Jump to content

4th genin peräöljyt


Recommended Posts

Aiemmin vaihdetut Gulf öljyt ja GM lisäaine pelasi hyvin ja äänet vaimenivat vajaan 1000km ajon jäljiltä lähes huomaamattomalle tasolle. No sitten kokeilu luontoisesti ajattelin että viimeinenkin ääni lähtee tuollaisella Xadon Ex120 lisäaineella. Eipä lähtenyt vaan alkoivat isonemaan ja reilun 500km jälkeen öljyt vaihtoon. Nyt laitoin tilalle Teboilin Hypoid 75w80. Näillä ajelin ilman lisäainetta n 100km ja perä hiljeni selvästi. Tämän jälkeen lisäsin Ford racingin lisäaineen kokeilu luontoisesti jälleen ja ensivaikutelmat ovat lupaavat.

B&W perät tykkää ford.n lisäaineesta. Ausseissa kuulemma suosittelevat.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • TransNAM

    8

  • Marko

    7

  • RaiRai

    7

  • letkume

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Paitsi 98 vuotisessa on levylukko.

 

Onko tuo ihan oikea kunnon kiristyvä levylukko kuten vaikkapa ZF:n lukot vai joku jousilla varustettu jenkkien tekele?

Link to post
Share on other sites

Onko tuo ihan oikea kunnon kiristyvä levylukko kuten vaikkapa ZF:n lukot vai joku jousilla varustettu jenkkien tekele?

Ihan perinteinen GM jousi-levy-kitkalukko. Sama kun 3gen ja 4gen alkupää. 98 on muutenkin hieman "välimalli". Ei esim. saa laitettua Performance-nappia vaikka 94-97 ja 99+ saa...

Vähän tuntuu olevan joka merkillä ja mallilla aina eka vuos jonkun isomman muutoksen jälkeen jotenkin kesken.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ihan perinteinen GM jousi-levy-kitkalukko. Sama kun 3gen ja 4gen alkupää. 98 on muutenkin hieman "välimalli". Ei esim. saa laitettua Performance-nappia vaikka 94-97 ja 99+ saa...

Vähän tuntuu olevan joka merkillä ja mallilla aina eka vuos jonkun isomman muutoksen jälkeen jotenkin kesken.

 

Eiks 4gen alkupää oo kartiolukko? ainaki mun 94 vakioperä oli kartioilla mitä sit sorvaillaa ku rupeevat pohjaa et sais lukkoon uutta pitoo

Link to post
Share on other sites

Ainakin Rokkiauto myy lukon levyjä ysineloseen... sama osanumero 98.

 

 

Edit: ...ja 87... Nämä mitä nyt tulin kattoneeks. Kartiolukko on ollu ainakin 3gen BW-perissä mutta ei tietääkseni ainakaan vakioissa 4gen.

Link to post
Share on other sites

Ihan perinteinen GM jousi-levy-kitkalukko. Sama kun 3gen ja 4gen alkupää. 98 on muutenkin hieman "välimalli". Ei esim. saa laitettua Performance-nappia vaikka 94-97 ja 99+ saa...

Vähän tuntuu olevan joka merkillä ja mallilla aina eka vuos jonkun isomman muutoksen jälkeen jotenkin kesken.

Mikä perfomanssi nappi?
Link to post
Share on other sites

Mikä perfomanssi nappi?

softassa on standard, performance ja hot vaihtoehdot

näitä ei kuitenkaan ole camaroissa vakiona, joten vaatii erillisen ohjauksen

esim. hptunerilla tai efilivellä jos on ls1, eli ei erillistä nappia jolla vaihdetaan

moodia. :-[

Link to post
Share on other sites

softassa on standard, performance ja hot vaihtoehdot

näitä ei kuitenkaan ole camaroissa vakiona, joten vaatii erillisen ohjauksen

esim. hptunerilla tai efilivellä jos on ls1, eli ei erillistä nappia jolla vaihdetaan

moodia. :-[

niin en puhunut perästä vaan tietsikasta, :W

Link to post
Share on other sites

Mikä perfomanssi nappi?

Nappi on joissain 95-96 Birdeissa. Vaikuttaa lähinnä laatikon toimintaan eli vastaa muiden 90-luvun autojen Sport-nappia. Samaa toimintoa käytetään truckeissa Tow-napille.

Saa laitettua kaikkiin?? muihin 4gen V8 paitsi 93 ja 98... :(  Softassa otettava toiminto käyttöön ja tehtävä sille sopivat säädöt ellei ole valmiina. Vaihtoviiveet, kierrokset, paineet jne. eli eräänlainen shift-kit napilla.

https://www.google.fi/search?site=&source=hp&q=firebird+performance+button+&oq=firebird+performance+button

 

 

Meni vähän off-topiciksi... Tästä sais vaikka oman topicin jos on kiinnostuneita.

Link to post
Share on other sites

Nappi on joissain 95-96 Birdeissa. Vaikuttaa lähinnä laatikon toimintaan eli vastaa muiden 90-luvun autojen Sport-nappia. Samaa toimintoa käytetään truckeissa Tow-napille.

Saa laitettua kaikkiin?? muihin 4gen V8 paitsi 93 ja 98... :(  Softassa otettava toiminto käyttöön ja tehtävä sille sopivat säädöt ellei ole valmiina. Vaihtoviiveet, kierrokset, paineet jne. eli eräänlainen shift-kit napilla.

https://www.google.fi/search?site=&source=hp&q=firebird+performance+button+&oq=firebird+performance+button

 

 

Meni vähän off-topiciksi... Tästä sais vaikka oman topicin jos on kiinnostuneita.

ihan asiaa, trukeissa näitä on enemmämnkin käytöttä,  \m/

Link to post
Share on other sites

Transmission perform -nappia on myös 94 mallissa, mm. mulla. Perstuntumalta lyhyesti muutoksena on nopeammat vaihdot osakaasulla, ei vaikuta vaihtohetkeen.

