Jump to content

LS + MS3


TransNAM

Recommended Posts

Mutta siihenkin tarvii jo sähköä... ja jos sen haluaa toimivan kunnolla/paremmin niin tarvii muutakin tietoa kun vaan alipaine tai pelkkä 4th gear katkaisija...

 

En muista miten se nyt toimii, mutta muistelen että 4-vaihe pesässä kun tietyt ehdot täyttyi, olikohan että kiekkoja riittävästi ja tasakaasulla niin kytkee lukon päälle. Ja jotenkin muistelen että joku muutos siellä oli vaihdelaatikon venakoneistossa tms., olikohan se Pekka68 joka mulle aikanaan selitti miten Bowtie Overdrives on tuon lukituksen tehny, mutta mitään sähköjä laatikolle ei muistaakseni tarvinut vetää, valmistajan sivulla lukee vain näin:

 

"Automatic fourth gear and manual converter clutch lock up system installed"

 

Ja erittäin tyytyväinen olen ollut tuon toimintaan, olen pitänyt sitä jopa parempana kuin mikä Camarossa oli vakiona  m/

Link to comment
Share on other sites

...and manual converter clutch lock up system installed"

 

Ja erittäin tyytyväinen olen ollut tuon toimintaan, olen pitänyt sitä jopa parempana kuin mikä Camarossa oli vakiona  m/

Tästä vois käsittää että on tarkoitettu manuaalisena (eli napilla) tuo TCC ?? Toimiiko se? ::) ;D

 

 

Yleensä vakioissa toimii senverran hyvin ettei tiedä lukon toiminnasta kun äänestä ja kierroksista. Ja toimii pienemmilläkin vaihteilla kun 4.

 

 

Ainakin TCI käyttää (ainakin ennen) laatikoissaan alipaineohjausta. Eli alipaine ohjaa sähköllä lukon mg-venttiiliä. Ei oikein oo hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Tästä vois käsittää että on tarkoitettu manuaalisena (eli napilla) tuo TCC ?? Toimiiko se? ::) ;D

 

 

Yleensä vakioissa toimii senverran hyvin ettei tiedä lukon toiminnasta kun äänestä ja kierroksista. Ja toimii pienemmilläkin vaihteilla kun 4.

 

 

Ainakin TCI käyttää (ainakin ennen) laatikoissaan alipaineohjausta. Eli alipaine ohjaa sähköllä lukon mg-venttiiliä. Ei oikein oo hyvä.

 

Tuossa ei toimi ku nelosella tasakaasulla. Eikä oo nappia eikä muistaakseni mitään sähköjä koko laatikossa. Jotenki se omin päin ohjaa sen. Ja minusta ollu hyvä.

Link to comment
Share on other sites

 

Mä olen Tommin kanssa aikalailla samoilla linjoilla.

 

Itellä on 2004 PCM ja sen OS muutettu 3bar speed densityksi+Flex fuel, sähköläppä ja 4l80e-laatikko. Tällä P59-pcm:lläkin pärjää kyllä ihan hienosti, vaikka olisi hieman piristeltykin laite.

 

Mutta jos nyt joutuisi ns.tyhjästä aloittamaan, eli ei olisi esim. olemassa olevaa PCM:ää ja johtosarjaa, niin kyllä valinta osuisi ms3pro Ultimate-versioon. Vakion kanssa ährätessä olen joutunut lisäämään autoon sähköisen ahtopaineen ohjauksen (330€), 2-step boxin (200€), tämänkin rahan olisi voinut suoraan pistää megan hankintaan. Lisänähän tulee vielä paljon muitakin itselle mielenkiintoisia ominaisuuksia, kuten esim. breikin ohjaus, bump-box ja traction control. :)

   

Link to comment
Share on other sites

Multakin joutais maffi pois kun hyvin pärjäis ilmankin mut ei taida tuossa onnistua softamuutos. Pitäis oikein vähän selvittää asiaa. Toimiihan se toisaalta ominkin päin speed-densityna jos maffi on rikki/puuttuu mutta mihin kaikkeen muuhun sitten vaikuttaa kun on vikatilassa...?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ei sinänsä mitään valtavaa hyötyä ellei kurista mutta jossain määrin turha osa joka todennäköisesti jossain vaiheessa menee rikki...

Myös siinä vaiheessa jos alkaa kuristamaan eikä huvita isomman maffin takia alkaa imuputkia uusiks rakentamaan voi olla poisto järkevää.

Vakiokoneesta poistamalla tuskin hyötyy yhtään mitään. Niillä hptunersin crediteillä saa uuden maffin.

Niinkuin 80-90-luvun GM-vehkeistä huomaa niin ei tehdaskaan ole osannut päättää tarviiko sitä vai ei...

Tehtaan kannalta ajateltuna maf ja map toimii toistensa täydennyksenä ja varmistuksena. Ehkä pienentää myös päästöjä ja siksi on yleistynyt nykyään.

