Jump to content

1984 firebird sammuu satunnaisesti


Marko

Recommended Posts

Otsikon kulkine alkanut kiukuttelemaan. Alkuperäinen kaasutin ja tietokone ei ohjaa mitään. Perus 750 holley ja HEI jakaja. Oireet sellaiset että kerrasta kiekkamittari nollaan ja auto sammuu. Ei pätki tms toimii normaalisti mitä nyt tyhjäkäynti vähän täristää ja kierroslukumittari näyttää liikaa. Lähtee taas liikenteeseen normaalisti 1-2 min päästä sen jälkeen voi pelata vaikka 100km ongelmitta. Vaihdettua osaa.

-Pick-up coil

-c-moduli

-puola

-Jakajan Kansi

-pyörijä

-Tulpat

-Virtalukon pohja.

Oireet alkoivat kun vaihdoin laturin. Liekkö sattumaa.. Akku on huonohko mutta lähtee kyllä käyntiin jos ei tarvitse tolkuttoman kauan starttailla.

 

Link to comment
Share on other sites

Omaa kokemusta huonosta akusta: heitti akku oikoseen, sammu laakista ja poltti samalla laturin. Jos akussa jotain satunnaisia oikosia niin vois selittää.

Muuten ilmeisesti loppuu kipinä. Jos jakajassa halvin tarvikemoduuli niin niitä ainakin saa olla muutama aina mukana. Kaverilla meni viimekesänä 3...

Puolatkin tekee usein hajottuaan että lanka katkeaa kun lämpenee ja toimii taas kun hetken jäähtyy.

Link to comment
Share on other sites

Omaa kokemusta huonosta akusta: heitti akku oikoseen, sammu laakista ja poltti samalla laturin. Jos akussa jotain satunnaisia oikosia niin vois selittää.

Muuten ilmeisesti loppuu kipinä. Jos jakajassa halvin tarvikemoduuli niin niitä ainakin saa olla muutama aina mukana. Kaverilla meni viimekesänä 3...

Puolatkin tekee usein hajottuaan että lanka katkeaa kun lämpenee ja toimii taas kun hetken jäähtyy.

Varmaan kipinä loppuu. Moduli on standard merkkinen. Aiemmillä sytkä romppeillä sama homma. Tosiaan saattanut pelata muutaman päivän tai 100km ilman ongelmia. Yleensä kun liikkeelle lähtee niin tekee tuon.

Link to comment
Share on other sites

Eli ei muuttunu miksikään kaikki sytkäosat vaihtamalla?

Ne Standardit sytkämoduulit ei tunnu olevan mitään kestäviä mutta harvemmin niissä just samat oireet on.

Voihan se laturikin tieten antaa jotain virtapiikkejä jos kerran oireet alkanu silloin.

Kokeilisin ehkä kuitenkin vaihtaa vielä akun jos kerran on muutenkin huono.

Ja tietysti kaikki virta ja maapiuhat kannattaa tarkistaa.

Link to comment
Share on other sites

Eli ei muuttunu miksikään kaikki sytkäosat vaihtamalla?

Ne Standardit sytkämoduulit ei tunnu olevan mitään kestäviä mutta harvemmin niissä just samat oireet on.

Voihan se laturikin tieten antaa jotain virtapiikkejä jos kerran oireet alkanu silloin.

Kokeilisin ehkä kuitenkin vaihtaa vielä akun jos kerran on muutenkin huono.

Ja tietysti kaikki virta ja maapiuhat kannattaa tarkistaa.

Rikkinäinen laturi voi aiheuttaa mitä ihmeellisempiä sytkä oireita, kun se alkaa pukkaamaan kanttiaaltoa sopivasti hajottuaan. Laturi ja akku vaihtoon.
Link to comment
Share on other sites

Rikkinäinen laturi voi aiheuttaa mitä ihmeellisempiä sytkä oireita, kun se alkaa pukkaamaan kanttiaaltoa sopivasti hajottuaan. Laturi ja akku vaihtoon.

Vaihdoin siis uuden laturin jonka jälkeen oireet alkoivat. Tuota kantti aaltoa ei taida nähdä kuin oskiloskoopilla? Akun lepojännitteen mittasin aamulla niin 12,56v oli mutta voiko olla silti viallinen akku kun se kerran päässyt niin tyhjäksi että ei lähtenyt älylaturi lataamaan ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

Laturin pystyt mittaamaan ihan yleismittarin AC asennolla laturin perästä (siitä paksuimmasta johdosta).

Tämä on tärkeää mitata juuri laturin perästä koska akun päästä mitatessa akku tasoittaa jo vaihtovirran.

0,0-0,5 Volttia enempää ei saisi löytyä laturin päästä vaihtovirtajännitettä,  kaikki tuon yli kertoo mahdollisesta tasasuuntaus viasta.

 

Toki jos akussa on kenno vaurio, niin saataa mennä oikosulkuun tärähdyksestä ja silloin katoaa sähköt autosta.

 

Itse epäilen että ns (fusible link) voisi olla ehtoo puolella ja lämmetessään joskus pätkii ja osa sähköistä katoaa hetkeksi.

Toinen vaihtoehto on tuo kierroslukumittari, tarvike kierroslukumittarit joskus ainakin aiheuttivat kuvatun mukaisia oireita hajotessaan.

