Jump to content

turbiinilukon kytkeytyminen


TimoTJP

Recommended Posts

Pitäskö tuon lukon päälle meno huomata jotenkin ajossa? Mulla 2,73 välitys perässä ja nelos vaihteella jossain 60-70mph vauhdissa kierrokset jossain 1800luokkaa. Kuulostaako normaalilta? Mulla toi lukko on laitettu toimimaan napilla niin et kun katkaisijaa kääntää niin lukolta lähtee virrat ja pitäs lukon mennä päälle mut ajossa en huomaa mitään kyllä.

Link to comment
Share on other sites

Omassa pulkassa kierrokset tippuvat muistaakseni 2-300rpm kun lukko kytkeytyy.

Eli rundimittaria tarkkailemaan.

 

ahaa, tarvii alkaa jenka kelloo kyttäämään et tapahtuuko mitään. Mitäs jos lukko ei mene päälle? Jotain rikki sit laatiskosta vai öljy vähissä tms?

Link to comment
Share on other sites

Riippuu laatikosta ja kytkentätavasta. Perinteisen 700 laatikon saa kytkettyä nappilukon toimimaan vain nelosella. Lukon solenoidi tarvii virtaa jotta menee päälle.

Ohjauksen voi järjestää monella tavalla mutta ite kierrättäisin vähintään jarrupolkimen kautta jotta saa auton pysähtymäänkin jos nappi unohtuu kääntää...  Suoraa raakaa nappia en suosittele.

Kaverille rakensin Megasquirtin taakse toimimaan nelosella vaan eipä toiminu laatikon 4th-gear anturi... Ihmeteltiin kauan kun oli lukko hukassa.

Millä tavalla oot kytkeny ja mikä laatikko?

 

Lukon päällemenon pitäis kyllä huomata äänestä ja kierroksista, vähän kuin vaihde vaihtuis.

2,73 perällä pitäis 100kmh olla aika lähellä 1300-1400rpm vähän renkaista riippuen.

Link to comment
Share on other sites

Riippuu laatikosta ja kytkentätavasta. Perinteisen 700 laatikon saa kytkettyä nappilukon toimimaan vain nelosella. Lukon solenoidi tarvii virtaa jotta menee päälle.

Ohjauksen voi järjestää monella tavalla mutta ite kierrättäisin vähintään jarrupolkimen kautta jotta saa auton pysähtymäänkin jos nappi unohtuu kääntää...  Suoraa raakaa nappia en suosittele.

Kaverille rakensin Megasquirtin taakse toimimaan nelosella vaan eipä toiminu laatikon 4th-gear anturi... Ihmeteltiin kauan kun oli lukko hukassa.

Millä tavalla oot kytkeny ja mikä laatikko?

 

Lukon päällemenon pitäis kyllä huomata äänestä ja kierroksista, vähän kuin vaihde vaihtuis.

2,73 perällä pitäis 100kmh olla aika lähellä 1300-1400rpm vähän renkaista riippuen.

 

Laatikko on 1993 camarosta mallia 4l60. Pcm menee orkkis johto sarja laatikkoon ja siellä tais olla 5 johtoa kiinni ja sit se yksi johto joka tulee jalkotilaan mihin piti kytkeä 12v jarrupoljin ylhäällä. Mulla tulee jarrupolkimelle kokoajan 12v vaikka painais jarrua niin sitä kautta en voinu laittaa sitä johtoa kun en tienny miten sen kytkeä. Olis tarvinnu sillee saada kytkettyä et virta häviää kun jarrua painaa mut orkkis kytkimellä niin ei käy. Auto siis vm1967 camaro

Link to comment
Share on other sites

.

Ohjauksen voi järjestää monella tavalla mutta ite kierrättäisin vähintään jarrupolkimen kautta jotta saa auton pysähtymäänkin jos nappi unohtuu kääntää...  Suoraa raakaa nappia en suosittele.

Laatikossa pitäis kyllä olla painekytkin jonka kautta virta menee lukon solenoidille eli kun hidastaa ja vaihde vaihtuu kolmoselle pitäisi lukonkin mennä pois päältä riippumatta katkaisijan asennosta. Mun Camaron laatikossa on kytkentä juuri niin eli virta katkaisijalta painekytkimelle ja jos nelonen päällä -> virta lukon solenoidille ja lukko päälle.
Link to comment
Share on other sites

Laatikossa pitäis kyllä olla painekytkin jonka kautta virta menee lukon solenoidille eli kun hidastaa ja vaihde vaihtuu kolmoselle pitäisi lukonkin mennä pois päältä riippumatta katkaisijan asennosta. Mun Camaron laatikossa on kytkentä juuri niin eli virta katkaisijalta painekytkimelle ja jos nelonen päällä -> virta lukon solenoidille ja lukko päälle.

 

Tollai käsitin kans et toi toimis. Tavallaan nappi sais olla päällä aina.

Link to comment
Share on other sites

Laatikko on 1993 camarosta mallia 4l60. Pcm menee orkkis johto sarja laatikkoon ja siellä tais olla 5 johtoa kiinni ja sit se yksi johto joka tulee jalkotilaan mihin piti kytkeä 12v jarrupoljin ylhäällä. Mulla tulee jarrupolkimelle kokoajan 12v vaikka painais jarrua niin sitä kautta en voinu laittaa sitä johtoa kun en tienny miten sen kytkeä. Olis tarvinnu sillee saada kytkettyä et virta häviää kun jarrua painaa mut orkkis kytkimellä niin ei käy. Auto siis vm1967 camaro

Jos sulla kerran on orkkisjohdot toiminnassa niin kannattaa laittaa ne kuntoon. Toimii parhaiten. Oon omissa vehkeissä yrittänyt monta erilaista "patenttia" mutta ykskään ei pärjää alkuperäiselle.

