Jump to content

Nokka vakio lt1 ykköseen


TimoTJP

Recommended Posts

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • letkume

    46

  • Fenix

    29

  • Tommi

    22

  • JP

    20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Joonan tilanteessa kun moottorin ulkopuoliset jumpat on jo tehty, niin satsaisin nokkaan / venakoneistoon jos kansien vaihto ylittää resurssit.

Paras hyötysuhde käytetylle rahalle ja tuloksen huomaa muuallakin kuin lompakossa.

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Tuo on juurikin se 58 läppiksen kanssa sopiva niinkuin sirkus sanoikin niin sen kanssa joutuu inusarjaa mulkkaamaan..omalta osalta nokkaa varmaan tulevaisuudessa sitten koneeseen , ei enää tulevalle ajokaudelle..mutta eiköhän me jotain pientä viriä sinne koiteta laitella , käydä sitten piruuttain penkissä katsomassa tuliko yhtään lisää poweria vai vähenikö vain  ;) btw nopeaa tuota lt1 viritys linkkiä katselin niin aika pienillä muutoksilla oltiin mukamas saatu pirusti lisää jerkkua...

Link to post
Share on other sites

) btw nopeaa tuota lt1 viritys linkkiä katselin niin aika pienillä muutoksilla oltiin mukamas saatu pirusti lisää jerkkua...

 

Ne on niitä amerikanhevosia, tänne kun tuotaisiin niin kummasti matkalla johonkin häviää 100-heppaa m-

Link to post
Share on other sites

Noita testejä kun katsoo niin kyllähän se nokka on ihan ylivoimaisesti kustannustehokkain tapa saada tehoa lisää. Melkein kaikki muut sitten ovatkin sellaisia etteivät yksinään tuo montaa hevosta mutta kun kaikki sopviat hommat tekee niin pienistä puroista kasvaa iso virta ja tehoa tulee paljon. Yksi asia mikä monelta unohtuu on se että niillä 58mm kaasuläpillä on se hyvä puoli että etummaisten sylinterien täytös on paremmin balanssissa muiden pyttyjen kanssa. LT1 moottorin imusarja kun on aika pieni tilavuudeltaan ja matala joten ekat pytyt ovat heti läppien jälkeen niin suuri virtaus tavallaan pyyhkii yli ja täytös jaa huonommaksi kuin taempien pyttyjen. Tämä on huomioitu jo ohjelmassakin ja kun katsoo seoksen pyttykohtaisia korjauskertoimia niin ekoille pytyille annetaan vähemmän kakkua kuin muille.

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

"Liian" ison läppiksen ainakin yks huono puoli on ajettavuus pintakaasulla ellei rakenna reilusti progressiiviseks.

Eli pienelläkin kaasupolkimen liikkeellä alkaa jo ilmaa virtaamaan ja vaikea annostella sopivasti kaasua nätillä ajolla.

Kokemusta on...

 

Mulla on tuo 58mm läppärunko, ja kuullostaa tutulta. Vältän kaupungin läpi ajelua ja ruuhkapaikkoja, semmosta rukimistä, välillä meinaa kuljettajan hermotkin mennä ruuhkassa tuolla. Itse jouduin kaasuläpän asento-anturia viilailemaan pultin reijistä tai tyhjäkäynti on semmoinen 1200-1300 rpm. En voi suositella jos et oikeasti rakenna konetta jossa sitä voimaa on.

 

Sen verran tuli katseltua kun imusarja oli irti ainoa ongelma ei ole tuo läppärunko. Amerikan tapaan plennumin kanavatkin ovat erikokoisia, sama kansien kanssa. Kynnystäkin jää joka kanavaan, porttaus olisi varmasti paikallaan.

Link to post
Share on other sites

Väittäisin että kyseiset ongelmat johtuvat muusta kuin isoista läpistä. TPS anturin reikiä ei kyllä pitäisi tarvita alkaa viilailemaan. Menikö anturi tavallaan tappiin ja rajoitti läppien liikettä?

Link to post
Share on other sites

Mulla on tuo 58mm läppärunko, ja kuullostaa tutulta. Vältän kaupungin läpi ajelua ja ruuhkapaikkoja, semmosta rukimistä, välillä meinaa kuljettajan hermotkin mennä ruuhkassa tuolla. Itse jouduin kaasuläpän asento-anturia viilailemaan pultin reijistä tai tyhjäkäynti on semmoinen 1200-1300 rpm. En voi suositella jos et oikeasti rakenna konetta jossa sitä voimaa on.

 

Sen verran tuli katseltua kun imusarja oli irti ainoa ongelma ei ole tuo läppärunko. Amerikan tapaan plennumin kanavatkin ovat erikokoisia, sama kansien kanssa. Kynnystäkin jää joka kanavaan, porttaus olisi varmasti paikallaan.

 

Camarossa oli 58mm läppärunko ja siinä kyllä säädin tyhjäkäynnin sopivaksi läppärungossa olevasta ruuvista mikä rajoittaa läppien sulkeutumista. Sit läppärillä katsoin et tyhjäkäyntimoottori oli noin puolessa välissä. Ihan hyvä se oli pintakaasullakin ajaa sitten, kun sääti boksin toimimaan open loopissa, ettei lambdat vetänyt seosta liian laihalle Compin xfi280 nokalle.