Teoriassa maf-systeemi on tarkempi ja tasoittaa koneen valmistustoleranssit/kulumisen kun koneeseen menevän ilman massa mitataan oikeasti toisin kun speed-density toiminnassa ilman määrä lasketaan/arvioidaan. Maf-ohjaus sietää siksi yleensä myös paremmin pieniä konemuutoksia.

 

Jos maffin laskee "turhaks" osaks egr-n, ilmapumpun, takimmaisten lambdojen yms. joukkoon niin ei muuta kun pois jos pystyy...

Link to comment
Share on other sites

Ok, ajattelin vaan että mitä mulla on jäänyt huomaamatta.

Ehkä vain tulee säätämisen erot haltech e6gmx vs platinium sport gm välillä. Vanha sd on kyllä aikas hanurista verrattuna MAF.lla varustettuun platiniumiin ::)

Mutta nämä on varmaan niitä makuasioita  ::)

Tietysti mitä rajumpi laite niin nämä hienoudet voi jättää pois. Semmoisella ole väliä miten se toimii kylmänä aamuna vaan mitä tapahtuu kaasu pohjassa.

Link to comment
Share on other sites

Asia on juurikin niinkuin TransNAM sanoi. MAF on periaatteessa tarkin tapa mitata moottorin täytöstä koska siinä mitataan moottoriin oikeasti menevää ilmaa eikä lasketa sitä VE kartan, MAP:in ja korjaimien perusteella. Teoriassa siis täydellistä mutta käytännossä ei. Varsinkin vanhemmat kuumalankamittarit on aika vikaherkkiä laitteita.

 

Tehokkaammissa laitteissa GM maffeista loppuu skaala noin 530hp kohdalla. Jos moottori on ahdettua ja voimaa on niin että MAF "pohjaa" ylimenevä osa pitää säätää PE ja BE lisärikastuskartoilla. Se taas on hieman karkea tapa säätää koska siinä oletetaan että täytös on aina sama kierrosten mukaan nousten. Jos esimerkiksi maffin pohjaamisen jälkeen seos on säädetty kohdalleen täyskaasulla kierrosalueen loppuun tilannehan on ok mutta jos vedätkin esim TPS 95% ja ilmamäärä onkin edelleen niin iso että MAF pohjaa ECM säätää saman polttoaineenmäärän vaikka todellisuudessa ilmaa menee vähemmän koska kaasu ei olekkaan pohjassa. Seos menee rikkaalleen.

 

Kimmon ex vetestä otettiin toissakesänä MAF pois koska se pohjasi jo reilussa neljässä tonnissa ja tilalle 2bar cos. Ei tullut maffia ikävä koska säätämisessä ei ollut mitään ongelmia ja auto pelasi paremmin kuin koskaan aiemmin. VE kartta on vaan tehtävä oikeasti kunnolla niin että fueltrimmien korjausprosentit on mahdollisimman pienet.

 

Asiaa sivuten olen huomannut jännän jutun noissa LT1 koneen säätämisissä. Niissä kun olen ensin ajanut ja säätänyt pelkkää ve karttaa niin että MAF on ohjelmallisesti kokonaan pois käytöstä ja kone open loopissa. VE kartan rakentamisen jälkeen kun olen ottanut MAF:in takaisin käyttöön on autojen omistajat ovat sanoneet että tuntuma muuttuu ja että moottori ei tunnu niin herkältä. Logissa ei näy oikein mitään selvää syytä tai selitystä asialle. Itse en ole istunut noissa tilanteissa ratin takana niin että olisin päässyt vertailemaan tuntumaa. Erikoinen juttu koska luulisi että MAF reagoisi nopeasti muutoksiin toisin kuin pelkkä MAP joka tietää vaan painetta eikä ilmamassan liikettä. Onko muilla asiasta kokemuksia?

Link to comment
Share on other sites

En ole huomannut että yksikään (alunperin) maffiton kampe (TBI, 90-92 TPI jne.) toimis sen huonommin kun maffillinen. Kyse on vaan että miten on suunniteltu ja mitä haetaan.

 

Itellä ei vaan taida olla ollut yhtään maffillista (bensa-) autoa missä maf ei olis hajonnut paitsi tuo nykyinen Ponu. Eli lasken sen osastoon "riesa".

Eli jos esimerkiks innostun Ponuun joskus vaikka megan vaihtamaan niin maffi ei jää vahingossakaan... Nykyisellään saa olla kun toimii.

...kun olen ottanut MAF:in takaisin käyttöön on autojen omistajat ovat sanoneet että tuntuma muuttuu ja että moottori ei tunnu niin herkältä...

Map lienee nopeampi reagoimaan kun reagoi suoraan imusarjan/kaasuläpän tapahtumiin. Maffissa (varsinkin lämpöön perustuvissa) väkisinkin viivettä.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...