Jump to content

Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...


Samo

Recommended Posts

Hei

 

Autona on -88 Trans Am GTA, joka on muuten ihan näppärä peli, mutta joulukuussa, kun kävin näyttämässä sitä konttorilla, niin muuten kaikki oli täydellistä, paitsi käsijarru ei ota kuskin puolelle oikeastaan ollenkaan, jos ei kevyttä laahaamista lasketa. Apukuskin puolella käsijarru toimii normaalisti.

Lähdin halvemman kautta liikkeelle ja vaihdoin tuohon nyt eilen uudet käsijarruvaijerit molemmin puolin, mutta lopputulos ei ollut järin innostava. Käsijarru on edelleen yhtä huono kuin vanhoillakin vaijereilla (No voi olla, että se nyt laahaa vähän enemmän). No vika taitaa olla sitten satulassa. Levyjarrut tosiaankin takana ja siellä on ilmeisesti jokin automaattisäätö tuolla satulan sisällä, jos en ole täysin väärin ymmärtänyt ???

Voiko sille tehdä jotain vai onko pakko ostaa uus satula?

Koitin etsiä netistä ohjetta, että mitä tuolle vois tehdä, mutta kaikki ohjeet mitä löysin, on noihin uudemman mallisiin satuloihin. Eräästä vanhasta viestiketjusta jäi tosin hatara mielikuva siitä, että tuota pystyis jotenkin säätämään. Ongelmahan on, että se säätö on siis aivan liian löysällä eli mekanismin ja jarrupalojen välissä on liikaa vapaaliikettä.

Kysymys kuuluu: Voiko sitä säätää tai herkistellä jotenkin käsin?

 

Mitä voin tehdä? Kaikki neuvot on nyt tervetulleita. Viimeistään ens viikolla pitäis käydä jälkitarkastuksessa, mutta jos vika ei poistu, niin ajokieltoonhan tuo rottelo menee  m-

Link to comment
Share on other sites

Ei ole itellä ollut tuon ikäistä takalevyillä mutta vastaavat satulat yleensä:

Korjatkaa jos f-body poikkeaa...

 

 

 

Satulassa on käsijarrulle/männälle kierre jotta käsijarrun liike pysyy aina samana kun palat kuluu. Säätö tapahtuu kun mäntä kiertyy hieman kun käsijarrua käytetään.

Eli periaatteessa pystyy säätämään käsin kun pyörittää mäntää ulommas. Sama homma toisinpäin kun palat vaihtaa - mäntä pitää pyörittää sisälle.

 

 

Yleisin syy tuolle on että mekanismi kuluu/jumittuu sisältä. Perusteellinen purku ja puhdistus+rasvaus voi auttaa jokskin aikaa.

Jumittunut mäntäkin voi aiheuttaa samat oireet.

 

 

Automaattisäädön toimiessa oikein saa palojen vaihdon jälkeen löysät pois kun polkee jarrua ja vetelee käsijarrua samaan aikaan. Nyt tosin vaarana että se toimiva puoli menee liian tiukalle.

 

 

Palautuuhan vaijeri täysin löysälle? Automaattisäätö ei toimi ellei satulan vivussa ole täysi liike.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos lisätiedosta TransNAM. Mua just kiinnostaakin, että miten tuo satula toimii.

Pitääpä tutustua tuohon ihan ajatuksen kanssa samalla, kun jaksan lähteä taas tutkimaan omaa autoani...

 

Mulla on kuitenkin pieni luulo, että apukuskin puoli on jo liian tiukalla ??? ja en oo täysin varma siitä, että onko satulan vivussa täyttä liikevaraa. Voi olla, että ei. Pitää tutkia asiaa...

Hmm... Se voi olla, että mun pitää varmaan kokeilla "nollata" tai pikemminkin tasata nuo säädöt jotenkin. Apukuskin puoli on niin paljon tiukemmalla kuin kuskin puoli.

 

GTATL:lle vastaukseksi, että elän siinä luulossa, että nuo on ne valurautaiset ???