Eipä taida 67 jarruvalokytkimessä olla turbiinilukolle lähtöä... Tarvis vaan uudemman kytkimen tai toisen viereen joka katkaisee jarrulla. Kokeile laittaa siihen jarrujohtoon 12v varulta napin kautta niin näkee toimiiko lukko. Toki mallikohtainen kytkentäkaavio auttais paljon niin ei tarvis arpoa. Tuo 93 kun on vähän "välimalli" niin huonosti löytyi kuuklellakaan. Mullakin puuttuu kirjoista 93. Vanhempiin ja E-malliin löytyis kyllä. Kuvassa 92 TPI. Lienee melko sama laatikon osalta.

Jotta lukko toimii pitää kaikki boxin anturit olla toiminnassa, mm. nopeus, eli jos on vaijerimittari niin tulee ongelma.

 

Onhan siinä ite turbaanissa lukko eli alkuperäinen/lukollinen limppu?

IMG_3020.JPG.e9c18a3a23a57c075dad68c687d994f0.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jos sulla kerran on orkkisjohdot toiminnassa niin kannattaa laittaa ne kuntoon. Toimii parhaiten. Oon omissa vehkeissä yrittänyt monta erilaista "patenttia" mutta ykskään ei pärjää alkuperäiselle.

Eipä taida 67 jarruvalokytkimessä olla turbiinilukolle lähtöä... Tarvis vaan uudemman kytkimen tai toisen viereen joka katkaisee jarrulla. Kokeile laittaa siihen jarrujohtoon 12v varulta napin kautta niin näkee toimiiko lukko. Toki mallikohtainen kytkentäkaavio auttais paljon niin ei tarvis arpoa. Tuo 93 kun on vähän "välimalli" niin huonosti löytyi kuuklellakaan. Mullakin puuttuu kirjoista 93. Vanhempiin ja E-malliin löytyis kyllä. Kuvassa 92 TPI. Lienee melko sama laatikon osalta.

Jotta lukko toimii pitää kaikki boxin anturit olla toiminnassa, mm. nopeus, eli jos on vaijerimittari niin tulee ongelma.

 

Onhan siinä ite turbaanissa lukko eli alkuperäinen/lukollinen limppu?

 

Juu orkkis johdot on kiinni et ainoo johto mikä ns puuttuu on tuo jarrupolkimelta tuleva johto jonka nyt korvasin tuolla katkaisijalta tulevalla johdolla. Mulla on kyllä vss signaali johtokin kiinni kun on sellainen mötikkä siellä missä on sekä vaijeri että tuo vss signaali. Siitä turbiinista ei oo mitään käryä et onko orkkis ja onko siinä muuten edes lukkoa. Mistä sellasen olis voinu nähdä? Ulkopuolella ei ollu turbiinissa mitään merkkejä yms et olis voinu mistään tarkistella mikä se on alkujaan.

Link to comment
Share on other sites

Ei muuta ku testaamaan. Kylmällä koneella ei toimi eli jonkun matkaa pitää ajaa jotta lämpenee.

Napista kun kääntelee pitäis vaikka 80-100 vauhdissa pintakaasulla!! jotain tuntua jos kaikki muu on kunnossa. Maantiellä saa parhaiten testattua.

Kaasua kun painaa enempi tai löysää pitäis lukon taas vapauttaa eli toimii vain tasakaasulla ajaessa.

Pitäis toimia 3-vaihteellakin mutta nelosella saa varmuuden.

Perävälitys yms. saattaa vaikuttaa lukitusnopeuteen mutta viimeistään 60-70kmh pitäis jo tarrata vakiona.

 

Link to comment
Share on other sites

Ei muuta ku testaamaan. Kylmällä koneella ei toimi eli jonkun matkaa pitää ajaa jotta lämpenee.

Napista kun kääntelee pitäis vaikka 80-100 vauhdissa pintakaasulla!! jotain tuntua jos kaikki muu on kunnossa. Maantiellä saa parhaiten testattua.

Kaasua kun painaa enempi tai löysää pitäis lukon taas vapauttaa eli toimii vain tasakaasulla ajaessa.

Pitäis toimia 3-vaihteellakin mutta nelosella saa varmuuden.

Perävälitys yms. saattaa vaikuttaa lukitusnopeuteen mutta viimeistään 60-70kmh pitäis jo tarrata vakiona.

 

Ok, tarvii alkaa testaamaan vaan kun saa autoon ton uuden softan et pysys poltto-aine kartat kohdillaan. Voi olla et ajelin vielä liian vähän sit ettei laatikko lämmenny vielä tarpeeks. Sitä aattelin kans et kyllä se pitäis huomata ajossa koska lukko menee päälle ja koska ei.

Link to comment
Share on other sites

Sitä aattelin kans et kyllä se pitäis huomata ajossa koska lukko menee päälle ja koska ei.

Kyllä sen huomaa. Täällä on joskus ollu jopa väittelyä et onko th700 5-vaihteinen ;D

Uudemmissa E-laatikoissa ei enää niin huomaa kun lukko on jossain määrin portaaton pehmeästi kytkevä toisin kun vanhemmat on/off.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...