Jump to content

93- firebird key bypass


HaroldHirmuinen

Recommended Posts

HaroldHirmuinen

Toistetaan asiaa mitä täällä ennenkin vatkattu. Eli tein tänään tuon "avaimen ohituksen" mutta auto temppuilee edelleen, varmistellaan vain onko vika tässä vai jatkanko seuraavaan vaihtoehtoon.

 

Koetaulun alta musta-valkoinen ja violetti-valkoinen löytyi, niitä vastaan liittimessa kaksi valkoista ohutta( valkoiset poikki, liittimen juuresta muutama sentti ja vastus väliin. Toinen pää valkoisesta johdosta jäi vain sinne tyhjänä) Tähän asti ok?  Väärin taisin tehdä siinä että mittasin vastuksen avaimesta, enkä valkoisilta johdoilta avaimen ollessa virtalukossa.

 

http://shbox.com/1/vats_bypass.jpg

 

Avaimen vastuksen määräksi sain 1.861 k ohmia eli täsmäisi avaimeen numero 7 listassa. Vastus jonka sain itsella olevista tehtyä 1.956 k ohm, menee lähelle ylä-arvoa mutta pitäisi vielä olla ok. Voiko johdot tai lämpö tehdä tämän yli raja-arvon?

 

http://www.diy-gm-security.com/yahoo_site_admin/assets/images/vats_15_chart.284203227_std.jpg

 

Ekalla käymään noin 25 sec, sammui. Tämän jälkeen tarkkailin security valo sammuu n. 5-6 sekunnissa mittaristosta. Monta yritystä ei millään käynnisty, uusi oire startti lyö ikään kuin hampailtaan yli. En sahannut niinkään paljon että ei luulisi siitääkän johtuvan? No klassinen vartti ja taas käymään kuin palmun alta, käy hyvin noin 3min ja ontuu kerran-> sammuu. Tämän jälkee ei taaskaan käynnisty. Siihen loppui tämän päivän kokeilut. Jälkeenpäin harmittaa etten ymmärtänyt katsoa jäikö security valo palamaan kun auto oli sammunut, sen voi vielä tarkistaa.

 

Autossa aikasemmin ennen avaimen ohitusta ollut samaa oiretta. Aikaisemmin tätä toimenpidettä yleensä pysyi käynnissä kun sai käymään. Oisko täällä joku paremmin perillä tästä ongelmasta?

 

Link to post
Share on other sites

Vastuksen voi aivan hyvin mitata avaimesta suoraan ja on itseasiassa parempi mitatakin jos epäilee virtalukko/johtovikaa.

Ainakin jostain ohjekirjasta oon joskus lukenu että jos security-valo syttyy ajaessa niin autoa ei saa sammuttaa ennen ku perillä eli ei pitäis sammua vatsin takia. Jos ajonesto on päällä ni ei starttaa ollenkaan eli on aivan kuollu.

 

Yleisimmät sammuiluviat mitä itellä tullu vastaan: bensapumppu (+rele ja öljynpaineanturi), sytkämoduuli, puola, autosta riippuen kampiakselin/nokan/jakajan/tms. asento-anturi. Varsinkin sähköosat voi hyvinkin lopettaa toimimisen lämmetessään, bensapumppu ei juuri lämpiä vaan huonona pätkii satunnaisesti. Yhtenä vaihtoehtona vielä huono akku/laturi tai maadoitusvika jossain. Laturi ei vaikuta startatessa mutta voi sekoittaa käydessä jos diodivikaisena antaa reilusti vaihtovirtaa läpi. Boxivikakaan ei oo täysin mahdoton.

Starttivika kannattaa tutkia ennen ku saa hammaskehän pilalle jos lyö tyhjää.

 

Tappelin keväällä yhen satunnaisesti sammuilevan 95-ponun kanssa ja lopulta vika oli ilmeisesti pumpussa kun en vaihdon jälkeen saanu enää sammumaan. Vika ei 100-varmasti löytyny mutta julistin lopulta n.100km lenkin ja monen tunnin käytön jälkeen terveeks.

Link to post
Share on other sites

Vähän vaihtelee vuosmalleittain mutta jos pumppu on painekatkaisijan takana niin käydessä kulkee pumpun virta sen kautta. Virrat kun kääntää päälle saa vain 2sek prime-pulssin releeltä.

Öljynpaineanturi on imusarjan takana tai suodattimen jalassa n. 10x3cm pyöreä pötkylä. Jos menee enempi ku 1 johto (mittarille) on muut johdot bensapumpulle.

Bensapumpun rele on kuskin kick-panelin takana (ainakin 95). Voi olla vuosmallieroja.

Eli jos relevika niin vaikea saada käyntiin (sahaamalla ö-paineet ylös) ja jos painekatkaisija- tai ö-painepainevika niin hörähtää ja sammuu hetken päästä tai satunnaisesti. Samat oireet pumppuvialla. Helpoin testata nämä ohittamalla rele kokonaan jolloin pumppu pyörii koko ajan. Rele pois ja 2 paksumpaa johtoa yhteen.

 

Puolissa/sytkämoduuleissa/antureissa yleistä et toppaavat lämmetessään ja hetken kun jäähdyttelee ni taas toimii. Sytkämoduuli on puolan kyljessä ja jakajan sisällä anturi (yleinen vika).

Vikakoodeja?

 

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Ainakaan vikavalo ei pala. Täytyy lukasta koodit. Puola on msd, mutta mikä tuo teipattu härveli on? Ja vasemmalla imusarjan kyljessä on jostain syystä tarvinnut johtoja pilkkoa. Mihin nämä menevät?

puola_1.jpg.4bb9357a74fade3c402ccfc9f85e59e4.jpg

johtoliitin1.jpg.f26fa1c979f8563c47c59f0641c93867.jpg

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...