Jump to content

Apukuskin jalkatila kastuu


Samo

Recommended Posts

No niin laitetaanpa viestiä tästäkin ongelmasta. Tuntuu tuo Trans Ami olevan sellainen murheenkryyni, että kaikki mahdollinen tuntuu hajoavan.

Kyseessä siis oikeastaan vanha ongelma, mutta tilanne on tämä. Apukuskin "jalkamonttuun" kertyy vettä.

Huomasin ongelman jo alkujaan noin vuosi takaperin. Silloin vettä oli lattialla varmaan arviolta se 2-3cm ja matot oli aivan litimärkinä. No vuoden takainen talvi meni kärvistellessä kosteusongelmien kanssa. Keväämpänä sitten huomasin, että apukuskin puolella oli sen tulipellissä olevan peltisauman tiivistemassat vaihtokunnossa. No ostin uutta massaa ja uusiin ne (yritin laittaa massaa myös sen sauman konehuoneen puoleiselle alueelle (erittäin ahdas väli) + tukkiin kaikkia mahdollisesti mahdollisia vuotokohtia). No veden tulo auton sisälle ainakin väheni huomattavasti tämän toimenpiteen jälkeen, mutta nyt tuli sitten huomattua, että ongelma on edelleen läsnä. Vettä ei tule enään samaan tahtiin sisälle, mutta äänieristematot ovat jälleen kosteana. >:(

Mistähän tuo oikein vuotaa? Vesi tuntuu ainakin omien havaintojeni perusteella valuvan tulipeltiä pitkin. Olisiko lämppärin kenno? Miten on helpointa tarkistaa sen kunto, sillä auto hukkaa jäähdytinnesteitä jonku verran. Tosin se vuoto saattaa olla ulkopuolistakin. Vuoto ei ole iso, mutta eipä tuota vettäkään ole mahdottoman paljoa tuolla matkustamon puolella, mutta sitä kun ei tarvitsisi olla ollenkaan.

Link to post
Share on other sites

Lämppärin kennohan tuon yleensä aiheuttaa, jos ei muuten erota, niin glykoli maistuu makealle, kun sormepäällä maistelee. Yleensä aiheuttaa myös ikkunoiden huurtumisherkkyyttä.

Link to post
Share on other sites

Taisi tulla tämän topiikin aloittamisessa hieman hätäiltyä. Vuotokohta löytyi. Se oli edelleen siinä samassa tulipellin peltisaumassa. Pidin jonkun aikaa mattoja levällää, niin johan alkoi vettä tippasemaan sieltä sauman välistä. Hätäkorjauksena sitten ammuin sen sauman paineilmalla kuivaksi, rikoin aikaisemmin tekemääni tiivistystä ja lätkiin ja leipoin oikein kunnolla paksun kerroksen uutta tiivistemassaa päälle. No pitää nyt sitten jonkin verran kuivailla nuita mattoja, kun pääsivät hieman kostumaan. :-\

 

Lämppärin kennohan tuon yleensä aiheuttaa, jos ei muuten erota, niin glykoli maistuu makealle, kun sormepäällä maistelee. Yleensä aiheuttaa myös ikkunoiden huurtumisherkkyyttä.

 

No sen takia en oo aikaisemmin, enkä oikeastaan nytkään epäillyt lämppärin kennoa, ku se vesi mitä tuolla lattialla on, ei haise eikä maistu glykolilta. Epäilinkin vesivahinkoa, kun ikkunat on alkanut huurtumaan käyttöautoon verrattuna huomattavasti enemmän.

 

EDIT: Onneksi tuo mattojen kastuminen oli vielä kohtuu vähäistä. Vuosi sitten oli matot tosiaankin aivan litimärkiä ja vettä vuoti kokoajan lisää. Ikkunoista suorastaan tippasi vesi, ku sitä huurua ja kosteutta oli niin paljon. Tähän mennä huuru on ollut aika vähäistä, mutta sen verran huomattavaa, että päässä alkoi jo hälytyskellot soimaan.

