Jump to content

885-vanteet 4 geniin


RaiRai

Recommended Posts

Tämmöset BBS-kopiot. Meniskö nämä nyt "heittämällä", olettaen vielä että keskiöille saan sovitepalat? Tai oisko näistä kopioista muuten kokemusta?

Renkaiksi ihan orig. 245-leveät.

 

http://www.vannetukku.fi/lemans-gold-p-54858.html

 

885 LeMans Gold 7.5x17 jako: 5x120 ET: 35

CB: 72.6 Vanteen kantavuus: 690 kg

 

http://www.vannetukku.fi/images/885_lemans_gold_17x75_1.jpg

 

Yhden saitin mukaan orig. vanteen offset 55 ja CB 70.3:

http://www.wheelfitment.eu/car/Pontiac/Trans%20Am%20%281994%20-%202003%29.html

 

(Olen etsiskellyt orig. 17" WS6-vanteita ja sais tarjota edelleen jos jollakin tarjolla.)

Link to comment
Share on other sites

Meniskö nämä nyt "heittämällä", olettaen vielä että keskiöille saan sovitepalat?

Ehdottomasti keskiöihin jämptit sovitteet muuten mutterien löystymisvaara 120mm jaolla ja vaikea saada keskitettyä. Itellä on jotku M-bemarin kiinankopiovanteet Ponussa ja hyvin on pysyneet mutta joillakin taas ollu ongelmia kiinni pysymisen kanssa. Epäkeskoprikat olis toki hyvät vaikka heitto onkin melko pieni.

Offsetiä/eeteetä ei oo ite tarvinnu miettiä eli en ota kantaa.

 

 

Nimim. Kerran ratas karannu hlö-autosta... Pultit poikki.

Link to comment
Share on other sites

ET 35 menee kyllä alle ja mahtuu pyörimäänkin kivasti , Toki tuo 7,5 leveä vanne on aika mopoinen tälläiseen ( näyttää 245 rengaskin jo pullalta tuollaisella sirkkelillä..) ja niinkuin Transnami sanoikin niin BMW 5x120 menee kyllä alle..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tottapa turiset tuosta leveydestä...

Siellä ois kans 8,5" leveitä mutta sitten ET 30. Lieköhän tuon kans mitään ongelmaa? Rengas tulee olemaan jatkossakin se (max) 245 uraominaisuuksien johdosta.

ET 35 menee kyllä alle ja mahtuu pyörimäänkin kivasti , Toki tuo 7,5 leveä vanne on aika mopoinen tälläiseen ( näyttää 245 rengaskin jo pullalta tuollaisella sirkkelillä..) ja niinkuin Transnami sanoikin niin BMW 5x120 menee kyllä alle..

Link to comment
Share on other sites

Tottapa turiset tuosta leveydestä...

Siellä ois kans 8,5" leveitä mutta sitten ET 30. Lieköhän tuon kans mitään ongelmaa? Rengas tulee olemaan jatkossakin se (max) 245 uraominaisuuksien johdosta.

 

Kyllä 8,5 vanne ET 30 pitäisi pyöriä aikalailla ongelmitta ja tuolla rengaskoolla.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli eräässä 4-koppaisessa 8,5x18 245/40 renkain ja mahtui pyörimään. Et oli 18 ja autoa madallettu hieman. Tuo 18 on ihan minimi et. Pieni pyyhkäisyjälki oli keskellä sisäkurasuojaa (siis sisäpuolella, ei kaaressa).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Menee passelisti vaikka onkin 5x120 jakonen, soviterenkaat laitat sinne ja auton omat mutterit. Menee helposti kun käsin laitat mutterit ja pyörittelet vannetta niin ei tarvitse laittaa niitä epäkeskoja. Niitä kokoajan olla kiristämässä ja ne eivät kestä. Niihin kohdistuvat suuret voimat  kiihdytyksissä ja jarrutuksissa rikkovat pienen kiinanmetallin helposti.

On sitä laitettu 5x112 vannetta 5x110 jakoseen auton omilla muttereille ja hienosti toimii, ei vipota.  m/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ite taas en ymmärrä miksi ihmeessä pitää laittaa väärällä jaolla olevia vanteita ja ottaa ihan turhia riskejä. Varsinki näihin on kasakaupalla sopivalla jaolla olevia vanteita tarjolla niin laittaa semmoset niin ei tarvi epäkeskoja eikä ylimääräsiä ressejä ottaa  ;)

Link to comment
Share on other sites

Ite taas en ymmärrä miksi ihmeessä pitää laittaa väärällä jaolla olevia vanteita ja ottaa ihan turhia riskejä. Varsinki näihin on kasakaupalla sopivalla jaolla olevia vanteita tarjolla niin laittaa semmoset niin ei tarvi epäkeskoja eikä ylimääräsiä ressejä ottaa  ;)

 

Jeah, edelleen saa tarjota hyviä 17" WS6 -vanteita mulle. Toinen sopiva style ois ehkä tuommonen Le Mans.

Mikä ois netissä kauppapaikka josta vois katella näitä täysin oikeella jaolla ja offsetilla?

Link to comment
Share on other sites

Ite taas en ymmärrä miksi ihmeessä pitää laittaa väärällä jaolla olevia vanteita ja ottaa ihan turhia riskejä. Varsinki näihin on kasakaupalla sopivalla jaolla olevia vanteita tarjolla niin laittaa semmoset niin ei tarvi epäkeskoja eikä ylimääräsiä ressejä ottaa  ;)

Sama juttu, ei mee mun ymmärrykseen sitten vähäänkään. Tulee kuitenkin tuo vääntö melko lyhyelle matkalle ja noita pultteja ei ole suunniteltu taipumaan, vaan ovat kovia. 
Link to comment
Share on other sites

Jeah, edelleen saa tarjota hyviä 17" WS6 -vanteita mulle. Toinen sopiva style ois ehkä tuommonen Le Mans.

