Jump to content

Jagsterin -99 LS Firebird


Jagsteri
 Share

Recommended Posts

13935026_10206772735492661_5674966207249991447_n.jpg?oh=624d72b8465d1bad19645cef5da156b8&oe=591AB746

 

Kesä/harraste autona -99 LS1 Pontiac Firebird TransAm

Autossa nyt:

-Corsa Catback

-SLP ilmanotto

-Joku alustasarja

-Sintterikytkin

-Jotain Perän jäykistyksiä

 

Pitää tarkemmin päivitellä joskus.

Nyt heti muutama kysymys.

Ostettuna LS6 imusarja. Imusarjan mukana tuli suuttimet joiden lukemat on 28,6lb/hr ja nyt vakio LS1 imusarjas on kii suuttimet joiden lukemat on 26,2lb/hr. Vaatiikohan jotain säätöjä jos laittaa imusarjan inasen isompine suuttimineen paikalleen ?

LS1 imusarjas on vissiin toi egr härpäke suoraan tohon imusarjaan läppärungon jälkeen, LS6 imusarjas ei oo koko liitäntää. Purkaakko kaikki egr nippelit pois ja tulpata paikat mihin se menee ? Tarviikohan jotain säätöö et ei vikakoodit vilku?

Bensakiskotkin on valmiina paikallaan LS6 satsis, kiskoista puuttuu vissiin bensa regulaattorikohan semmone pikku möntti ihan kiskojen alkukohas mihin bensaletku tulee? Ajattelin jotku "hienommat" kiskot laittaa nyt, kun imusarja on mukavasti tässä käsillä. Jotain tällasta aattelin http://www.ebay.com/itm/GM-CHEVY-BILLET-ALUMINUM-LS1-LS6-INTAKE-FUEL-RAILS-KIT-GUN-METAL-SILVER-/290621370255?hash=item43aa622f8f:m:mwklY47eGYDSvdEzYaAUjtg&vxp=mtr

tai http://www.ebay.com/itm/CXRacing-Billet-Fuel-Rail-Fitting-AN8-Gauge-Regulator-Oil-Fitting-For-GM-LS1-LS7-/140830136469?hash=item20ca215895:g:hJcAAOxydlFSs-7O&vxp=mtr tai tyrmätkää jos jotain parempia ideoita millasta ja mistä.

Tuossa toisessa satsissa on kaikki nippelinappelit mukana, toises vaan kiskot, sille tarvis viel letkua, ja tarvii vissiin sitte erikseen sen regulaattorinkin ?

Sitten kuulemma ehkä tarvin jotku uudet höyryputket kun vaihdan LS1 satsista LS6 satsiin, mitkä ne on ?

 

Sitten vikalistan parsimista. Kytkin rupes loppukesästä oikutteleen, eli kun vähän välil joutuu peruutelles ja paikkapaikoin liikkeelle lähös luistattaan kytkintä (sillai miten "mukavasti" sintteri luistaa  :-\ ), kytkin menee semmoseks et 90% polkimesta on tyhjää ja vasta se pohjaan painettu 10% kytkin toimii. Sit se ajaes siit taas tasottuu. Eli tulee semmonen kuollu alue siihen. Kytkin ei kyl luista sitte tippaakaan, eli ei se palanut/lasittunut voi olla ? Voiko kytkin nestees olla ilmaa joka aiheuttaa tämän ongelman ?

Kylmänä käydes kuuluu omituinen sirinä pikku kierroksil. Kun kaasua painaa sirinä katoaa, samoiten ku kone lämpenee sirinä häviää.

Voisko olla joku moniurahihnaan liittyvä osa ? Sirinä tuli loppukesästä.

 

Laturin jouduin vaihtaan kesällä, sitä vaihtaes jouduin vähän runnoon yhtä ohutta rautaputkee laturin alla, jotta laturin sain livautettua paikalleen. Putki muistaakseni vähän nitkahti liitoksessaan. En tiiä mitä putkia, niit meni muistaakseni 4 jäykkää rautaputkee samaan mönttiin, rautaputkista lähti sit kumiletkut muistaakseni. Voiko olla et joku putkista liittyis kytkimen sekoiluun jos se sai vähän runtua, vuotaa tai vetää ilmaa välistä ?

Link to comment
Share on other sites

13935026_10206772735492661_5674966207249991447_n.jpg?oh=624d72b8465d1bad19645cef5da156b8&oe=591AB746

 

Kesä/harraste autona -99 LS1 Pontiac Firebird TransAm

Autossa nyt:

-Corsa Catback

-SLP ilmanotto

-Joku alustasarja

-Sintterikytkin

-Jotain Perän jäykistyksiä

 

Pitää tarkemmin päivitellä joskus.

