Jump to content

Turbiinin stall speedin valinta 4L60E laatikolle


Recommended Posts

Olen käsittänyt että tämä stall speed tarkoittaa kierrosnopeutta, jonka moottori enimmillään voi saavuttaa, kun on jokin vaihde päällä vaikka 2 pykälä vai kuinka se menee? Kuinka ja miten valitaan oikea stall speed kuhunkin tapaukseen soveltuvaksi:

 

- vakio moottori,

- kevyesti viritetty,

- rankasti viritetty vai onko noilla väliä?

Link to post
Share on other sites

Stall speed on kierrosnopeus jolloin turbiini nappaa kiinni ja voima välittyy renkaille.

Eli kierrokset jolloin auto lähtee rullaamaan kaasu lattiassa.

Turbiinien mainos stall speedit ovat suuntaa antavia ja siihen vaikuttaa moottorin vääntö.

Katuautossa stall speed saisi olla ~500rpm yli nokka-akselin toiminta-alueen alkamispisteen.

Viritetyssä lähemmäksi auton huippuväännön rpm pistettä.

Tuossa tiivistettynä.

Link to post
Share on other sites

Stall speed on kierrosnopeus jolloin turbiini nappaa kiinni ja voima välittyy renkaille.

Eli kierrokset jolloin auto lähtee rullaamaan kaasu lattiassa.

Turbiinien mainos stall speedit ovat suuntaa antavia ja siihen vaikuttaa moottorin vääntö.

Katuautossa stall speed saisi olla ~500rpm yli nokka-akselin toiminta-alueen alkamispisteen.

Viritetyssä lähemmäksi auton huippuväännön rpm pistettä.

Tuossa tiivistettynä.

 

Elikkä veto lähtee takapyörille esim. jos stalli on se vakio 1400 rpm moottorissa. Onko tuota hyvä kasvattaa ylöspäin näyttää olevan monenlaista myynnissä 2trpm, 2,4trpm ja 3trpm jne. Elikkä jos valitaan vaikka 2trpm stall speed momenttimuunnin vääntöä on enemmän yli 2trpm alueella kun taas vähemmän vääntöä alle 2trpm:n.

Link to post
Share on other sites

Jos stalli on liian alhainen tehoalueeaeen nähden... Syntyy kuminauha efekti.

 

Tässä hyvä selvitys turbiinin toiminnasta :)

 

Tämä on mukavaa puuhaa selvittää asioita.  :)

 

Link to post
Share on other sites

Tupriinin sopiva stalli on aikalailla kiinni ajotyylistä. Ja tietysti koneen luonteesta.

Jos tykkää ajella nätisti ja bensaa säästäen niin mahdollisimman pienellä stallilla. Ei luistele turhia pintakaasulla ja pienillä kierroksilla ajaessa.

 

Jos taas pitää päästä kovaa ja äkkiä niin stalli vähintään vääntöalueen alkupäähän jotta kierrokset nousee heti vääntöalueelle kun kaasua polkaisee ja sitten vasta aletaan siirtämään autoa.

 

Käytännössä joutunee tyytymään jonkinlaiseen kompromissiin stallin suhteen.

 

Stallin saa suurinpiirtein testattua paikallaan kun pistää vaihteen päälle ja painaa KUNNOLLA jarrua ja kaasu pohjaan. Jenkamittarin näyttämä on silloin stalli.

Tuo toimenpide lämmittää laatikkoöljyä ja rasittaa laatikkoa muutenkin joten ei kannata huvikseen liian usein tehdä eikä liian pitkään kerrallaan.

Link to post
Share on other sites

Tupriinin sopiva stalli on aikalailla kiinni ajotyylistä. Ja tietysti koneen luonteesta.

Jos tykkää ajella nätisti ja bensaa säästäen niin mahdollisimman pienellä stallilla. Ei luistele turhia pintakaasulla ja pienillä kierroksilla ajaessa.

 

Jos taas pitää päästä kovaa ja äkkiä niin stalli vähintään vääntöalueen alkupäähän jotta kierrokset nousee heti vääntöalueelle kun kaasua polkaisee ja sitten vasta aletaan siirtämään autoa.

 

Käytännössä joutunee tyytymään jonkinlaiseen kompromissiin stallin suhteen.

 

Stallin saa suurinpiirtein testattua paikallaan kun pistää vaihteen päälle ja painaa KUNNOLLA jarrua ja kaasu pohjaan. Jenkamittarin näyttämä on silloin stalli.

Tuo toimenpide lämmittää laatikkoöljyä ja rasittaa laatikkoa muutenkin joten ei kannata huvikseen liian usein tehdä eikä liian pitkään kerrallaan.

