Jump to content

Nokka vakio lt1 ykköseen


TimoTJP

Recommended Posts

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • letkume

    46

  • Fenix

    29

  • Tommi

    22

  • JP

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kuulostaa sille et säätäjää tarviin.

 

No melkein voisin suositella ennen kuin lähtee vaihtamaan moottoria. Sulla vähän rouhea nokka, XFI268 on varmaan kiltimpi. Saattaa kyllä tarjota vähintään samat voimat.

 

Itse en vaihtaisi, hörinät kuuluu asiaan  8)

Link to comment
Share on other sites

XFI268 on varmaan kiltimpi.

Hörinät kuuluu asiaan  8)

Tämä on xfi280 mikä mulla on, tämä ei ole miellyttävä kaupunki cruisailu nokka, mutta kun ruvetaan rockkaan niin toimii, ainakin manuaalissa 4,1 perällä. Lainasin Kimmon Ja Tommin äänitystä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kun vertailee asteita nokkien kesken, niin huomaa kuinka pakopuolella on usein 5-10° enemmän.

Tällöin oletus lienee, että pakopuoli virtaa huonosti tai näin olen ymmärtänyt.

Ja siksi pakotahdille annetaan enemmän aikaa tyhjentää sylinteri.

Hyvillä kansilla ja putkistolla voitaisiin ainakin  vaparissa käyttää "symmetristä" nokkaa?

Overlap pienenisi ja alipaine paranisi.

Toisaalta voisi kuvitella, ettei nokka yksin määritä alipainetta, vaan siinä on muuttujina myös imu-/pakokanavien virtaukset.

 

Thumpr sarjan nokkia kun tarkastelee, joissa on haettu ränttätänttää.

Niissä pakoasteita on 15-20 enemmän kuin imunokassa ja lsa pieni ~107°.

Ja overlappia on jo rankasti.

 

kepit.thumb.png.fe4651ee9d8d0add297846b6fec985c6.png

Link to comment
Share on other sites

Ja taas nähtiin jenkkien ohjelmat... Piti olla modattu miedosti viritetylle koneelle jossa vaihdettu nokka yms. No ohjelmassa oli muutettu hieman laatikon asetuksia, flektit, rajoitin liiankin ylös, sytkäkarttaa täysin väärin ja VE kartta oli vakio. Ei ihme että fueltrimmit olivat 25% luokkaa ja välillä tuli vikakoodia liian laihasta seoksesta. Onneksi ei ole mitään hajonnut koska PE tilassakin seos oli aivan liian laiha. Täyskaasulla afr luokkaa 14-15. Nakutuksentunnistus on pelastanut, ekassa logissa oli nakuja ja knock retardia mutta nyt kun seos on kohdallaan ei ole enää nakuja täyskaasulla.

Link to comment
Share on other sites

Tekis mieli väittää ettei kukaan pysty vetämään hatusta vähänkään modattuun (bensa-) koneeseen säätöjä.

Edes suutinkoon vaihto ei onnistu täysin kohdalleen ilman hienosäätöä.

 

 

 

Eri asia on vakiokoneen tiedossa olevien ongelmien/puutteiden säädöt.

 

 

Eli siis en isommin luottais valmiisiin softiin.

Käytännössä vaatisi pilkulleen samanlaisen kokoonpanon mille softa tehdään ja sitten kopioidaan toiseen koneeseen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja taas nähtiin jenkkien ohjelmat... Piti olla modattu miedosti viritetylle koneelle jossa vaihdettu nokka yms. No ohjelmassa oli muutettu hieman laatikon asetuksia, flektit, rajoitin liiankin ylös, sytkäkarttaa täysin väärin ja VE kartta oli vakio. Ei ihme että fueltrimmit olivat 25% luokkaa ja välillä tuli vikakoodia liian laihasta seoksesta. Onneksi ei ole mitään hajonnut koska PE tilassakin seos oli aivan liian laiha. Täyskaasulla afr luokkaa 14-15. Nakutuksentunnistus on pelastanut, ekassa logissa oli nakuja ja knock retardia mutta nyt kun seos on kohdallaan ei ole enää nakuja täyskaasulla.

