Jump to content

Juus091's Pontiac Firebird Formula 400cid 1977


BlackZ

Recommended Posts

  • Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • BlackZ

    63

  • Juus091

    16

  • avogta-89

    10

  • jpe

    9

Soittelin eilen auton pitkään omistaneelle naisihmiselle jolla tämä oli ollut 18 vuotta  :) Mukava oli kuulla tarinaa auton historiasta Suomessa. Ja on kyllä ollut hyvällä pidolla, sen kertoo sekin että vain kerran katsastuksessa hylätty koko Suomi aikana ja sekin vain sen takia että katsastusmies olis takertunut renkaiden leveyteen jotka oli takana ollu 275 alusta lähtien mutta 2008 katsuri oli sitte hylännyt katsastuksessa tästä syystä  ;D

 

Aina on huollettu ja ollut hyvin pelaava kapistus. Ei tainnut paljon muuta olla vaihdettu noina vuosina kuin vesipumppu ja nokka+nostajat jos pientä rakentelua ei oteta huomioon. Mukava tietää että ollut hyvissä käsissä aina vaikka onhan se nyt uusiksi rakennetukin. Kerran oli loppu ollut lähellä kun virtalukon piuhat oli mennyt oikoiseen ja hyvä kun ei ollut tuleen syttynyt, muuten on vaaratilanteiltakin välttynyt  :)

 

Oli viimeiset pari vuotta seissyt ennenkuin minua edeltävä omistaja oli tämän ostanut ja rakentanut uusiksi. Ja melko kopakassa kunnossa tämä on ollut ennen rakentamistakin eli ei varsinaisesti ole mistään maatuneen yksilön pelastamisesta ollut kyse vaikka noinkin täydellinen koriremontti on tehty tekniikan kunnostamisen ohella. Sain vanhoja kuviakin autosta ja en tarkkaan tiedä kuin lähellä tämä kuva on ollut sitä kuntoa mistä on sitten lähdetty projektissa liikenteeseen mutta kaiketi se lähellä tätä on ollut kun auto on ollut kuitenkin perussiisti ennen projektia ilman isompia näkyviä ruostevaurioita. Ainahan noista vanhoista vehkeistä yllätyksiä pinnan alta löytyy jos alkaa pellille asti kaiken hiomaan. Näistä kuvista varmistuu itselle myös se että todellakin tuon takaspoilerin asennus ei ainakaan huonommin onnistunut kuin tehtaan jäljiltä ollut ;D Sekä tuo integroitu itse suunniteltu takapuskuri syvennettyine takavaloineen todellakin on tehnyt höpöä tuolle perän näyttävyydelle positiivisessa mielessä minun mielestäni  m/

 

Vanha kuva 1:

PONTIAC_V8_2small.jpg.a0a1dd96d67707e95b22cb423f187c58.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noniiiiin, kylläpä keleppaaaa!!!  \m/ Semmonen 8 tunnin homma oli, varmaan 70 kertaa käytin osat irti ja takas ku viilailin istuvuutta kohdilleen, hohhoijaa, mutta sanotaanko  että annan itselleni kouluarvosanoin sellaisen 9- istuvuudesta, tuskin on huonommin asennettu ku mitä tehtaalta tullessaan  m/

 

Nyt tämä auto on valmis, jollen vielä käy vetämässä kaikki lasit mustaksi. Enpä taida ku tuossa on sinertävät sävylasit niin ne on aika hienot nekin  8)

 

 

No todellakin kannatti....  m/ erittäin upea yksilö,  mä annan äänen noille mustille laseille...  8)

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun tällä on ruuvannut päivittäin menemään niin täytyy kyllä sanoa että paljoa ei kaipaa uudemmista 2000-luvun autoista, päinvastoin, mutta yksi asia tekisi gutaa tällaiseen. Eli saako näihin valmiina lasinpyyhkijöille sellaista relettä missä olisi myös tihkuasento, nyt kun ainakin tuossa 1977 mallissa pyyhkijät joko on pois päältä tai pyyhkii koko ajan kahdella eri nopeudella. Ja tuo kertapyyhkäsy toiminto ei nyt mitenkään liian kätevä ole  ;D Eli onko valmiita ratkaisuja vai pitäisikö se ite jotenkin viritellä näihin? En halua muuttaa ulkonäöllisesti mitään, eli ei ylimääräisiä nappeja tai kytkimiä kojetauluun kuitenkaan.

