Jump to content

Pontiac Trans Am -78


Aukustus

Recommended Posts

Mitä porukka on mieltä, tuleeko halvemmaksi tehdä pakoputkisto itse, vai jokin valmis sarja? Mitä valmiita putkistoja, tai sitten pelkkiä vaimentimia suosittelette? Olen ajatellut kolmen tuuman putkistoa, x-putkella ja yksi vaimennin per "linja". Mielipiteitä?

niin jos 3" tuplaputkistoa suunnittelet niin jotkut pitkät 3" pelitsarjat, esim. hooker tai jokumuu

loppuputkiston ja X mutkan voi tehdä ite jos hitsaus ja taivutus onnistuu, rosteriputki ei ole niin kallista,

kestää kai pidempään, mulla olisi marteliuksen uusi rosteripönttö 3" tuplat sisään ja 3" tuplat ulos,

pöhisee varmaan paremmin kuin 2 pientä tonkkaa. :W :W

Link to comment
Share on other sites

Oma kokemus on että motonetin mustasta tulee halvin putkisto. Pakosarjoja en ole alkanut vielä tekemään ja tietysti vaimentimia+katteja ;D Laippaliitoksetkin on tullut tehtyä kun silloin ne tulee tarpeeksi paksusta kamasta \m/ Kun sais joskus hankittua TIGin niin vois koittaa pakosarjakin tekoa :W

Keväällä olis tarkoitus tehdä GTAhan tuplaputkisto 8)

 

Juu pakosarjat ostan kyllä valmiina, yhdet moottorin mukana tulleet on jo, mutta ne on ottanut mahaosumia senverran, että niitä en enää paikalleen huoli. Motonetissä on kyllä ihan hyvin tarjontaa putkien tekoon, mutta pöntöt varmaan ostan silti jotain vähän laadukkaampaa, ehkä  ;D

Link to comment
Share on other sites

niin jos 3" tuplaputkistoa suunnittelet niin jotkut pitkät 3" pelitsarjat, esim. hooker tai jokumuu

loppuputkiston ja X mutkan voi tehdä ite jos hitsaus ja taivutus onnistuu, rosteriputki ei ole niin kallista,

kestää kai pidempään, mulla olisi marteliuksen uusi rosteripönttö 3" tuplat sisään ja 3" tuplat ulos,

pöhisee varmaan paremmin kuin 2 pientä tonkkaa. :W :W

 

Putkien tekoon on kyllä puitteet kunnossa, tallissa öljymonttu, tiggi ja miggi. Pari ammattihitsaria on tallikaverina, niin ne kyllä hitsaa putket kasaan, kun itse vain räkii ne heftiin ja muuten sovittaa  m/ Onko pönttö siis myynnissä, kuvaa tai linkkiä siihen?

Link to comment
Share on other sites

Putkien tekoon on kyllä puitteet kunnossa, tallissa öljymonttu, tiggi ja miggi. Pari ammattihitsaria on tallikaverina, niin ne kyllä hitsaa putket kasaan, kun itse vain räkii ne heftiin ja muuten sovittaa  m/ Onko pönttö siis myynnissä, kuvaa tai linkkiä siihen?

joo pönttö myynnissä,

pistä sposti vaikka yv:llä niin lahetän kuvaa.

t. r

Link to comment
Share on other sites

Viikonloppuna aloittelin sisustan kanssa ähräämistä tissieläimen avustuksella, nykyään se on punainen ja tulee päivittymään hitaasti mutta varmasti mustaksi. Penkinpäälliset ostin jo aiemmin, samalta henkilöltä kuin paljon muutakin tähän asti :D Lähes virheettömät kangaspäälliset, mutta BlackZ halusi omaansa vinyylit, niin ostin sitten häneltä kankaiset pois kuleksimasta. Takapenkkien pehmusteet oli hyvässä kunnossa, niin niihin päälliset meni vaihtoon ensimmäisenä. Rungot puhalsin ja maalasin samalla kertaa alustan osien kanssa.