Nyt heti muutama kysymys.

Ostettuna LS6 imusarja. Imusarjan mukana tuli suuttimet joiden lukemat on 28,6lb/hr ja nyt vakio LS1 imusarjas on kii suuttimet joiden lukemat on 26,2lb/hr. Vaatiikohan jotain säätöjä jos laittaa imusarjan inasen isompine suuttimineen paikalleen ?

LS1 imusarjas on vissiin toi egr härpäke suoraan tohon imusarjaan läppärungon jälkeen, LS6 imusarjas ei oo koko liitäntää. Purkaakko kaikki egr nippelit pois ja tulpata paikat mihin se menee ? Tarviikohan jotain säätöö et ei vikakoodit vilku?

Bensakiskotkin on valmiina paikallaan LS6 satsis, kiskoista puuttuu vissiin bensa regulaattorikohan semmone pikku möntti ihan kiskojen alkukohas mihin bensaletku tulee? Ajattelin jotku "hienommat" kiskot laittaa nyt, kun imusarja on mukavasti tässä käsillä. Jotain tällasta aattelin http://www.ebay.com/itm/GM-CHEVY-BILLET-ALUMINUM-LS1-LS6-INTAKE-FUEL-RAILS-KIT-GUN-METAL-SILVER-/290621370255?hash=item43aa622f8f:m:mwklY47eGYDSvdEzYaAUjtg&vxp=mtr

tai http://www.ebay.com/itm/CXRacing-Billet-Fuel-Rail-Fitting-AN8-Gauge-Regulator-Oil-Fitting-For-GM-LS1-LS7-/140830136469?hash=item20ca215895:g:hJcAAOxydlFSs-7O&vxp=mtr tai tyrmätkää jos jotain parempia ideoita millasta ja mistä.

Tuossa toisessa satsissa on kaikki nippelinappelit mukana, toises vaan kiskot, sille tarvis viel letkua, ja tarvii vissiin sitte erikseen sen regulaattorinkin ?

Sitten kuulemma ehkä tarvin jotku uudet höyryputket kun vaihdan LS1 satsista LS6 satsiin, mitkä ne on ?

 

Sitten vikalistan parsimista. Kytkin rupes loppukesästä oikutteleen, eli kun vähän välil joutuu peruutelles ja paikkapaikoin liikkeelle lähös luistattaan kytkintä (sillai miten "mukavasti" sintteri luistaa  :-\ ), kytkin menee semmoseks et 90% polkimesta on tyhjää ja vasta se pohjaan painettu 10% kytkin toimii. Sit se ajaes siit taas tasottuu. Eli tulee semmonen kuollu alue siihen. Kytkin ei kyl luista sitte tippaakaan, eli ei se palanut/lasittunut voi olla ? Voiko kytkin nestees olla ilmaa joka aiheuttaa tämän ongelman ?

Kylmänä käydes kuuluu omituinen sirinä pikku kierroksil. Kun kaasua painaa sirinä katoaa, samoiten ku kone lämpenee sirinä häviää.

Voisko olla joku moniurahihnaan liittyvä osa ? Sirinä tuli loppukesästä.

 

Laturin jouduin vaihtaan kesällä, sitä vaihtaes jouduin vähän runnoon yhtä ohutta rautaputkee laturin alla, jotta laturin sain livautettua paikalleen. Putki muistaakseni vähän nitkahti liitoksessaan. En tiiä mitä putkia, niit meni muistaakseni 4 jäykkää rautaputkee samaan mönttiin, rautaputkista lähti sit kumiletkut muistaakseni. Voiko olla et joku putkista liittyis kytkimen sekoiluun jos se sai vähän runtua, vuotaa tai vetää ilmaa välistä ?

siihen ls6 imariin pitäis käydä ls1 kiskot suoraan sellaisenaan, (siinähän on se mötikkä) toki jos haluaa hienommat niin... en tiedä hyötyä. 28,2lbs vaihto ei pitäisi vaikuttaa mitenkään, jos suuttimet ovat kunnossa. ero n. 10%, voihan toki käydä dynossa

mutta ei se välttämätöntä ole, kytkimen nesteet vaihtaisin ekana. kattoo sen jälkeen toiminnan,

 

Link to comment
Share on other sites

siihen ls6 imariin pitäis käydä ls1 kiskot suoraan sellaisenaan, (siinähän on se mötikkä) toki jos haluaa hienommat niin... en tiedä hyötyä. 28,2lbs vaihto ei pitäisi vaikuttaa mitenkään, jos suuttimet ovat kunnossa. ero n. 10%, voihan toki käydä dynossa

mutta ei se välttämätöntä ole, kytkimen nesteet vaihtaisin ekana. kattoo sen jälkeen toiminnan,

 

Juu kiskot on ihan saman näköset molemmis imusarjoissa, tossa ls6 sarjas on siis se regulaattorin paikka, siit vaan puuttuu osa. Sen puuttuvan osan siihen laitan ellen muita kiskoja osta.

