Jump to content

tunniste laatta


Iroceezi88

Recommended Posts

Jaa tulikohan nyt oikeeseen alueeseen tää? Siirrän jos ei. Katastus ukko ei päästäny läpi ku palopellistä ei löytyny tunniste laattaa josta käy ilmi auton tiedot. Ja en löydä minäkään sellasta tuolta. Aikasemmin ole ollut mitään ongelmia katastuksen suhteen. Google ei antanu vastausta. Pitäskö siellä muka olla sellanen näissä vehkeissä. auto on vm. -88 Iroc. Kaikissa muissa mun autoissa on aikasemmin tuo laatta ollu, mut ne ei ole ollu jenkkejä.

Link to post
Share on other sites

Eipä näissä ole mitään laattoja muuta kuin tuulilasin alareunassa. Suomessa oltava kylläkin kiinteästi korissa tai rungossa alustanumero. Ite oon yleensä hakannu näissä oikean puolen iskaritorniin mutta voi/saa olla muuallakin. Jos on jossain piilossa niin auton omistajan pitää tietää paikka.

Ja kyllä... olet valinnut väärän katsastuskonttorin... ;)  Seuraava katsastus oltava korkeintaan puoleen hintaan jos on pelkästään tuon takia juoksutettu.

Link to post
Share on other sites

Sarjanumero on ainakin ikkunassa.

 

Joo VIN koodia sille osotin tuulilasista mutta kivenkovaan väitti että ei riitä. No sama äijjä ei päästäny isäukon autoo leimalle ku oli toinen rekkarikilven valo palanu. Pitää selvittää toi alustanumero nii sitte ajan takas asemalle huutamaan naama punasena ja vaatimaan leimaa  ;D Kiitoksia vastauksista.

Link to post
Share on other sites

Näitä tulee aina välillä vastaan. Siis katsastajia joilla on se aika kuukaudesta ;D  tai sitten vihaavat muuten vaan työtänsä/asiakkaan naamaa/tiettyjä autoja/jne.

Kävi vastaava täällä kokkolassa kun eräs camaro ei päässy päästöistä läpi hapen osalta. Vein lapun jossa selitettiin ilmapumpun toiminta ja kovin pahoiteltiin sitten.

Mutta kun lähtökohtaisesti asiakas on aina väärässä ellei toisin todista...

 

 

Eli väärä konttori...

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Kattoppas trafin sivuilta, oli joku vuosimalli mihin asti tunnistelaatta on ollut pakollinen. Muistaakseni 90-luvun puolella ja siitä ylöspäin.. On muutamassa autossa käynyt samalla tavalla eikä löytynyt tunnistelaattaa, siihen on riittänyt itse meistatut numerot, tämän jälkeen katsuri on vaan merkannut otteeseen tunnisteen paikan.

Link to post
Share on other sites

Joo VIN koodia sille osotin tuulilasista mutta kivenkovaan väitti että ei riitä...

 

No tuo ei riitäkään. Mulla runkonumero on siinä syylärin takana (edit: eiku edessä, no siinä jossain...) runkopalkin keskilinjan oikealla (matkustajan) puolella. Viimeksi konttorisetä taas etsiskeli ja tuumasi että oikealla puolella jossain oltava. Yhdestä autosta etsivät kerran turhaan tavaratilasta.

Link to post
Share on other sites

Kattoppas trafin sivuilta, oli joku vuosimalli mihin asti tunnistelaatta on ollut pakollinen. Muistaakseni 90-luvun puolella ja siitä ylöspäin.. On muutamassa autossa käynyt samalla tavalla eikä löytynyt tunnistelaattaa, siihen on riittänyt itse meistatut numerot, tämän jälkeen katsuri on vaan merkannut otteeseen tunnisteen paikan.

 

Vietin hyvän aikaa trafin sivuila. En saanu vastausta. Pertskuta jos stanssaan VIN koodin palopeltiin itte ni pitäs vissiin kelvata??