 

Ja peräöljyistä... Itellä on tässä samassa autossa jotkut Bilteman GL5 -speksatut ja AC?Delcon lisäaine, ei oo ollut mitään oireita. Tosin ei paljon reisinkiä. Ja ei varmaan sama perä kuin alkup kysyjällä.

Link to post
Share on other sites

softassa on standard, performance ja hot vaihtoehdot

näitä ei kuitenkaan ole camaroissa vakiona, joten vaatii erillisen ohjauksen

esim. hptunerilla tai efilivellä jos on ls1, eli ei erillistä nappia jolla vaihdetaan

moodia. :-[

Eli samanlainen juttu kuin kaverin 95 firessä ei tuntunut ihmeelliseltä :-\
Link to post
Share on other sites

...jos on ls1, eli ei erillistä nappia jolla vaihdetaan

moodia. :-[

Kyllä sen napin saa myös LS1 kun ottaa ja laittaa (paitsi 98 ECM). Ja softaan saa sellaiset asetukset kun haluaa. Ei oo pakko mennä tehdas-säädöillä. Toki vaatii vehkeet että softaa pystyy muuttamaan.

https://www.hptuners.com/forum/showthread.php?8887-Performance-Mode-Switch-Option

https://ls1tech.com/forums/automatic-transmission/1210253-add-performance-shift-option-98-4l60e-trans.html

Olen tutkinut asiaa enempikin kun olisin omaani moisen halunnut. Pitäis vaihtaa ECM...

 

 

edit: tosiaan mun virhe... Eli nappi löytyy tehdas-lisävarusteena vain 94-95 Transameista. Ei enää 96.

 

 

Ja otsikkoon liittyen: Kaverin 3gen perään (levylukko, tais olla eaton) laitettiin ensin jotain peräöljyä ja lisäine. Oli myyjä suositellut. Rutisi ja pukkui lukko. Vaihdettiin kokeeks bilteman lukkoperäöljy ja rutinat loppui eikä muitakaan ääniä ole. Tämä siis kun tuli uus välitys ja lukko. Tultiin siihen tulokseen että ihan ok litkua... Menny jo pari vuotta ongelmitta.

Link to post
Share on other sites

Joo kun ite laitoin 96 lt1 boxiin ton niin piti käyttää softa jetillä. Jet dst.llä kyl pysty muuttaan taulukoita jne mut ei saanu tota toimintoa päälle. Lt1 boxissa oli oma nasta myös merkkivalolle mut nykysessä truck boxissa ei ku niissä merkkivalon ohjaus tulee korimodulilta

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Vaihdoin viime viikolla Gulf LS 80W-90 öljyn sijasta Teboil Hypoid LS 80W-90 öljyt niin jotenkin korviin ei kantaudu enää perästä ääntä samalla tavalla kuin Gulf öljyillä ja on muutaman euron halvempi.

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Heitänpä tähän tämän kyssärin... Ois peräöljyn vaihto taas edessä. Ja tuli mieleen että saako tuonne kaadettua öljyt jostain pikkupullosta jollain tempulla, jos akseli roikkuu alhaalla, eli auto nostettu helmoista? Viimeksi oli vaan v-mäinen touhuta sellasella käsipumpulla kun auton paino oli renkailla...

Joskus olen muuten tippakannulla lisännyt sen pari litraa 3 geniin, toimiva sekin mutta peukalo vähän väsyy siinä litkutellessa  :)

Link to post
Share on other sites

Mulla oli tämmönen halppis pumppu.

Hidas, mutta ajoi asiansa.

Bensatankin tyhjennys oli sille liikaa :W

30€ saa samanlaisia nopeampia.

Nyt viimeksi täytin käsipumpulla, mikä sopi pullon kierteisiin ja melko kivuttomasti silläkin sujui.

 

https://sportyfeel.fi/ultimate-speed-oljypumppu.html

Mulla on itseas tuollasta vastaava sähköpumppu. Arvelen vaan että voi olla peräöljy sille turhan paksua ja toisekseen vähän sottasta voi tulla kun ainakin noita letkuja saa sitten tyhjäillä...

Mahtuuko tuonne mikään pullo kyljelleen että sais kaadettua? Esim lisäaineen puteli? Jos kahen desin puteli menis niin eihän sitä tartteis edes kymmentä kertaa täyttää.

Link to post
Share on other sites

Putelin korkkiin reikä ja siitä pikkurillinvahvuista kumiletkua läpi ja tiivistys. Putelin saa nostettua akselin päälle ylösalaisin, siitä se ölppä valuu melkein ittekseen.

Link to post
Share on other sites

Kannattaa säästää korkit mistä tulee vetämällä pilli tms. tötterö. Käyvät yleensä myös muihin pulloihin.

Pilli reikään ja reipas puristus pullosta...

Bilteman pullot ja korkit parhaita. Pilli taipuisa ja pullo pehmeä eli saa käärittyä vaikka rullalle niinkuin tuubin.

Ei oo kauaa kun omaan lisäsin stefanvaihdon jälkeen.

 

 

Käytän muutenkin Biltsun lukkoperäöljyä. Ei rutise eikä soi ja alkuperäinen lukko pitää hyvin.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...