Jump to content

4 gen firebird, etutukivarren säätö?


HaroldHirmuinen

Recommended Posts

HaroldHirmuinen

Tuli purettua etutukivarsi pöydälle, sain helat vaihdettua. Mites tuo säätäminen kun pultithan liikkuvat korissa noin 2cm matkaa? Kuinka tuo aluslevy jossa kärki kuuluu olla, onko jokin tietty asento? Ennen purkamista olen huomannut että etupyörä oli todella lähellä lokasuojan takareunaa. Apuja ja neuvoja kaivataan. Pikkuisen kiiruskin olisi, iltapäivällä pitäisi kasata.

Link to post
Share on other sites

Ei niissä säädöissä ole mitään nyrkkisääntöä. Vain pyöränsuuntausvehkeillä saa kaikki kulmat oikeasti kohilleen. Ite oon enshätään kasatessa laittanu takas samoihin kohtiin missä on ollutkin mutta suuntaus kannattaa muutaman vuoden välein joka tapauksessa ja varsinkin jos on osia vaihdettu.

Viimeks kun omaan puslia vaihdoin niin säädön jälkeen tuli pultit aivan eri kohtiin kun ennen ja vielä eri puolilla eri mutta nyt kulkee suoraan ja renkaat pysyy ehjinä.

Ei ne kulmavirheet ajamista estä mutta ajettavuus voi olla heikko ja renkaat kulua pitemmän päälle kieroon.

Suuntaus maksaa joitain kymppejä eikä mene hukkaan.

Link to post
Share on other sites

sille aluslevyn kärjelle on oma kolo/reikä sielä rungossa mihin se kuuluu laittaa ja säätöä tehdessä pulttia kirretään niin se aluslevyn nokka toimii ikäänku siirtosaranana sille puslan pultille.

Link to post
Share on other sites

Ok. Vaikuttaako tämä säätö ainoastaan caster kulmaan?

Aivan kaikkiin keulan kulmiin (auraus/camber/caster) koska säätövaraa on molemmissa tukivarren puslissa eli tukivarsi liikkuu joka suuntaan.

Takimmaisessa on pultissa vähän tällääminen kasatessa että lipareen tinni asettuu reikään.

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

sille aluslevyn kärjelle on oma kolo/reikä sielä rungossa mihin se kuuluu laittaa ja säätöä tehdessä pulttia kirretään niin se aluslevyn nokka toimii ikäänku siirtosaranana sille puslan pultille.

 

No juu huomasin kun sitä tarkemmin siinä pyörittelin. Vanhat jäljet oli näkyvissä, laitoin samoihin. Vähän oli pettymys kun auto haki vieläkin samalla tavalla maantieajossa. Tänään sitten töiden jälkeen jäin mittailemaan aurauskulmia ensihätään. Vasen pyörä haritti jo silminnähden kun ratti oli suorassa. Rt pää auki ja semmoinen 2m metallimitta vanteen reunaan, puskurin reunoista mittasin samoihin. Auto kulki nyt hyvin eikä tarvinnut vatkata rattia että pääsee suoraan. Täytyy viedä säätöön kun toinenkin puoli on tehty.

Link to post
Share on other sites

Kaikista säätökoneista ei löydy näille ohjearvoja joten kannattaa ottaa mennessä lapulle mukaan.

Multakin löytyy jos tarvii tai kuuklettamalla.

En hirveästi luottais f-bodyn puskurinkulmiin kun kaikissa keulan korin osissa on säätövaraa eli keula ei välttämättä oo symmetrinen.

Mutta hyvä jos on ajokelpoinen.

Pelkän aurauksen saa säädettyä kotikonsteinkin aika lähelle ja camberkin onnistuu suunnilleen vaikka vatupassilla. Caster jo hankalampi.

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Kaikista säätökoneista ei löydy näille ohjearvoja joten kannattaa ottaa mennessä lapulle mukaan.

Multakin löytyy jos tarvii tai kuuklettamalla.

