Jump to content

Alusta osien vaihdot oikea järjestys jne...?


Recommended Posts

Missäs järjestyksessä kannattaa vaihtaa taakse alustanosia tässä lista vaihdettavista osista:

 

1. madallusjouset,

2. iskuvaimentajat,

3. panhard-tanko,

4. kallistuksenvaimentajatanko + pystytankot,

5. pitkittäiset tukivarret,

6. pitkittäisten tukivarsien brackets palikat.

 

Tarviiko jousia esim. jousipuristimilla painaa kasaan ja ottaa pois paikoiltaan purettaessa ja asennettaessa uutta jousta tilalle niin, että jousipuristimella kasaan ja paikoilleen asennus? Entä tämä taka-akseli/perä kärsiikö nostaa auton pukkien päälle taka-akselin varaan vai nostopaikkoihin kellumaan?

 

Link to post
Share on other sites

nosta takapään ylös vaikka akselin alta ja pistät pukit korin alla olevien palkkien kohalla ja lasket kopan pukkien varaan ni pystyt tunkilla muuttamaan akselin korkeutta suhteessa koriin, helpottaa hommaa kummasti.

 

jouset ja iskarit ku vaihtaa yhtäaikaa ni laskee tukilla perää alemmas et saa vanhat jouset pois ja uudet paikalleen sit iskarit vaihtoon. ei tarvii jousipuristinta.

 

tukivarret ja bräketit yhtäaikaa yks puoli kerrallaan ni pysyy akseli helposti paikoillaan.

sit vaikka vakaaja ja panhardi vikana et saa säätää kohalleen perän keskelle, ja saa laskee auton alas näkee mihin se todellisuudessa pyrkii ja korjaa säätöä tarvittaessa

Link to post
Share on other sites

Missäs järjestyksessä kannattaa vaihtaa eteen alustanosia tässä lista vaihdettavista osista:

 

1. madallusjouset,

2. iskuvaimentajat,

3. alatukivarret,

4. kallistuksenvaimentajatanko + pystytankot,

5. ylätukivarret,

6. yläpäähän tuki/laakeri.

 

Entä tämä etupalkki ns. apurunko kärsiikö nostaa auton sen varaan parin pukin päälle (laittaa keventämään rasitusta kakkosnelosen pätkän koko matkalle tai muuta vastaavaa) vai nostopaikkoihin kellumaan?

 

Link to post
Share on other sites

voi nostaa etukelkan palkista jos vaan jonku tunkin sinne alle niin pitkälle saa. pukit sihen palkin alle  ni keula lepää mukavasti jouset pitkänä siin valmiina operoitavaks.

 

iskarin alapää irti ja yläpallo sit iskarin yläpää ni sit tul on koko jousitolppa ja ylätukivarsi käsissä ja pääsee pöydälle pajottamaan. osien vaihon jälkeen se paketti tasas ja iskarin yläpää ja yläpallo kii ni ei murjo jarruletkuja niin pahasti ku olkavarsi on johonki tuettu.

 

sit alapallo ja alatukivarsi vaihtoon ja vaihdon jälkeen pyöränripustus kasaan ja vakaajan tanko vikana ni se ei kampee vastaan ku muita osia pyörittelee.

 

tähän tarviit jousipuristimen ja purkaa vanhasta jousen ylälautasen ja kiinnikkeen jos et oo erikseen uusia ostanu.

yläpäässä ei nelosessa laakeria ole vaan olkavarsi kääntyy pallonivelten välissä

Link to post
Share on other sites

Kaikki osat on uusia. Jousipuristimet on mallia biltema/motonet 15€/pari (löytyy 4 kpl niin voi laittaa varmuudeksi esim. kolmella puristuksiin niin ei karkaa jousi ja tee tuhoa. Meinasin jousen painaa hydraulisella prässillä kasaan ja kiinnitän kolme kappaletta jousipuristimia jouseen ja vapautan puristuksen prässistä. Tämän jälkeen kaisailen iskarin + yläpääntuen ja laitan iskarin mutterin kiinni + vapautan puristimet. 

Link to post
Share on other sites

Takapään purut ja asennukset tehty. Kiitosta vaan vinkeistä Mikkelle oli hyötyä tehdä asiat oikein ja sopivassa järjestyksessä.

Link to post
Share on other sites

Takapään purut ja asennukset tehty. Kiitosta vaan vinkeistä Mikkelle oli hyötyä tehdä asiat oikein ja sopivassa järjestyksessä.

 

ollas hyvä vaan. senverran tuli siitä etupäästä vielä mieleen et ekana kannattaa irrottaa kallistuksen vakaajan päät alatukivarsista ni se ei jarruta ja väännä vastaan ku pujottelet muita osia irti ja kiinni.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...