Jump to content

Kardaanin ristikkonivelien vaihto


Recommended Posts

Onko tässä mitään ihmeellistä kardaanin ristikot olisi tarpeellista vaihtaa, mutta kuinka oikeaoppinen vaihto tapahtuu? Lisäksi olisi hyvä tietää mikä ristikko on hyvä ja kestää?

Link to post
Share on other sites

 

Tämä koskee ainakin rautakardaania. Alumiinisessä voi olla eroa.Työn määrä riippuu pitkälti siitä kumpaan päähän vaihtaa ja onko vaihdettu ennen vai onko alkuperäiset.

 

Alkuperäiset kupit on valettu muovilla kiinni eli on vähän tiukemmassa irroittaa kun tarvikemallit jotka lukitaan lukkorenkailla. Muovilukitteisten irroitusta helpottaa jos saa lämmitettyä muovin pehmeäks.

Ja takimmaisessa ristikossahan on puolta vähemmän prässättävää...

 

 

Lisäksi prässi olisi hyvä olla mutta kunnon isolla ruuvipenkilläkin pärjää ja muutamalla sopivalla hylsyllä/putkenpätkällä.

Idea helppo... vanha ristikko pois ja uus tilalle. Uuden asennuksessa pitää olla harvinaisen varovainen ettei laakerineulat päädy lattialle tai kupin sisälle poikittain. Laakerikupit pitää siksi saada paikalleen ilman minkäänlaisia tärähdyksiä. Siksi ruuvipenkissä pitää olla extravarovainen kun hankalampi saada tasaista ja suoraa puristusta.

 

 

Vanha irroitetaan kuppi kerrallaan painamalla ristikolla vierekkäisistä sakaroista. Jos ajatellaan kelloa ja kardaania päästä katsottuna niin klo 12 kuppi irtoaa ulospäin kun painaa klo 3 ja 9 sakaroista. Kupilla toki oltava tilaa tulla ulos eli sopiva esim. Hylsy väliin ja jotain millä saa painettua sakaroista.

Sinänsä voi painaa vastakkaisesta kupistakin mutta ei niin hyvä konsti. Jos kupit on lujassa niin vaarana kupin pesän vääntyminen.

Vähän vaikea selittää mutta idean näkee kun kardaani on kourassa.

 

 

Kasaus tapahtuu painamalla 1 kuppi puolittain, sitten pujotellaan ristikko siihen kuppiin, painetaan kuppi perille, sitten vastakkainen ja sama toiselle parille. Kuppeja ei saa painaa yhtään enempää kun että just ja just mahtuu lukkorengas paikalleen. Kuppia ei saa painaa keskeltä vaan mahdollisimman reunoilta tai mieluiten tasaista pintaa vasten.

Jos uudessa ristikossa on nippa niin nipan asennus viimeisenä ja kannattaa kattoa että tulee sille puolelle mihin mahtuu rasvaprässin pääkin.

Ja ennen prässäystä kuppien ja reikien pintaan rasvaa jotta uppoaa mahdollisimman mukavasti.

 

 

Jos et ole koskaan ennen ristikoita vaihtanut niin harjoittele ensin kasausta vaikka vanhalla ristikolla. Uudella pitää onnistua kerralla.

Hyvin harjoiteltuna ristikot vaihtuu puolessa tunnissa.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ei oo asennolla käytännön merkitystä varsinkaan takapäässä kunhan ei käännä akselia väärinpäin. Eli 1 pää kerrallaan. Toisaalta pieni vaiva merkata varsinkin etupää...

 

 

Löysin jonkun yleismallin opetusvideonkin. En kyllä ikään yrittäis asentaa uutta ristikkoa vasaralla... Ja alkuperäinen ristikko on senverran lujassa että ainakaan lämmittämättä ei irtoa vasaralla.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Muistaakseni eroa ei ollut nivelen vaihdossa rauta- ja alumiinikardaanin välillä.

Kuumailmapuhallinta jouduin molemmissa tapauksissa käyttämään nivelen irroituksessa.

Ruuvipenkissä tein asennuksen.

Onnistuu ensikertalaiseltakin helposti ohjeita noudattaen.

Jotkut ylistää rasvanipattomia heavy duty niveliä.

 

Link to post
Share on other sites

Ainakin ite tykkään nipallisista. Ovat lähes ikuisia kunhan viittii käydä rasvailemassa sillointällöin.

Mulla on tallissa monttu niin tulee käytyä muutenkin alla kattelemassa vähän useammin... ;)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...