Jump to content

Huohotin systeemi. PCV vaiko "perinteinen"


Recommended Posts

88 mallinen 383 kone kaasarilla, niin mietin että miten tuo huohotin systeemi kannattaisi laittaa.

alkuperäinen PCV systeemi eli toisesta venttiilikopasta ottaa korvausilman erillisen suodattimen läpi ja sitten toisesta pvc venttilin kautta imu samaan letkuun kuin jarrutehostin ja sitä kautta imusarjaan.

Etuja ?

+Öljyt pysyy viileämpänä ja tiivisteet pitää paremmin

+Tehoa lisää kun alipainetta kamppikammiossa

-Likaa imusarjaa ja kanavia.

-Lisää epätasaista käynti jyrkemmällä nokalla

-Tehoa häviö kun "likaa" imuilmaa.

 

Sitten toinen vaihtoehto että laittaa vaan sen suodattimen kautta että pääsee höyryt pois venttiilikoppaan kautta.

 

Kokemuksia ja ajatuksia?

Link to post
Share on other sites

Itselläni vaikka huohotus on vähäistä, halusin minimoida imusarjaan kulkeutuvan öljyn määrän.

Sekä pitää kampikammion alipaineistettuna tehtaan tyyliin.

Laitoin venakopalta pcv:n kautta letkun kulkemaan öljynkeruusäiliön läpi imusarjaan. (TPI:ssä huohotusletku ei yhdisty jarrutehostimen letkuun).

Markkinoilla on useita erilaisia säiliöitä joista useimat ovat vain rakenteluaihioita.

Niissä tulisi olla öljysumua keräävä verkko ja kunnolliset kanavat, ettei sumu kulje pöntön läpi.

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/catch-can-final_zpsnzwsbisd.jpg

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/OIL%20CATCH%20CAN_zpsw8cplwbr.jpg

 

Tämmösen romun tilasin halvalla ja lisäsin tiheän verkon sisälle.

http://www.ebay.com/itm/131054475824?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Aloin funtsimaan tuota huohotuskaasun johtamista takaisin kiertoon poltettavaksi.

Alipaineistetun kampikammion hyödyistä puhutaan paljon, mutta entä haitat.

Jos huohotus on normaalin rajoissa... paljonko se lämmittää imuilmaa ja laskeeko nakutusherkkyys korkea puristeisessa moottorissa?

Entä huohotuskaasun vaikutus itse palotapahtumaan?

 

Link to post
Share on other sites

edelleen catch can  ;)

 

 

On jo ja ilman erillistä alipainepumppua tai avointa huohotus, johdetaan kaasu takaisin kiertoon.

Pelkästään öljysumu jää tuohon säiliöön.

Link to post
Share on other sites

Kimmon veten rakenteluketjussa Finnsharkin sivuilla oli viime viikolla aiheesta juttua. Tästä sivusta eteenpäin: http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=23131&page=38

 

Lingenfelterin eli Mann-Hummel valmistetta oleva huohotinpönttö tuntuu ainakin minusta aika fiksulta. Päällepäin se ei ole hieno kuten nämä joka viriputkassa myytävät kiiltävät pöntöt. Niistä varmaan 95% on kuin ranskalaiset autot eli joidenkin mielestä hienon näköisiä mutta ei niillä kuitenkaan mitään tee ;D

 

https://www.mann-hummel.com/fileadmin/user_upload/service/catalogues/pdf/ProVent_en_2013.pdf

Link to post
Share on other sites

Melko huonosti löytyi mitään absoluuttista vastausta uudenmantereen sivustoiltakaan.

Takaisin kierrätys...

Vaikka vähentääkin tehoa, niin alipaineen hyöty kumoaa haitat (männärenkaiden toiminta).

Siksi alipainepumppu kilpureissa.

GM insinööri mainitsi että ohivuotokaasu on polttokelpoista ja pienentää kulutusta.

...Eli tartteis mekein itse mitata imuilman lämpöä pcv:llä ja ilman, eri tilanteissa.

Tuskin hirveesti vaikutusta siis, mutta ainahan näillä on hauska spekuloida.

 

 

Link to post
Share on other sites

Melko huonosti löytyi mitään absoluuttista vastausta uudenmantereen sivustoiltakaan.

Takaisin kierrätys...

Vaikka vähentääkin tehoa, niin alipaineen hyöty kumoaa haitat (männärenkaiden toiminta).

Siksi alipainepumppu kilpureissa.

GM insinööri mainitsi että ohivuotokaasu on polttokelpoista ja pienentää kulutusta.

...Eli tartteis mekein itse mitata imuilman lämpöä pcv:llä ja ilman, eri tilanteissa.

