Jump to content

99 Camaro ilmastointi


Freerider

Recommended Posts

En löytänyt tähän vastausta tai aihetta, mutta äkillinen lämpöaalto toi esiin ilmastoinnin toimimattomuuden. Kysyin adlta huollon hintaa, mutta enpä osannut vastata mitä kylmäainetta laite syö. Käykö 134a tämänikäisiin?

Link to comment
Share on other sites

En löytänyt tähän vastausta tai aihetta, mutta äkillinen lämpöaalto toi esiin ilmastoinnin toimimattomuuden. Kysyin adlta huollon hintaa, mutta enpä osannut vastata mitä kylmäainetta laite syö. Käykö 134a tämänikäisiin?

muistaakseni manuaalissa sanotaan se, nyt ei ole manuskaa lähellä,

mutta huomennsa ois saatavilla,

Link to comment
Share on other sites

Nyt löyty sen verran että freonia käytetään, mikä vaikuttaisi olevan sama aine kuin r134a. No huomenna se viimeistään selviää huollossa.

Freon (R12) on ollut kiellettyjen listalla jo aika kauan myös jenkeissä. R134 on käytännössä kaikissa n. 90+ autoissa paitsi ihan uusimmat.

Link to comment
Share on other sites

Nyt löyty sen verran että freonia käytetään, mikä vaikuttaisi olevan sama aine kuin r134a. No huomenna se viimeistään selviää huollossa.

Freoni (R12) ei ole sama asia ja siinä käytetty (mineraali)öljy rikkoo kompuran.

Link to comment
Share on other sites

Itekki varasin ajan ilmastointihuoltoon ja piti oikein varmistaa, että mainostettu hinta (59e) pitää paikkansa tämän kanssa, 94 kun aineita menee 910 + 226 gr.

Yleinen täyttömäärä näille "fiksatuille" hinnoille taitaa pyöriä jossain 700 gr hujakoilla mikä ymmärtääkseni on euroautoille jonkunlainen "normi"määrä, nillä ne toimii hyvin pidempään, mutta f-kopat kesän-pari, ehkä kolme...

Link to comment
Share on other sites

Hyvä, että korjasitte, olin näköjään hätäisesti lukenut jotain forumia tuon freonin suhteen. Ja lopulta kun tarkemmin tutki, niin kyllähän se tieto sieltä ilmanputsarin kannesta löytyikin eli R134a ja määrätkin myös. Toivottavasti systeemi on muuten toimiva, että selviäis tuolla 79 € hinnalla aineineen. 59 € kuulostaa kyllä edulliselta. Kun Jyväskylän seudun hintoja tutkin, niin esim deltassa oli 119€, ja paikallisessa rengasliikkeessä 79 € + 5 per 100g kylmäainetta.

Link to comment
Share on other sites

Itekki varasin ajan ilmastointihuoltoon ja piti oikein varmistaa, että mainostettu hinta (59e) pitää paikkansa tämän kanssa, 94 kun aineita menee 910 + 226 gr.

Yleinen täyttömäärä näille "fiksatuille" hinnoille taitaa pyöriä jossain 700 gr hujakoilla mikä ymmärtääkseni on euroautoille jonkunlainen "normi"määrä, nillä ne toimii hyvin pidempään, mutta f-kopat kesän-pari, ehkä kolme...

Täytetty kuuluvilla määrillä, mut kyllä vironpoika vänkäs vastaan noista täyttömääristä  ::)  "Öljyä 220 grammaa? 220grammaa! Yleensä näihin on 20grammaa laitettu öljyä... se on koko pullo (näytti pulloa), tiiäksä mitä tää pullo maksaa?"

Niinno, varatessa kysyin useamman kerran ja pyysin vielä varmistamaan asentajalta, ettei tule vajaatäyttöä. Ei oo mun vika jos tuli kallis täyttö  ;D

Olihan siellä joo vanhaa tavaraa jäljellä, kylmäainetta 30g ja öljyä 1g, ei ihme ettei hönkiny kylmää  :o

Link to comment
Share on other sites

Tiistaina lisäsivät ainetta, jäljellä oli 170g mutta kylmää ei tullut ollenkaan. Hyvin puhalti kylmää tiistaina, mutta tänään +18 kelissä ei tullut enää yhtään kylmää vaikka oli nappi kylmimmillään. Hetikö jotain särkyi...

Link to comment
Share on other sites

Tiistaina lisäsivät ainetta, jäljellä oli 170g mutta kylmää ei tullut ollenkaan. Hyvin puhalti kylmää tiistaina, mutta tänään +18 kelissä ei tullut enää yhtään kylmää vaikka oli nappi kylmimmillään. Hetikö jotain särkyi...

siellä taitaa olla vuoto, mulla oli ainakin, :W

Link to comment
Share on other sites

Väriaine on kova sana vuotojen haussa...

98% vuodoista on kompuran akseli tai joku putkiliitoksen o-rengas.

 

 

En välttämättä laittais täyttä määrää öljyä ellei kaikki osat ole uusia. Tyhjiöimällä tuskin tulee kaikki öljyt pois kun ei öljy kaasuunnu niinkuin esim. vesi. Toisaalta vähän ylimääräistä tuskin haittaa mutta tuplamäärä alkaa jo näkymään järjestelmän tilavuudessa eli paine nousee jos kylmäainetta on silti sama määrä.

Tais olla shop-manuaalissa annettu öljylle lisäysmäärätkin eri osille jos joku vaihdetaan eli paljonko öljyä jää mihinkin kennoon, kompuraan, kuivaimeen jne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nyt helteiden tultua päätin että on se öljyä vuotava kompura vaihdettava kun lämpöä piisaa. Vanhan kyljessä on numero 1137018. Tämä lienee joku vanhentunut numero, jolla ei rockautosta löydä mitään. Löysin kyllä jotain vastaavuustaulukoita mutta ei sellaista numeroa joka täsmäisi. Kertokaapa pitääkö nyt vaan sokkona ottaa joku kompura vai tarvitaanko joku compressor kit?

Link to comment
Share on other sites

Nyt helteiden tultua päätin että on se öljyä vuotava kompura vaihdettava kun lämpöä piisaa. Vanhan kyljessä on numero 1137018. Tämä lienee joku vanhentunut numero, jolla ei rockautosta löydä mitään. Löysin kyllä jotain vastaavuustaulukoita mutta ei sellaista numeroa joka täsmäisi. Kertokaapa pitääkö nyt vaan sokkona ottaa joku kompura vai tarvitaanko joku compressor kit?

 

Kitti tarvitaan, tulee kuivaimet sun muut myös. Lisäksi tarvitset tiivistepaketin, jos ei pajalla ole valmiina. Pysyy se uusikin sitten ehjänä.

Link to comment
Share on other sites

Omaan tilasin Rokkiautosta kompuran kittinä ihan vuosmallin mukaan ja hyvin passas osat paikalleen.

Tiivisteet kannattaa tosiaan vaihtaa samalla KAIKKI jos haluaa että pysyy mehut sisällä pitempään.

 

 

 

Eio nämä oo niinkuin jotkut kinnerit missä pitää tietää kasaushetken tuulen suunta ja pilvien paksuus että saa oikeat osat ;) ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...