 

Ja laitetaan nyt yksi kuvakin vielä kauniista linjoista  :)

WP_20150604_21_28_59_Pro_small.jpg.786d334b86ec2322ba892dd98add22a4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun tällä on ruuvannut päivittäin menemään niin täytyy kyllä sanoa että paljoa ei kaipaa uudemmista 2000-luvun autoista, päinvastoin, mutta yksi asia tekisi gutaa tällaiseen. Eli saako näihin valmiina lasinpyyhkijöille sellaista relettä missä olisi myös tihkuasento, nyt kun ainakin tuossa 1977 mallissa pyyhkijät joko on pois päältä tai pyyhkii koko ajan kahdella eri nopeudella. Ja tuo kertapyyhkäsy toiminto ei nyt mitenkään liian kätevä ole  ;D Eli onko valmiita ratkaisuja vai pitäisikö se ite jotenkin viritellä näihin? En halua muuttaa ulkonäöllisesti mitään, eli ei ylimääräisiä nappeja tai kytkimiä kojetauluun kuitenkaan.

 

Ja laitetaan nyt yksi kuvakin vielä kauniista linjoista  :)

Tämmönen rele 3B0955531

Link to comment
Share on other sites

Kiitos, hienoa! Onko tuo ihan vakion paikalle sopiva vai pittääkö johdotuksia muuttaa?  m/

VW rele tuo on ja luultavasti joutuu johdotuksia muuttamaan mutta yleensähän voi tehdä sellaisen purettavan virityksen.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Onko tuo ihan vakion paikalle sopiva vai pittääkö johdotuksia muuttaa?  m/

Uskoisin että tuon ikäiseen on jo tihkua saanut, se vaan vaatii muistaakseni eri pyyhkijänmoottorin ja tihkullisen katkaisijan, jos ei halua ylimääräistä kytkintä kojelautaan.
Link to comment
Share on other sites

Uskoisin että tuon ikäiseen on jo tihkua saanut, se vaan vaatii muistaakseni eri pyyhkijänmoottorin ja tihkullisen katkaisijan, jos ei halua ylimääräistä kytkintä kojelautaan.

On saanut mulla oli 73 caminossa tihkukytkin tosin ei monitoiminen  ;D
Link to comment
Share on other sites

 

Noniin!! Ainoa kakka homma tuossa että se viive on pyyhkijänmoottorissa, eli se pitäisi myös vaihtaa, eikös? Vai ymmärsinkö oikein?  ::)

 

"The electronics to accomplish the delay were all housed in the wiper motor."

Link to comment
Share on other sites

Juu, moottori myös jos tekee alkuperäisen kaltaisen. Ja jos haluaa käyttää orggis kamoja niin myös se kojetaulun pinta on erilainen, tihkukytkimelle on isompi reikä kuin karvalakkimallille. Voi olla että sen saa siihen sovitettuakin.

Link to comment
Share on other sites

Juu, moottori myös jos tekee alkuperäisen kaltaisen. Ja jos haluaa käyttää orggis kamoja niin myös se kojetaulun pinta on erilainen, tihkukytkimelle on isompi reikä kuin karvalakkimallille. Voi olla että sen saa siihen sovitettuakin.

 

Vaan taitaapa tässä tapauksessa olla viisain käyttää sellaista relettä missä se tihku on siellä releen aivoissa eikä moottorin, saisi täysin näkymättömän asennuksen... Ja hyvällä tuurilla vielä tulilinnun oikeasti liekkehin....  :o ;D

Link to comment
Share on other sites

Uskoisin että tuon ikäiseen on jo tihkua saanut, se vaan vaatii muistaakseni eri pyyhkijänmoottorin ja tihkullisen katkaisijan, jos ei halua ylimääräistä kytkintä kojelautaan.

Eli juurikin näin
Link to comment
Share on other sites

Vaan taitaapa tässä tapauksessa olla viisain käyttää sellaista relettä missä se tihku on siellä releen aivoissa eikä moottorin, saisi täysin näkymättömän asennuksen... Ja hyvällä tuurilla vielä tulilinnun oikeasti liekkehin....  :o ;D

Onkos tuossa ne piiloon painuvat pyyhkimet, jos on, se aiheuttaa lisäjumppaa. En tiedä onko enää mutta aikoinaan oli tarvikkeena myytäväna tihkuyksiköitä, missä tuli releet ja johdot ja viive-elektroniikka mukana, mutta ei niidenkään kytkeminen ihan yksinkertaista ollut.
Link to comment
Share on other sites

Onkos tuossa ne piiloon painuvat pyyhkimet, jos on, se aiheuttaa lisäjumppaa. En tiedä onko enää mutta aikoinaan oli tarvikkeena myytäväna tihkuyksiköitä, missä tuli releet ja johdot ja viive-elektroniikka mukana, mutta ei niidenkään kytkeminen ihan yksinkertaista ollut.

 

Joo kyllä ne tässäkin mennee piiloon, olinkin ihmeissäni tästä edistyksellisestä tekniikasta näin vanhuksessa  ;D

Link to comment
Share on other sites

Jep, Marin entinen. Myi projektikunnossa seuraavalle omistajalle joka palautti tämän takaisin kondikseen. Onko teillä tarinaa autosta?  ;D

 

eip oo mulla...yritin kyllä vaihtaa senkanssa johkin sitä....oli aikas halpa muistaakseni silloin

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...