Tuskin hirveesti vaikutusta siis, mutta ainahan näillä on hauska spekuloida.

Varmaan tyhjäkäynnin tuntumassa voi olla jotain eroa  imulämmöissä mutta tuskin muuten.

Link to post
Share on other sites

Kimmon veten rakenteluketjussa Finnsharkin sivuilla oli viime viikolla aiheesta juttua. Tästä sivusta eteenpäin: http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=23131&page=38

 

Lingenfelterin eli Mann-Hummel valmistetta oleva huohotinpönttö tuntuu ainakin minusta aika fiksulta. Päällepäin se ei ole hieno kuten nämä joka viriputkassa myytävät kiiltävät pöntöt. Niistä varmaan 95% on kuin ranskalaiset autot eli joidenkin mielestä hienon näköisiä mutta ei niillä kuitenkaan mitään tee ;D

 

https://www.mann-hummel.com/fileadmin/user_upload/service/catalogues/pdf/ProVent_en_2013.pdf

 

Kuinkas tuo systeemi soveltuu LT1:seen vai onko vakio riittävän hyvä?

Link to post
Share on other sites

Varmaan tyhjäkäynnin tuntumassa voi olla jotain eroa  imulämmöissä mutta tuskin muuten.

 

Noinhan se varmaan on.

Eli ei juurikaan hyödytä jättää pcv:tä pois ja korvata avoimilla huohottimilla venakoppiin.

 

Kuinkas tuo systeemi soveltuu LT1:seen vai onko vakio riittävän hyvä?

 

Oletko kurkannut imusarjan sisälle?

Öljyhuntu sisäpinnalla on huohotuksen aikaansaannosta.

Sinänsä harmitonta pienissä määrin ja alkuperäinen systeemi on varmasti riittävän hyvä timmille ottomoottorille.

Suuttimetkin ampuvat imuventtiilin taakse, jolloin sekään ei pääse karstoittumaan.

Isompi huohotus huonontaa seosta ja on huonoksi katalysaattorille.

Öljynerottimella / egr poistolla pysyy imukanavisto puhtaampana.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Oletko kurkannut imusarjan sisälle?

Öljyhuntu sisäpinnalla on huohotuksen aikaansaannosta.

Sinänsä harmitonta pienissä määrin ja alkuperäinen systeemi on varmasti riittävän hyvä timmille ottomoottorille.

Suuttimetkin ampuvat imuventtiilin taakse, jolloin sekään ei pääse karstoittumaan.

Isompi huohotus huonontaa seosta ja on huonoksi katalysaattorille.

Öljynerottimella / egr poistolla pysyy imukanavisto puhtaampana.

 

Imusarja on irti puhdistus ja maalaus. Oli aika likainen sisältä. En tiedä onko egr käytössä vai ei mutta on ainakin paikoillaan yksi liityntä on tulpattu se joka on alunperin pakosarjoihin liitetty.

Link to post
Share on other sites

Imusarja on irti puhdistus ja maalaus. Oli aika likainen sisältä. En tiedä onko egr käytössä vai ei mutta on ainakin paikoillaan yksi liityntä on tulpattu se joka on alunperin pakosarjoihin liitetty.

Eli egr ei ole käytössä.

Link to post
Share on other sites

Imusarja on irti puhdistus ja maalaus. Oli aika likainen sisältä. En tiedä onko egr käytössä vai ei mutta on ainakin paikoillaan yksi liityntä on tulpattu se joka on alunperin pakosarjoihin liitetty.

 

Jos egr toiminta estetty niin voi olla vanhoja karsta jäämiä.

Kun purin TPI:n jossa egr oli toiminnassa... oli imusarja sisältä "nokinen".

Toisen kerran purin TPI:n, jossa egr poistettu toiminnasta... oli imusarja noeton, mutta seinämät oli kuin wd40 käsitellyt.

Sitten laitoin öljynkerääjän, joka nappasi 3500km aikana n. 0.5d.

 

Link to post
Share on other sites

Jos egr toiminta estetty niin voi olla vanhoja karsta jäämiä.

Kun purin TPI:n jossa egr oli toiminnassa... oli imusarja sisältä "nokinen".

Toisen kerran purin TPI:n, jossa egr poistettu toiminnasta... oli imusarja noeton, mutta seinämät oli kuin wd40 käsitellyt.

Sitten laitoin öljynkerääjän, joka nappasi 3500km aikana n. 0.5d.

 

Luultavasti ei ole putsattu ja ollut irti aikaisemmin oli hyvin nokinen/mustassa mönjässä.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...