Jump to content

APUA!! Camaro IROC-Z. Levytakajarrut ei toimi!!!


Sonus

Recommended Posts

[/img]Morjesta!!!

 

Eli kysessä on 1987 vuoden Camaro IROC-Z28 ja tekniikana on mukavasti piristetty 350 tpi. Laatikko kiristetty Th-700R4 ja perä on Borg & Warnerin murikka.

 

Auto ollut seisonnassa noin kolmevuotta käyttämättömänä moottorin ja laatikon uudelleen rakentamisen takia eli auto ei ole liikkunut hieman yli kolmeen vuoteen. Kone ja laatikko saatiin takaisin paikoilleen loppukesällä 2015 ja kun auto taas kävi ja kukkui, niin vein auton leimalle ja kaikki muu oli kaksatuksessa ok, mutta takajarrut puutuivat kokonaan.

 

Autossahan on alkuperäiset levyjarrut joka nurkassa ja etujarruissa oli voimat hyvin tallella, mutta takajarrut ei sanoneet yhtään mitään. Ei toiminut pedaalista eikä seisontajarru kahvasta. Nesteet molemmissa piireissä on uudet, sekä jarrupalat on myös uutta vastaavat, myös levyt on puhdistettu pitkän seisonnan jälkeen.

 

Takajarrujen korjauksen aloitin sillä, että irroitin takajarrut ja puhdistin osat päältä todella hyvin. Aukaisin sylinterit ja vaihdoin alkuperäistä vastaavat korjaus-sarjat, hioin toisen puolen sylinterin sisäpinnalta juuri ja juuri silmäänpistävän korroosio jäljen ja hioin myös männät tonnisella vesihiomapaperilla. Männät molemissa satuloissa oli täysin uutta vastaavat ja sylinterien seinämät myös.

Satuloihin uudet korjaus-sarjat sisään, uudet maalit päälle ja uudet käsijarru vaijerit paikoillen. Uudet nesteet sisään, jarrujen ilmaus tosi moneen kertaan ja käsijarrun säätö.

Mutta kuten arvata saattaa ei löytyny jarruja takaa edelleenkään :( :(

 

Nyt sitten tuleekin kysymys, että mikä voisi olla vikana??? Kannattaako ostaa kokonaan uudet takajarru satulat taakse vai kannattaako vikaa rueta etsimään jostain muista jarujärjestelmän osista. Sinäänsä kovin montaa vikaa tai osaa ei Camaron jarrujärjestelmään mahdu, mutta tulee liian kalliiksi rueta ostamaan uutta osaa toisensa perään, kunnes koko jarrujärjestelmä on uusi.

 

J[glow=red,2,300]os jollakin on kokemusta tai ollut samoja ongelmia noitten 3gen. Camaroiden tai Firebirdien takalevyjarrujen kaa, niin otan apua kyllä mielellään vastaan.Todella hyvistä neuvoista saatan jopa maksaa jonkin pienen korvauksen, jos neuvo tuo ratkaisun.

 

P.s. Myös muu info kiinnostaa esim. taakse menevän jarrulinjan suurentaminen, onko viisasta??                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Camaro_IROC-Z28_-_1987.thumb.jpg.23e4395decb81ddfa2c79ae4f4054737.jpg

Impala_1970_2d_Ht._Sport_coupe._2.jpg.85fc12438488749cd6a2e24d5ba012f3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olisko mennyt takapiirin lukko päälle, joka jarrujärjestelmän vuototilanteessa pitää edes etujarrut toiminnassa. Palautetaan pääsylinterin alla olevan "jakotukin" päässä olevasta kumitutista painamalla. Näkyy tuossa kuvassa:

http://www.sae-speed.com/store/p386/67-74_F%2FX_BODY_DISC_BRAKE_CONVERSION_11%22_BOOSTER_MASTER_CYLINDER_VALVE_KIT.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kiitos F350 vastauksesta ja eipä toi sun postaaman linkin tehostaja paketti ollu pahankaan hintanen. Jos ei tolla sun niksillä korjaannu ja ei enää muuta keksi, niin taidan hommata koko tehostajan uuden. Hinta ei ollu mielestäni ollenkaan paha :)

 

Mutta en usko että vika on siinä. Ennen auton seisontaan laittoa jarrut toimi todella hyvin ja auto pysähtyi ku seinään. Ja jarrunesteiden väihdon ja ilmaamisen jälkeen tuli toikin käytyä läpi. Mutta pitää vielä kuitenkin kokeilla auttaisiko asiaan.