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Ei riittänyt ruuvissa varat, läppä takertuu runkoon aikaisemmin, silti korkea tyhjäkäynti. Jostain syystä tps anturi ei pääse tuolla rungolla tarpeeksi pitkälle, nimenomaan läpät kiinni ollessa, ilman reikien viilausta. Useinhan noissa on isomalla läppärungossa säädettävä tuo tps, tässä ei? Muuten ei saanut tyhjäkäyntia alle tuhannen, nyt se taitaa olla n.900 rpm luokkaa. Eikös tuo tps anturin pitäisi tyhjäkäynnillä olla se alle voltin?

 

Tähän loppuukin mun tietotaito, säätöhommia en pysty tekemään tuon tarkemmin.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tai sitten vuotaa ilmaa jostain jos tyhjäkäynti on liian iso vaikka läpät kiinni. Läpät ei edes sais/pitäis olla ihan kiinni.

Sain kyllä omassa (Sportside 350 koneella, vortecin kansilla ja isolohkon tbi läppiksellä) tyhjäkäynnin kohilleen mutta kaasu oli niin samperin herkkä. Varsinkin talvella oli hankala ajettava.

Link to post
Share on other sites

KimmoT voisi kommentoida tähän. Hän muistaa paremmin miten tuo TPS ja tyhjäkäyntimoottorin kalibrointi piti tehdä isojen läppien kanssa.

Ei tarvinnut tehdä kalibrointeja. Ainakin Edelin läppärungon kanssa jos ruuvin laittoi kiinni niin tyhjäkäyntimoottorissa ei meinannut varat riittää ja auto sammui helposti, kun nosti jalan kaasulta.

Kuulostaa erikoiselta jos tyhjäkäynti huutaa vaikka läpät on kiinni.

Link to post
Share on other sites

Mulla on GTA.ssa sbc357 + super ram ja 58mm läppärunko. Mitään ongelmaa en ole huomannu 10v aikana ::) Tyhjäkäynti toimii hienosti, ei stumppaa jne. Moottorinohjauksesta vastaa haltech e6gmx. Veikkaisin että ongelmat johtuu tunesta ei 58mm läppärungosta ::)

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Toi on bbk:n läppärunko. Imusarjan tiivisteet vaihdoin juurikin ilmavuotoa epäillessä samalla tsekattiin kaikki alipaine letkut. Eihän tuo nyt varsinaisesti huuda vaan tyhjäkäynti on sen 900 kierrosta, sen pienemmäksi sitä ei saa, tähän tulokseen päästiin vain mulkkaamalla ne tps:n ruuvinreiät. Läpät on auki mutta sanoisin että enempää ei voi sulkea. Ilmavuotoa en epäile koska kierrokset myös laskee heti kaasun höllättyä, mikään ei siihen viittaa. Kyllähän toi toimiikin mutta siellä valoissa jarrutellessa, uusia lähtöjä valuttamista, alle 30km/h vauhti on yhtä tuskaa. On sen verran herkkä lähtemään ja moottorijarrutus todella voimakas.

 

Tietysti on mahdollista että läpät ois kulnut sen verran että vetää ilmaa välistä. Tai tunessakin, mutta summarum lisää ongelmia jos hakee toimivaa pakettia.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mulla on juurikin BBK.n 58mm läppis ja tyhjäkäynti hiukan alle 800rpm. Jos kierrokset ei laske alle 900rpm ja kaasuläpät on kiinni niin IAC nostaa kierrokset liian ylös. Jokin on pielessä IAC.n säädössä tai tune ajaa jostain syystä kierrokset ylös.

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Millä pääsis näkemään? Toi on 93vm, harmi mulla ois kyllä testerit obd2 muttei auta tähän. Edellisen omistajan mukaan olisi nokka-akseli vaihdettu mutta puheistahan ei koskaan tiedä. Pakosarjan tiivisteet luultavasti vuotaa hiukan, voisiko niistä johtua? Tai poistetut saastelaitteet?

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Onhan läppärungon jousi kireällä?

 

On, siihenkin laitettiin vielä lisäjousi. Muistaakseni jotkut osat näyttää sopivuudeksi summitin sivuilla alkaen vm94.

 

Autossa oli nämä muutokset jo ostettaessa. Parempaan suuntaan on mennyt, oli aivan kamala ostettaessa jäi huutaan välillä sinne 1800rpm, ja hitaasti laski kierrokset alas. Väljistyykö tuollainen? Vanha omista puhui kiihdytystä harrastavansa jos se jostain vanhasta kiihdytys-autosta on siihen laitettu niin tietäähän sen että entinen on.

 

Mun täytyy tsekata vielä mikä testeri oli meillä töissä, se ainakin ostettiin vanhempiin eobd autojen lukemiseen. En vaan muista oliko se gm:n vai mopariin.

Link to post
Share on other sites

 

On, siihenkin laitettiin vielä lisäjousi. Muistaakseni jotkut osat näyttää sopivuudeksi summitin sivuilla alkaen vm94.

 

Autossa oli nämä muutokset jo ostettaessa. Parempaan suuntaan on mennyt, oli aivan kamala ostettaessa jäi huutaan välillä sinne 1800rpm, ja hitaasti laski kierrokset alas. Väljistyykö tuollainen? Vanha omista puhui kiihdytystä harrastavansa jos se jostain vanhasta kiihdytys-autosta on siihen laitettu niin tietäähän sen että entinen on.

 

Mun täytyy tsekata vielä mikä testeri oli meillä töissä, se ainakin ostettiin vanhempiin eobd autojen lukemiseen. En vaan muista oliko se gm:n vai mopariin.

onkos 93 mimmonen tps anturi..kuulostaa että se jää antaa väärää tietoa
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...