Jump to content

Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977


BlackZ

Recommended Posts

Oon käyny noita vaihdelaatikon ja moottorin säätöjä läpi tuossa.. Tietääkö kukaan minkälaisia maksimi sytkäennakoita tuonne kannattaisi laittaa kun V-Powerilla ajaa? Moottori siis se Pontiacin oma 1977 350cid isolohko. Onko se perinteinen noin 34-38 astetta maksimiennakkoa OK näille moottoreille? Moottorista on saastelaitteet siis poistettu, Performerin imusarja ja putkisto rakennettu semmonen ettei ahista. Nokka ja nostajat on myös vaihdettu, mutta siitä ei tietoa onko se ihan samanlainen nokka ollut kuin vakiona, selkeesti tuossa enempi on tehoa kuitenkin kuin se 155hp mitä mainostavat uutena olleen  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • BlackZ

    63

  • Juus091

    16

  • avogta-89

    10

  • jpe

    9

Tietääkö kukaan minkälaisia maksimi sytkäennakoita tuonne kannattaisi laittaa kun V-Powerilla ajaa? Moottori siis se Pontiacin oma 1977 350cid isolohko. Onko se perinteinen noin 34-38 astetta maksimiennakkoa OK näille moottoreille?

Varmaan 32-38 on se mistä paras teho löytyy, liian paljon asteita ainakin mulla pudotti vääntöä, vaikka ei vielä nakuttanutkaan. Käytä Jäälissä dynossa, pojat hakee samalla sulle sytkän optimikohtaan ja näkee myös kaasarin toiminnan. Satkulla saa kohtuu paljon tietoa.
Link to comment
Share on other sites

Varmaan 32-38 on se mistä paras teho löytyy, liian paljon asteita ainakin mulla pudotti vääntöä, vaikka ei vielä nakuttanutkaan. Käytä Jäälissä dynossa, pojat hakee samalla sulle sytkän optimikohtaan ja näkee myös kaasarin toiminnan. Satkulla saa kohtuu paljon tietoa.

 

En kai mää tällaista taida dynoon viedä kuitenkaan, kunhan on suurinpiirtein siellä missä se optimilta vaikuttaa  ;D Cruisinkipelihän tämä on.

 

Tänään on spoileri viety maalaamoon, vkonloppuna saan sen takaisin niin pääsee asentelee paikalleen. Sitten on nippu huolto-osia vielä tulossa jne. ja hieman kaunistelu osiakin osteltu, edistyy nopiaa  ;D Maukas kyllä pitkästä aikaa ajella ihan käyttöautona vanhalla tussuttimella  \m/

Link to comment
Share on other sites

Joo melko pappamalli ilman spoileria  ;D No se tulee vkonlopuksi maaluulta.

 

Sisustaa fixailtu ja uus rattiki laitettu. Säädin max ennakot 30 asteeseen ja tuli kyllä huomattavasti herkempi ja vetävämpi  m/

Link to comment
Share on other sites

Kuvaa kabiinista, auto on edelleen pesemättä kauttaaltaan kun touhunnu niin paljo muiden asioiden äärellä mutta ei se nyt pahalta näytä, renkaiden kääntimeksi valitsin Grantin perusmeininkiä kun tässä oli joku ihan mahdottoman ruma 4 puolainen kulahtanut kuorma-auton ratti  ;D

 

Mistähän niitä retrotyylisiä soittimia saisi tilattua kohtuulliseen hintaan? Ihan hirveä esitys tuommonen harmaa Pioneeri.. Ei tarvisi olla mikään huippuhifi vehje kun en ole kertaakaan vkon aikana laittanut soitinta päälle, mutta se että sopisi auton sisustaan niin olisi iso juttu  :)