Ne on ne satulat, jotka löytyy RockAutosta lisätiedoin: "Rear; Casting Number 426; Except Performance Package"

Link to comment
Share on other sites

ok eli ne surullisen kuuluisat (vai mitä Black) ;D

Olisiko tästä apua :)

 

Just tollaset surullisen kuuluisat  m-

No pitääpä katella tuo video johonkin väliin ajatuksen kanssa läpi, jos sitä sitten osais tehdä jotain järkevää. Pääasia nyt alkuun, että sais tuon käsijarrun pitämään edes sen verran, että saan auton katsastettua ja sen jälkeen voi sitten harrastaa sitä hienosäätämistä ;D

 

EDIT: No jaksoin sittenkin katsoa tuon videon ja ei nuo Eldoradon satulat nyt täysin samanlaiset ole, mutta jos perusperiaate on sama, niin hmm... Pitääpä kokeilla, saisinko sen verran säädettyä tuota satulaa, että se käsijarru pelais edes pikkasen paremmin. Apukuskin puolen satula tuntuu toimivan just samalla tavalla kuin tuon videon mukaan pitääkin toimia. Yks napsahdus kahvassa saa jo jarrun laahaamaan ja toinen pistää sen lähes lukkoon.

Kuskin puolella tarina on toinen. Kyllä se käsijarru tavallaan toimii, kun sitä kokeilee käsin, mutta taitaa olla säädöt pielessä. Mun pitää ilmeisesti männästä pyöräyttää sitä säätöä sen verran eri asentoon, että se lähtee kiristämään sitä jarrua vähän pienemmällä kahvan liikkeellä.

En nyt heti halua lähteä irroittamaan koko satulaa autosta, mutta jos nyt sitä sais edes vähän säädettyä ???

Link to comment
Share on other sites

Jos muistan oikein,niin toi vipu ei mene tuohon männän käyttöakselin päähän kuin yhdessä asennossa.Säädön olen tehnyt niin ,että oon nylkyttänyt tolla vivulla pienillä liikkeillä ton männän niin ulos että kässäri pelaa.Kerran jouduin vaihtamaan männän,kun sen sisukset oli antaneet periksi, ja kässäri ei pelannut.

Link to comment
Share on other sites

Voi olla, että jos kerkeän, niin huomenna kokeilen tuota säätöä. On mulla jotain häikkää tuossa säädössä, kun tuo vipu itessään jo asentuu aivan väärään asentoon tai siis sitä ei voi asentaa alkujaankaan oikein. Säädöissä siis vikaa. Apukuskin puolella kaikki vaan toimii ja vipukin asettuu kerralla oikeaan asentoon. Ei tartte yhtään kikkailla m/

Ilmeisesti vaan männästä varovasti pyörittelemällä haetaan tuo vivun asento kohdalleen ja sen jälkeen automaattisäädön pitäis alkaa toimimaan ???

Link to comment
Share on other sites

Voi olla, että jos kerkeän, niin huomenna kokeilen tuota säätöä. On mulla jotain häikkää tuossa säädössä, kun tuo vipu itessään jo asentuu aivan väärään asentoon tai siis sitä ei voi asentaa alkujaankaan oikein. Säädöissä siis vikaa. Apukuskin puolella kaikki vaan toimii ja vipukin asettuu kerralla oikeaan asentoon. Ei tartte yhtään kikkailla m/

Ilmeisesti vaan männästä varovasti pyörittelemällä haetaan tuo vivun asento kohdalleen ja sen jälkeen automaattisäädön pitäis alkaa toimimaan ???

Tuossahan on "puntit" joiden paino pitäisi riittää tekemään säätö, mutta kun mekanismi jäykistyy, puntin paino ei riitä säädön naksahtamiseen. Auttaa kunnolla käsin puntin liikettä, jolloin säätö pääsee naksahtamaan ja männän ja palojen välinen rako pienee.
Link to comment
Share on other sites

ok eli ne surullisen kuuluisat (vai mitä Black) ;D

Olisiko tästä apua :)

 

VAHVA KYLLÄ  ;D Aivan hirvittävät paskamötikät nuo satulat. Joka vuosi joutunu ne leimalle säätämään ja nimenomaan manuaalisesti kiertäen mäntää ulospäin. Tämä sinänsä hassua että kuskin puoli kyllä aina toiminu mutta vänkärin puoli ei vaikka satulatkin oli uudenkarheat, ja kyllä on vaijerit säädetty miljoonaan kertaan että ei johdu vaijereistakaan.