Link to comment
Share on other sites

Juu kiskot on ihan saman näköset molemmis imusarjoissa, tossa ls6 sarjas on siis se regulaattorin paikka, siit vaan puuttuu osa. Sen puuttuvan osan siihen laitan ellen muita kiskoja osta.

ok,

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Jagsteri

Päivitetäänpäs. Elikkä, oli kesä vuonna 2019 (muistaakseni). Olin vaihtanut autoon uuden kytkimen työsylinterin, kunvanha alkoi olla mennyttä ja suurin osa kesästä meni välillä kuolevalla kytkimellä. Loppukesästä työsylinterin vaihdoin, ja sainkin alastarossa sitten ratapäivän menestyksekkäästi rällättyä ja taisi siinä yks varttimailipäiväkin olla ennen sitä. Ratapäiviltä palatessani vähän ennen kotipihaa kytkin kuoli, ja tälläkertaa se oli orjasylinteri.

 

Vaihteet oli takerrellu jo pidemmän aikaa. T56 laatikossa on ne jotku heikot huonot muoviset nippelit mitkä oli jo aikansa kulunu väljäks ja kierroksilla vaihteenvaihto oli vaikeaa, siinä varttimailit kusi.

 

Laatikon otin kaverin kanssa sitte syksyllä irti ja siinä huomattiin, että kytkin oli myös aivan loppu. Kytkinlevy oli sintteri siis. Laatikon vein fixattavaks ja paranneltavaks. Samalla siis oli kytkimen vaihto edessä ja ostin edukkaasti toisen sintterikytkimen, joka oli ollut hyvin vähän käytössä ja luisti, koska ei ollu vielä "sisäänajettu", eli sintterilevyt ei ollu ottanu kunnolla kiinni ja ahdetussa autossa ei vielä pitänyt. Ei ole vielä laatikossa kiinni, tarkotus laittaa ja  toivottavasti oli hyvä ostos ja pelaa hyvin.

 

Koronan alkuaikoina tilasin laatikon osat usasta, ja ne jäikin sitten merikonttiin puoleksi kesää, eli kesä 2020 oli menny ilman autolla ajelua.

 

Tänä talvena sitten tuli tilaisuus, että oli sopiva LS3 hollilla ja kun sain LS1 koneen myytyä niin eihän siinä enään voinu ku antaa mennä vaihtaen. Ja nyt on vaihtoprosessi menossa. Pakosarja päivittyy samalla ja kaikkee muuta mitä koneenmuutos vaatii, öljypumppu, bensapumppu jne... ropisee tässä eteen kun homma etenee.

 

Hyvässä vauhdissa remppa kuitenkin tulossa ja eiköhän tälle kesää autolla pääse jo päästeleen.

 

Jos on jotakuta joka kokenut Ls1 -> Ls3 swapin niin kertokaa ihmeessä mitä EI ja mitä Kyllä ja mitä muuta ?

 

Kuva tulevasta sintterikytkimestä, jossa näkee, että sisäänajoa vailla, ei ole paljoa kosketuspinnat koskeneet. 

Kuva autosta työnalla

93852213_681409199322985_3139382580957151232_n.jpg

IMG-20210505-WA0001.jpg

Link to comment
Share on other sites

KimmoT

Nakutusantureissa on semmoinen ero, että gen4 koneissa anturit on lohkot sivuilla ja niissä on eri kokoinen kierre. ls1 ecu ei ymmärrä ls3 antureita, joten nakutusantureille pitää tehdä uudet kierteet ja käyttää ls1 antureita. 

Ilmeisesti nykyään hptunersilla saa säädettyä myös ls3 kaasuläpän toiminaan ls1 ecun kanssa, ilman että menee REP tilaan kaasupohjassa.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Mites kampiakseli reluctor wheel, eikös Ls3 =58x ja Ls1=24x? 

Nokka-akseli Ls3=4x ja Ls1=1x.

 

Noihin puhuvat Lingenfelt muunnos boksista,https://www.lingenfelter.com/product/L460065397.html

Helpompi kuin rauta muutokset. 

 

Johtosarja muutokset:Nokka-akseli sensorin paikka, nakusensorit, suuttimiin liittimet? 