Link to comment
Share on other sites

Laturin pystyt mittaamaan ihan yleismittarin AC asennolla laturin perästä (siitä paksuimmasta johdosta).

Tämä on tärkeää mitata juuri laturin perästä koska akun päästä mitatessa akku tasoittaa jo vaihtovirran.

0,0-0,5 Volttia enempää ei saisi löytyä laturin päästä vaihtovirtajännitettä,  kaikki tuon yli kertoo mahdollisesta tasasuuntaus viasta.

 

Toki jos akussa on kenno vaurio, niin saataa mennä oikosulkuun tärähdyksestä ja silloin katoaa sähköt autosta.

 

Itse epäilen että ns (fusible link) voisi olla ehtoo puolella ja lämmetessään joskus pätkii ja osa sähköistä katoaa hetkeksi.

Toinen vaihtoehto on tuo kierroslukumittari, tarvike kierroslukumittarit joskus ainakin aiheuttivat kuvatun mukaisia oireita hajotessaan.

Kiitti vinkistä täytyy kokeilla. 30,9v näytti laturin päästä mitattuna ac puolella ja 14,7v dc puolella auton runkoon nähden.. *clap*

 

Viimeksi kun moottori sammui niin moottorijarrutuksessa auton volttimittari näytti edelleen yli 14v lukemaa kunnes vauhti loppui. Nyt tuli mieleen että kun tilanne oli päällä ja ei käynnistynyt niin käsijarrun ja imun merkki valot paloivat startatessa vaikkei käsijarru ollut päällä. Normaalisti ei tee noin.

 

Taisi olla startin vieressä ks fusible link josta virrat tulee sytyllekkin.

Link to comment
Share on other sites

Aika reippaasti tulee vaihtovirtaa läpi. Joku diodi tai useampi laturissa oikosessa...

Näissä saa muutenkin olla laturin kanssa tarkkana koska on "liian tehokas" (käämit ylimitoitettu) eli esim. huonon akun tai jonkun muun oikosen takia laturi jaksaa polttaa ittensä.

 

Sinänsä virtalukossa on juuri ennen starttiasentoa mittariston testiasento jossa kaikki merkkivalot syttyy ja osa mittareista menee tappiin.

Jos rattitolpan tiltissä on sivuttaisvälystä, eli ratti heiluu sivuttain, niin saattaa vaikuttaa virtalukkon toimintaankin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti vinkistä täytyy kokeilla. 30,9v näytti laturin päästä mitattuna ac puolella ja 14,7v dc puolella auton runkoon nähden.. *clap*

 

Viimeksi kun moottori sammui niin moottorijarrutuksessa auton volttimittari näytti edelleen yli 14v lukemaa kunnes vauhti loppui. Nyt tuli mieleen että kun tilanne oli päällä ja ei käynnistynyt niin käsijarrun ja imun merkki valot paloivat startatessa vaikkei käsijarru ollut päällä. Normaalisti ei tee noin.

 

.

kaasarimallissa imun merkkivalo toimii myös latauksen merkkivalona. Laturi vaihtoon ja akku saattaa olla kaput myös.
Link to comment
Share on other sites

kaasarimallissa imun merkkivalo toimii myös latauksen merkkivalona. Laturi vaihtoon ja akku saattaa olla kaput myös.

Tuli 1990 Volvosta mitattua kanssa niin lähes 30v ac puolelle sekin  näyttää sekin. Täytyy se akku hommata ja kokeilla vaikka vanhalla laturilla jolla ei oireita ollut.

Link to comment
Share on other sites

Aika reippaasti tulee vaihtovirtaa läpi. Joku diodi tai useampi laturissa oikosessa...

Näissä saa muutenkin olla laturin kanssa tarkkana koska on "liian tehokas" (käämit ylimitoitettu) eli esim. huonon akun tai jonkun muun oikosen takia laturi jaksaa polttaa ittensä.

 

Sinänsä virtalukossa on juuri ennen starttiasentoa mittariston testiasento jossa kaikki merkkivalot syttyy ja osa mittareista menee tappiin.

Jos rattitolpan tiltissä on sivuttaisvälystä, eli ratti heiluu sivuttain, niin saattaa vaikuttaa virtalukkon toimintaankin.

Mullei vaan syty merkkivaloista mikään tuossa vaiheessa. Mittarit kyllä menee tappiin.

Link to comment
Share on other sites

Mullei vaan syty merkkivaloista mikään tuossa vaiheessa. Mittarit kyllä menee tappiin.

Voi olla et merkkivaloissa on vuosmallieroja kun muistaakseni joskus 85-86 tulee muutoksia mittaristoon. Mm. sähköinen nopeusmittari, eri näköiset mittarit jne.

Uudemmissa ainakin syttyy valojakin jos ei kaikki ni ainakin osa.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan tuo nyt ihan oikein mitattu jos 30VAC näyttää mittarit...

 

 

Tässä vielä video mitenkä mittaus tehdään (videossa käytössä skooppi mutta voidaan myös tehdä yleismittarilla).

Jos volvossakin todella on 30V AC:ta niin siinä tapauksessa siinäkin on laturi rikki.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...