 

Semmosen ohjeen voisi antaa katastusmiehelle että noiden satuiloiden kanssa on joskus annettu ohjeistus että käsijarru poletaan käyttöjarrulla päälle ja käsijarrukahvalla palat sitten vain "lukitaan" siihen pitävään asentoon. En tiiä onko tämä oikeasti ollu GM virallinen ohje mutta niin mulle on kerrottu ja ite oon kertonu katastusmiehelle jos ei säädöistä huolimatta oo ihan pidot riittäneet ja kyllä katsuri sen selityksen kerran ainaki hyväksy ja noin tekemällä saatiinkin riittävä pito kässäriin  :) Viimesen kerran ku katastin Camaron niin rimaa hipoen meni kässäri läpi ihan niin että olin vaan säätänyt ne satulat.

Link to comment
Share on other sites

Tuossahan on "puntit" joiden paino pitäisi riittää tekemään säätö, mutta kun mekanismi jäykistyy, puntin paino ei riitä säädön naksahtamiseen. Auttaa kunnolla käsin puntin liikettä, jolloin säätö pääsee naksahtamaan ja männän ja palojen välinen rako pienee.

 

Aivan... :o

Noniin just parhaillaan oon puuhastelemassa tuon satulan kanssa. No ensinnäkin tuli varmistettua se, että se vipu tosiaan on aivan väärässä asennossa. Toisin sanoen sitä "ruuvia", jota se vipu kääntää, niin sitä joutuu jo alkujaankin kääntämään löysemmälle, jotta vivun saa paikalleen. Tämä siis aiheuttaa lisää vapaaliikettä mekanismiin, joten no... siitä voi jo varmaan päätellä, miksi tuo ei toimi ::)

Manuaalisesti lenkkiavaimella väänsin sitä "ruuvia", niin käsijarru tuntuu kyllä toimivan normaalisti. En sitten tiedä, miten ihmeessä tuo käsijarru on toiminut aikasempina vuosina. Tosin löysin viime vuoden katsastustodistuksen ja sen mukaan silloinkin on ollut siinä ja siinä, että on kässärin tehot riittäny. Rajoilla on menty ;D

 

Nyt pitäis vaan hoksata kääntää tuota mäntää oikeaan suuntaan, että saan sen "ruuvin" oikeaan asentoon, että se vipu passaa paikoilleen ilman ylimääräistä kikkailua. Saattais sitten jopa toimia vähän paremmin, kun saa mekanismista ylimääräiset löysät pois.

Link to comment
Share on other sites

Aivan... :o

Noniin just parhaillaan oon puuhastelemassa tuon satulan kanssa. No ensinnäkin tuli varmistettua se, että se vipu tosiaan on aivan väärässä asennossa. Toisin sanoen sitä "ruuvia", jota se vipu kääntää, niin sitä joutuu jo alkujaankin kääntämään löysemmälle, jotta vivun saa paikalleen. Tämä siis aiheuttaa lisää vapaaliikettä mekanismiin, joten no... siitä voi jo varmaan päätellä, miksi tuo ei toimi ::)

Manuaalisesti lenkkiavaimella väänsin sitä "ruuvia", niin käsijarru tuntuu kyllä toimivan normaalisti. En sitten tiedä, miten ihmeessä tuo käsijarru on toiminut aikasempina vuosina. Tosin löysin viime vuoden katsastustodistuksen ja sen mukaan silloinkin on ollut siinä ja siinä, että on kässärin tehot riittäny. Rajoilla on menty ;D

 

Nyt pitäis vaan hoksata kääntää tuota mäntää oikeaan suuntaan, että saan sen "ruuvin" oikeaan asentoon, että se vipu passaa paikoilleen ilman ylimääräistä kikkailua. Saattais sitten jopa toimia vähän paremmin, kun saa mekanismista ylimääräiset löysät pois.

