Jump to content

Ilmapumppu!


89vette

Recommended Posts

Pistetäänpäs tänne osioon oma tyhmä kysymykseni.. Eli mahtaakos muilta lähteä tuosta by-pass vanttiililtä pieni ilmaputki konehuoneen oikeassa reunassa ikkunan alla sijaitsevaan mustaan mötikkään. Tästä lähtee sitten putki auton kabinettiin, oletettavasti tämä liittynee aika suurelta osien ilmakanavien läppien säätämiseen paineella..

 

Eli mikä tuo boksi on? Mitä sillä tekee? Mahtaako läppien säätö toimia, mikäli ei ole ilmapumppua? Jos ei toimi, kuinka saa toimimaan?

Link to post
Share on other sites
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • maka

    14

  • TransNAM

    10

  • Mikko

    8

  • Soppa

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Eli:

Ilma tulee pumpulta by-pass venttiilille. Sieltä joko takas pihalle (eli ei mee mihinkään) tai jakoventtiilille josta joko pakosarjoihin tai katille. Pakosarjojen ja katin putkissa on vielä takaiskut ettei pakokaasut tuu pumpulle päin.

Molempia venttiilejä ohjaa boxi. Molempiin tulee 2-napainen liitin. Jos pörinä kerta muuttuu lämpötilan mukaan niin venttiilit luultavasti toimii ja piuhat on kiinni kun ilman ohjaus kerta muuttuu.

 

ilmapumpulta siis tulee vaan yks putki ja se menee tuohon by-pass venttiilille?,muita putkia ei tule tuohon ilmapumppuun kiinni?en ole kerenny auton alla käymään ja katsomaan mihinkä se tuo katilta tuleva ohut metalliputki tulee kiinni?löysin kuvan noista kiinnikkeistä,alimmaisen kiinnikkeen löysin autotallista joskus irrotin sen.tuo tanko puuttuu ja ylempi kiinnike.

puuttuvat_osat.JPG}

Link to post
Share on other sites

ilmapumpulta siis tulee vaan yks putki ja se menee tuohon by-pass venttiilille?,muita putkia ei tule tuohon ilmapumppuun kiinni?en ole kerenny auton alla käymään ja katsomaan mihinkä se tuo katilta tuleva ohut metalliputki tulee kiinni?löysin kuvan noista kiinnikkeistä,alimmaisen kiinnikkeen löysin autotallista joskus irrotin sen.tuo tanko puuttuu ja ylempi kiinnike.

 

Vain yksi putki tulee pumpulta venttiilin alapuolella olevaan liittimeen. Ja se katilta tuleva putki pitäisi mennä sille venttiilille myös.

Link to post
Share on other sites

Pistetäänpäs tänne osioon oma tyhmä kysymykseni.. Eli mahtaakos muilta lähteä tuosta by-pass vanttiililtä pieni ilmaputki konehuoneen oikeassa reunassa ikkunan alla sijaitsevaan mustaan mötikkään. Tästä lähtee sitten putki auton kabinettiin, oletettavasti tämä liittynee aika suurelta osien ilmakanavien läppien säätämiseen paineella..

 

Eli mikä tuo boksi on? Mitä sillä tekee? Mahtaako läppien säätö toimia, mikäli ei ole ilmapumppua? Jos ei toimi, kuinka saa toimimaan?

Lämppärin läpät toimii ALIpaineella jota saadaan imusarjasta. Ilmapumppu ei tee mitään muuta kun työntää ilmaa pakopuolelle.

Link to post
Share on other sites

Vain yksi putki tulee pumpulta venttiilin alapuolella olevaan liittimeen. Ja se katilta tuleva putki pitäisi mennä sille venttiilille myös.

kiitoksia mikko kuvista *clap*.nyt löyty putki joka lähtee tuosta venttiilistä katille :).kaikki ne on kiinni.nyt on vaan noissa sähköhommissa vielä epäselvää ;D.eli tuohon ite ilmapumppu mötikkään tulee kaks johtoa kiinni ::).tämän jutun alussa oli noista sähköjohdoista tarinaa ja puhuttiinkohan niissä by-pass venttiilin sähköistä vai pumpun..kaikki sähköt mulla on tuossa venttiilissä paikallaan.
Link to post
Share on other sites

Siis piuhat tulee venttiileihin. Pumppu pumppaa aina eikiä muusta tiedä.

selvä,kiitoksia :).tältä osin on nyt kaikki selvää.puuttuu vaan pumppu ja pari kiinnikettä hihna ja katalysaattori ::).minkähän hintanen on uus alkuperäinen katalysaattori :-\.siinä taitaa olla laippa vain toisessa päässä?vakioputkisto on.
Link to post
Share on other sites

laitetaan nyt kuva tuosta katista millanen pitäs olla.ilmaputkelle tuo liitos.134 dollarii,varmaan suomessa 250e oisko noin paljo ::).kuvassa vääränläinen laippa pitäs olla kahella pultilla.

tuollasen_tarvii.JPG}

Link to post
Share on other sites

laitetaan nyt kuva tuosta katista millanen pitäs olla.ilmaputkelle tuo liitos.134 dollarii,varmaan suomessa 250e oisko noin paljo ::).kuvassa vääränläinen laippa pitäs olla kahella pultilla.

