Jump to content

Pontiac Firebird (White Rider)


Missy

Recommended Posts

Noin.. Onko kenelläkään kokemuksia uudeksikorjatuista kaasuttimista? Tuli tilattua moinen remanufactured Rochesteri, ja yllätysyllätys, autohan ei käy enää tyhjäkäyntiä eikä sillä normaaliajossa pääse minnekään kuin kauhealla ryhtäytymisellä. Täyskaasulla kyllä kulkee, mutta ei tule noita kiihdytysajoja juuri harrastettua. Että mitähän ...? Paperinpalassa joka kaasuttimen mukana tuli, luki että "kaikki on tehtaan jäljiltä ronklattu kondikseen, säätöjä ei pitäisi tarvita tehdä."

 

Jäi sitten BigWheels Pontiacilta väliin tänä kesänä, kiitos vaan uusien ja hyvien osien. Vanha väljä ja bensaa tihkuva kaasutin takasin koneeseen, ja homma pelittää ihan hyvin taas. Eihän se "korjattu" malli tullutkaan maksamaan kuin muutaman sata euroa. Mitähän sieltä sisältä löytyykään kun sinne millon innostuu kurkistamaan.

Link to comment
Share on other sites

Noin.. Onko kenelläkään kokemuksia uudeksikorjatuista kaasuttimista? Tuli tilattua moinen remanufactured Rochesteri, ja yllätysyllätys, autohan ei käy enää tyhjäkäyntiä eikä sillä normaaliajossa pääse minnekään kuin kauhealla ryhtäytymisellä. Täyskaasulla kyllä kulkee, mutta ei tule noita kiihdytysajoja juuri harrastettua. Että mitähän ...? Paperinpalassa joka kaasuttimen mukana tuli, luki että "kaikki on tehtaan jäljiltä ronklattu kondikseen, säätöjä ei pitäisi tarvita tehdä."

 

Jäi sitten BigWheels Pontiacilta väliin tänä kesänä, kiitos vaan uusien ja hyvien osien. Vanha väljä ja bensaa tihkuva kaasutin takasin koneeseen, ja homma pelittää ihan hyvin taas. Eihän se "korjattu" malli tullutkaan maksamaan kuin muutaman sata euroa. Mitähän sieltä sisältä löytyykään kun sinne millon innostuu kurkistamaan.

blackz on ammattilainen rotsesterien kanssa, ;D

Link to comment
Share on other sites

blackz on ammattilainen rotsesterien kanssa, ;D

 

;D ;D ;D ;D

 

 

No en kyllä oikiasti oo hirveästi noiden kans värkänny mutta hyvin paljo mahollista että se jotaki säätöä kaipaa aina, minimissään bensanpintojen säätö sekä tyhjäkäynnin kierrosluvun ja seoksien säätö. Summassa ei kannata pyöritellä, kannattaa vähä pohtia mitä se kaipaa. Onko se esim täysin samanlainen asennukseltaan ja liitännöiltään kuin entinen, aukeaako ryypyn läppä varmasti lämmetessä jne.

 

Ratskinin kommentista huolimatta itse olen enempi suosinut Holleyta, Rochester on saanut lähtönsä aina nopeasti mun mottien päältä  ;D Mutta ei ole syytä epäillä etteikö tehaskorjattu Rochester hyvä olisi Missyn autoon, kunhan vaan laittaa säätöihinsä. Kyllähän ne kun tuolleen "uuden ostaa" niin pelittää perusmoottoreissa pitkään ja suht huolettomasti.

 

Tuo oire kuulostaisi siltä kuin ryyppy ei aukeaisi ollenkaan. Monissa kaasareissa se aukeaa kyllä sitten täyskaasulla mutta menee takasi kiinni osakaasulla, onko se kytketty oikein ja aukeaako varmasti yms kannattanee tarkistaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

No se on neljäs kesä startattu tämän valkoisen kanssa. Katsastus sujui moitteettomasti ja kesäkin näyttää tulleen. Lopulta. Mikä ihmeellisintä, ne kaiken aikaa kadoksissa olleet kaakit joita täydellä kaasulla pikaiseen kiitoliitoon on kaivattu, ovat löytyneet. No mitäs perk.. Mitään muuta fiksaamista ei tapahtunut koko talveen, mitä nyt ennen katsastuskonttorille lähtöä muistettiin vaihtaa nakutusanturi, joka kylläkin odotti koko talven kiltisti hyllyssä sanomatta mitään. Tikitteli koko kesän hän. Ei tikitä enää. Eikä valita kaasun poljeksinnasta. Jos jollakulla joskus olis moista puutumisongelmaa, niin kannattaa ilmeisesti vaihtaa nakutusanturi myös.  ;D m/

On siellä joku edeltäjäkin ennättänyt sitä anturia roplaamaan, oli tautisen tiukassa ja rosvoliittimellä viimeistelty.

