Jump to content

2-gen ohjauksesta, pitmanista jne.


sirkus

Recommended Posts

Mulla on nyt -71.ssä 3gen iroz ohjausvaihde, johon vaihdoin auton oletettavasti orkkis pitman varren. Ohjaus on nopea, mutta kääntyy kovin vähän. Tää iroc ohjausvaihde vissiin kääntyy kaikista vähite. Tukivarsien stopparit jää kauaksi eli simpukka itsessään menee tappiin (ei hyvä siis). Googlettelun perusteella noita pitman varsia ois eri mittasia (samoin vissiin ulompia spindeliin tulevia varsia? ). Rockista kun kattoo niin -71 löytyy 2eri pitmania ja samoja tarjotaan esim -79.iin. Apusimpukat ( idler arm) vaan sitten onkin eri numerolla 71 vs 79? Eikös sen pitäis olla paria pitmanin kaa? Jenkkifoorumeilla puhutaan myös erillaisista keskitangoista (centrelink), mutta rockissa ei kumpaankaa tunnu olevan erillaisia 71 tai 79 (toki valmistajia on).

 

Isompikorisiin ovat laittaneet jeepin ohjausvaihteita mut jollain jenkkifoorumilla varoteltiin et siinä ois kääntyvyyttä liikaa camaroon? (Tää tosin ihmetyttää jos kerta orkkis stopparit on tukivarsissa?)

 

Millasia osia sitä sitten tilaisi, että saisi tuon ohjauksen kääntymään edes sinne tukivarsien stoppareihin ja mahd. Nopeella välityksellä.

Pitempi pitman varmaan auttais jos sellanen löytyy ja minkä apusimpukka kaveriks ja meneekö vakio keskitangolla?

 

Vai laittaakko kuitenkin se jeepin ohjausvaihde vakio pitmanin ja apusimpukan kaa?

 

Link to comment
Share on other sites

Tämä on aika hankala asia että saa kaikki keskenään sopivat osat paikalleen,riippuu vm.  Merkistä ponu vs.chevy ,versiosta.

 

Pitman Arm on selkeästi pidempi kuin apusimpukka ja centerlinkissä on pitmanin päässä mutka.

 

Simpukoissa oli tosiaan kääntyvyys eroja joten helposti tulee ongelmia kääntymisen suhteen.

Link to comment
Share on other sites

Joo alkaa tuntuun, että paras varmasti olisi pitää vakio pitman, apusimpukka ja center link. Onkohan tuosta jeepin simpukasta f-bodyssa jollain kokemusta?? Jonkin jenkki jutun löysin, missä oli 1geniin laittanut ihan hyvällä menestyksellä.

Link to comment
Share on other sites

Näin määkin oon aatellu. Ihmetyttää et rockautossa pitmanit on ainakin 71 ja 79 camaroon samat (2eri pituutta?) mut taas moogin idlerit eri ja ac delco kuiteski sama, eikä niistä ole samalla valmistajalla eri versioita (eli ei eri pituuksia). Samoin centre link on sama eikä siitä ole eri versioita. Nuo siinä nyt olevat osat on ainakin keskenään paria ja auto hyvä ajaa, ainoastaan tuo pyörien liian vähäinen kääntyminen ärsyttää.

Link to comment
Share on other sites

Manuaali ohjauksen pitman ja apusimpukka on samanpituiset.

Tehostetussa pitman on selkeästi pidempi kuin apusimpukka.

2 gen camarossa näin.

 

Firebird on omalukunsa.

 

2 ja 3 gen simpukoiden kääntökulmat on n.samat et mitähän osia Sulla siellä on paikallaan.

 

Camaro 7inch.  Pontiac 6inch    pitman Arm.

Link to comment
Share on other sites

Ok jos en ihan väärin muista niin mulla pitman on saman  mittanen ku idler eli oisko sit manuaalisen pitman. Pitää kattoo et riittäiskö se pitempi pitman siihen et ohjaus kääntyis orkkis stoppareihinsa.

Link to comment
Share on other sites

Minulla 71 Firebirdissä myös 3gen iroc z boxi, eikä mielestäni mitenkään erityisen vähän käänny renkaat. En tosin ole ajanut vielä metriäkään. Mutta birdissä tosiaan nuo ohjauksen palikat aivan erilaiset, pitman tosiaan 6 tuumaan eikä suora kuten Camarossa vaan on kurvi alas.  Lyhyempi varsi antaa tilaa ponun mekaaniselle fuilipumpulle ja kurvi alas muistaakseni dampperille.

 

Eli jos on kurvi pitmanissa ja 6 tuumaa niin on varmuudella fb osa. Uudemmissa ponuissa sitten ilmeisesti suora mutta silti 6 tuumaa.

Link to comment
Share on other sites

Suora se on mut todennäkösesti se lyhyempi camaron versio vaikka tässä kyllä oli tehostettu ohjaus jo mulle tulles. Tiedä sitten onko ollut tehtaalta

 

Muistaakseni se tehostamattoman ja tehostetun boori on erilainen,ei käy ristiin.

 

Jollain sivuilla oli noista 3gen simpukoista et 16 tuumasilla pyörillä olevat kääntyis hieman vähemmän.

Link to comment
Share on other sites

Kävin itekki mittaan ja samat mulla. Eli toi mun boxi ei vaan käänny tarpeeks

 

Molemmille puolille sama, eli onko boksi keskitetty ?

 

Katsoin oman ja menee iroc boksilla rajoittimiin.

Link to comment
Share on other sites

Joo kokeilin senkin eli on keskellä.

Tuli mieleen et mulla on qa1 alatukivarret voisko olla niis vaan stopparit kauempana. Tai sit toi rocauton kunnostettu simpukka on syyllinen

Link to comment
Share on other sites

Meikä liittyy kohta tähän keskusteluun kanssa. Tosin en vielä ole sitä tuoreempaa simpukkaa kiinni laittanut, mutta uskoisin että tässä syksyllä vielä vaihdan.  Itelle tulee 26000525 Z 3gen firebirdistä lähtöisin.

Saas nähä tuleeko taistelua kääntyvyydessä vai istuuko noilla armeilla mitä iteltä löytyy jo.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...