 

Hyviä asioita tuli esille ja täytyy selvittä ensin mikä nykyinen stalli on. Olen käsiittänyt että olisi 1400rpm:ssa (vakio stalli) joku korjatkoon jos olen väärässä, koska kaikkea en tiedä auton historiasta jos onkin eri stalli kuin vakio.

Link to post
Share on other sites

Voi ollakin, mutta pitemmän kokemuksen omaavat tietää paremmin.  \m/ Lisäisin, että muistavatko, kun lähes kaikilla on nyt LSx kalustoa, niin me ollaan vanhan kansa ihmisiä ns.  ;D

Niin jotkut jopa rakentaa 5v vanhempaa kalustoa mitä sulla on :W Niin TTA.ssa on nyt 3200 stallilla oleva turbiini :)

Link to post
Share on other sites

Niin jotkut jopa rakentaa 5v vanhempaa kalustoa mitä sulla on :W Niin TTA.ssa on nyt 3200 stallilla oleva turbiini :)

 

Jep, mulle on keljuiltu tuosta LT1 moottorista, että on vanhan liiton rakkine, niin heitin herjan ilmoille.  :) Kyllähän ne vanhat pelit on jes ja isolla koneella...  :) Kuten tämä myynnissä oleva menee ohi aiheen mutta serverin pitäjällä varmaan riittää tilaa kiintolevyllä muutamalle tekstille.

 

http://www.nettiauto.com/pontiac/firebird/7809441

Link to post
Share on other sites

LT1 on ihan jees.

Puristuksia löytyy enempi kuin edeltävästä L98:sta, parempi imusarja ja etenkin fiksumpi sytytys.

Joku 2400-3200 turbiini olis varmaan ihan jees tommoseen jonkun verran viilattuun.

Link to post
Share on other sites

LT1 on ihan jees.

Puristuksia löytyy enempi kuin edeltävästä L98:sta, parempi imusarja ja etenkin fiksumpi sytytys.

Joku 2400-3200 turbiini olis varmaan ihan jees tommoseen jonkun verran viilattuun.

 

m/

Link to post
Share on other sites

Ihan jees? LT1:n ultimaattisen ylivertaisuuden kyseenalaistaminen on suunnilleen sama kuin Chuck Norrisille vittuilu :P

Sorry off topic...

 

LT1 on ihan jees.

Puristuksia löytyy enempi kuin edeltävästä L98:sta, parempi imusarja ja etenkin fiksumpi sytytys.

Joku 2400-3200 turbiini olis varmaan ihan jees tommoseen jonkun verran viilattuun.

Link to post
Share on other sites

Stall speed on kierrosnopeus jolloin turbiini nappaa kiinni ja voima välittyy renkaille.

Eli kierrokset jolloin auto lähtee rullaamaan kaasu lattiassa.

Turbiinien mainos stall speedit ovat suuntaa antavia ja siihen vaikuttaa moottorin vääntö.

Katuautossa stall speed saisi olla ~500rpm yli nokka-akselin toiminta-alueen alkamispisteen.

Viritetyssä lähemmäksi auton huippuväännön rpm pistettä.

Tuossa tiivistettynä.

Jos en ole ihan väärässä, kuten yleensä olen, niin kyllähän sitä voimaa välittyy jo alle stall speedin. Kyllähän auto lähtee hiljalleen liikkeelle tyhjäkäynnilläkin. Stall speedin kierrosluvun saavutettua "luistaminen" pääpiirteittäin loppuu ja jos on unohtanut päästää jalan jarrulta alkaa kummallista savua tuleen takarenkaista.

Link to post
Share on other sites

Täytyi asiaa selvittää niin wikipediassa kerrotaan näin Stall speedista:

 

Stall speed on se moottorin kierrosluku jolla turbiini ottaa kokonaan kiinni ja vääntömomentti voittaa esim. rengasta paikallaan pitävät vastusvoimat. Vastusvoimat ovat auton massa lisättynä muilla mahdollisilla vastuksilla, ts. jos autoa pidetään esim. jarrulla paikallaan. Siihen asti kunnes turbiinin vääntömomentti voittaa vastuksen, kaikki moottorilta tuleva energia muuttuu nestekytkimellä lämpöenergiaksi. Liiallinen lämpeneminen johtaa hydrauliikkanesteen ominaisuuksien huonontumiseen ja turbiinivaurioon.

 

Link to post
Share on other sites

Paitsi että turbiini ei ota koskaan "kokonaan" kiinni... Pientä luistoa on aina.

Sen takia stall-speed ei ole koskaan tarkka vaan, niinkuin jo mainittiin, riippuu moottorista.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...