Link to comment
Share on other sites

Liian tiukkaan jos laitetaan nakuanturi kiinni,niin antaa turhan herkästi tietoa että nakuttais.

Jep, sille on momentti. Eikä saa laitaa mitää ylimääräistä silikonia tms. kierteisiin. Se riittää, mikä tulee nakuanturissa kierteissä valmiina.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liekö näiden "perusvärkkien" katsastus yhtä mutkatonta muuallakin Suomessa mitä täällä Joensuussa?  Tai ylipäänsä 30v vanhojen ajoneuvojen.. Vai etsitäänkö into soikeana vikaa että saadaan kiintiöt täyteen? Etelä-Karjalan suunta kiinnostaisi.  8)

Link to comment
Share on other sites

Liekö näiden "perusvärkkien" katsastus yhtä mutkatonta muuallakin Suomessa mitä täällä Joensuussa?  Tai ylipäänsä 30v vanhojen ajoneuvojen.. Vai etsitäänkö into soikeana vikaa että saadaan kiintiöt täyteen? Etelä-Karjalan suunta kiinnostaisi.  8)

Tässä lähiaikoina nähdään miten täällä Oulun seudulla  ;D

Link to comment
Share on other sites

Liekö näiden "perusvärkkien" katsastus yhtä mutkatonta muuallakin Suomessa mitä täällä Joensuussa?  Tai ylipäänsä 30v vanhojen ajoneuvojen.. Vai etsitäänkö into soikeana vikaa että saadaan kiintiöt täyteen? Etelä-Karjalan suunta kiinnostaisi.  8)

K1 katsastus Limingantullissa, Kallisenkaarre 1. Ymmärtävät jenkkejä oikeesti, antavat myös vinkkejä seuraavista huoltokohteista. Oikeasti hyvää ja asiantuntevaa palvelua.
Link to comment
Share on other sites

K1 katsastus Limingantullissa, Kallisenkaarre 1. Ymmärtävät jenkkejä oikeesti, antavat myös vinkkejä seuraavista huoltokohteista. Oikeasti hyvää ja asiantuntevaa palvelua.

Onnistuuko täällä myös tekniikan muutoskatsastukset?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Yritin etsiä mutta en löytänyt aiheesta.. Onko joku rempannut näiden ilmastointia nykytököteille sopiviksi? Vieläkö niitä muunnossarjoja myydään, mistä ehkä kannattaapi ostaa ja ajaako tosiaan asiansa? Oon semmosessa uskossa että joskus niitä ainakin sai, ja hintalappu ois ehkä ollut reilua tonttua. Kummasti vähenee ajopäivät näin vanhemmiten, kun ei jaksa saunoa heti työpäivän jälkeen auringossa paahtuneessa autossa. 

Link to comment
Share on other sites

Omalla riskillä olen ihan perus R134 aineella omia täytelly ja ovat kaikki toimineet. Ainakin aikansa...

Vanhasta kun ei tiedä enää sanoa lopettaako seuraavan kerran iän vai aineen takia...

Aineesta riippuen pitää myös öljyn (R134 =PAG) olla aineen (ja kompuran) kanssa yhteensopivaa ja täyttömäärät on eri aineilla hieman erilaiset.

Linde (AGA):

"R134a soveltuu käytettäväksi uusissa laitteissa, ja sitä voidaan käyttää jälkiasennuksissa joissakin R12- ja R22-sovelluksissa öljynvaihdon yhteydessä."

 

Ainakin joskus oli kylmähuolloilla ihan R12-n korvaava ainekin mutta en tiedä saako enää mistään tai mitä maksaa...

Tuskin on normihuolloissa "hyllytavaraa" ja jos tilauttaa - joutunee maksamaan koko pullon...

https://www.linde-gas.fi/fi/products_ren/refrigerants/hfc_gases/r413a/index.html

https://www.linde-gas.fi/fi/products_ren/refrigerants/hfc_gases/r437a/index.html

 

Tietämäni muutos-sarjat on käsittäneet lähinnä järjestelmän tiivisteet.

Voisin veikata, että nykyisin myytävät tiivistesarjat kestää kaikki R134-n vaikkei erikseen muutos-sarjan nimellä olisikaan.

Hyvällä tuurilla voi tiivisteen tiedoissa olla maininta, mille luvataan sopivan...