Link to post
Share on other sites

5 sekunnnin googletus:

5.0 TUNNISTAMINEN

5.1 VALMISTENUMERO JA -KILPI, A1

AJONEUVOLUOKAT: KAIKKI

01.01.1960

04.01.1961 01.01.1964 01.09.1970

01.03.1983

01.01.1993

tai sen jälkeen tyyppikatsastettuihin autoihin on katsastuksessa määrätty numero meistettäväksi runkoon tai koriin, KYM 1049/770 - 1954 ja KYM 10974/770 - 59

tai sen jälkeen oltava meistettynä perävaunussa, KYM 58/770 - 61.

tai sen jälkeen käyttöön otetuissa autoissa on oltava runkoon tai koriin meistetty valmistenumero.

valmistenumero autossa

- runkoon tai koriin tai muuhun vastaavaan rakenneosaan meistetty

- numeron puuttuessa, alkuperäisen moottorin numeroa on pidettävä auton valmistenumerona,

ANA Tpp 2 § 24.6.1970/ 438

valmistenumeron antaminen niissä tapauksissa, kun valmistaja ei ole sitä merkinnyt, ANA Tpp 2 §, 150/83

Huom!

- merkintätapa ollut käytössä jo ennen em. päivämäärää.

- auton kunnostaminen ja kokoaminen osista, LMp 167/97 [LMp 1044/81]

- perävaunun uudistaminen, [ARK:n kirje Ha 3774/709/-84]

- moottoripyörän kokoaminen osista, LMp 167/97 [ARK:n kirje Ha 213/773 – 86]

- tai sen jälkeen käyttöön otetun auton ja sen perävaunun valmistenumero direktiivin 76/114/ETY + 78/507/ETY mukainen. ( VIN-tyyppinen 17 merkkinen), koskee myös maahantuonti- ja muuttoajoneuvoja (ks. myös nykyinen tilanne 15.6.2004 kohdalla)

- tai sen jälkeen käyttöön otetussa traktorin perävaunussa valmistenumero pakollinen, ARVA 32 §, 1256/92

- tai sen jälkeen käyttöön otetussa autossa, sen perävaunussa ja traktorissa valmistajan kilpi pakollinen, kilven tiedot vähintään:

- valmistajan nimi tai ajoneuvon merkki

- ajoneuvon malli

- ajoneuvon valmistenumero

valmistenumeron antaminen katsastustoimipaikalta.

- ANH:n määräys 569/70 – 93

ARK:n ohje täsmennykseksi ANH:n määräykseen 569/70 - 93 katsastustoimipaikkojen käytännön yhtenäistäminen

23.03.1993

20.04.1993 22.07.1994

14.06.1995

-

ARK:n ohje valmistenumeron antamisesta, liittyy ANH:n määräykseen 569/70 - 93.

tai sen jälkeen EY - tyyppihyväksytyt tai uuteen mallisarjaan tyyppikatsastetut moottoripyörät, mopot ja L5-luokan ajoneuvot

25

© Ajoneuvohallintokeskus 2008

5.0 Tunnistaminen

5.1 Valmistenumero ja –kilpi, A1 Ajoneuvoluokat: kaikki

01.01.1996

01.01.1998 21.05.1998

14.06.1999

01.07.2000

17.06.2003

15.06.2004 OHJEET

- valmistenumero ja valmistajan kilpi direktiivin 93/34/ETY mukainen), ARVA 32 § 1256/92 + 989/94 + 849/95:

- valmistenumero 17 merkkinen, valmistajan kilvessä valmistajan nimi, valmistenumero ja moottorin staattinen melu ja vastaava kierrosluku

tai sen jälkeen EY - tyyppihyväksytyt tai uuteen mallisarjaan tyyppikatsastetut autot ja sen perävaunut

- valmistajan kilpi direktiivin 76/114/ETY + 78/507/ETY mukainen. ARVA 32a § ·, 1256/92 + 773/94 + 849/95