 

Isot pojat kertonu ja muutamalla ystävällä on ollut samaa helvetin painia noitten takaleyjen kanssa ja kukaan ei oikeen osaa kertoa mikä niissä on. Takalevyt on kuulemma osottautunu akilleen kantapääksi näissä 3gen. Camaroissa ja Firebirdeissä ja muistaakseni Fierossa on samat hilut kans, ainakin taka satulat on varaosakirjoissa samat. Kahdella ystävällä kävi samalla lailla, eli autot oli seissy talven ja sit keväällä leimalle niin takajarrut hukassa ja toinen auto tuli kuntoon satuloiden korjaus-sarjalla ja toinen kaveri hommas muistaakseni Wilwoodilta joka nurkkaan uudet hilut ja käytännössä koko jarrujärjestelmän.

 

Mielestäni helvetin hyvät jarrut ihan vakionakin, kun vaan satuis toimiin ;) Noin normi cruisailua silmälläpitäen.[/img]

Chevrolet_Camaro_IROC_Z28._350Tpi..thumb.jpeg.af4947f5f60e2004e7fadc7d2e8a4ffb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nesteet liikkuu linjoissa ihan normaalisti ja ilmaus toimi myös ihan kuten kuuluu. Männät liikkuu ihan hyvin / normaalisti nesteen voimalla ja satulassa oleva käsijarruvaijerin vipua kääntämällä mäntä lähtee heti nousemaan. Minkäänlaista vikaa en takasatuloista löytänyt ja korjaus-sarjat vaihdoin joka tapauksessa, mutta siltikään takajarruja ei löydy/ takajarrujen teho on ihan olematon.

 

Olenkin ruennut epäilemään että vika on tehostajassa tai "jakotukissa" mistä jarruputket lähtee.

Link to comment
Share on other sites

Olenkin ruennut epäilemään että vika on tehostajassa tai "jakotukissa" mistä jarruputket lähtee.

Tehostaja ei vaikuta jarrujen puuttumiseen mutta pääsylinteri voi kylläkin vaikuttaa jos takapiirin mäntä päästää läpi. Huomaa yleensä polkimessa jos painuu pikkuhiljaa alaspäin kun pitää pänninkiä tai menee kerralla liian syvälle.

Näissä ei ole ristikkäiset piirit vaan etu-taka.

Jos jalkajarruun ei tuu tarpeeks painetta niin jää männät/palat liian kauas ja samalla puuttuu käsijarrukin.

Link to comment
Share on other sites

TransNAM:illa on ideaa tossa vastauksessa, jarru pedaali oireilee hieman tohon tyyliin ja olenkin ruvennut epäileen että pääsylinteri on paskana. En rupee korjaus sarjaa vaihtaan, vaan sukkana uusi. Ei tarvi ihmetellä ja kohtalisen edullisia tuntuu olevan, ainakin orkkikset. Taka satulat, taakse menevä jarrulinja ja taka-akselin päällä haaroittuva linja molemille puolille (rosteri putket) sekä käsijarru vaijerit, kaikki toi on tulossa uutta. Satuloitten kohdalla vielä miettiä että laitanko orkkikset vai jotku vähän paremmat.

 

Nupalta myös hyvä postaus ja pisti ajatteleen että jos up gradettais takasatulat parempiin. Esim. Year One, Summit, tai Classic Industries tarjoo jos jonkinmoista sarjaa tai pelkkää satulaa.

 

Parilla kaverilla ollu aikonaan just samanlaista ongelmaa omien autojen kaa. Toinen oli Camaro ja toinen Firebird ja molemmissa just sama satula ku itellä. Sit ku leimalla jarrut oli antanu taakse huonot arvot, niin oli se helvetillinen urakka löytää jarrut takas. Camarossa oli takasatulat jumittunu ja Firebirdissä pääsylinteri ei toiminu oikein.

 

Muutenkin ihme juttu miks ne on Gm:llä laittanu 3gen F-bodyihin ainakin kolmea erilaista takasatulaa levyjarruille. Ainakin jotkin varaosa kirjat tuntee vuoden 1987 Camaroon kolmea erilaista takasatulaa ja oman auton Service manuaalikin tuntee kaks eri takasatula mallia. Taka-akseli ainakin vaikuttaa siihen, että minkälaiset jarrusatulat on. 10 pulttiselle perälle on oma ja Borg & Warnerin perälle oma ja yksi erilainen takasatula on optio juttu, muistaakseni Corvetesta lainattu.