Link to post
Share on other sites

Yritä siinä sitten kuivata autoa, kun vettä tulee taivaan täydeltä lisää ja se suorastaan tulvii auton sisälle. PRKL!!!! >:(

Ei eiliset hätäpaikkaukset auttanut mitään. Vettä tulvii tiivistemassan läpi suorastaan norona. Ei ilmeisesti kerenny tarpeeksi kuivaa nuo massat ennen sadetta. Oli melekonen lätäkkö kerenny tulla jo apukuskin jalkatilaan, mutta onneksi matot ei sentään kastunu enempää, ku purkasin ja nostin ne eilen irti lattiapellistä. Huono ilma tiivistää, kun on niin märkää ja huomiselle lupaa jo pakkasta. Todella ärsyttävää m-

Mitähän tuohon nyt keksis... :-\

Link to post
Share on other sites

 

No heitin tuossa just puhelun iskälle, niin se lupas lainata omaansa. Eli kohta saan Trans Amin kuivaan ja jokseenkin lämpimään talliin. Pääsenpä rauhassa tutkimaan, että vuotaako se nyt tuosta, mistä luulen, vai valuuko se vesi jostain ylempää? Ei se ainakaan lämppärin kenno ole, joka vuotaa, koska vesi tulee sisälle vain sateella.

Keväällä tiivistin tuon tulipellissä olevan sauman ja ainakin jonku aikaa auton matot pysyi selvästi kuivempina, mut nyt se tiivistys taas petti. Siitä se oli edelleen märkä, mihin eilen lätkäsin lisää massaa. En oikein äkkiseltään ottanut selvää, että valuuko se vesi siihen jostain ylempää, mutta ainakin eiliset havainnot ja jokseenkin tämänkin päiväiset osoitti sen suuntaista, että siitä se tiivistemassan läpi tulee. Ainakin siitä se on oikeasti märkä ja varsinkin sen alapuolelta, joten sivusuunnassa vuotokohta on aikalailla selvillä. Korkeussuunnassa saattaa heittää. Pitää nyt ainakin ensin varmistaa tuon sauman pitävyys...

Link to post
Share on other sites

Tarkasta tuulilasin saumat. Itsellä päästä vettä sisään hantin puolen yläreunasta, kiersi jostain hantin jalkatilaan. Meni tovi ennenkuin vuoto löytyi.

Link to post
Share on other sites

Tarkasta tuulilasin saumat. Itsellä päästä vettä sisään hantin puolen yläreunasta, kiersi jostain hantin jalkatilaan. Meni tovi ennenkuin vuoto löytyi.

 

Joo pitää tarkastaa, mutta todennäköisin vuotokohta on tuo mun keväällä paikkaama ja nyt toissapäivänä epäonnistuneesti uudelleen paikkaama tulipellin sauma. Ilmeisesti oon laittanut tuohon yhteen kohtaan liian vähän tiivistemassaa tai se ei ole jostain syystä tarttunut kunnolla, jonka seurauksena se on alkanut vuotamaan uudelleen. Toissapäiväinen uudelleen paikkaus epäonnistui täysin. Olosuhteet oli liian vaativat tuolle massalle, eikä se tarttunut käytännössä ollenkaan.

Auto on ollut nyt eilisestä asti kuivumassa tallissa ja oon pitänyt lämpöpuhallusta päällä, että matot ja se koko jalkatila kuivuis paremmin. Ainakin äkkiseltään tuntui matot jo varsin kuivilta, eikä ne ollutkaan onneksi päässeet, ku vasta pieneltä alueelta kastumaan. Vuosi sitten oli aivan eri juttu, kun auton lattialla lillu tosiaankin 2-3cm vettä ja matot oli isolta alueelta täysin läpimärät.

Pitää nyt sitten hyvin puhdistaa tuo sauma ja tuoda sinne esim. hiustenkuivaajalla runsaasti lisää lämpöä, sillä muuten tuo tiivistemassa ei välttämättä tartu kunnolla. Sen jälkeenkin saa varmaan vielä hetken lämmitellä ja kuivatella tuota massaa. Pääasia, että se nyt tarttuis kunnolla tuohon peltiin ja kans pysyis tiiviisti kiinni, ettei ens vuonna tartte olla taas uusimassa koko hommaa.