 

Linkissä satunnainen 87 (vm hatusta...) Birdin ilmastoinnin tiivistesarja johon ilmoitetaan R12 JA R134

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=1251698&cc=1251391&pt=13290&jsn=876&_nck=ZExt1ysfqhqWnq%2BEvUNdSyqlmez6jy1gNJMlusoX3OR6oZHmd95p78KYNqqWq8fRb45U0CGWUkxc9KwiCGL69V800KBFRj7sM9efgynRdV9N0WhyW7IYz6HoQUrcr%2BXbDJrHCO3DitdVeyQZBVMKD0%2FGaFPaD%2F3sWUGhOjTeoEWDAg9uNLlsvZfPJLh6EN05YQnG9fQCLTK6yAj8bqocmC5VAe0lxJjPgagc8Ew9kxiI%2BED%2FGItd5fQknXa3UkQQGWVwKYZAIDFU6zNIRs8Ovc10RIDzM2qSoGIj7E44%2F8bxHFPfa601pzxXjg%2BrhNp5

 

Öljyt eri aineille

https://www.rockauto.com/en/catalog/pontiac,1987,firebird,5.0l+305cid+v8,1251391,heat+&+air+conditioning,a/c+refrigerant+oil,6928

PAG-öljyä on kaikilla ilmastointihuolloilla niinkuin R134 ainettakin.

 

Pitkään seisseen ilmastoinnin herättelyssä on aika usein tullut vastaan kompuran vuotaminen (ja vaihtaminen...). Kannattaa pyytää koeponnistus, yleensä typellä, ennen täyttöä.

  • Tykkää 1
Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, Missy kirjoitti:

Oon semmosessa uskossa että joskus niitä ainakin sai, ja hintalappu ois ehkä ollut reilua tonttua

 

Tuossa vielä uusi kompurasarja oheisosineen minkä mainitaan olevan R134-lle. Ei tarvi miettiä pitääkö vanha...

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=5244945&cc=1251391&pt=17507&jsn=868

n. 380€ tulleineen kotiin kannettuna.

Ottaisin lisäksi vielä silti tiivistesarjan (5€) kun ei ota selvää, sisältääkö tuo kaikki...

 

Tarkista sopivuus omaan autoon kun poimin satunnaisen.

Link to comment
Share on other sites

Itse vaihdoin r12 --->r134. Uusin kompuran, kuivurin, orifice tuben ja tiivisteet. Juurikin tuon fourseasonin kompuran. Reilu kaksi vuotta ollu ja nyt kompura vuotanut öljyt ulos. En ole vielä ottanut irti että näkisi onko vuoto akselilta vai runko tiivisteistä. Akselitiivisteen ilmeisesti pystyy vaihtaa mut rungon tiivisteet taitaa olla tekemätön paikka. Eli varauksella tuo four seasons.

  • Tykkää 1
Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Laszlo kirjoitti:

Eli varauksella tuo four seasons.

Yks päivä juttelin asiasta asentajan  kanssa joka on paljon pelannut auto ac:n parissa ihan työkseenkin. Ja ilmeisesti nimenomaan jenkki vehkeitten kimpussa. Totesi että four seasonin laatu vaihtelee. Voi olla että saat hyvää laatua tai tulee maanantai kappaleita kuten mulle tais käydä. Eli se on fifty-sixty.

  • Tykkää 1
Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vinkeistä. Kompressori, kuivain ja tiivisteet tilattu ja tuloillaan jo. Ajatus olikin että vien ihan liikkeeseen jotta nähdään onko järjestelmä tiivis. Ohuelti kyllä jännittää myös se, että mitenkä se 37v vanha kenno on ehjä ja pitävä :D Kauhulla jo mietin seuraamuksia 😶 Noo.. Oon tähän henkisesti valmistautunut jo muutenkin siten että ehkä tulee soiva peli, ehkä ei. Sitten tuota riittävää jäähdytystä mietin kanssa, kun tuossa on ollut koko ajan napista on/off sähköflektit 2 kpl. Että kaipa se riittää. Tosin en oo käyttänyt niitä kuin hitaassa ajossa, kun ei oo muuten ollut herkkä lämpenemään.

Link to comment
Share on other sites

30.4.2023 klo 14.22, Missy kirjoitti:

jännittää myös se, että mitenkä se 37v vanha kenno on ehjä ja pitävä

En ole kuullut, että olisi juurikaan kenno-ongelmia kun näillä kuitenkaan harvemmin ajetaan talvella eikä siksi ole suola syövyttämässä.

30.4.2023 klo 14.22, Missy kirjoitti:

Sitten tuota riittävää jäähdytystä mietin kanssa, kun tuossa on ollut koko ajan napista on/off sähköflektit 2 kpl. Että kaipa se riittää. Tosin en oo käyttänyt niitä kuin hitaassa ajossa, kun ei oo muuten ollut herkkä lämpenemään.

Ilmastointi saisi tosiaan ohjata ainakin yhtä flektiä (vakionakin 1) ellet halua pitää alle maantienopeuksien napista aina flektejä päällä.

Turhaan rasittaa muuten ilmastointia kun ei aineet nesteydy ja paineet on isot eikä viilennystehokaan ole häävi.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...