En hirveästi luottais f-bodyn puskurinkulmiin kun kaikissa keulan korin osissa on säätövaraa eli keula ei välttämättä oo symmetrinen.

Mutta hyvä jos on ajokelpoinen.

Pelkän aurauksen saa säädettyä kotikonsteinkin aika lähelle ja camberkin onnistuu suunnilleen vaikka vatupassilla. Caster jo hankalampi.

 

Se kävi mielessä että meneekö vaan huonompaan suuntaan, kun rupeaa itse säätelemään. Onneksi vanteet tuli juuri sopivasti tasalle, niin helposti näki lähelle kun mitta oli suorassa. Kaveri on onneksi pystynyt suuntaukset mulle tekemään omana hommana. Luulen että jos muualle vie suuntaukseen ei jätkät halua koskea tukivartta säätäviin pultteihin.

Link to post
Share on other sites

Ne alatukivarsien pultit on hankalat säätää jos auton paino päällä. Joutui omassa keventämään välillä tunkilla jotta sai säädettyä.

Jos joku paja ei huoli niin vaihda ihmeessä pajaa...

Sinänsä hyvä olla kaveri(-na) säätäessä. Toinen pitää pultin säätöpäästä pitkällä varrella/rungon välistä sorkkaraudalla kiinni ja toinen löysää/kirii muttereita. Pänningin vuoksi tahtoo hypätä sentin kerralla.

Auton nostelu kesken säädön voi vaikuttaa säätöihin joten parempi olis kun ei tarvis nostella.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
HaroldHirmuinen

Huomena saan raidetangonpäät. Olisiko kellään ohjearvoja kumien säätöön? Olivat sitämieltä että pitäisi löytyä koneelta, mutta olisi hyvä olla kaiken varalta. Suuret odotukset että ensimmäistä kertaa minun omistuksen aikana tällä autolla uskaltaisi ja pystyisi ajamaan, vaikka kovempaakin. Saa nähdä..

 

Ps. miten tuo camber adjust tool toimii. Tai siis mihin väliin se lykätään :D

Link to post
Share on other sites

Tolla työkaluilla saa pidettyä tukivarren aloillaan kun puslan pultin löysää. Kalusta (vanttiruuvi) ruuvataan kulmat kohilleen ja sit pultti kiinni.

Korissa ja tukivarressa on reikiä minkä väliin tulee puslan "rinnalle".

Kuva on 98 kirjasta mutta eiköhän 4gen lie kaikki samoja.

IMG_3411.JPG.e31a1db17756d4c6d40446ca73a76277.JPG

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Hyvä, kiitos. Täytyy varmaan rakentaa itse joku vastaava rauta varmasti helpottaa säätöä. Tuleeko tämä työkalu muuten tukivarsien väliin vai cross memberin ja tukivarren väliin?

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
HaroldHirmuinen

Pientä vaille valmis ajoon. Onko kenelläkään kuvaa alatukivarren heloista, asennettuna tai vaikka kiinni autossa. Netistä koittanut selata tietoa mutta ei löydy. Sen verran huomasin että tukivarsi muuttuu uudemmassa. Epäilyttää kumminpäin tuo taaempi hela oikeasti kuuluu. Vanhoista en saanut mitään tolkkua, olivat nimittäin juuri eripäin asennettu purettaessa. Tässä yksi kuva mitä löysin:

 

http://imagehost.vendio.com/a/3827089/view/DSCF0932_010.JPG

 

Tukivarsi on vaan erilainen kuin oma. Mulla tukivarsi on prässätty niin että tuohon alas jää suuri potero, ja hela kiinnittyy ainoastaan yläpuolelle? Eikä siis ole umpinainen kuin kuvassa. Voisiko vaikeammin selittää asiaa, harmi etten taas tajunnut ottaa kuvia.

