Jump to content

2gen Pontiac Trans Am 400cid - Mikä imusarja ja kaasutin shaker hoodin kanssa?


BlackZ

Recommended Posts

Onko porukalla kokemusta mikä imari ja kaasari yhistelmä toimii hyvin tuon alkuperäsen shaker pellin kanssa? Eli mun auto on 1978 Trans Am Pontiacin omalla 400cid W72 koodin moottorilla.

 

Koittanut tästä kaivella tietoa, vaikuttaa että tuo Performer RPM on ainakin liian korkea että pitäs melko raju droppipohja kehitellä tuohon shakeriin. Sitten Perfomer vissiin melkolailla samankorkunen ku vakio imari, mutta sillähän ei taas kummosia teholisäyksiä ole odotettavissa, ei sillä että tässä mittää rajua mottia oltaskaan tekemässä mutta jos hyödyt jää aluimari vaihtamalla pelkkään materiaalin muuttumiseen niin ei jaksa innostaa riittävästi.

 

Kaasariksi olen kaavaillut Holleyn Street Avenger 670cfm, se nyt ainakin Performerin kanssa passaa kiinnityksiltään mutta jos imaria ei vaihtaskaan niin eikö se ole niin että Holley ei passaa suoraan tuon Rochester Quadrajetin tilalle? Eli ei istu ainakaan vakioimariin.

 

Haluaisin ehottomasti kaasariksi Holleyn kun en tykkää noista Rochestereistä saatikka Carter/Edelbrockistakaan, jotenki Holleyn säätäminen omaan ymmärrykseen paljon parempi. Ja näyttäs nykyään yhtä kalliita jopa olevankin nuo kaasarit (Holley vs. Edelbrock) ettei se hintakaan merkkaa nyt tässä mitään. Ja jos Holleyn laittaa niin istunneeko se yleensäkään sen päälle sitten tuon shakerin pellin ilmanputsarikotelo? Sen verran erilaisia rungoltaan tuo Rochester ja Holley. Edelbrock vissii menis suorilta tuohon vakioimariinkin, taitaa Edelbrockin kaasarit olla samanmoisia rungoltaan kuin Rochester?

Link to comment
Share on other sites

Performer RPM:Manifold height: 1-1/4" taller than stock

Performer height: same as stock 4-bbl. intake

Mutta kyllähän tuo Performerikin virtaa ihan eri tavalla kuin vakio.

 

Sanovat että ei virtaa sen kummemmin mitä nettijuttuja lueskellu  :o

Link to comment
Share on other sites

Mikset laita samalla ruiskukaasaria?

 

BTW. Mulla olisi yksi peruskorjattu "rokkiorkesteri" ylimääräinen.

 

En halua mitään ylimäärästä elektroniikkaa noihin vanhuksiin. Uuden kaasarin ku laittaa semmosen minkä tuntee ja osaa säätää niin siinä ei kannata alakaa 2-3 kertasta rahamäärää ruiskuun sijottaa  ;)

 

Kyllä mää tuosta Rochesteristä haluan eroon, tuntus että vaikka vaihtas Edelbrockiinkin niin oltas jo puolimatkassa kohti parempaa elämää, tuo rokkiorkesteri on semmonen belsebuubin keksintö koko laite että huhhuh, liian paljo liikkuvia osia, mutta kiitos tarjouksesta  :)

Link to comment
Share on other sites

Tein itse ja säästin ratkaisu, mahtuu korkeampikin imari. On kesken vielä mutta tuntuu toimivan, alla nyt edelin performer imusarja, tuuman korotuspala ja holley dp. Oikean korkeuden shimmasin vanhoilla iskarin kumipuslilla ja tulee neljällä pultilla tohon peltiin kiinni. Ja tuo 10" suodatin just mahtuu shakerin sisään 3,75" korkean elementin kanssa. Nyt ei ole pelkkä koriste vaan oikeasti toimiva  8)

IMG_20180215_183419.jpg.e324ffd27b8135e886123abcb07f943e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tein itse ja säästin ratkaisu, mahtuu korkeampikin imari. On kesken vielä mutta tuntuu toimivan, alla nyt edelin performer imusarja, tuuman korotuspala ja holley dp. Oikean korkeuden shimmasin vanhoilla iskarin kumipuslilla ja tulee neljällä pultilla tohon peltiin kiinni. Ja tuo 10" suodatin just mahtuu shakerin sisään 3,75" korkean elementin kanssa. Nyt ei ole pelkkä koriste vaan oikeasti toimiva  8)

 

Eihän Performerin vuoksi pitäs tarvia patentoida mitään? Miksi tuo alkuperänen ois pelkkä koriste, eikö se kylmää ilmaa seki ime?

