Jump to content

´89 Houkutuslintu


JariN
 Share

Recommended Posts

m/ Haha! Näähän ois täysin päteviä talviautoja jos painonjakauma ois jonkun verran suopeampi, eli enämpi taka-akselilla. Itse ajoin TBI 3 genillä monta monituista talvea keski/pohjoissuomiakselilla, ja ei ollut edes lukkoperää. Amerikan M+S:illä oli jokunen "läheltä piti" -tilanne, mutta kapeahkoilla Nokian nastarenkailla oli jo täysin jees.
Link to comment
Share on other sites

m/ Haha! Näähän ois täysin päteviä talviautoja jos painonjakauma ois jonkun verran suopeampi, eli enämpi taka-akselilla. Itse ajoin TBI 3 genillä monta monituista talvea keski/pohjoissuomiakselilla, ja ei ollut edes lukkoperää. Amerikan M+S:illä oli jokunen "läheltä piti" -tilanne, mutta kapeahkoilla Nokian nastarenkailla oli jo täysin jees.

sama täällä ajellut kaikilla 2,3,4 ja nyt 5gen kesät talvet hyviä ja lämpöisiä ajaa kun on hyvät renkaat m/ m/ 8)
Link to comment
Share on other sites

Juu eipä tuolla pystynyt laskettelemaan torvi auki juuri ollenkaan. Polkimen käyttöä enemmän huolestutti nuo kesäkäyttöön tehdyt jäähdytysratkaisut, että vetääkö se jäihin jo ennen pelipaikalle saapumista... Onneksi ei.

Maalissa joku arkkitehti-insinööri eli kasariturboaapin kuljettaja tuli haastelemaan, että näytti kivalta kun tulilintu liikkui aktiivisesti. Kuulemma kuin näkkileipä: leveä, matala ja jatkuvasti vinossa.  :W

 

Onhan tästä tietty monenlaista kuultu vuosienvarrella, aina ralliautosta korvetteen ja kaikkee siltä väliltä. Mutta että näkkileipä  :o

Koitin aikoinaan ajaa talvella, kk taisin sitkeillä. Kun lämpötila laski -20 nurkille alusta muuttui niin kovaksi ettei perse enään kestänyt ajella ;D Manuska pitäis olla vähintään että enään koittaisin :W

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.

Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

 

Tiedän ja harkitsin, mutta jatketaan tähän kun kerrankin on asiaa.

 

Pari kesää tässä menikin aivan kuten internetin keskustelupalstojen jumalat on meitä valistaneet: LSX swapin jälkeinen elämä on huoletonta vaaleanpunaista hattaraa ja pelkkää ihanuutta.  :-*

 

Yeah, right. Hauskaa oli ja vuosileimakin hoitui taas heittämällä, mutta sitten saapui totuus: syssyllä piiiiitkien mustien raitojen piirtämisen yhteydessä kone puklas jäähdytysnesteet pihalle jäähdyttimen korkin välistä. Normiajossa toimi edelleen hienosti ja ajokausi jatkui. Orastava ongelma kuitenkin nousi esiin aina isossa vedossa.

 

Pers-aukisena puutarhatonttuna en viitsinyt väkisin ajaa vikaa ulos täystuhoon asti, joten hiljattain otin läjän talliin niinsanottua isoa huoltoa varten ja nostin hatut pois: vitosen kohdalta kannentiiviste pettänyt.

Vauriolle olisi tarpeen keksiä tai löytää joku syy, että osais vältellä vahingon toistumista jatkossa.

Suuttimet kävi finjectorilla testissä ja ne on paremmat kuin hyvät, tasopinnat vaikuttaa suorilta ja halkeamia ei havaittasissa. En haluais uskoa että se olisi näin säälittävän pienillä tehoilla/ahtopaineilla ihan silkkaa heikkouttaan pettänyt.

 

Mikä sen sit rikkoi? Ite päädyin miettimään pikkuturbon aiheuttamaa pakopainetta tai inhimillistä erhettä edellisessä kasauksessa. Vai jokumuumikä? 