 

Ota sitte huomioon että noissa on kahdenlaista ongelmaa. Toinen on se että lopettaa vaan toimimasta se automaattisäätö syystä tai toisesta. Mutta toinen on se, että vaijerit voi olla liian tiukalla mikä johtaa taas siihen että automaattisäätö lakkaa pelaamasta. Eli sen vivun kuuluu palautua aina ihan sinne lähtöasentoon kun kässäri löysätty, jos automaattisäätö toimii niin se toimii vain sillon kun se liike siinä satulan vivussa on niin että palautuu ihan sinne alkuasentoon asti.

 

Käsijarrun vaijeri pitää säätää niin että on tiukalla, mutta ei niin tiukalla että vetää vipua jo lähtökohtasesti.

Link to comment
Share on other sites

Just olin kirjoittamassa mitä BlackZ ehti ensin...

 

Eli moni tekee tuon virheen (esim. leimalle) että kiristetään vaan vaijeria jolloin automaattisäätö lakkaa toimimasta.

Sitten kun on vuoden ollut toimimatta niin seuraavalle leimalle ei enää auta säätökään.

 

Tämä pätee kaikkiin jarruihin missä on mekaaninen (räikkä tms.) automaattisäätö eli rummut, levy-käsijarrut jne.

 

Vaijerien säätö on vain sitä varten että itse vaijereista saa löysän pois.

 

Lisäksi näissä missä on käsijarrussa automaattisäätö niin käsijarrua pitää myös käyttää sitä mukaa kun palat kuluu jotta säätö pysyy mukana.

Varsinkin (automaattilootalla) levyissä käy niin että jalkajarru toimii kyllä mutta käkkärimekanismi onkin sitten sentin päässä...

 

Link to comment
Share on other sites

Ota sitte huomioon että noissa on kahdenlaista ongelmaa. Toinen on se että lopettaa vaan toimimasta se automaattisäätö syystä tai toisesta. Mutta toinen on se, että vaijerit voi olla liian tiukalla mikä johtaa taas siihen että automaattisäätö lakkaa pelaamasta. Eli sen vivun kuuluu palautua aina ihan sinne lähtöasentoon kun kässäri löysätty, jos automaattisäätö toimii niin se toimii vain sillon kun se liike siinä satulan vivussa on niin että palautuu ihan sinne alkuasentoon asti.

 

Käsijarrun vaijeri pitää säätää niin että on tiukalla, mutta ei niin tiukalla että vetää vipua jo lähtökohtasesti.

 

No kokeilin säätää, mutta kässäristä tuli entistäkin huonompi. Ei vissiin oikein nuo mun säätöyritykset onnistunut ;D

...ja vipu tulee edelleen täysin väärään asentoon. Nyt jopa entistäkin huonompaan asentoon, joten taisin säätää tuota väärään suuntaan tai jotain :o

Nyt on siis entistäkin enemmän vapaaliikettä mekanismissa, joten kässäri ei pidä senkään vertaan kuin ennen säätöä.

Mulla meni muutenkin vähän tuo säätö sekaisin, kun aloin säätämään ja mäntä tuli sen verran ulospäin, ettei levy mahtunut enää palojen väliin. Jouduin sitä sitten puristamaan takaisin sisäänpäin ja sehän tarkoittaa sitä, että jouduin pyörittelemään sitä "ruuvia" ja säädöt meni täysin uusiksi  *clap*

Ymmärrän kyllä, miten tuo säätö toimii ja mitä se tekee, mutta kun yritän itse säätää, niin se säätö ei tunnukaan tekevän sitä, mitä sen pitäis tehdä ???

 

Just olin kirjoittamassa mitä BlackZ ehti ensin...

 

 

Eli moni tekee tuon virheen (esim. leimalle) että kiristetään vaan vaijeria jolloin automaattisäätö lakkaa toimimasta.

Sitten kun on vuoden ollut toimimatta niin seuraavalle leimalle ei enää auta säätökään.

 

 

Tämä pätee kaikkiin jarruihin missä on mekaaninen (räikkä tms.) automaattisäätö eli rummut, levy-käsijarrut jne.

 

 

Vaijerien säätö on vain sitä varten että vaijereista saa "löysän" pois.