Link to comment
Share on other sites

82-88 oli käytössä 10.5" takalevyt ja rautasatulat. Nämä oli täysiä susia jo alusta alkaen, uusinakin oli useampaa takaisin kutsua korjaamolle näiden jarrujen takia.

89-92 tuli käyttöön 11.5" takalevyt ja alumiinisatulat. Nämä olikin käytössä oikeastaan -98 asti 4geneissä.

82-88 jarrujen päivitys 89-97 tyylisiin on bolt on päivitys, oliskohan yhen reiän joutunu poraa jomman kumman takasatulan jarruletkun kiinnitysklipsille.

Kunhan vaan katsoo että 10-pulttiseen perään tulee 10-pulttisen backing plate ja Borg&Warneriin tulee Borg&Warnerin backing plate... 

Link to comment
Share on other sites

Käyköhän LS-mallin takajarrut kuin suoraan 3geniin...? Ois ainakin yksinkertainen käsijarrukenkä-systeemi ja sen myötä yksinkertainen jarrusatula... Taitaa olla ainakin eri mittaiset (lyhyemmät) vaijerit.

 

 

PS. Kaverilla vois olla Veten jarruosia jouten jos kiinnostaa http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=66315.0

Link to comment
Share on other sites

Käyköhän LS-mallin takajarrut kuin suoraan 3geniin...? Ois ainakin yksinkertainen käsijarrukenkä-systeemi ja sen myötä yksinkertainen jarrusatula... Taitaa olla ainakin eri mittaiset (lyhyemmät) vaijerit.

 

Ei ihan suoraan, mutta kevyellä harrastuksella kyllä. Pullarengas-miehille LS-takajarrut huono vaihtoehto, kun ei mahdu enää 15" vanteet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Noi käsijarrut on kyllä huonoja.

Kerron vielä oman kikan miten sai elvytettyä ne menemään katsastuksesta läpi.

Tappiin joka painaa mäntää, pidensin hitsaamalla 3mm. pidemmäksi.

Vastapuolella on säätöruuvi (nro.11)  ja totaalisen jumissa.

Sen olisi voinut porata auki ja tehdä uuden kierteen, mutta jäi silloin tekemättä ja  patenttina laitoin sinne sopivan kokoisen mutterin väliin, jolloin sain sitäkin puolta ulommaksi.

Ja näin pala puristuu levyä vasten tasaisemmin.

Käsijarruvaijerit otin pois kardaanitunnelin katossa olevista ohjainkouruista ja jätin ne kulkemaan ilmassa.

Kourut hankaa ja kuluttaa vaijeria.

Uudet palat ja hyvät levyt niin meni läpi katsastuksesta kerran.

Seuraavana kesänä ei ja silloin riitti vain kitinänvaimennusmattojen liimaminen hieman kuluneiden palojen taakse.

Eli pienestä on kiinni ja kuskinpuoli oli mullakin huonompi.

Sinne laitoinkin kahdet matot.

 

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/satula_zps5c26436c.jpg

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20140402_006_zps4d9ca08d.jpg

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/jarru_zps3ea66e3d.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ebaystä löytyy aika hyvin purkuosina 89-97 f-bodyjen levyjarruja. Kaverin -89 Camaroon hommattiin -89 levyt kaikkine hiluineen millä korvattiin rummut. Muutaman satkun tais jäädä maksamaan. Ne on ne satuloiden bräketit, ts. backing platet mitkä on tärkeät. Ne kun on, niin satuloita ja levyjähän löytyy mistä vaan eikä maksa paljoa.

Ja Borgin 9 pulttisessa ja GM:n 10 pulttisissa on eri bräketit vaikka jarrut on muuten täysin identtiset.

Link to comment
Share on other sites

10 pulttisiin löytyy palikkaa vaikka kuinka verrattuna tuohon aussien 9 pulttiseen. Ja tottakai orkkis rumpujen vaihtaminen orkkis levyihin on aika monta kertaluokkaa näppärämpää kuin vaihtaa orkkislevyt toisenlaisiin levyihin kun ei niitä backung plate lätkiä löydy ihan jokanurkalta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...