Uusi softa taas asennettu.Täytyy saada isommat suuttimet.
Link to comment
Share on other sites

Ei piisaa 24:set. Katselin tuossa logeja ja aika tapissaan ne on sinullakin.

 

Perhana, olis hyvä ollu tietää kun just uusin suuttimet  ::)

 

Säädettävä pa-paineensäädin vois auttaa mulla, jos ollaan vasta kortilla?

 

Ja kattoo ensin mitä uus pa-pumppu, suodatin jne. tekee.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nyt olisi JP:n kone säädetty valmiiksi.

 

Lähtökohta oli se että kone oli kone oli tyhjäkäyntiä lukuunottamatta todella laihallaan. BLM arvot huitelivat aivan taivaissa eli seosvirheet  closed loopissa olivat +20% luokkaa. Knock retardia oli vähän siellä sun täällä ja vähänkin kiihdytettäessä aina.

 

 

_medium.jpg

 

 

 

Suraavista kuvista näkyy lambdan jännite. Täyskaasulla mentiin vaarallisen laihalla jännitteen ollessa 400-500mv eli 14.5 afr luokkaa. Kuten näkyy kierrokset eivät menneet yli 5500rpm koska laatikko vaihtoi liian aikaisin.

 

_medium.jpg

 

_medium.jpg

 

 

Sitten säätämään. Ulkomuistista tehtiin ainakin seuraavat jutut

 

-saastehömpötukset pois

-lambdojen asetukset sopiviksi pidemmille pakosarjoille

-VE karttan säätö kohdalleen niin että MAF oli kokonaan pois pelistä.

-saastehömpötukset pois

-open loop target karttaan muutoksia

-knock asetusten säätöä

-tyhjäkäynnin ennakkoa nostettiin hieman

-tyhjäkäynnin tasoitusta säätävien sytkäasetusten hieromista

-sytkäkartta uusiksi

-kylmärikastuksien säätöä

-vaihtopisteiden optimointia

-IAC venttiliin asetuksiin pieniä muutoksia

-MAF säätö ilman VE karttaa

 

Lopputulos on se että ainakin seuraavat asiat paranivat

-kylmänä lähtee paremmin käyntiin ja jaksaa käydä ilman että tarvii painaa kaasua

-vaihteet eivät vaihdu aivan liian aikaisin

-nykimiset hävisivät

-ei nakuta

-kiihtyy paremmin

 

Ve kartan ja MAF säätö on nyt tehty sellaisiin järkeviin rajoihin. Aivan viimeistä prosenttia ei joka paikasta alettu hieromaan koska sillä ei ole käytännön merkitystä. Helposti mennään siihen että yhden login perusteella lisätään jonnekkin prosentti ja seuraavassa otetaan se pois. Kuten kuvista näkyy nyt blm arvot ovat melko lähellä tavoite 128. Täyskaasulla lambdojen jännitteet ovat melko lähellä 850mv eli noin 12.6 AFR.

 

 

_medium.jpg

 

 

_medium.jpg

 

_medium.jpg

 

_medium.jpg

 

_medium.jpg

 

 

 

MAF kartta oli todella paljon pielessä. Kuten kuvasta näkuu sitä piti suuremmilta virtauksilta nostaa raakasti. Kuvan ei viivat ovat eri ohjelmista. Alin oli lähtökohta ja ylin lopullinen

 

 

_medium.jpg

 

 

 

Seuraavasta kuvasta näkyy miten koneen imuoli alkaa hivenen ahdistamaan korkeammilla kierroksilla täyskaasulla. MAP arvo putoaa 95kpa lukemiin. Ekoissa logeissa tätä ei tapahtunut ja huomasin että kaasu ei mene 100%, vaijerin kiristys auttoi. Nyt läpät aukeavat kokonaan.

 

 

_medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...