77kabiini.jpg.81220a7a082223024a441fd1b8ba4d8a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Huomena tulis spoileri maalaamosta. Aloin jo kattelee niiden reikien auki poraamista mutta huomasinpas yhden haasteen, takaluukku on helppo tapaus kun reikien hitsaukset on helposti porattavissa auki kun näkee tarkat paikat, mutta noiden sivupalojen reikien auki poraaminenpa ei olekaan niin helppoa, koska tuossa on nuo takavalot upotettu syvemmälle niin reiäthän on sitten just semmosella kohdalla että sinne ei poralla pääse. Ja tuosta yläpuolelta poraaminen nyt ei sitten olekaan ihan niin helppo juttu kun pitäisi pystyä mittaamaan todella tarkasti reikien paikat ja tuon perän rakenteesta johtuen en nyt keksi oikein miten nuo voisin helposti mitata just oikeaan kohtaan  :-[

 

Tuli muutenkin mieleen että jos leikkais ne pultit siitä spoilerista pois ja asentaisi sen paikalleen jollakin kaksipuolisella 3M teipillä jonkatyylisellä ratkaisulla kyllä laitetaan tuommosia osia kiinni moniin autoihin. Onko ideoita? Jos sen saisi ilman pultteja järkevästi kiinni niin olisihan se silleen hyvä juttu että sen voisi myös poistaa jos ei jostakin syystä sitä haluakaan pitää kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Omasta kolmosesta oli myös spoilerin reijät hitsattu umpeen.

Sisäpuolelta näki suurin piirtein oikeat kohdat, mutta oli sen verran knööliä edessä hankalassa paikassa, etten alkanut tasoittamaan niitä auki porausta varten.

Lopulta laitoin spoilerin pohjaan 2-puolista teippiä, johon merkkasin reikien paikat tussilla kohdistin sen oikeaan paikkaan.

Tämän jälkeen tarkistus mittaukset ja alku reikä pienellä poralla varmuuden vuoksi jos olisi ohi mennyt.

Link to comment
Share on other sites

Omasta kolmosesta oli myös spoilerin reijät hitsattu umpeen.

Sisäpuolelta näki suurin piirtein oikeat kohdat, mutta oli sen verran knööliä edessä hankalassa paikassa, etten alkanut tasoittamaan niitä auki porausta varten.

Lopulta laitoin spoilerin pohjaan 2-puolista teippiä, johon merkkasin reikien paikat tussilla kohdistin sen oikeaan paikkaan.

Tämän jälkeen tarkistus mittaukset ja alku reikä pienellä poralla varmuuden vuoksi jos olisi ohi mennyt.

 

Kolmosessa se taitaa olla vain yksiosainen eli hieman helpompi kohdistaa? Tuossa nuo sivupalat hieman hankala kohdistaa millään kun pitää sattua just eikä melkeen siihen pyöreään takaosan reunaan eikä sen etupuolellakaan ole mitään kohtaa mihin yrittää mallata sitä kohdilleen. Voisihan sitä toki yrittää noinkin silti mallata, en ole varman ymmärsinkö ihan oikein ku oon melko väsyny just nyt mutta luen vielä huomena tuon uudestaan jos syttys lamppu päässä  ;D

 

Tuo sacharyn konstikin voisi toimia kyllä. Ärsyttävän tarkka homma vaan ku sen pitää osua linjaan nyt sitte sekä korin pyöristetyn reunan kanssa että ehdottomasti prikulleen oikeaan kohtaan takaluukun spoilerinkin kanssa ja kun tuossa on nuo pultit valettu tuohon spoileriin niin se jää 1cm ilmaan korin reunasta vaikka asettaa pellin päälle, 2mm virhekin on jo häiritsevän silminnähtävä  ???

Link to comment
Share on other sites

Tälle aamua jumpattu uus ilmanputsari ja uudet tulpat moottoriin kun vaikka muuten oli läpikäyty kone ja kannetkin ollu koneistamolla niin tulpat oli vanhat, eipä noita tainnu olla ku kahta kolmea eri lämpöarvoa paikallaan  ;D :o Joskus minen ymmärrä...  ;D

 

Spoileri haettu maalaamolta, kyllä teki pojat loistavaa jälkeä ja tuli just eikä melkeen auton värinen spoikka  m/ Mietittiin asennustapojakin niin on se liimauski huono homma, ne kuulemma ottaa niin lujaan kiinni että ei se irrotus kuitenkaan onnistuisi ilman että lähtee maalit matkassa.