 

EDIT: Rappasin siitä tulipellin vuotokohdasta massoja, niin ainakin siitä yhdestä kohtaa oli massat niin löysässä, että ei ihmekään jos on vuotanut. Ilmeisesti se vuoto oli siinä. Siinä saumassa on sellainen kohta, missä se alempi pelti tekee sellaisen ihmeellisen "kuppimaisen" mutkan, jolloin nämä yhteisen sauman jakavat pellit käyvät hieman enemmän irti toisistaan. Mun reilu puolen vuoden takaisia paikkauksia kun katsoi, niin massat oli yleisesti tätä yhtä kohtaa lukuunottamatta täysin kunnossa. Jostain syystä se massa ei ollut tarttunut siihen "kuppiin"/isompaan väliin saumassa. Joko huonoa tuuria tai sitten siinä pellin pinnalla on ollut jotain rasvamaista, joka estänyt tiivistemassan kiinnittymisen peltiin.

No puhaltelin nyt sitten sen sauman tehokkaalla hiustenkuivaajalla lämpimäksi. Lätkiin ja leivoin paksun kerroksen uutta tiivistemassaa päälle ja lämmittelin lisää, jotta homma ei menisi pieleen ainakaan liian alhaisen lämpötilan takia. Parempikin, jos tuo massa kävisi jopa hieman sulana ja täyttäisi kaikki veden mentävät raot. No nyt sitten kuivatellaan. Laitoin sisätilalämppärin puhaltamaan lämpöä sinne jalkatilaan, jotta homma ei kaadu ainakaan lämmön puutteeseen. (Tallissa ei ole kuin 10 astetta lämmintä.)

Sormet ristiin ja toivotaan, että tuosta tulee pitävä ja tiivis. :)

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Päivitetäänpäs tätäkin juttua. Apukuskin jalkatila kastuu edelleen, vaikka vettä ei tulekaan enään aivan yhtä nopealla tahdilla sisälle kuin esim. reilu vuosi takaperin. Jotain on siis jo paikattu ja jostain vuotaa edelleen.

Äkkiseltään katsottuna tuo aikaisemmin esille nostettu vuotokohta eli tulipellissä oleva sauma vaikuttaa suhteellisen tiiviiltä. Täyttä varmuutta ei ole, koska siitä se on edelleen märkä, mutta jos en aivan väärin katsonut, niin näyttää kuin se vesi tulisikin jostain ylempää. Vuotaako tuulilasi vai tuleeko vesi esim. lämmityslaitteen kautta? Lämppärin kenno ei vuoda (toivottavasti ei). Glykooli ei haise ja matot kastuu vain vesisateella.

Vuotava tuulilasi on mahdollinen, vaikka olen yrittänyt varmistella sen tiiviyttä jo ainakin pariin otteeseen. Jostakin sitä vettä tulee sisälle ja tippoja valuu näkyvästi tulipeltiä myöten. Ei vaan tahdo ottaa selvää, että mistä se vesi oikein valuu. Jostain ylempää se saattaa tulla, mutta kun eihän sinne ylemmäksi oikein näe. Pitää tutkailla tuota tulipellin saumaa vielä tarkemmin, mutta mitä muuta kannattaisi tarkistaa? Onko jotain yleisiä kohtia, mistä nämä ruukaa vuotaa vettä sisälle? ???

 

Miettiin, että jos vesi tulee lämppärin/ilmastoinnin kautta, niin missä on kondensioveden poistoputki? Jos se vaikka sattuisi olemaan tukossa. En ainakaan itse hoksannut sen sijantia näin äkkiseltään. Luminassa kun se on niin selkeällä paikalla. Keskeltä tulipeltiä tulee läpi 90 asteen kulmaputki, joka lorottelee kondensiovesiä suoraan hammastangon päälle ::)

 

EDIT: Vuotava tuulilasi vaikuttaa varsin mahdolliselta syyltä ongelmaan. Nyt pitäis vaan keksiä keino selvittää, että mistä se vuotaa? Ne paikkauset, mitä olin aikaisemmin yrittenyt tehdä, niin nehän ei ollut tarttunu ollenkaan. Ei ainakaan tuohon alareunaan, sillä varsinkin yks kohta tuossa alareunassa apukuskin puolella vaikuttaa varsin epäilyttävältä tai ainakin se voisi muotoilun puolesta olla sellainen kohta, mistä vesi voisi päästä tuulilasin alle.

Tuulilasin yläreunan ja sivut kiertävä tiiviste näyttäisi olevan tiiviisti paikoillaan. Varsinkin, kun liimasin sen viime syksynä kunnolla paikoilleen. Ei aikaisemmin meinannut pysyä yläkulmista paikoillaan.