Link to comment
Share on other sites

Nakutus sen on tuhonnut.

 

Paikalleen GM oem monikerrosmetallitiivisteet uusilla pulteilla. Sitten kestää tiivistys sen liki 1000hp jos ei nakuta. Kyseiset tiivisteet maksaa naurattavan vähän.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tästä oli Tommin ja muidenkin kovanluokan tietäjien, säätäjien, tekijöiden sekä tietämättömien kylän miesten kanssa paljon hyvää spekulaatiota. Muttta vähän tuo silti jäi (ainakin itselleni) mysteeriksi. E85 kun ei kuulemma nakuta, vaan sylinteripaine kasvaa kunnes tiiviste korkkaa. Palotiloista kuitenkin löytyi nakutukseen viittaavia jälkiä. Vanhoja vai itseaiheutettuja - ei voi tietää. No tälläkertaa sipastiin tiivistepinnasta siivu pois ihan varuiksi, niin ei tarvitse enskerralla just sitä asiaa arpoa.

 

Kannet viihtyi koneistamolla yli kuukauden, joten siinä oli hyvää aikaa tehdä itsetutkiskelua asian parissa: mitään ei kannata tehdä vimpan päälle viimeistä kertaa, koska ei se kuitenkaan viimeiseksi kerraksi jää.

Tästä viisastuneena ratkaisin kaikki ongelmat putsailemalla ja maalailemalla venakopat sekä muita kikkareita Ei se tietenkään kestoikää tai suorituskykyä lisää, mutta onpa kivampi kasailla. (ja taas purkaa kun sen aika koittaa.) Se on se harrastamisen kiertokulku.

 

Kamppeet roiskastu nippuun ja onnistuneesti koeajettu. Pikkasen täytyy vielä siistiä ennen ajokauden alkua. Ehtiihän tuota, vaikkakin enskuun jälkeen on jo huhtikuu! 

2020-02-01.thumb.jpg.6f1a4bc1b4e3a60c26842554c0a9ea68.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
JariN

Pitkä aika on taas vierähtänyt edellisestä päivityksestä, mutta ei tämä ole vieläkään päätynyt unholaan tai paaliin. 🤪

 

Viimekesän loppupuolella laatikko alkoi luistella kakkosella. Yllättävän hyvin vakio 4L60E kestikin! Ajot jäi vähiin ja leimakin meni loppusyksystä kylmäksi. 
Jokunen vuosi takaperin olin hankkinut hätävaraksi toisen vaihteiston ja viime kesänä kiikutin sen huoltoon. Piti olla vuosituhannen vaihteen vanista, mutta tarkempi tutkinta osoitti olevan ysiseiska. Tähän piti siis vaihtaa sisäänmenoakseli ja turbiiniputki sekä ottaa ns kytkinkoppa nykyisestä, jotta oli yhteensopiva. Mitään monen tonnin hifistelyjä ei lähdetty suotta suorittamaan, vaan perus huolto sekä pieniä parannuksia ja katsotaan mistä seuraava sulake löytyy. 

Melko vahvasti kyllästytti rautasatuloiden olematon seisontajarru ja jokavuotinen ropausperseily leiman toivossa. Hankin konsonanttiaudin satulat ja 3gen hiperf levyt. Tuurillaan osui levyjen ja palojen kitkapinnat aika kivasti yhteen, vaikka levyjen halkaisija onkin hieman isompi kuin vauhtimallin audissa. Teetin 12mm lätystä sovitteet satulan kannakkeille ja näin jarrukamojen offsetti osui kohdalleen. Puolihuolimattomasti säädetyt vaijerit ja tuoreet levyt&palat ilman sisäänajoa tuotti leimalla 2kN seisontajarruvoimaa. Eipä ole tämän kanssa aiemmin rummuilla eikä levyillä mokomia nähty, joten voinee todeta että päivitys vaikuttaa onnistuneelta. 💪

Taas on ajopapereissa virtaa ja romppeet on toiminut jo monta viikkoa, joten näilläkeinoin suhistellaan ajokautta eteenpäin luottavaisin mielin.

2021-04-10.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...