 

Luukku on helppo porata auki, no problemos, pitää nyt keksiä miten onnistuisin saamaan porattua noiden kulmapalojen reiät auki. Se saattaisi onnistua jos olisi sellainen "kulmapora" ja 1-2cm mittanen poranterä. Pitää kyllä nyt hyvin miettiä ettei tuu yläpuolelta porattua niitä reikiä pieleen... Toki olisihan se erilainen kun laittaisi vain tuon keskipalan paikalleen ja jättää kulmapalat pois..........  ;D :-[

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikista neuvoista, koitan tällä vkolla uskaltaa porailla reikiä tuonne niin sittenpä sen näkkee sattuuko ne paikalleen  :W :o

 

Nyt ku oon herkistelly tuota Pontsoa niin näyttäs että on jo niin helevetisti voimaa että kun paikalta lähtee tossu pohjassa niin edes nopeusmittari ei pysy perässä  ;D ;D Selvästi jostakin luistaa vaijeri tai mittari, mikähän on todennäköisin syy? Onko noissa nopeusmittareissa ollut sellaista ongelmaa näissä että itse mittari voi alkaa suttaamaan vai onkohan se vain se vaihdelaatikossa olevat mittarinvaijerin hampaat jompi kumpi tai molemmat niin kuluneita ettei enää pysty kaikkea isolohkon voimaa käsittelemään?  ;D

Link to comment
Share on other sites

Nyt ehdin vihdoin vaihdelaatikon säätöjen kimppuun. Kylläpäs muuttui ihan eri peliksi ajella ku kiristi kick down vaijerin kireälle, nyt ei vaihda enää 2800rpm missä vasta moottori alkaa vetää vaan vetää nyt 4000-4500rpm ennen vaihtoa, muuttu ihan eri meiningiksi  \m/ Eikä ees tunnu miltää nuhapumpulta enää, tiiä vaikka ois lähelle 200 tiukkaa hevosta pellin alla  ;D

Link to comment
Share on other sites

Nyt ehdin vihdoin vaihdelaatikon säätöjen kimppuun. Kylläpäs muuttui ihan eri peliksi ajella ku kiristi kick down vaijerin kireälle, nyt ei vaihda enää 2800rpm missä vasta moottori alkaa vetää vaan vetää nyt 4000-4500rpm ennen vaihtoa, muuttu ihan eri meiningiksi  \m/ Eikä ees tunnu miltää nuhapumpulta enää, tiiä vaikka ois lähelle 200 tiukkaa hevosta pellin alla  ;D

 

Päivä päivältä parempi auto  m/

Link to comment
Share on other sites

Päivä päivältä parempi auto  m/

 

Kyllä se näin on, hieman keskeneräinenhän tämä oli mutta nyt alkaa kohta olla kohdillaan ja melko valmis  m/

 

Eipä siinä mittää, mukavahan tällaista lähes täysin läpikäytyä autoa on ollut laitella kun vaikeimmat osuudet oli jo edellinen omistaja tehnytkin  :)

Link to comment
Share on other sites

Anteeksi, laitan nyt yhden kuvasarjan ku tekniseen puoleen uppoutuneena vasta eilen oli aikaa oikeasti edes pestäkin tämä ja siistiä niin näkee vähän paremmin millainen tää on  :)

77firebirtti1.jpg.1b5e816efaa653730f8848b995d3d1a8.jpg

Link to comment
Share on other sites

... Ja viimeinen. Takaspoilerin asennuksenkin oisin eilen tehny mutta multa puuttu mutterit niistä eikä löytyny edes miljoonalaatikosta, pitänee käydä hakemassa, keksin tavan millä saan sen ehkä suurinpiirtein oikealle paikallekin  ;D

77firebirtti5.jpg.059fbe3966123a86527026cf1dd3bd6e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...