 

Kyllä tuo laippa on ihan oikeanlainen. Putki tulee kahdella pultilla ja putken kannatin tulee kiinni kahteen muuhun reikään. Eli kyllä siinä pitää olla neljä reikää.

Link to post
Share on other sites

Kyllä tuo laippa on ihan oikeanlainen. Putki tulee kahdella pultilla ja putken kannatin tulee kiinni kahteen muuhun reikään. Eli kyllä siinä pitää olla neljä reikää.

niin tais ollakin 8).vähän aikaa sit tuli putki vaihettua eikä sitä enää muista :)
Link to post
Share on other sites

Taidat olla ainut koko kerhossa joka asentaa saasteheebeleitä autoonsa vaikkei ole pakko ;D ;D ;D

 

Ei millään pahalla, on vain senverran poikkeavaa toimintaa ;D

Link to post
Share on other sites

Pistetäänpäs tänne osioon oma tyhmä kysymykseni.. Eli mahtaakos muilta lähteä tuosta by-pass vanttiililtä pieni ilmaputki konehuoneen oikeassa reunassa ikkunan alla sijaitsevaan mustaan mötikkään. Tästä lähtee sitten putki auton kabinettiin, oletettavasti tämä liittynee aika suurelta osien ilmakanavien läppien säätämiseen paineella..

 

Eli mikä tuo boksi on? Mitä sillä tekee? Mahtaako läppien säätö toimia, mikäli ei ole ilmapumppua? Jos ei toimi, kuinka saa toimimaan?

 

Eli millainen kytkentä teillä muilla on tuossa tiipiissä tuolle mustalle mötikälle? Imusarjasta suoraan letku, vai? Ilmeisesti boksi on siis alipainesäiliö tms.. Miksi helv. sinne menee itselläni by-passilta putki?

Link to post
Share on other sites

Eli millainen kytkentä teillä muilla on tuossa tiipiissä tuolle mustalle mötikälle? Imusarjasta suoraan letku, vai? Ilmeisesti boksi on siis alipainesäiliö tms.. Miksi helv. sinne menee itselläni by-passilta putki?

Kuva selventäis asiaa kertalaakista...

Ilmeisesti tuossa 91 konehuoneessa ei sitä ole? http://pp.kpnet.fi/haydee/pics/kone/perusTPI.jpg

 

EDIT:

Ethän vain tarkoita bypassina sitä lämppärin hanahässäkkää mihin tulee letkuja ja sijaitsee läppäkotelon vieressä? Siitä kyllä lähtee ohut pilli sisälle... Näkyy kuvassa heti ilmast.kompuran takana.

Ilmapumpun venttilit on tuon kanttisen suojakopan alla seuraavana iskaritolppaan päin.

Link to post
Share on other sites

Taidat olla ainut koko kerhossa joka asentaa saasteheebeleitä autoonsa vaikkei ole pakko ;D ;D ;D

 

Ei millään pahalla, on vain senverran poikkeavaa toimintaa ;D

pitää tekemistä olla ;).kait ne on laitettava kun tuli uusittua nuo egr systeemit muutenkin,pitää nyt sit laittaa loputkin paikalleen.eihän tuo katti nyt hirveitä tehoja tipuja eikä muutenkaan hirveästi tuo virittäminen ole ikinä kiinnostanu,kunhan vaan kulkis edes sen 120kmh m/.mä tykkään että auto pidetään alkuperäsenä.tuosta ilmapumpusta vielä kysymys,onko kaikissa malleissa samanlainen tuo ilmapumppu?tarkotan 3gen.
Link to post
Share on other sites

Tais mennä vähän topicin lainailuks...

Enpä noista Vetten härveleistä niin tiedä mutta jotain venttiilejähän nuo on. Näkyis tulevan sähkö ja alipainekin? Tiedä sitten olisko vanhemmissa ne saasteventtiilit sähkö+alipaine -ohjattuja.

Tuo kotelo voi olla joku varaaja jos ei sinne muuta mene kun letku ja on pelkkä purkki.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...