohjossa ja toinen sulalla asfaltilla - lappu lattiaan" lienee kitkalukkoperän näkökulmasta se melkein paskin tilanne. Pahempi voisi olla sohjon tilalla jäätä ja aavistus vettä vielä liukasteena.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laturin kanssa jouduin raapimaan päätä montakin kertaa. En muista lukeneeni lataukseen liittyviä erityishuomioita LT1 swappiin liittyen, vaikka kytkentä onkin hieman erilainen 4genissä kuin kolmoskoppasessa. Ja mullakin se kyllä toimi koekäytössä. Vanhasta laturista oli säädin ja diodi paskana, joten hankin uuden. Heitin paikalleen ja se kesti ehjänä jopa pari minuuttia. Mittailin taas piuhoja ja kaikki ok, joten toinen uus laturi paikalleen. Ja taas kärähti. Tässäkohtaa alkoi kiristellä hermoa kaikilla asianosaisilla. Onko vika toimittajalla huonossa komponenttierässä, vai autossa, vai miehessä? Auton suhteen asiat on edelleen samalla mallilla kuin aiemminkin: heräte tulee ja syöttökaapelin vastus näyttää nollaa. Vai voisko syöttökaapelin fusible link olla ahdistava tekijä? Kolmannen uuden laturin kanssa pelasin varman päälle: vaihdoin uuden syöttökaapelin ja otin herätteen suoraan akulta. Käyttelin koneen lämpimäksi ja toimi. Samalla mittasin alkuperäisen herätevirran johtoa ja ei siellä mitään erikoisuuksia näkynyt. Siirsin herätteen virtalukon taakse ja edelleen toimii.

Vian aiheuttaja jäi tässäkohtaa mysteeriksi, mutta hyvä että toimii (ainakin toistaiseksi) ja kiitokset tavarantoimittajalle kärsivällisyydestä  :)

 

Mutta eihän asioiden ratkominen tältä talvelta vielä tähän jäänyt. ECM menee vikatilaan jo kierrättää konetta yli neljän tonnin. Tapahtuu ihan jo paikoillaan huudattamalla. Antaa VSS vikakoodin. Mielestäni ohjelmasta on poistettu vikadiagnostiikka tuolta osin samalla kun laatikon diagnostiikka disabloitiin. VSS piuhat ei ole mulla kytkettynä tällähetkellä, koska en tarvitse sitä mihinkään. Mittaristo saa nopeustiedon laatikon anturilta.

Jos LT1 aivolaatikko nyt kuitenkin haluaisi pulssin nopeusanturilta, niin eikös vikakoodi pitäisi tulla aina, eikä vain korkeilla kierroksilla?

 

Mä olen antanut itselleni kertoa, että tuollaisessa 'limited slip' -lukkoperässä se lisäaine mahdollistaa parkkipaikkakääntyilyn ilman lukkolevyjen rutinaa, siis antaa pienissä nopeuksissa renkaiden pyöriä eri nopeuksia ilman lukkolevyjen merkittävää kulumista. Ilman lisäainetta lukko alkaa todennäköisesti takkuilla parkkeerauksissa. Ja vaikka tuntuisi siltä, että lukko pitää paremmin, niin kulunee itse asiassa nopeammin kuin lisäaineen kanssa...

 

Olen ymmärtänyt samoin. Ja myös lueskellut, että jos lukko luistaa niin sekin pilaa toiminnan aika tehokkaasti. Ja tämä kun viimekesänä lipsui, niin uusiminen on edessä jossain vaiheessa jokatapauksessa. Mut mieluummin sen pilaa liialla pidolla kuin luistolla ;) Tiukoissa käännöksissä sisämutkan puoleinen renkula jäpöstää vastaan, joten ensivaikutelman perusteella tuo tuntuis pitävän nyt yllättävän hyvin. Voishan sinne lorauttaa lisäainetta sekaan kokeilumielessä, mut nyt on niin vähän ajometrejä takana että toiminnasta tai lisäaineen tarpeellisuudesta ei varmuudella tiedä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...