HaroldHirmuinen Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Tuli purettua etutukivarsi pöydälle, sain helat vaihdettua. Mites tuo säätäminen kun pultithan liikkuvat korissa noin 2cm matkaa? Kuinka tuo aluslevy jossa kärki kuuluu olla, onko jokin tietty asento? Ennen purkamista olen huomannut että etupyörä oli todella lähellä lokasuojan takareunaa. Apuja ja neuvoja kaivataan. Pikkuisen kiiruskin olisi, iltapäivällä pitäisi kasata. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Ei niissä säädöissä ole mitään nyrkkisääntöä. Vain pyöränsuuntausvehkeillä saa kaikki kulmat oikeasti kohilleen. Ite oon enshätään kasatessa laittanu takas samoihin kohtiin missä on ollutkin mutta suuntaus kannattaa muutaman vuoden välein joka tapauksessa ja varsinkin jos on osia vaihdettu. Viimeks kun omaan puslia vaihdoin niin säädön jälkeen tuli pultit aivan eri kohtiin kun ennen ja vielä eri puolilla eri mutta nyt kulkee suoraan ja renkaat pysyy ehjinä. Ei ne kulmavirheet ajamista estä mutta ajettavuus voi olla heikko ja renkaat kulua pitemmän päälle kieroon. Suuntaus maksaa joitain kymppejä eikä mene hukkaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Ok. Vaikuttaako tämä säätö ainoastaan caster kulmaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikke Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 sille aluslevyn kärjelle on oma kolo/reikä sielä rungossa mihin se kuuluu laittaa ja säätöä tehdessä pulttia kirretään niin se aluslevyn nokka toimii ikäänku siirtosaranana sille puslan pultille. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 1. Syyskuuta, 2015 Ok. Vaikuttaako tämä säätö ainoastaan caster kulmaan? Aivan kaikkiin keulan kulmiin (auraus/camber/caster) koska säätövaraa on molemmissa tukivarren puslissa eli tukivarsi liikkuu joka suuntaan. Takimmaisessa on pultissa vähän tällääminen kasatessa että lipareen tinni asettuu reikään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2015 sille aluslevyn kärjelle on oma kolo/reikä sielä rungossa mihin se kuuluu laittaa ja säätöä tehdessä pulttia kirretään niin se aluslevyn nokka toimii ikäänku siirtosaranana sille puslan pultille. No juu huomasin kun sitä tarkemmin siinä pyörittelin. Vanhat jäljet oli näkyvissä, laitoin samoihin. Vähän oli pettymys kun auto haki vieläkin samalla tavalla maantieajossa. Tänään sitten töiden jälkeen jäin mittailemaan aurauskulmia ensihätään. Vasen pyörä haritti jo silminnähden kun ratti oli suorassa. Rt pää auki ja semmoinen 2m metallimitta vanteen reunaan, puskurin reunoista mittasin samoihin. Auto kulki nyt hyvin eikä tarvinnut vatkata rattia että pääsee suoraan. Täytyy viedä säätöön kun toinenkin puoli on tehty. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2015 Kaikista säätökoneista ei löydy näille ohjearvoja joten kannattaa ottaa mennessä lapulle mukaan. Multakin löytyy jos tarvii tai kuuklettamalla. En hirveästi luottais f-bodyn puskurinkulmiin kun kaikissa keulan korin osissa on säätövaraa eli keula ei välttämättä oo symmetrinen. Mutta hyvä jos on ajokelpoinen. Pelkän aurauksen saa säädettyä kotikonsteinkin aika lähelle ja camberkin onnistuu suunnilleen vaikka vatupassilla. Caster jo hankalampi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2015 Kaikista säätökoneista ei löydy näille ohjearvoja joten kannattaa ottaa mennessä lapulle mukaan. Multakin löytyy jos tarvii tai kuuklettamalla. En hirveästi luottais f-bodyn puskurinkulmiin kun kaikissa keulan korin osissa on säätövaraa eli keula ei välttämättä oo symmetrinen. Mutta hyvä jos on ajokelpoinen. Pelkän aurauksen saa säädettyä kotikonsteinkin aika lähelle ja camberkin onnistuu suunnilleen vaikka vatupassilla. Caster jo hankalampi. Se kävi mielessä että meneekö vaan huonompaan suuntaan, kun rupeaa itse säätelemään. Onneksi vanteet tuli juuri sopivasti tasalle, niin helposti näki lähelle kun mitta oli suorassa. Kaveri on onneksi pystynyt suuntaukset mulle tekemään omana hommana. Luulen että jos muualle vie suuntaukseen ei jätkät halua koskea tukivartta säätäviin pultteihin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 2. Syyskuuta, 2015 Ne alatukivarsien pultit on hankalat säätää jos auton paino päällä. Joutui omassa keventämään välillä tunkilla jotta sai säädettyä. Jos joku paja ei huoli niin vaihda ihmeessä pajaa... Sinänsä hyvä olla kaveri(-na) säätäessä. Toinen pitää pultin säätöpäästä pitkällä varrella/rungon välistä sorkkaraudalla kiinni ja toinen löysää/kirii muttereita. Pänningin vuoksi tahtoo hypätä sentin kerralla. Auton nostelu kesken säädön voi vaikuttaa säätöihin joten parempi olis kun ei tarvis nostella. