Jump to content

Kardaani täristää?


_j00na_

Recommended Posts

Elikkäs mitä tuolta ekana kannattais lähteä katsomaan, pidemmä aikaa jo havainnut että suuremmissa vauhdeissa (120km/h ja siitä ylöspäin alkaa resonoida ja täristää aikalailla koriin ) ensin ajattelin johtuvan renkaista , mutta kyllä se taitaakin voimansiirrosta jurista..välitys perään vaihdettu ja silloin viimeksi ollut kardaani irti, merkattiin kyllä kohdan ja samoihin kiinni. Olisiko siis epätasapainossa vai voisiko jokin nivel esim tehdä tuota.? Pienemmissä vauhdeissa ei huomaa mitään.. Ja autona siis -95 z28 T56sella

Link to comment
Share on other sites

Milloin tärinä esiintyi ensimmäisen kerran?

Kardaanin irroituksen, ristinivelen / renkaan vaihdon jälkeen?

Jos tärinä alue loppuisi taas kovemmalla nopeudella, esim. 120-140kmh, voisi se viitata renkaaseen / vanteeseen.

Jos tärinä vain pahenee vauhdin kasvaessa, niin yksi syyllinen voisi olla ristikon kupissa poikittain oleva laakeri.

Ja etenkin jos tärinä alkoi sopivasti esim. ristikon vaihdon jälkeen.

Tuossa nyt pari ideaa alkuun.

Mitään ylimääräisiä ääniä ei mistään kuulu?

 

Link to comment
Share on other sites

Milloin tärinä esiintyi ensimmäisen kerran?

Kardaanin irroituksen, ristinivelen / renkaan vaihdon jälkeen?

Jos tärinä alue loppuisi taas kovemmalla nopeudella, esim. 120-140kmh, voisi se viitata renkaaseen / vanteeseen.

Jos tärinä vain pahenee vauhdin kasvaessa, niin yksi syyllinen voisi olla ristikon kupissa poikittain oleva laakeri.

Ja etenkin jos tärinä alkoi sopivasti esim. ristikon vaihdon jälkeen.

Tuossa nyt pari ideaa alkuun.

Mitään ylimääräisiä ääniä ei mistään kuulu?

 

Täryyttänyt muistaakseni jo jonkin aikaa, mutta ehkä selkeemmin välityksen vaihdon jälkeen. Pienemmissä vauhdeissa siis ei mitään ongelmaa eikä kiihdyttäessäkään. 120 ja yli niin rupeaa täristämään / resonoimaan hyttiin..mitään kardaaniin ei ole vaihdettu ristikoita jne.

Link to comment
Share on other sites

Oodeella joku etsi syytä epämääräiseen tärräykseen 2genissä, tais vaihtaa yhtä ja toista ja lopuksi vika tais löytyä turbiinistä.... jotenka, vetolevy? kytkimessä jokin?

 

Link to comment
Share on other sites

Yks konsti nostaa perä kunnon pukeille/auto nosturille, pykälä päälle ja ajelemaan 120 paikallaan...

Sitten voi irrottaa esim. renkaat ja kattoa vaikuttaako (levyihin pultit paikalleen) , polkaista kytkimen alas vauhdista, vaihde vapaalle jne. Näillä saa haarukoitua tärinän aiheuttajaa.

Jos vika kytkimessä niin tärrää yleensä ihan vaihde vapaalla kaasua polkiessa.

 

 

Voi sinänsä hyvin olla kardaaniristikko. Helppo kokeilla kun tiputtaa irti (4 pulttia) ja kääntelee ristikoita. Jos tuntuu yhtään mitään pykäliä niin vaihtoon. Samalla tarkistaa ettei ole kiero.

 

 

Vetoakselikin voi vääntyä. Näkee pukeilla vanteesta kun antaa pyöriä sopivasti.

 

 

 

 

Edit. Huom! Älä kuitenkaan tunge päätä 120kmh pyörivän renkaan viereen... ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vaihtoehdoista. Kävimpäs vielä koittassa vauhti 130kmh ja siitä vaihde vapaalle , aikalailla samanlainen jurina pysyi , joten ei varmaan paljon vaihtoehtoja ole kun kardaani. Täytyy ekana vaihtaa jotkut toiset vanteet alle ja käydä piruuttain koittamassa tekeekö saman, ainoa vaan ettei kyllä rattiin vatkaa oikeastaan.

 

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vaihtoehdoista. Kävimpäs vielä koittassa vauhti 130kmh ja siitä vaihde vapaalle , aikalailla samanlainen jurina pysyi , joten ei varmaan paljon vaihtoehtoja ole kun kardaani. Täytyy ekana vaihtaa jotkut toiset vanteet alle ja käydä piruuttain koittamassa tekeekö saman, ainoa vaan ettei kyllä rattiin vatkaa oikeastaan.

 

Onhan sulla takarattaissa soviterenkaat? Ja vaikka renkaat on painossa voi olla pintaheittoa. Ja kardaanin painotus onnistu ainakin Metek.llä aikonaan

Link to comment
Share on other sites

Onhan sulla takarattaissa soviterenkaat? Ja vaikka renkaat on painossa voi olla pintaheittoa. Ja kardaanin painotus onnistu ainakin Metek.llä aikonaan

 

Ei ole missään vanteissa sovitteita , koska oon ainaki ollu siinä uskossa että noi vanteet on 5x120,6 jakooset ..joo pitää koittaa laittaa toiset vanteet alle ja testata, sit kardaania irti tai ettimään alumiinistä ;)

Link to comment
Share on other sites

Mites laatikon tukikumi? Sitä ei ainakaan automaatissa näe päällepäin, onko rikkoontunut.

Piste tälle = omassa kauhea tärinä oli ja kumi oli rikki.Oisko kympin maksanut uusi ja helppo vaihtaa :)
Link to comment
Share on other sites

Toimiko turbiini muuten normaalisti?

 

Joo kyllä se pelitti niin että ajaa pystyi, tosin oli jo rikki kun auton ostin joten ei tiedossa millainen oli ennen. Piti sellaista harmoonista jyrinää jostain 3 tonnista ylöspäin ja jollain kierroksilla täristi ihan kunnollakin. Metallimuhjua tuli ulos ja jyrinät loppui uuden turbiinin myötä.

Link to comment
Share on other sites

Joo kyllä se pelitti niin että ajaa pystyi, tosin oli jo rikki kun auton ostin joten ei tiedossa millainen oli ennen. Piti sellaista harmoonista jyrinää jostain 3 tonnista ylöspäin ja jollain kierroksilla täristi ihan kunnollakin. Metallimuhjua tuli ulos ja jyrinät loppui uuden turbiinin myötä.

Itselläkin jyrinät vaivannut jonkin verran ja ainoa mitä ei ole vaihdettu turbiini. Jostain 2500rpm eteen päin tulee sellaista jyrinää joka  tosiaan joka käy vähempänä ja tulee takaisin ja humppaa tätä edestakaisin. tuon kierroksen alle ei mitään tunnu. Turbiini toimii kyllä normaalisti.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...