Mikä ois netissä kauppapaikka josta vois katella näitä täysin oikeella jaolla ja offsetilla?

 

Suomessa aika vähän mutta kannattaahan se aina Nettivaraosa/Tori/FBCOF/Overdrivekin selailla läpi, siis jos käytetytkin voisi kelvata.

 

Summitracingilta kans katellu monesti ja US Parts Hki sivuiltakin. US Partsihan hommaa tarvittaessa Summitracingin kautta ja on heillä jenkkijakoja hyllyssäkin kohtuullinen valikoima.

Link to comment
Share on other sites

Sama juttu, ei mee mun ymmärrykseen sitten vähäänkään. Tulee kuitenkin tuo vääntö melko lyhyelle matkalle ja noita pultteja ei ole suunniteltu taipumaan, vaan ovat kovia.

 

Jep. Monesti on sitten vielä LISÄKSI spacerit, oli nekin pultattavat tai ei, niin tasan varmasti ne ei turvallisuutta lisää. Itse en ainakaan laita väärää jakoa mihinkään (enkä spacereita) vaan olen tässä asiassa hyvinkin tarkka, tämä kun on sellainen riski minkä pystyy 100% välttämään sillä ettei ala vekslaa täysin turhien riskitekijöiden kanssa.

 

Kyllähän sitä on sen vuoksi joutunut joustamaan joskus siitä ihannevanteesta tai sitten on joutunu rahhaa laittaa tiskiin paljo enempi ku ois halunnu tai on voinu vanteiden metsästys kestää kohtuuttoman kauan, mutta eipähän tarvi jännitellä sitten että pultit löystyy tai katkeaa vauhdista, se kun ei ole pelkästään itsensä vaarantamista vaan siinä voi käydä muilleki huonosti.

Link to comment
Share on other sites

Jep. Monesti on sitten vielä LISÄKSI spacerit, oli nekin pultattavat tai ei, niin tasan varmasti ne ei turvallisuutta lisää. Itse en ainakaan laita väärää jakoa mihinkään (enkä spacereita) vaan olen tässä asiassa hyvinkin tarkka, tämä kun on sellainen riski minkä pystyy 100% välttämään sillä ettei ala vekslaa täysin turhien riskitekijöiden kanssa.

 

Kyllähän sitä on sen vuoksi joutunut joustamaan joskus siitä ihannevanteesta tai sitten on joutunu rahhaa laittaa tiskiin paljo enempi ku ois halunnu tai on voinu vanteiden metsästys kestää kohtuuttoman kauan, mutta eipähän tarvi jännitellä sitten että pultit löystyy tai katkeaa vauhdista, se kun ei ole pelkästään itsensä vaarantamista vaan siinä voi käydä muilleki huonosti.

Ja vakuutusyhtiö ei sitten korvaa mitään, kun huomaavat että täällähän on bimmerin vanteet, menee kaikki aiheutetut vahingot ja korvaukset omasta pussista. Tiedän tapauksen, missä vakuutuskorvaus on evätty, kun kantavuusluokka on renkaissa 2 pykälää liian pieni, vaikka kolarin syyllinen oli vastapuoli, ei se missä autossa oli väärät (liian matalat) renkaat.
Link to comment
Share on other sites

Kiitos vannehakuvinkeistä, pitää katella...

 

Tästä pulttijaosta, olen kyllä samaa mieltä siitä että vain oikein on oikein. Toisaalta jonkun verran kutkuttelisi tietää että mikä merkitys turvallisuuteen elävässä elämässä on sillä että vanteen pultinreikä onkin 0,325 mm (eli alle puoli milliä) lähempänä pyörän navan keskustaa kuin virallisesti specsattu. Mikähän lie esim. GM:n toleranssi noille kierteiden paikoille navassa?

Tämä siis ihan aidosti kiinnostaa että onkohan tätä tutkittu tai jotain, jollakin pultit katkennut juuri tästä syystä tms.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vannehakuvinkeistä, pitää katella...

 

Tästä pulttijaosta, olen kyllä samaa mieltä siitä että vain oikein on oikein. Toisaalta jonkun verran kutkuttelisi tietää että mikä merkitys turvallisuuteen elävässä elämässä on sillä että vanteen pultinreikä onkin 0,325 mm (eli alle puoli milliä) lähempänä pyörän navan keskustaa kuin virallisesti specsattu. Mikähän lie esim. GM:n toleranssi noille kierteiden paikoille navassa?

Tämä siis ihan aidosti kiinnostaa että onkohan tätä tutkittu tai jotain, jollakin pultit katkennut juuri tästä syystä tms.

 

Tuota ei tarvi miettiä ku laittaa vaan suoraan oikealla jaolla olevat vanteet  ;) Kyllä noita moni on varmasti päässään pohtinu ja koittanu laskelmoida minkälaisesta riskistä on kyse, mutta tosiaan valitsemalla oikein voi tuon asian pohdiskelun unohtaa kokonaan.

Link to comment
Share on other sites

JR vanteita saa custom pulttijaoilla ja erilaisilla off seteillä. Tiedustelin että onnistuuko 5x120.65 jakokin ja kuulemma onnistuu. Valikoimakin aika laaja.

Pikkasen livahtaa jo ohi otsikon mutta sou not; Tuo onkin näköjään  mielenkiintoinen vaihtoehto eikä hinnatkaan älyttömät  m/

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...