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ysiseiska Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2015 Tälläsen hommasin kulmien säätöön: http://www.ebay.com/itm/KENT-MOORE-J-38658-Caster-Camber-Adjuster-Tool-F-Car-Camaro-Firebird-/161275495083 Helpottaa hommaa huomattavasti. Ainakin vianorin koneilta löytyy 4gen säätöarvot ja ohjeissa näkyy toi työkalukin, mutta yhdestäkään pajasta ei sitä löydy. Piti ostaa oma.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 3. Syyskuuta, 2015 Tälläsen hommasin kulmien säätöön: http://www.ebay.com/itm/KENT-MOORE-J-38658-Caster-Camber-Adjuster-Tool-F-Car-Camaro-Firebird-/161275495083 Helpottaa hommaa huomattavasti. Nojoo helpottaa jos tuolla saa pidettyä tukivarren aloillaan. Ei ois mikään mahoton tehä itekään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2015 Huomena saan raidetangonpäät. Olisiko kellään ohjearvoja kumien säätöön? Olivat sitämieltä että pitäisi löytyä koneelta, mutta olisi hyvä olla kaiken varalta. Suuret odotukset että ensimmäistä kertaa minun omistuksen aikana tällä autolla uskaltaisi ja pystyisi ajamaan, vaikka kovempaakin. Saa nähdä.. Ps. miten tuo camber adjust tool toimii. Tai siis mihin väliin se lykätään Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2015 Tolla työkaluilla saa pidettyä tukivarren aloillaan kun puslan pultin löysää. Kalusta (vanttiruuvi) ruuvataan kulmat kohilleen ja sit pultti kiinni. Korissa ja tukivarressa on reikiä minkä väliin tulee puslan "rinnalle". Kuva on 98 kirjasta mutta eiköhän 4gen lie kaikki samoja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2015 Hyvä, kiitos. Täytyy varmaan rakentaa itse joku vastaava rauta varmasti helpottaa säätöä. Tuleeko tämä työkalu muuten tukivarsien väliin vai cross memberin ja tukivarren väliin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 21. Joulukuuta, 2015 Pientä vaille valmis ajoon. Onko kenelläkään kuvaa alatukivarren heloista, asennettuna tai vaikka kiinni autossa. Netistä koittanut selata tietoa mutta ei löydy. Sen verran huomasin että tukivarsi muuttuu uudemmassa. Epäilyttää kumminpäin tuo taaempi hela oikeasti kuuluu. Vanhoista en saanut mitään tolkkua, olivat nimittäin juuri eripäin asennettu purettaessa. Tässä yksi kuva mitä löysin: http://imagehost.vendio.com/a/3827089/view/DSCF0932_010.JPG Tukivarsi on vaan erilainen kuin oma. Mulla tukivarsi on prässätty niin että tuohon alas jää suuri potero, ja hela kiinnittyy ainoastaan yläpuolelle? Eikä siis ole umpinainen kuin kuvassa. Voisiko vaikeammin selittää asiaa, harmi etten taas tajunnut ottaa kuvia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 2015 Täällä jotain kuvia takapuslasta http://www.camaroz28.com/forums/suspension-chassis-brakes-47/1999-camaro-ss-lower-control-arm-rear-bushing-help-needed-871617/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 22. Joulukuuta, 2015 Nuo kuvat löysin. Muuttuuko tuo tukivarsi sitten 93->, tosiaan ei ole samanlainen omassa. Tämä voisi selittää asiaa. Helaa ei ole tarkoitettu ilmeisesti edes painettavaksi pohjaan asti. http://imagehost.vendio.com/a/3827089/view/DSCF0933_009.JPG Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Pitäisiköhän suosiolla siirtyä samalla noihin uretaani pusliin. Jos yhtään ymmärsin oikein niissä ei mukana tule peltirunkoa. Järkeä vai ei? http://www.summitracing.com/int/parts/ens-3-3164g/overview/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MasaHiro Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Ei