 

Ei mulla omasta mielestäni ole vaijerit liian tiukalla. Just vaihdoin vaijerit ja otin niistä sen verran vaan löysiä pois, ettei kahva nouse aivan pystöön  m/

Se ei vaan se vipu tule sinne satulaan oikein niin kuin sen pitäis.

Homma menee näin: Kun vipu on irti, niin se ruuvi pitää "kiristää" siihen asentoon, että kun sitä vähän vielä kääntää, niin käsijarru kiristyy. No mulla se vipu ei passaa silloin paikoilleen, joten joudun "löysäämään" sitä ruuvia niin paljon, että vipu passaa paikoilleen. Nyt vaan se löysääminen aiheuttaa sen, että sitä vipua pitää kääntää enemmän, että käsijarru menee päälle. Tahtoo vaan kahvasta loppua liikevarat, ennen kuin se käsijarru kiristyy ja apukuskin puolella jarru on ollut jo pitkään täysin lukossa.

Pitäis vaan saada tuo "ruuvi" säädettyä oikeaan asentoon, että se vipu passaa sitten oikein paikoilleen ja tuota tyhjää liikerataa ei jää niin paljoa.

Link to comment
Share on other sites

Hitto en tiiä. Oon jo moneen kertaan yrittänyt säätää tuota, mutta mikään ei muutu. Ei ainakaan parempaan päin.

Mitään ei tunnu olevan rikki, että tuo satula vaikuttaa äkkiseltään ehjältä, mutta kun mää en vaan saa säädettyä sitä vipua tai oikeastaan sitä "ruuvia" oikeaan asentoon. Sitä tyhjää liikettä tulee lähes pakostakin, joten hmm... jokohan tässä pitää kohta ottaa ne kuuluisat "kikka kolmoset" käyttöön ::)

 

No tältä päivältä on jo pakko luovuttaa, että tutkin tuota joku toinen päivä lisää. Pitää vähän miettiä tuota säätöä vielä...

 

EDIT: Tämän päivän lopputulos oli se, että nyt käsijarru ei ota kuskin puolelta sitä vähääkään, mitä se aikasemmin otti. Kyllä se säätäminen vaikutti käsijarrun toimintaan, mutta sillä ei toivotulla tavalla *clap*

Mää en selvästikään ole nyt ymmärtänyt tuota oikein ???

Link to comment
Share on other sites

Se lärpäke irti satulasta mihin vaijeri tulee ja siitä natsasta pyörittää männän kiinni palaan,sitten lärpäke ja vaijeri takaisin paikoilleen.Toisessa satulassa vai oliko kummassakin vääränkätinen kierre,se hieman hämää hommassa.Onko oikean pituiset vaijerit,mulle myytiin joskus sama vaijeri kummallekkin puolelle ja eihän se niillä toiminut,toinen vaijeri on lyhyempi.Viimeksi kun katsastin noilla satuloilla eivät edes kokeilleet käsijarrua,tuumas katsuri vaan että ei se näissä toimi ikinä.Kyllä sen saa pitämään mutta vaatii joka kerta katsastukseen pientä jumppaa.Niin ja rasvaa sinne koukkuihin kardaanitunneliin joiden kautta vaijerit kulkee,voi jumittaa sieltäkin.

Link to comment
Share on other sites

Se lärpäke irti satulasta mihin vaijeri tulee ja siitä natsasta pyörittää männän kiinni palaan,sitten lärpäke ja vaijeri takaisin paikoilleen.Toisessa satulassa vai oliko kummassakin vääränkätinen kierre,se hieman hämää hommassa.Onko oikean pituiset vaijerit,mulle myytiin joskus sama vaijeri kummallekkin puolelle ja eihän se niillä toiminut,toinen vaijeri on lyhyempi.Viimeksi kun katsastin noilla satuloilla eivät edes kokeilleet käsijarrua,tuumas katsuri vaan että ei se näissä toimi ikinä.Kyllä sen saa pitämään mutta vaatii joka kerta katsastukseen pientä jumppaa.Niin ja rasvaa sinne koukkuihin kardaanitunneliin joiden kautta vaijerit kulkee,voi jumittaa sieltäkin.

 

Okei...

