Jump to content

3Gen koneen irroitus


hyde

Recommended Posts

Olisi koneen irroitus edessä 1986 Camarosta (305cid). Onko tossa jotain erikoista joka pitää ottaa huomioon normaali toimien lisäksi. Tarkoitus olisi irroittaa vain kone ja jättää TH700 paikoilleen.

Käsittääkseni tuon pitäisi tulla vielä normaalisti yläkautta mutta aiheuttaako auton mataluus jotain haasteita. Yläpään kytkinkopan pultit? Pääsekö niihin käsiksi kun virranjakaja on irroitettu ja entäpä alapuolen vastaavat? Kaikki vinkit on tervetulleita vaikkakin Chevellen koneenvaihto viimeksi meni allekirjoittaneelta aika nappiin niin tässä puhutaan kuitenkin aivan eri autosta. 

Link to comment
Share on other sites

Lootan ja koneen väliset pultit saa helpoiten irti, kun irroittaa laatikon poikkituen ja laskee laatikkoa takapäästä alas. Pultit tulevat hyvin näkösälle ja ne voi avata räikän ja pitkän jatkovarren kanssa.

 

Koneen etupäästä pitää poistaa hihnapyörä, että mahtuu tulemaan kunnolla ulos. Ja syyläri tietty.

Link to comment
Share on other sites

Tyylejä on monia. Ite oon ottanu koneen 3gen yleensä näin:

 

 

Jakaja pois ja kaikki sälä mikä on lähellä rintapeltiä

Pakoputket sarjoista irti (jos lyhyet peltiset tai vakiot) Pitkät peltisarjat joutunee irroittamaan kansista?

Laatikon häntää laskemalla saa tosiaan kopan pultit helpoiten. Yläkauttakin saa yläpultit mutta tosi ahdasta

Jos automaatti niin öljytikun putki kannesta irti ja toki turbiini vetolevystä

Startti irti (tai ainakin johdot)

Syyläri pois.

Letkut, piuhat yms. pois.

Jos on ilmastointi niin kompura kääntyy yleensä sivuun irroittamatta letkuja.

Moottorin tyynyjen pultit pois.

 

 

Laatikko pitää muistaa tukea jollain jos aikoo jättää autoon kun ei koneen ja häntätyynyn irroituksen jälkeen ole enää millään kiinni.

 

 

Automaatista nousee kone näillä. Manuaali voi vaatia kytkinakselin verran enempi tilaa keulaan. Helpottaa paljon jos konetta pystyy kallistamaan eli tiltti-veivi-väline. Mikälie oikea nimi...

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

kone ja laatikko mahtuu tulemaan pois kerralla ja menee takasinkin. pakosarjat mallista riippuen voi joutuu irrottaa konetilassa kun osassa kollektorilaipat ei mahdu rungon ohi. virranjakaja joutuu ahtaalle ni kannattaa poistaa paikaltaan ettei hajoo,

Link to comment
Share on other sites

Moneen kertaan tehty ja ei siitä kyllä tarvi irrotella paljon mitään. Se tulee kyllä melko kokonaisena ongelmitta sieltä. Näin olen itse tehnyt:

- Jäähdytysnesteet pihalle

- Lootan pulttien 6kpl irrotus, yläkautta osa listalla tai nivelavaimella ja loput alakautta (räikällä pitkällä jatkovarrella ja nivelellä)

- Lootan tuenta esim lankulla auton pohjaa vasten ettei notkahda pelkän takatuennan varaan kun motti irtoaa siitä

- Virranjakajasta kansi pois (tai vastaavasti koko jakaja irti)

- Jos lyhyet peltisarjat niin putkisto irti sarjojen jälkeen

- Syyläristä letkut pois kuten muutenkin kaikki piuhat irti mitkä korista tulee moottoriin

- Rintapellistä johtonippujen sitominen mahdollisimman ylös ettei ole tiellä moottoria nostettaessa/laskettaessa

- Moottorin nytkäytys laatikosta irti

- Motti ylös

 

Suurin ongelma itellä ollut tuo perusmallin onko tuo 2 tonnin moottorinostin (mallia Biltema/Puuilo/Motonet). Meinaan sen nostovarsi pisimmässäkin mallissa on sellainen, että 3gen Camarossa ainakin sen runko tulee ihan kiinni keulapalaan, eli saa nostella alkuun hieman epäbalanssissa konetta ettei nostin hiero nokkapalaan kiinni. Tämä myöhemmin korjattu modaamalla nostimeen ylipitkä puomi, mutta sitä nyt ei voi suositella kenellekään tehtäväksi kun sitten nostimen kanssa saattaa sattua haaveri  ;D Mutta tosi vähällä purkamisella sen moottorin sieltä ylös saa särkemättä mitään.

Link to comment
Share on other sites

Sitä vähän tässä mietin, että mulla on tuo ajosiltanostin, joka nostaa siis koko auton renkaista. Auton on pakko olla sen päällä konetta poistettaessa, koska talli on sen verran pieni. Nostotasot saattaa olla vähän tiellä moottorinostimen kanssa (mallia Motoral), jos kerran nostopuomin pituus tahtoo loppua kesken jo muutenkin.

 

Täytyy varmaan jo valmiiksi miettiä siihen jatkopalaa.

 

Vaihtoehtoina on kuormaajan trukkipiikit, mutta nostotarkkuus ei ole niin hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Sitä vähän tässä mietin, että mulla on tuo ajosiltanostin, joka nostaa siis koko auton renkaista. Auton on pakko olla sen päällä konetta poistettaessa, koska talli on sen verran pieni. Nostotasot saattaa olla vähän tiellä moottorinostimen kanssa (mallia Motoral), jos kerran nostopuomin pituus tahtoo loppua kesken jo muutenkin.