Link to comment
Share on other sites

Eihän Performerin vuoksi pitäs tarvia patentoida mitään? Miksi tuo alkuperänen ois pelkkä koriste, eikö se kylmää ilmaa seki ime?

 

Ed. omistaja oli liimannut shakerin konepeltiin kiinni ja halusin tehdä siitä taas toimivan. Alkuperäisistä suodatinkoteloista pyydetään niin paljon joten tein ennemmin itse, tuliko sitten halvemmaksi sitä en tiedä  ;D On ainakin tilaa jos haluaa korkeemman imarin laittaa ja hollikka sopii hienosti  m/  Mulla ainakin tuo shakeri oli kokonaan ummessa, joten ei sen kautta ainakaan ilmaa ole tullut. Voi olla tietty joku aftermarket shakeri. 

Link to comment
Share on other sites

Ed. omistaja oli liimannut shakerin konepeltiin kiinni ja halusin tehdä siitä taas toimivan. Alkuperäisistä suodatinkoteloista pyydetään niin paljon joten tein ennemmin itse, tuliko sitten halvemmaksi sitä en tiedä  ;D On ainakin tilaa jos haluaa korkeemman imarin laittaa ja hollikka sopii hienosti  m/  Mulla ainakin tuo shakeri oli kokonaan ummessa, joten ei sen kautta ainakaan ilmaa ole tullut. Voi olla tietty joku aftermarket shakeri.

 

Ok no sitte  m/ Kyllö tossa mun autossa on Shakeri ihan auki ja näyttäs alkuperäseltä.

Link to comment
Share on other sites

Tein itse ja säästin ratkaisu, mahtuu korkeampikin imari. On kesken vielä mutta tuntuu toimivan, alla nyt edelin performer imusarja, tuuman korotuspala ja holley dp. Oikean korkeuden shimmasin vanhoilla iskarin kumipuslilla ja tulee neljällä pultilla tohon peltiin kiinni. Ja tuo 10" suodatin just mahtuu shakerin sisään 3,75" korkean elementin kanssa. Nyt ei ole pelkkä koriste vaan oikeasti toimiva  8)

 

Asiallinen, tuohon vielä läpivirtaava kansi.  Itse mietin Roadkillin hyväksi toteamaa salaattikulhoa ja läpivirtaavaa kantta sitten kun shakerin laitan paikalleen joskus.

 

Performer rpm on aivan liian korkea vakio sheikkerin kanssa, aika lähelle tulee jo kaasari konepelliä eli vaatii alaosan rakentelun.

Link to comment
Share on other sites

Asiallinen, tuohon vielä läpivirtaava kansi.  Itse mietin Roadkillin hyväksi toteamaa salaattikulhoa ja läpivirtaavaa kantta sitten kun shakerin laitan paikalleen joskus.

 

Performer rpm on aivan liian korkea vakio sheikkerin kanssa, aika lähelle tulee jo kaasari konepelliä eli vaatii alaosan rakentelun.

Ääni salaattikulholle \m/

Link to comment
Share on other sites

Ok no sitte  m/ Kyllö tossa mun autossa on Shakeri ihan auki ja näyttäs alkuperäseltä.

 

Kyllä ne on alunperin ollut kiinni. Olikohan 70-72 optiona solenoidikäyttöinen läppä joka aukesi kun löi pedaalin pohjaan, mutta muuten umpipönttöjä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ne on alunperin ollut kiinni. Olikohan 70-72 optiona solenoidikäyttöinen läppä joka aukesi kun löi pedaalin pohjaan, mutta muuten umpipönttöjä.