Vaijereiden pitäis kyllä olla oikeat. Samanlaiset ne on kuin edellisetkin, mutta vähän notkeammat ja vähemmän rispaantuneet m/

Joo apukuskin puolelle tulee se lyhyempi vaijeri...

Rasvaa koukkuihin hmm... No pitääpä laittaa ihan vaikka varmuudeksi :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ymmärrän kyllä, miten tuo säätö toimii ja mitä se tekee, mutta kun yritän itse säätää, niin se säätö ei tunnukaan tekevän sitä, mitä sen pitäis tehdä ???

 

 

Niin, arvaa onko tuttu tunne  ;D Nauti nyt täysin rinnoin, sulla on vasta vuoden päästä tuo seuraavan kerran edessä...  ;)

 

Mitä niihin vaijereihin tulee, niin ne on liian tiukalla jos ovat satulasta vähänkään vedätyksellä ne keinut, kuten sanottu että niiden pitää päästä palautumaan täysin alkuasentoon. Ja TIEDÄN että jos satulassa on jotaki hämminkiä niin silleen säätämällä sitä pitoa ei sitte välttämättä löydykään siihen rikkinäiseen satulaan senkään vertaa kun perseilleen säätämällä. Itellä oli joku vika siinä vänkärin satulassa, se ei suostunu omin avuin ihan täysin palauttamaankaan ja en saanu sitä pelittää kuin niin että säädin palat mahollisimman iholle ja sitte vaijerit reilusti ylikireälle niin että sain riittävät pidot, palauttanuthan se ei sitten enää kumpaakaan puolta lähtöasentoihin kun vaijerit oli liian kireällä ja teoreettinenkin mahdollisuus automaattisäädön toiminnasta oli siis näinollen menetetty, mutta vuosittaisella nautintojumpalla ne sai aina sentään leimalle menemään  ;D :-X

Link to comment
Share on other sites

Kaikki vaikuttaa äkkiseltään ehjältä, mutta säädöt on vaan pahasti pielessä. Aloin tässä vielä järjen kanssa uudelleen miettimään, että mitä mää oikein eilen tein, kun se käsijarru meni vaan huonompaan suuntaan, niin kyllä se siltä vaikuttaa, että pyörittelin sitä säätöä vaan väärään suuntaan *clap*

Noo viikonloppuna pääsen taas kokeilemaan, jos se auttais, jos pyörittelen sitä mäntää toiseen suuntaan. Se pitää vaan saada se säätö silleen kohdalleen, että se "ruuvin" kanta osuu kohdalleen ja sen vivun saa kiinnitettyä paikoilleen ilman suurempia murheita. Nythän se ei passaa alkuunkaan paikoilleen ilman ylimääräistä kikkailua m-

Ja sehän ei sitten toimi oikein, kun säätö ei ole lähellekään oikein. Siinä videollahan tuo hyvin selostettiin, että miten se säätö tehdään, että sen vivun saa oikeaan asentoon, mutta mulla tais mennä vaan suunnat sekaisin :W

Link to comment
Share on other sites

Nyt toimii ja pitää m/

Löysin eilen illalla tämmösen videon:

Tuo on todella helppo tapa säätää. Ei tarvitse edes satulaa käyttää irti ;)

 

Nyt sitten viikonloppuna armotonta koeajoa ja jos kaikki pelittää, niin maanantaina konttorille :o

 

EDIT: Kiitos kuitenkin vielä kaikille neuvoa antaneille. Nyt on taas astetta helpompaa elää, kun tietää, miten nuo satulat toimii :)

Link to comment
Share on other sites

Tämähän oli mielenkiintoinen tieto.

Toivottavasti pelittää.

m/

Nyt toimii ja pitää m/

Löysin eilen illalla tämmösen videon:

Tuo on todella helppo tapa säätää. Ei tarvitse edes satulaa käyttää irti ;)

 

Nyt sitten viikonloppuna armotonta koeajoa ja jos kaikki pelittää, niin maanantaina konttorille :o

 

EDIT: Kiitos kuitenkin vielä kaikille neuvoa antaneille. Nyt on taas astetta helpompaa elää, kun tietää, miten nuo satulat toimii :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...