 

Link to post
Share on other sites

Ei tule mukana peltirunkoa,kosanilla poltetaan vanha kumi sisältä pois. Takatukivarsiin tulee. Kestää kilometrejä nimittäin vaihdoin turhaan 5 vuoden käytön jälkeen (150000km) ku oli niin paskaset. Ainoo mikä kuluu on takakallistus vakaajan keskimmäiset,niissä onkin rasvanipat ja pitäs käyttää sitä .Huono puoli on narina  pakkasilla ja kylmällä ilmalla.Ja maantien huonous korostuu sisätiloihin.

Link to post
Share on other sites

Pitäisiköhän suosiolla siirtyä samalla noihin uretaani pusliin. Jos yhtään ymmärsin oikein niissä ei mukana tule peltirunkoa. Järkeä vai ei?

http://www.summitracing.com/int/parts/ens-3-3164g/overview/

 

Jotain holkkeja täyty ottaa vanhoista alatukivarren puslista. lähti helposti ku anto puslaholkille lämpöö ni irtoo nätisti vulkanoinnista. peltirunko taitaa olla prässätty tukivarteen suoraa mihin toi noitten keskikohta asettuu näin muistasin tos omassa olleen ja ylä ja ala lisä pala tulee kiinni sillä sisä holkilla missä on olakkeelliset prikat molemmissa päissä.

on noi uretaanit ollu tuol tukivarsissa useeman vuoden ja ainoo mikä mietityttää on toi takimmaisen puslan joustoa vastustava asennus suunta kun se pultti on pystyssä niin jousto murtaa puslaa vasten mut haittaako se ni en oo ihan varma, sentaia niis alkuperäsissä on ne kolot.

 

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Jotain holkkeja täyty ottaa vanhoista alatukivarren puslista. lähti helposti ku anto puslaholkille lämpöö ni irtoo nätisti vulkanoinnista. peltirunko taitaa olla prässätty tukivarteen suoraa mihin toi noitten keskikohta asettuu näin muistasin tos omassa olleen ja ylä ja ala lisä pala tulee kiinni sillä sisä holkilla missä on olakkeelliset prikat molemmissa päissä.

on noi uretaanit ollu tuol tukivarsissa useeman vuoden ja ainoo mikä mietityttää on toi takimmaisen puslan joustoa vastustava asennus suunta kun se pultti on pystyssä niin jousto murtaa puslaa vasten mut haittaako se ni en oo ihan varma, sentaia niis alkuperäsissä on ne kolot.

 

Mulla on uudet alkuperäiset ei ne kovin kiinni tukivarressa ole, eikä ollut vanhatkaan. Moskalla ja sopivalla hylsyllä lähti, ilman isompaa voimaa. Uusiin laitoin heppaamalla pisteet tukivarteen ja peltirunkoon kiinni kun tuntui olevan niin löysä "prässäys" Sanoitkin oikeastaan sen mitä ajattelin itse, takimmaisen puslan jousto. Vanhat oli todella vääntyneet siittä peltirungostaan mutkalle, aika kovilla ne tuntuu olevan. Eikä tilanne kyllä parane jos hela joustaa vähemmän. Taitaa olla paras vaihtoehto hommata toiset tukivarret ja tehdä valmiiksi. Kait nuo alkuperäiset helat vuoden menee.

Link to post
Share on other sites

tota puslaa pohtiessa tullu lopputulokseen et pitäs olla jonku sortin kuulanivel sihen et pääsis liikkumaan jouston mukana ilman et lisää ylimäärästä vääntöä sihen. mut lisätään se sit ku on niin isoks kasvanu et pystyy hommaa putkitukivarret ja etukelkan samalla kun heittää noi poksatut uretaaneilla varustetut alkuperäs takatukivarret jontkaan ja pistää sinne semmoset mitkä sallii kiertymisen perän jouston ja kallistelun mukaa. valitettavasti noi uretaanitkaan ei oo täysin autuaaks tekeviä.

 

Z-mo ei unibaaleja vaan spoonilta niitä toisia ;)

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...