Jump to content

Vetolevykö menossa / epätasapainossa?


Mindgame

Recommended Posts

Eli pontiacin 400 + TH350 pitää linkin mukaista napsuttavaa / säksättävää ääntä P:llä ja N:llä, kun laittaa D:lle ääni tuntuu katoavan. Kylmäkäynnistyksen jälkeen vaimeampi kuin lämpimänä. Maantienopeuksissa ääni alkaa taas olemaan kuultavissa auton sisälle.

 

https://www.dropbox.com/s/dudr7e2hodec2s9/20150613_194012.mp4?dl=0

 

Ajossa oireilee myös siten, että noin 80-95 nopeudessa pintakaasulla tuntuu kohtuullista vajaan sekunnin välein toistuvaa tärinää. Kun kaasun nostaa tai vedättää kovemmin oireet lähes katoavat.

 

Pelti auki moottorin päältä ääni ei tunnu tulevan vaan huomaa juuri auton sivulta ja voimakkaimmin kun kuuntelee tuolta vetolevyn kohdilta. Vetolevyn ja turbiinin väliset pultit tarkistin ettei ole löysällä. Kampiakselin ja vetolevyn välisiin pultteihin ei pääse käsiksi, mutta sen verran kun niitä näkee niin paikallaan ovat ja vetolevyssäkään ei halkeamia näy, hyvin jää levy soimaan kun napauttaa. Pakosarjojen pultit kävin läpi ja ei olleet löysällä, saippuavedellä myös etsin vuotoja, ei löytynyt mitään.

Link to post
Share on other sites

kuuluu kyllä selvästi säksätys. kokeile putkenpätkällä kohdistaen kuunnella eri kohtia moottoria, venakoneisto/alakerran laakerit jne. sopivan pitkä putki vaan korvalle ja mosaan kiinni, kuulee kyllä selvästi jos poikkeavaa ääntä. tyhjäkäynti kuulostaa kyllä sulla korkealta, reilut ennakot?

 

-edit- tarkista vielä että molemmat puntit ovat paikoillaan vetolevyssä, tuo 400cid mosa:han on ulkoisesti painoitettu.

Link to post
Share on other sites

Tyhjäkäyntiä nostin kaasarin ruuvista vähän korkeammalle, P:llä noin 750-800 rpm ja D:llä tippuu noin 550rpm:ään. Stetoskoopilla olen kuunnellut ja ei venakoneiston suunnalta kuulu. Pitää vielä ryömiä auton alle ja kuunnella sieltä.

 

Oon ymmärtänyt ettei siellä painoja olisi, kun ei siellä näy mitään ja en noissa uusissakaan näe painoja. http://www.amazon.com/ATP-Automotive-Z-144-Transmission-Flex-Plate/dp/B000C8PCT4

 

-edit2- olikos se tasapainotus hoidettukin noiden vetolevyn isojen reikien lukumäärällä  ???

Link to post
Share on other sites
  • 7 months later...

Tätä ehtinyt talven mittaan selvitellä ja vetolevy oli ok. Kyllä tämä napsutus kuului sittenkin venttiilikoneistosta apparin puolelta, kopan kun otti pois niin syyllinen löytyi nopeasti.

 

Yksi työntötanko ei pyörinyt tyhjäkäynnillä ollenkaan ja kierroksillakin heikosti, tietty myös öljyä siitä tuli vain vähän. Suihkuttelin työntötangon reiästä carb cleaneriä, käytin koneessa STP motor flushit ja vaihdoin öljyt. Ääni hieman vaimeni ja työntötanko pyörii paremmin. Ei se kuitenkaan tällä korjaantunut, keinuvivun liikerata on silminnähden pienempi ja ehkä hitaampikin kuin muissa. Ääni voimistuu kun keinuvipua painaa moottorin käydessä.

 

Keinuvivussa ja työntötangossa ei näkynyt mitään epänormaalia ja kaikki keinuvivun mutterit ovat oikeassa 27Nm momentissa. Onko tässä muita vaihtoehtoja kuin nostaja on antautunut? Mites noiden vaihto, imusarja pois ja uutta tilalle? RVS:ää tietty voisi vielä kokeilla, tuolla litkulla saatu ihan hyviä tuloksia kuluneisiin nostajiin.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...