- AKEn ohje valmistenumeron antamisesta 11/299-96

tai sen jälkeen käyttöön otetut M1-luokan autot ja

tai sen jälkeen käyttöön otetut muut autot ja auton perävaunut

- valmistajan kilpi direktiivin 76/114/ETY + 78/507/ETY mukainen

- M1 ja N1 luokan ajoneuvojen kilvessä myös ajoneuvon kokonais-, akseli- ja yhdistelmämassoja koskevat tiedot, ppv:n kilvessä vetotapille sallittu massa

ARVA 32 a ja b 1256/92 + 773/94 + 849/95 + 902/97 + 337/98

- M2, M3, N2, N3, O3 ja O4 luokan ajoneuvoissa myös mittoja koskeva kilpi tai katsastuksen

suorittajan antama todistus

ARVA 32 d 1256/92 + 773/94 + 849/95 + 902/97

tai sen jälkeen käyttöön otetut moottoripyörät, mopot ja L5-luokan ajoneuvot

- valmistenumero direktiivin 93/34/ETY mukainen (17 merkkinen) ARVA 32 a ja c § 1256/92 + 773/94 + 849/95 + 902/97

- valmistajan kilpi direktiivin 93/34/ETY mukainen (tyyppihyväksyntänumero valmistajan kilvessä ei pakollinen jos tyyppikatsastettu ennen 17.6.1999)

ARVA 32 a ja c § 1256/92 + 773/94 + 849/95 + 902/97

tai sen jälkeen uuteen tyyppiin tyyppikatsastettavat tai tyyppihyväksyttävät moottoripyörät, mopot ja L5-luokan ajoneuvot

- valmistenumeron vastattava 93/34/ETY + 1999/25/ETY tai sen jälkeen käyttöönotetut L1e – L7e -luokan ajoneuvot

- valmistekilvessä oltava myös EY-tyyppihyväksymisnumero (ks. poikkeus muuttotavarana tuodut ajoneuvot )

alkaen yksittäin maahantuodut käytetyt ajoneuvot voidaan hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa direktiiviin nähden lyhyemmällä valmistenumerolla. Ks. AKEn tiedote 2/2004.

Todetaan, että meistetty ja mahdollisen mallikilven numero ja tiedot täsmäävät esitettyihin asiapapereihin.

Muutto- ja maahantuontiajoneuvoissa, sekä mahdollisten korivaihtojen jälkeen voidaan valmistenumero joutua meistämään:

Valmistenumeron meistäminen uudelleen, katso LVMa 19.12.2002/1258 7 §

26

© Ajoneuvohallintokeskus 2008

5.0 Tunnistaminen

5.1 Valmistenumero ja –kilpi, A1 Ajoneuvoluokat: kaikki

- sovittava katsastustoimipaikan kanssa numeron tarkastamisesta ennen toimenpiteitä

- jos ajoneuvoon joudutaan esim. korinvaihtotapauksessa meistämään uusi valmistenumero,

tulee korissa ollut alkuperäinen numero mitätöidä ylimeistämällä, mutta kuitenkin niin että se

on edelleen luettavissa

- jos valmistenumero on jouduttu meistämään uudelleen, tulee se varmentaa

katsastustoimipaikan tunnuksen sisältävällä meistoksella ja varmennuksesta tehdä merkintä

myös rekisteritietoihin.

- sijoitus: vanhemmat tyyppikatsastuksessa määritettyyn paikkaan; uudet ajoneuvot: oikealle

puolelle 1.1.1993 alkaen.

- merkkien korkeus vähintään 7 mm (L-luokan ajoneuvoissa 4 mm)

- numeron alkuun ja loppuun symboli, joka ei ole arabialainen numero, eikä latinalainen iso

kirjain ja jota ei voi sekoittaa kumpaankaan

Valmistenumeron antaminen: esim. omavalmisteiset perävaunut ja kootut autot, LVMa 19.12.2002/1258 7 § ja Ajoneuvohallintokeskuksen ohje valmistenumeron antamisesta 407/208/2008.