 

Jäikös apulaitteet LS1:stä jos Ls3 ei oo samoilla paikoilla? Myös kampiakseli hihnapyörä jos eri(vetestä Ls3?) 

 

Miks öljypumppu pitää vaihtaa? Ehkä öljypohjan ja pickup putken jos nappaa LS1:stä

 

Edited by vwg4
Link to comment
Share on other sites

Tommi

Jos laturi tulee LS3 koneesta niin se ei toimi Gen3 moottorinohjauksen kanssa koska Gen4 koneissa laturia ohjataan PWM signaalilla. 

 

Laitappa hieman listaa että mitä se sun LS3 sisältää. Helpompi neuvoa,

 

Link to comment
Share on other sites

MikkoV

Tekijä kuittaa... ;) Meillä joo alkujaan suunniteltu laatikon asennus ja nokan vaihto eskaloitui

 isommaksi savotaksi

 

Eli sellainen tarkennus, että kone on porattuun Gen3 rautalohkoon kasattu "LS3" hybridi, 24x LQ4 kampuralla, ls3 liikkuvilla ja kansilla. Eli bolt on, se tästä helpon tekikin.

Kaasuläpäksi tuli Fitechin noin 90mm vaijerimalli. Melling öljypumppu oli vaan yksi upgrade mitä koneeseen tehtiin muuten, samoin parempi jakopää (cloyes hex-just), trunnion kit, SS2 nokka, tuplajouset jne. 

 

Laatikkoon tuli "Stage2 kit", billet synkropalat 1-6, hiilikuitu/kevlat hidastinrenkaat, pronssiset liukuholkit, viper 3-4 haarukka jne perusjutut.  

 

Pakosarjat longtube, ja etulambdoista kyselin kans Jagsterilta ajatuksia, noiden johtojen riittämättömyyttä en ollut huomioinut. Miel. ei tilailla tällä erää monesta paikkaa, ja rockautoon lähtee huomenna tilaus fedexillä, hyvä jos saisi sieltä. (Eli lambdojen pidennyskaapelit jäänee pois laskuista.) Bosch 13111 joka veten takalambda näyttää olevan pitkällä piuhalla...

 

Helposta bolt-on bensapumpusta kyselin myös ajatuksia, walbro 255 näyttää olevan käytetty, eli walbro 310 tai aem320l lienee aivan passeli.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

KimmoT

Jos siinä on jo 24x ratas kampurassa, niin sittenhän riittää kun varmistaa, että nokan rattaassa on 1x. Ei tarvii mitään lingen boksia väliin. Käykö alakerta, muuten tasapainoituksessa jos kampura on 6 litraisesta ja männät ja kanget 6.2 litraisesta? Esim täältä saa johtosarjaa adaptereita.

https://www.racetronix.biz/c/wire-harnesses-solutions/conversion-adapter-harnesses/c410

https://www.ebay.com/itm/LS1-to-LS3-MAP-Sensor-Adapter-12-WARR-Performance-/273091464525?_ul=IL

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
MikkoV

Joo, ei tuossa ollut anturointien kanssa mitään ongelmaa pitänytkään olla. Gen3 lohko Gen3 tilalle :)

Mappianturin johtojen jatkaminen ja lambdan piuhojen jatkaminen longtube peltisarjojen takia oli lopulta ainoat johtomuutokset.

 

Joo, kampura painotettiin Tammer-dieselissä, eka kerta siellä mutta ei moittimista. Mä oon yleensä käyttänyt sporttiautoa tai R-koneistusta. Lohko porattu stressilevyjen kanssa, dekit tasohiottu, runkolinja AR-hoonattu ja kansista tasot pyyhkäisty Vammalan moottorikoneistamossa, tota käytän normaalisti kaikkiin muihin koneistuksiin paitsi tasapainotukseen.

 

Bensapumpuksi tuli lopulta AEM 310 vai 320l, savut autosta otettu. 

Y-putken teko pakoputkeen, ohjaustehostimelle lauhdutin ja säätö niin näyttäis siltä että Jagsteri pääsee kurvailemaan päivitetyllä tulilinnulla...

 

Harmittavaa viivettä tuli tässä välissä fedexin sekoilujen takia, 3vrk priority paketti jumahti Suomessa terminaaliin neljäksi viikoksi :(

 

Tää konehan on sellainen, mikä piti tulla itselle ensin -67 Tempest avoon, ja aihio vaihtui vauhdissa 70-73 Camaroon, sellaista etsiessä tuli vastaan Tulisalmen Tomin vanha sininen -70 LS2 koneella, ostin sen ja tää kone jäi vaille tarkoitusta :) 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...