 

EDIT2: Saatoin ehkä löytää mahdollisen vuotokohdan. Just siinä kohtaa mistä vesi tulee sisään, niin tunnustelin sormilla sen kohdan yläpuolta, niin sieltähän löytyi ilmeisesti lämppärin kennon letkut. Sadevesi tulee ilmeisesti niiden läpiviennin kautta auton sisälle. Mitenköhän perkuleessa mää pääsen niihin käsiksi :-\

 

EDIT3: Väärä hälytys. Tuli tunnusteluvirhe. Ei ne lämppärin letkut ole siellä päinkään. Siellä märän kohdan yläpuolella tuntui vaan jotain pehmeää sormeen, niin luulin, että siinä oli lämppärin letkut, mut se olikin vaan joku pehmuste. Lämppärin letkut on konehuoneesta päin katsottuna sen verran kuivassa kohdassa, että tuskinpa ne vuotaa tai päästää vettä sisälle.

Jaa'a... En tiiä. Pitää nyt ajan kanssa tutkia asiaa, jos jotain epäilyttävää osuis silmään.

 

Hyvät neuvot ovat tervetulleita :)

Link to post
Share on other sites

Tuulilasin reunalistalla ei ole mitään tekemistä vesitiiviyden kanssa. On vain koriste.

 

 

Omassa autossa ei ollut lasin yläreunassa kahdessa kohtaa, n.10 + n. 20cm, osunut liima lasiin ollenkaan. Eli liian ohut liimamakkara. En tiedä oliko tehtaan jäljiltä vai joskus vaihdettu.

Käytätin lasin irti (lähti jopa ehjänä) ja liimautin uudestaan ja kunnolla...

Link to post
Share on other sites

Tuulilasin reunalistalla ei ole mitään tekemistä vesitiiviyden kanssa. On vain koriste.

 

 

Omassa autossa ei ollut lasin yläreunassa kahdessa kohtaa, n.10 + n. 20cm, osunut liima lasiin ollenkaan. Eli liian ohut liimamakkara. En tiedä oliko tehtaan jäljiltä vai joskus vaihdettu.

Käytätin lasin irti (lähti jopa ehjänä) ja liimautin uudestaan ja kunnolla...

 

Joo niin mää vähän ajattelinkin jälkikäteen, että ei kait tuo mitään tiivistä. Pitää kattoa, jos johonkin väliin käyttäis sen listan irtaallaan ja laittelis uutta tiivistystököttiä varmistukseksi.

 

Toinen mahdollinen vikakohde, mitä löysin on tuo ilmaistointilaite. Siinä saattaa olla kondensioveden poistoreikä tukossa. Löysinkin jo sen reijän tuolta tulipellin tuntumasta. Netistä lueskelin, että aika monilla tullut vedet apukuskin jalkatilaan, ku menny tämä kyseinen reikä tukkoon. Se pehmuste, mitä aikaisemmassa viestissäni ihmettelin, on tuon ilmastoinnin/lämppärin ilmaröörin tiiviste. Just sen tiivisteen kohdalta se vesi tuleekin sisälle. Siellä kun ei saisi edes olla vettä, joten oman päätelmän ja internetissä käytyjen keskustelujen mukaisesti tuossa on todennäköisesti kondensioveden poistoreikä tukossa. Vesi ei pääse ulos, joten se tulee sisään.

En ole tästä vielä satavarma, mutta pitää tarkistaa, että onko se reikä tukossa vai ei.

Link to post
Share on other sites

Alkaa aikalailla varmistumaan, että ongelma on tosiaankin se, että tuon ilmastointin kondensioveden poistoreikä on todellakin tukossa. Nytkin yöllä satoi vettä ja vedet tuli auton sisään. Matot oon purkanu jo sivummalle, joten ne ei pääse enään kastumaan. Lattiapellin päälle oli valunut taas pieni lätäkön alku, mutta se on siitä helppo kuivata.

No koitin katsella tuossa, että mistä se vesi tulee. Paikat oli kerenny sen verran kuivata, että ei ottanu selvää. Kaatelin sitten vettä ämpärillisen auton tuulilasille, niin johan rupes pienen odottelun jälkeen vesi tippasemaan sisälle. Omien näköhavaintojen mukaan vesi tulee auton sisälle juuri siitä lämppärin kennolle tulevan ilmaröörin ja tulipellin välisestä tiivisteestä.