tule mukana peltirunkoa,kosanilla poltetaan vanha kumi sisältä pois. Takatukivarsiin tulee. Kestää kilometrejä nimittäin vaihdoin turhaan 5 vuoden käytön jälkeen (150000km) ku oli niin paskaset. Ainoo mikä kuluu on takakallistus vakaajan keskimmäiset,niissä onkin rasvanipat ja pitäs käyttää sitä .Huono puoli on narina pakkasilla ja kylmällä ilmalla.Ja maantien huonous korostuu sisätiloihin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikke Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Pitäisiköhän suosiolla siirtyä samalla noihin uretaani pusliin. Jos yhtään ymmärsin oikein niissä ei mukana tule peltirunkoa. Järkeä vai ei? http://www.summitracing.com/int/parts/ens-3-3164g/overview/ Jotain holkkeja täyty ottaa vanhoista alatukivarren puslista. lähti helposti ku anto puslaholkille lämpöö ni irtoo nätisti vulkanoinnista. peltirunko taitaa olla prässätty tukivarteen suoraa mihin toi noitten keskikohta asettuu näin muistasin tos omassa olleen ja ylä ja ala lisä pala tulee kiinni sillä sisä holkilla missä on olakkeelliset prikat molemmissa päissä. on noi uretaanit ollu tuol tukivarsissa useeman vuoden ja ainoo mikä mietityttää on toi takimmaisen puslan joustoa vastustava asennus suunta kun se pultti on pystyssä niin jousto murtaa puslaa vasten mut haittaako se ni en oo ihan varma, sentaia niis alkuperäsissä on ne kolot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HaroldHirmuinen Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Jotain holkkeja täyty ottaa vanhoista alatukivarren puslista. lähti helposti ku anto puslaholkille lämpöö ni irtoo nätisti vulkanoinnista. peltirunko taitaa olla prässätty tukivarteen suoraa mihin toi noitten keskikohta asettuu näin muistasin tos omassa olleen ja ylä ja ala lisä pala tulee kiinni sillä sisä holkilla missä on olakkeelliset prikat molemmissa päissä. on noi uretaanit ollu tuol tukivarsissa useeman vuoden ja ainoo mikä mietityttää on toi takimmaisen puslan joustoa vastustava asennus suunta kun se pultti on pystyssä niin jousto murtaa puslaa vasten mut haittaako se ni en oo ihan varma, sentaia niis alkuperäsissä on ne kolot. Mulla on uudet alkuperäiset ei ne kovin kiinni tukivarressa ole, eikä ollut vanhatkaan. Moskalla ja sopivalla hylsyllä lähti, ilman isompaa voimaa. Uusiin laitoin heppaamalla pisteet tukivarteen ja peltirunkoon kiinni kun tuntui olevan niin löysä "prässäys" Sanoitkin oikeastaan sen mitä ajattelin itse, takimmaisen puslan jousto. Vanhat oli todella vääntyneet siittä peltirungostaan mutkalle, aika kovilla ne tuntuu olevan. Eikä tilanne kyllä parane jos hela joustaa vähemmän. Taitaa olla paras vaihtoehto hommata toiset tukivarret ja tehdä valmiiksi. Kait nuo alkuperäiset helat vuoden menee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikke Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 tota puslaa pohtiessa tullu lopputulokseen et pitäs olla jonku sortin kuulanivel sihen et pääsis liikkumaan jouston mukana ilman et lisää ylimäärästä vääntöä sihen. mut lisätään se sit ku on niin isoks kasvanu et pystyy hommaa putkitukivarret ja etukelkan samalla kun heittää noi poksatut uretaaneilla varustetut alkuperäs takatukivarret jontkaan ja pistää sinne semmoset mitkä sallii kiertymisen perän jouston ja kallistelun mukaa. valitettavasti noi uretaanitkaan ei oo täysin autuaaks tekeviä. Z-mo ei unibaaleja vaan spoonilta niitä toisia Link to comment Share on other sites More sharing options...
Z-mo Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Z-mo ei unibaaleja vaan spoonilta niitä toisia Del-Sphere? http://www.spohn.net/shop/Del-Sphere-Pivot-Joints/ Olis kyllä asialliset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikke Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Jaa Kirjoitettu 27. Joulukuuta, 2015 Del-Sphere? http://www.spohn.net/shop/Del-Sphere-Pivot-Joints/ Olis kyllä asialliset. Jep just noita. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään