Jump to content

Käynnistysongelma


Rekku

Recommended Posts

Eli seuraavaksi katson suuttimen virrat eli jos virtaa ei tule niin, silloinko vika on todennäköisesti vatsissa. Avain on puhdistettu ja ohmit mitattu.

Vats ei vaikuta suuttimille tulevaan +12V vaan estää boxia maadoittamasta suuttimia. Ota yhdestä suuttimesta johto irti ja virittele töpseliin joku pienehkö 12V polttimo (tai pulssisuhteen / taajuuden näyttävä yleismittari). Jos syttyy starttaillessa on vika bensanpaineessa / suuttimissa. Jos ei niin boxin/vatsin puolella / maadoituksissa.

Link to post
Share on other sites

OK, kiitos taas neuvosta, sillä äsken sain tuon sähkökaavion avulla mitattua niin sulakkeet kuin suuttimet, kaikkiin tuli 12,14 volttia läpi kun virrat käänsi päälle. Eli nyt sitten maadoituksen kimppuun.

Link to post
Share on other sites

Maadoitus on ollut kyllä näissä 4gen malleissa usein monen ongelman syy. Kannattaa katsoa ne koneen ja korin väliset maadoituspiuhat myös kunnolla ja tarvittaessa vaihtaa uusiin ja parempiin ja tehdä vaikka vähän lisämaadoituksiakin  ;)

Link to post
Share on other sites

OK, kiitos taas neuvosta, sillä äsken sain tuon sähkökaavion avulla mitattua niin sulakkeet kuin suuttimet, kaikkiin tuli 12,14 volttia läpi kun virrat käänsi päälle. Eli nyt sitten maadoituksen kimppuun.

Aika matala akun jännite, jos sulla on toinen akku kokeiles sitä. Pyöriikö startti reippaasti?

Link to post
Share on other sites

Ootko kokeillu toisella avaimella lähteekö käyntiin

...tai mittaa avaimen vastus. Sen jälkeen etsi kojelaudan alta 2-nap liitin oranssissa ohuessa johdossa ja mittaa liittimestä (ratin suunnasta tuleva) että näyttää samaa vastusarvoa.

 

 

Toisaalta se että auto on toiminut huonosti syksyllä, mutta kuitenkin toiminut, voisi viitata myös muuhun vikaan.

Esim pahasti liian kuumaa näyttävä lämpöanturikin voi aiheuttaa bensan katkaisun. Yksitellen kun nyppii antureista töpseleitä irti ja kokeilee välillä...

Molemmat lämpöanturit (imuilma, kone (huom! ruiskun, ei mittarin)), MAP, TPS-n jo kokeilitkin..., olikos tuossa MAFfia? Boxissa on varatoimintoja eli yhden anturin puuttuminen ei estä käynnistymistä mutta rikkinäinen anturi voi estää. Jos autossa ei ole MAFfia tarkista myös että MAPin alipaineletku on ehjä. Jos on MAF niin sen jälkeen ei saa olla kovin isoja ilmavuotoja (huohotinletkut yms.).

Link to post
Share on other sites

Trilleri jatkuu, tilasin uuden avaimen vanhoilla vastusarvoilla, ajon esto kytkeytyy pois päältä, testasin sekä vanhalla että uudella avaimella tolpasta tulevat oranssin johdon vastukset ne oli samat kuin avaimesta. Kolvasin myös näillä vastuksen arvoilla ohituslenkin ja laitoin paikalleen suoraan johtoihin. Sama tulos starttaa mutta ei käynnisty. Huomenna lisään maajohtoja lohkon kylkeen jos kerkeän. Kiitos taas jelpeistä.

Link to post
Share on other sites

Onko siinä hälytin?oma tekas sellasen että ovi oli auki ja avainnippu taskussa oli painanu ovet lukkoon.hyppäsin autoon ja ei käynnisty millään..sit hokasin et hälyttimen valo vilkahtelee keskikonsolissa,eli hälytin oli päällä.ei huutanu mut ei kyllä käynnistyny.avausnappia painoin ja sit lähti käyntiin.kaukokeskuslukitus laitettu joskus ja hälytin

Link to post
Share on other sites

Meikä ottais tulopuolen bensaletkun irti ja kattois tuleeko bensaa praimauksen aikana. Eikös noissa ole letkut jo pikalukoilla ::)

Link to post
Share on other sites

OK, herrat iso kiitos kaikille avusta, suuttimet ei saaneet sittenkään riittävästi maata, lisäsin maajohdon suoraan lohkoon, ja poni lähti käyntiin. Vein uudelleen suuttimen maapuolelle lampun ja käänsin Virrat päälle, lamppu syttyi heikosti. Nyt kun varmasti ajon esto oli pois päältä, ajattelin että maa on heikko. Ja olihan se. Eli monta testiä opin tekemään teidän avulla ja tuli opeteltua moottorin sähköpuoli m/

Link to post
Share on other sites

m/

Tuli samalla pontiac entistä tutummaksi ja pari  vikaherkkää varaosaa konttiin.

Nyt sit liittymään kerhoon ja pääset "MAHTAVILLE" kerhosivuille ;D :D
Link to post
Share on other sites

OK, herrat iso kiitos kaikille avusta, suuttimet ei saaneet sittenkään riittävästi maata, lisäsin maajohdon suoraan lohkoon, ja poni lähti käyntiin. Vein uudelleen suuttimen maapuolelle lampun ja käänsin Virrat päälle, lamppu syttyi heikosti. Nyt kun varmasti ajon esto oli pois päältä, ajattelin että maa on heikko. Ja olihan se. Eli monta testiä opin tekemään teidän avulla ja tuli opeteltua moottorin sähköpuoli m/

Voi olla että käsitin tuosta väärin mutta kuitenkin:

Suuttimille tulee virtalukon ja sulakkeen kautta jatkuva + -jännite kahdessa ryhmässä. Boxi hoitaa maadoittelun (pulssittamalla) tilanteen mukaan. Vuosimallista riippuen 2-ryhmässä tai yksitellen. Kun kone ei pyöri ei suuttimilla kuulu ollakaan maata muuten olis kone bensaa täynnä. Pulssin pituudesta riippuu koneeseen menevän bensan määrä eli kuinka kauan suuttimet on kerrallaan auki.

Toki boxi saa maansa koneesta eli sikäli suuttimet maadoittuu koneeseen mutta ei suoraan.

Link to post
Share on other sites

Oot varmasti oikeassa, eli lampun olisi pitänyt startatessa vilkkua tai välähdellä, aina kun sai maata, mutta se kun ei syttynyt ollenkaan startatessa. Olen pahoillani etten osaa kirjoittaa, halonhakkuussa olenkin sitten ominmillani.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...