No päätin sitten pitkävartisen peilin avulla peilailla, että miltä kondensioveden poistoreikä näyttää. Sehän oli yhtä kuiva, kun aina ennenkin. Tukossahan se on aivan selvästi.

Nyt pitäis vaan keksiä keino, millä sen pääsee avaamaan. Olen kokeillut rautalangalla tökkiä siitä reiästä, mutta tuloksetta. About 3cm oon saanu rautalankaa sisään ja heiluttelun tuloksena rautalankaan on tarttunut kaikennäköistä pientä kökkärettä, mutta vettä sieltä ei vaan tule.

Eilen koitin purkaa tuota ilmaboksin päälykantta auki, mutta eihän se mahdu tulemaan sieltä pois. Ei ainakaan ehjänä. Pitäis ilmaistoinnin kuivain purkaa pois edestä ja siihen en mielelläni nyt rupea.

 

Kaikenlaista on tullut kokeiltua. Imurointia ja paineilmaakin siinä määrin, mitä on pystynyt, mutta ei niin ei. Monella f-bodyn omistajalla on internetin mukaan sama ongelma, ku mulla, mutta en ole yhdeltäkään sivulta löytänyt kunnollista ohjetta ongelman ratkaisemiseen. Moni on saanut ongelman ratkaistua tökkimällä reikää, mutta itselläni se ei ole tuottanut vielä tulosta. ???

 

EDIT: Oon tässä miettinyt erilaisia ratkaisuja tähän ongelmaan, että jos tuota reikää ei saakaan aukaistua ja jos tuota boksia ei saakaan tilanpuutteen takia purettua, niin pitäisikö mun porata tuohon johonkin kohtaan toinen reikä, josta vesi pääsisi pihalle tai pitäisikö mun tehdä tuohon yksi huoltoluukku lisää, jonka kautta pääsisi imuroimaan roskia pois tuon boksin sisältä. Mikähän tuo nyt olisi pidemmän päälle järkevin ratkaisu. Pääasia, että auton sisusta pysyis kuivana, eikä nuista muutoksista aiheutuisi lisää ongelmia.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Siitä on pari viikkoa, kun viimeksi tätäkin tarinaa päivitin. Autoa on tullut käytettyä puolin ja toisin levällään ja vuotokohtaa on etitty vähän jokapaikasta. Viime yön sateiden jälkeen oli taas about pieni kahvikupillinen vettä auton lattialla. No lueskelin tuossa jenkkifoorumeita ja niiden perusteella löysin ilmeisesti sen paikan, mistä vesi tulee sisään. Vaikutti olevan kohtuu yleinen vuotokohta.

Mahdolliseksi vuotokohdaksi löytyi tuulilasin alapuolella olevan vesirännin pohjassa kulkeva sauma (Lämppärin letkujen kohdalla). Oli reilun viiden sentin matkalta tiivistemassat irronnut pellistä. Sauma ammotti hieman ravollaan, joten ei ihmekään, jos vesi tulee sisään. Ruostetta ei onneksi ollut, joten veistelin irronneita massoja veks ja saumaa paremmin näkösälle ja lätkäisin paksun kerroksen uutta tiivistemassaa päälle. Löyty pari muutakin kohtaa, joista oli massat irti pellistä.

Ens yöksi luvannu taas sadetta, joten saa nähdä pysyykö tällä kertaa vedet auton ulkopuolella. Riippuu aika paljon siitä, kuinka hyvin tuo tökötti haluaa tarttua tuohon peltiin. Sormiin se ainakin tarttuu :)

Link to post
Share on other sites

Ongelma ei ratkennut. Vesi tulee edelleen auton sisään :-[

Pitää huomenna tutkia asiaa tarkemmin, kunhan tuo vesisade loppuu. Onko vuoto sittenkin jossain muualla vai eikö tuo tiivistemassa sittenkään tarttunut? Epäilen vahvasti jälkimmäistä tai sitten johonkin kohtaan jäi vielä pieni reikä, jota en huomannut :(

Vesi kun ei tarvitse kovinkaan isoa reikää, että se pääsee sisälle... :-\

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...