Jump to content

99 Firebird etupään iskarit


Recommended Posts

Olen vaihtamassa uudet jouset ja iskarit ympäri koko autoa (99 Firebird v6). Takapää on jo hoidettu ja sehän meni suhteellisen helposti kunhan sain iskareiden yläpäät paikallistettu... :P :-[ :-[

Mutta kun vilkaisin etupäätä meni sormi suuhun- eli oikealla puolella ei mitään ihmeellisempää kun kaksi mutteria ja kaksi pulttia (13mm kuusiokannalla) millä yläpään laakeri ilmeisesti on kiinni ja iskarin keskitappi ja mutteri on ilmeisesti piilossa(ko?) pellin alla. Mutta sitten taas vasemmalla puolella on vastaavat kaksi mutteria ja puttia mutta tässä on pulteissa 40(?)torx joista ulompi sijaitsee jarrusylinterin alla! Ei kai siihen jarrusylinteriin joudu koskemaan että saisi iskarit vaihdettu? Vai onko joku älykääpiö vaihtanut siihen toiset pultit siihen kolarikorjauksen yhteydessä? >:( On nimittäin löytynyt kaikenlaista muutakin yllätystä... *clap*

Link to post
Share on other sites

Olen vaihtamassa uudet jouset ja iskarit ympäri koko autoa (99 Firebird v6). Takapää on jo hoidettu ja sehän meni suhteellisen helposti kunhan sain iskareiden yläpäät paikallistettu... :P :-[ :-[

Mutta kun vilkaisin etupäätä meni sormi suuhun- eli oikealla puolella ei mitään ihmeellisempää kun kaksi mutteria ja kaksi pulttia (13mm kuusiokannalla) millä yläpään laakeri ilmeisesti on kiinni ja iskarin keskitappi ja mutteri on ilmeisesti piilossa(ko?) pellin alla. Mutta sitten taas vasemmalla puolella on vastaavat kaksi mutteria ja puttia mutta tässä on pulteissa 40(?)torx joista ulompi sijaitsee jarrusylinterin alla! Ei kai siihen jarrusylinteriin joudu koskemaan että saisi iskarit vaihdettu? Vai onko joku älykääpiö vaihtanut siihen toiset pultit siihen kolarikorjauksen yhteydessä? >:( On nimittäin löytynyt kaikenlaista muutakin yllätystä... *clap*

 

m/ Camarossa oli kanssa torxit pultit iskareiden yläpään (tehtaalta lähtien voisin veikata) kiinnityksessä juuri kyseisessä paikassa kyllä ne sieltä lähti pois ilman jarruosien irroittamista ja torxin kokokin oli ei ihan joka pakista löytyvä, no onneksi oli työpaikan valikoimissa sopiva koko niin sai ne pois vaihdoin tilalle tavalliset kiintoavaimella lähtevät pultit... Kyllähän tässäkin minun pelissä on ollut ihmeellisyyksiä liekkö jenkkityyliä että mutteri saattaa olla eri kokoinen kuin taas pultin pään mutikka ja voi olla monessakin paikka kasattu siten että purkaminen ei välttämättä onnistu muuten kuin rälläkällä pultti poikki ja uuden asennus toisin päin... :)

Link to post
Share on other sites

Noh, ehkä sen yhden saisi tulemaan sieltä vääntämällä isojen papukaijapihtien kans mutta jotenkin se ei vaan tunnu oikealta... ehkä kun korjaa jotain maatalouskonetta kenttäolosuhteissa mutta autoa pajalla... :o yritetään silti! Mutta nyt yks lonkero naamaan ja huomenna hommiin uusin voimin!

Link to post
Share on other sites

Noh, ehkä sen yhden saisi tulemaan sieltä vääntämällä isojen papukaijapihtien kans mutta jotenkin se ei vaan tunnu oikealta... ehkä kun korjaa jotain maatalouskonetta kenttäolosuhteissa mutta autoa pajalla... :o yritetään silti! Mutta nyt yks lonkero naamaan ja huomenna hommiin uusin voimin!

 

Osta irto torx kärkiä (torxhylsyt taas oli hiukka isoja siihen hommaan) ja väännät sitten kiintoavaimella torx pultit auki (tuolla tavalla minä poistin ne).

Link to post
Share on other sites

Kannattaa irrottaa jarrusylinteri, ei ole vaikeaa ... olikohan 15 milliset mutterit pääsylinterissä, sitten saa koko systeemin ehjänä siirrettyä sivummalle.

Jos kaikki kiinni ja väännät väkisin jarruputkia/sylinteriä jotta saat iskaripultit/torxit irti niin saattaa ruveta jostain vuotamaan.

Link to post
Share on other sites

Irtokärjet löytyy, tekijällä on vain peukalo asennettu vähän turhaan keskelle...

 

Kiitos Nupa vinkeistä, auttoi tosi paljon! m/

Link to post
Share on other sites

iskarin yläpään mutteri on piilossa sielä pellin alla ja ylätukivarren kiinnitys levy irtoo kans ku noin neljä yläpuolista pulttia avaa tai 2 pulttii ja 2 mutterii, iskarin alapäästä kaks pulttia muttereistaan ni saat koko jousitolpan käteen pienellä pyörittelyllä. koko keula kannattaa olla nostettuna ylös ni ei vakaaja kampee suotta vastaan. sit jousipuristinta ja ylälautanen irti, ei ole laakeria kun näissä iskarin ei tarvii kiertyä.

 

on ihan normaalia et näitten alustan pulteissa on eri avainväli ku muttereissa vaikka ovat samaa paria. ja sit löytyy semmosia hauskoja kokoja kun 15 18 ja 21 niitten perus 14 17 ja 19 kaveriks. mukavaa ruuvausta m/

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...