Valmistajan kilpi, ks AKEn ohje 17/208/2004

Yksittäin maahantuodut käytetyt ajoneuvot voidaan hyväksyä rek.katsastuksessa direktiivin vaatimuksiin nähden lyhyemmällä ajoneuvon valmistajan antamalla valmistenumerolla. Syötettäessä valmistenumero rekisteritietoihin, tulee se merkitä sellaisena kuin se on meistetty ajoneuvoon erikoismerkkeineen, kuitenkin ilman valmistenumeron rivin päissä olevia varmennusmerkkejä. Mikäli valmistenumerossa on sellaisia erikoismerkkejä, joita ATJ ei tunnista, käytetään näiden merkkien sijasta *-merkkiä. Jo rekisteriin merkittyjä valmistenumeroita ei tarvitse muuttaa tämän mukaisiksi. AKEn tiedote 2/2004.

Link to post
Share on other sites

Vietin hyvän aikaa trafin sivuila. En saanu vastausta. Pertskuta jos stanssaan VIN koodin palopeltiin itte ni pitäs vissiin kelvata??

Suosittelen jotain vahvempaa kohtaa esim iskaritolppa. Kumma jos ei alustanumeroa autosta löydy. On aikoinaan rekisteröinnissä päässy katsuri tekemään virheen :o

Voi tulla hieman ongelmaksi hakata VIN jälkeenpäin kun joku voi kysyä että mihis se vanha hävis... Vinin päädyissä oltava tehtaan tai konttorin varmenteet.

 

 

Jokaisessa Suomeen tuodussa henkilöautossa (ainakin 70-luvulta lähtien) on rekisteröitäessä oltava tunniste, eli käytännössä vin, kiinteästi kiinteässä osassa koria tai rungollisissa autoissa rungossa. Mikään niitattu kyltti ei riitä. Eri asia jos tunniste tuhoutuu (kolari, hitsaus tms.) mutta silloinkin pitäis konttorille selvittää tuhoutumisen syy ja sitten hakata uus.

 

 

 

 

Olis hyvä netissä joku katsastajien musta lista. Eli mihin sais ilmoittaa kaikki selvät virheet. Tietäis välttää ja samalla vois alkaa katsureitakin kiinnostaa opiskelu.

Link to post
Share on other sites

kahteen vaiko kolmeen 4g autoon lyöty vin iskarin tolppaan maahantuonyikatsastuksen yhteydessä ja yhteen suburbaniin eivätkä ole konttorilla yhtään niistä varmentaneet omilla tähdillään. suburbaniin taisi tulla otteeseen maininta missä meistetty numero on f-koppasiin ei edes sitä

Link to post
Share on other sites

Ei ole lätkää,hävinnyt varmaankin lasinvaihdon yhteydessä,numero kaiverrettu vapisevalla fontilla kuskin puolen tolppaan.Ei niitä ole kyllä katsottukaan ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen.Otteessa ei ole mitään mainintaa numeroista,aika paljon taitaa käytäntö vaihdella noiden kanssa.

Link to post
Share on other sites
HaroldHirmuinen

Vietin hyvän aikaa trafin sivuila. En saanu vastausta. Pertskuta jos stanssaan VIN koodin palopeltiin itte ni pitäs vissiin kelvata??

 

Kyllä ainakin omien kokemusten mukaan. Käyt juttelemassa sen katsurin kanssa, kysyt asiallisesti jos tehtäis näin. En rupeaisi haistattelemaan ainakaan, siitä ei varmasti ole nyt apua.

Link to post
Share on other sites

Tässä minun ajokissa on ikkunan alalaidassa koodi ja konehuoneessa koodi apparin puolen iskarin yläpään korin puoleisessa pelissä.

Link to post
Share on other sites

Mun -89 GTA.ssa ei ole kummassakaan iskaritolpassa jälkeenpäin meistettyä rungonnumeroa ja en ole sitä koskaan muualtakaan löytänyt. No eipä sitä ole koskaan sen ihmeemmin etsittykkään, katsuri on aina katsonut tuulilasin vasemmasta etureunassa olevasta laatasta numerot. Jos joskus tulee ongelmaa runkonumeron kianssa, kuusi viimeistä numeroa löytyy oikeamman puoleisesta etuyläaisasta :)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...