 

Mulla ne on auki ja näyttää tosi hyvin tehdyltä. Semmonen verkko tuossa skoopin takaosassa. Onpa ollu pöljä viritys jos alunperin ollut kiinni  :o Mitä tuota omaa läheltä tsuumailin niin hyvin on kyllä tehty jos ei ole vakio, mutta on tuossa ehkä vähä semmosia jälkiä että on se vissii vaan kairattu auki ja verkko liimattu tilalle. Tuo sentään toimii  8)

Link to comment
Share on other sites

Asiaa opiskelleena näyttää siltä että Pontiacissa on varmaan maailman ainoita valurauta imareita joka on niin hyvä vakiona että se ei paljo kummene näissä alle 500hv applikaatioissa muuksikaan vaihtaa jos kierrokset tarkotus pittää alle 6000rpm  :o

 

Uskomatonta mutta totta vissii totta: http://www.hotrod.com/articles/hppp-1112-dyno-testing-intake-manifolds-and-carburetors/

 

No se silleen helpottas että ei tarvis imaria vaihtaa sitte, mutta perhana ku haluan siitä Rochesteristä eroon ja tuo imarikin on nyt sitte sille Rochesterille eli spread bore kaasuttimelle. Ja adaptereita tuonne ei mahu laittaa eikä ne kyllä oikeasti kunnolla toimisikaan.

 

Holleyllä näemmä löytyy spread bore kaasutin: https://www.uspartsperformance.fi/holley-0-80555c-kaasutin

 

Tuon pitäs korvata suoraan Rochester, onko kukkaa testannu? Että onko samankorkunen jne. Onko muita vaihtoehtoja, onko Edelbrockin kaikki kaasaritkin square boreja?

Link to comment
Share on other sites

https://www.summitracing.com/parts/edl-2697

Tuollainen toimii, mutta jos ei mahdu, niin sitten ei.

Omaan tuollaisen ruuvasin.

 

Joo varmaan "toimii" mutta sanoohan tuo järkikin kun tuota adapteria jo katsoo että kaukana optimaalisesta.

 

Kyllä tuo Fenixin linkin mukanen tapa ois ainoa oikea istuttaa square bore kaasari tohon Pontiacin imariin.

Link to comment
Share on other sites

 

Mitä tuosta? Tiedän kyllä että normi spacerilla voi saada pieniä teholisäyksiä jos sitä tarkoitat. Mutta tuollanen adapteri ei kyllä tuo mitään teholisäyksiä, päinvastoin.

 

Spread bore Rochesterissähän on pirun pienet ne ensiöpuolen läpät ja imarissahan on niitä vastaavat reiätkin sitten, eli pienet. Toisiopuolen läpät taas kauheat kärpäslätkät kuten sitten reiät imarissakin.

 

No Square boressahan on sitte sekä ensiö että toisioläpät samankokoset. Rochesteriin verrattuna ne ensiöläpät on paljon isommat ja toisiopuolen läpät taas vastavasti pienemmät. Ihan sama millä spacerilla asennat sen kaasarin tuohon imariin, niin OK, toisiopuoli ei oo niin paha tilanne koska kaasarin läpät on pienemmät kuin imusarjan reiät, ne toimii kuten kuuluu. MUTTA, ensiöpuolella mikä on vielä jatkuvasti käytössä, niin siihenhän tulee kauhea pullonkaula kun melkeen tuplasti isommat läpät spacerin avulla vaan "kutistetaan" Rochesterin vastaavaan mittaan adapterilla. Tuota square bore kaasaria ei ole suunniteltu noin toimivaksi että sen läppien eteen laitetaan "kuristaja". Tuommonen asennushan muuttaa tyyliin muutenkin 750cfm kaasarin jonneki 600cfm tai alle, kun se kuristaa ne ensiöpuolen läpät ihan eri mittaan. Eli ei hyvä  :-\

 

Ainoa tapa on kairata tuo imari square borelle sopivaksi kuten tuossa Fenixin linkissä. Tai ostaa se Performer imari että saat sen square bore kaasarin siihen. TAI ostaa vaan spread bore kaasarin mikä sopii suoraan tuohon Pontiacin spread bore imariin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...