Jump to content

9 bolt perän kysymys


Pajjen

Recommended Posts

Olen meinannut tänä iltana shimmata perä, olen sorvannut kartiot ja kotelon pohja.

 

Kysymys on.. kun shimmatan, kuinka te ovatte mittanut kuinka paksu shimmejä te laitatte?

 

Ja onko te laittanut sama shimmipaksuus molemmat sivussa? Tietysti kartiot voi olla eri kulunut, eikö?

Link to post
Share on other sites

Olen meinannut tänä iltana shimmata perä, olen sorvannut kartiot ja kotelon pohja.

 

Kysymys on.. kun shimmatan, kuinka te ovatte mittanut kuinka paksu shimmejä te laitatte?

 

Ja onko te laittanut sama shimmipaksuus molemmat sivussa? Tietysti kartiot voi olla eri kulunut, eikö?

 

Molemmat puolet vaativat lähes poikkeuksetta eri kokoiset shimmit.

 

Tässä linkissä englannin kieliset ohjeet:

http://www.geocities.ws/luckyducky_96701/9-BoltPosiConeRepair30Nov04.pdf

 

Ja omasta topicistani:

 

Kun murikka on irti, merkitse miten päin puoliskot ovat kiinni toisissaan. Sen voi asentaa myös 180 astetta väärinpäin Jolloin hammaskosketus voi muuttua.

Samoin merkitse muistiin molempien puoliskojen "shimmi prikat" murikan päädyistä kun otat casen ulos, jotta ne tulee myös kasatessa oikeille paikoilleen.

 

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/Murikka_zpsdc4cee79.jpg~original

 

Murikka atomeiksi.

Isoa ratasta ei tarvitse irroittaa casesta.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_011_zpsc8281f4e.jpg~original

 

Vanhat kartiot ovat kuluneet kyljistä jolloin kartio pohjaa kuorenpohjaan eikä enää pidä. Tuosta kapeammasta päästä on aikaisemmin sorvattu 2mm pois lukon elvyttämiseksi.

Tällä kertaa päädyin uusiin kartioihin sillä uskon sen olevan pidempi aikaisempi ratkaisu ja näin ollen boorit eivät lyhene entisestään kartion sisällä.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140610_008_zps012eea73.jpg~original

 

Kasaus alkaa.

Toiseen puoliskoon upotetaan kartio, jonka päälle laitetaan shimmit jotta kartion pohjan ja kiinnitys pinnan etäisyydeksi tulee 29.34-29,51mm.

Itse shimmasin tuohon toleranssi alarajaan siinä toivossa että lukko purisi aavistuksen kovempaa ja kulutusvaraakin jäisi hiukan enemmän.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140610_016_zps4152e827.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_023_zps75034695.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_024_zpsc65a40e1.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/shimmi_zpsada1f71b.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/mittaus_zpsa946eb0a.jpg~original

 

Sopivat shimmit löysin moparin 8 3/4 perään tarkoitetusta setistä.

Mutta shhh, ei kerrota sitä ponulle ettei ala hylkimään moparin osia ;D

 

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_016_zps2b7e636d.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/10417113_507571606009799_2001345884_n_zps34a6e148.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_020_zps550a5b78.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_021_zps9f41bfbe.jpg~original

 

lukon toiselle puoliskolle sama shimmaus ja sama toleranssi.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140611_012_zps0cfcc6dc.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/shimmi_zpsada1f71b.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/mitta_zps9967afda.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/10476424_507583442675282_616087608_n_zps452e34a5.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/1085253_507583446008615_1962233663_n_zps69ebfacb.jpg~original

 

Murikan toinen puolisko tuohon päälle ja nippuun 29 Ft-Lbs momenttiin . Muista katsoa merkit että kuoret tulee oikein päin kiinni.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/10443731_507583769341916_1585158949_n_zps8fda864a.jpg~original

 

Tuossa aikaisemmassa vaiheessa ennen lopullista momenttia asensin vetarit paikoilleen, jotta kartioiden ja poskirattaiden boorit sattuisivat linjaan.

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/vetarit_zps0f57f24c.jpg~original

 

Momentit:

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140610_015_zpsccb34483.jpg~original

 

Asennus vaiheessa meni vahingossa bearing capin ja ring gear boltsien momentit sekaisin ja lopputuloksena 1 pultti meni poikki.

Onneksi sain jämän kaivettua ulos ja laitoin tilalle arp:n pultit.

 

Bearin cap:it piti hioa tasaisiksi koska uuden banjonkannen tukipultit tukevat niitä.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140614_009_zpsd94cb6b8.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140614_010_zpsf13b8219.jpg~original

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140614_014_zps81a004e3.jpg~original

 

Ja lukko vaikuttaa toimivan taas m/

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140619_014_zpsf7223d42.jpg~original

Link to post
Share on other sites
  • 3 years later...

Taas yksi lukko työllä ja muistiin itselleni muille kirjoitan, että alla olevan linkin mukaan saattaisi mopar 8 3/4 shimmisarjan lisäksi sopia myös gm10-bolt & ford 8.8 pinionin shimmisarjat.

Omaan matkaan tarttui tänään Yukon ygask21104 shimmit, mitkä ovat halkaisijaltaan täydelliset.

Sis. 4x0.3mm, 2x0.4mm. & 2x0.5mm. paksuudet.

Shimmien ulkohalkaisijan tulee olla max. 65mm ja sisä min. 35mm.

Tietenkin jos vanhat kartiot on kovin kuluneet ja ne meinataan vielä elvyttää sorvaamalla reilummin tai toistamiseen, niin tarvitaan mukaan myös reilummin paksumpia prikkoja.

 

http://mpikas.blogspot.fi/2008/03/rebuilding-9-bolt-775-borg-warner-cone.html

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...