 

Täytyy varmaan jo valmiiksi miettiä siihen jatkopalaa.

 

Vaihtoehtoina on kuormaajan trukkipiikit, mutta nostotarkkuus ei ole niin hyvä.

 

Itellä kans vain 30 neliön talli ja auton alla aina Kiinan saksinostin. Mahtuu kyllä moottorin irrottaa vaan kätevin olisi moottorikäyttönen ketjutalja katossa, pitäs vaan asennella semmonen niin ois nostelu kätevää  :)

 

JOS jatkat sitä puomia nostimesta, niin muistathan olla varovainen. Nostopiste menee tukirenkaiden yli, eli vaara että nostin kippaa kasvaa. Me on nosteltu silleen että toinen kaveri ollu sitte nostimen toisessa päässä lisäpainona ettei lähe kippaa eteen. Mutta kippaahan se helpommin sivuillekin sitten. Ei missään nimessä voi suositella kyllä vaikka tolleenki on monta konetta nostettu ja laskettu. Mutta on persaukisten idioottien hommaa venkslata tommosella nostimella  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tuota ketjutaljaa minäkin mietin. Nostimen sivuilla kulkee isot teräspalkit, joita pitkin pystyy liu’uttelemaan 8x8” puuparruja, joita siellä on 3 kpl.

Ketjutalja vaan puuttuu, töistä voisi kyllö saada lainaksi sähkökäyttöisen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Motonetin 1T nosturilla saatiin moottori pois.

Auto oli reippaasti korotettu ja nosturi ihan kiinni keulassa.

Takaisin asennus oli vielä ahtaampi ja otettiin keulapala pois.

Kohta pitäisi sama uusia pidennetyllä kärsällä.

Jos vaihteisto ja moottori tarkoitus ottaa yhtenä pakettina, niin olisi hermot koetuksella pidennetetyllä kärsällä.

Link to comment
Share on other sites

Keulapalan irroitus jeesaa kyllä todella paljon, ei oo ihan 5min homma mutta loppupeleissä voi jopa säästää aikaa kun jää turha ylimääräinen kikkailu pois nosturin kanssa.

 

Ite en kyllä irrottelisi turhanpäiten noitten kuminokkia mitkä muutenki maaliratkeamajälkiä täynnä aina  :)

Link to comment
Share on other sites

Ihan perinteisellä ketjutaljalla irroitellut ja asennellut useampia isojakin patoja ongelmitta. Taljalla pata ilmaan ja lykkää auton alta pois.

 

Voimaa noissa on sen verran että edellisestä 2 genistä kun nostin pataa pois ja se hivenen jäkitti paikallaan, niin epähuomiossa nostin koko auton keulan ilmaan  :o

Link to comment
Share on other sites

Täälläkin homma hoitu Motonetin norsulla. Auto tosin tallista osittain ulkona lankkujen päällä. Keulan ja nosturin väliin vaahtomuovia, niin yletti just. Apuna oli moottorinnostolaite, millä saa nostokulman säädettyä. Kätevä, Biltemasta parillakympillä.

Link to comment
Share on other sites

perus ketjutaljan jos saat kiinni ja auton siltanosturille niin et pääset tarvittaessa alle ja koppa liikuteltavissa pyörillään ajosiltojen päällä on sul ehkä paras mahollinen paikka. perus ketjutalja ilman sähköä on ehkä työläämpi mut mukavan tarkka tohon hommaan.

Link to comment
Share on other sites

TÄRKEINTÄ näissä moottorien vaihdoissa on kuitenkin se, että kun sen entisen rautaisen moottorin sieltä nostaa pois, niin tarkistaa vielä pariin kertaan kun on takasinasennuksen aika, että se takaisin nostettava moottori on edelleen rautainen. Nimittäin joillekin hölmömmille on käynyt niin, että kun se rautainen moottori on ollu pois, niin joku kelvoton on käynyt sen vaihtamassa muoviseen moottoriin, ja jos on vähä höselömpi kaveri niin eipä ne sitten oo sitä huomanneet ollenkaan että se arvokas moottori oli yön pimeinä tunteina vaihdettu Euroshopper tyyliseen halpis muovimoottoriin. Monesti sen on tajunnu vasta siinä vaiheessa kun se muovinen moottori on auton sisässä, ja sitten se masennus on verrattain ollut suuri, koska nämä muovimoottoriset ei sitten oikein päädy enää koskaan ajoon. Enkä ihmettele.

Link to comment
Share on other sites

TÄRKEINTÄ näissä moottorien vaihdoissa on kuitenkin se, että kun sen entisen rautaisen moottorin sieltä nostaa pois, niin tarkistaa vielä pariin kertaan kun on takasinasennuksen aika, että se takaisin nostettava moottori on ALUMIININEN.

;D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nyt on piuhat ja putket irti. 

 

Seuraavana pitäisi keplotella vaihteisto irti. En tiedä, viitsiikö yksin yrittää. Selkä suorana saisi kyllä operoida, mutta jaksaako sitä yksin sieltä alas ottaa?

 

Mistä tuota moottoria 305 tpi kannattaa nostaa? Mitään nostokorvia ei näy. Voisiko pakosarjojen pulteista nostaa? Niihin olisi helppo tehdä latteraudasta nostokorvat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Loppupeleissa tein pakosarjojen takimmaisiin pultteihin nostokorvat eli pakosarjat siis irti. Edessä kiinnitin moniurahihnan hihnapyörästä liinalla.

 

Hyvin nousi 2t moottorinostimella, kun oli ensin tehnyt siihen 30cm pidemmän nostopuomin ja taakse betoniharkon liinalla lisäpainoksi.

  • Tykkää 1
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...