 

http://kuvanjako.fi/gw0xr.jpg

http://kuvanjako.fi/fyrqk.jpg

http://kuvanjako.fi/tp5px.jpg

http://kuvanjako.fi/msbra.jpg

 

Verhoilupihtejä katselin netistä ja kauhistelin etenkin niittien hintaa, tais olla karkeasti 20€/100kpl. Niittejähän kuluu aika reilusti kuitenkin. Puuilosta löytyi kuitenkin täysin pätevä ratkaisu, verkkoaidan kiinnitykseen "tarkoitetut" pihdit ja niitit. Koko setti taisi olla 38€ sisältäen 1100kpl niittejä. Rapid kiinnitysrengaspihdit ja niitit.

 

http://kuvanjako.fi/jf7zs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siistit tulee  m/ Ja ohan me nyt tuota osakauppaa saatu jo kääntyy toiseen suuntaankin, kuhan ei tavaksi oteta...  ;D

 

Ois tuossa itseasiassa pari rokkiorkesteria, käytetyt etujouset, ruostunu pakoputki yms. mitä voisin sun tallille haalata  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kokemuksia aftermarket sport penkeistä? Etupenkit niin heikolla hapella, että pelkät päälliset ei riitä. Tarvis uudet pehmusteet ja muutakin ehostusta, niin pian samaan rahaan sais valmiita penkkejä. Tuning puljut kauppaa sivuillaan monenlaisia, mutta koeistumismahdollisuudet aika rajallisia, kun taitavat olla tilauskamaa suurin osa. Mustat kankaiset sopis hyvin tulevaan sisustaan. Saa laittaa kuvia omista ratkaisuistaan  8)

Link to comment
Share on other sites

Kokemuksia aftermarket sport penkeistä? Etupenkit niin heikolla hapella, että pelkät päälliset ei riitä. Tarvis uudet pehmusteet ja muutakin ehostusta, niin pian samaan rahaan sais valmiita penkkejä. Tuning puljut kauppaa sivuillaan monenlaisia, mutta koeistumismahdollisuudet aika rajallisia, kun taitavat olla tilauskamaa suurin osa. Mustat kankaiset sopis hyvin tulevaan sisustaan. Saa laittaa kuvia omista ratkaisuistaan  8)

 

Paras ratkasu minkä voisin hyväksyä ois Recaro Trans Amin penkit  ;D Vaan ne mahtaa olla lähes mahottomat löytää. Se mun tuttu verhoilupaja ossais kyllä fixata ne pehmusteetkin  ;)

Link to comment
Share on other sites

Paras ratkasu minkä voisin hyväksyä ois Recaro Trans Amin penkit  ;D Vaan ne mahtaa olla lähes mahottomat löytää. Se mun tuttu verhoilupaja ossais kyllä fixata ne pehmusteetkin  ;)

 

Mutta nää ootki museoautoharrastaja  ;D Voishan tuota toki ottaa selvää, että mitä ne orkkis penkkien elvyttämisestä ottais. Pehmusteet ja jousia ainakin menis uusiksi, sekä vähän hitsaushommaa yms rungoille. Rungot tosin pystyn ite tekemään.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on Sparcon R100:set omassa, oon ollut ihan tyytyväinen. Tarpeeksi matalat ja mukavat.  ;D

 

Nuohan näyttää iha asialliselta  m/ Onko kippaavat?

 

Edit: googlen perusteella ovat kippaavat  *clap* Tällä hetkellä aftermarket penkeistä meni ykköseksi. Vielä kun pääsisi koeistuun jonnekkin.

Link to comment
Share on other sites

Mutta nää ootki museoautoharrastaja  ;D

 

En kyllä tajua itekään miten tähän on tultu....  :o  :'( ;D Puolustuksekseni voisin sanoa että ei mun Bandit oo silti ihan oikeaoppinen, ei oo matching # eikä ees aito Special Edition tai musta ja varmasti vielä jotaki muitaki juttuja mikkä ei täsmää  ;D

 

Se miksi en oo nähnyt yksiäkään noita aftermarket penkkejä hienon näkösenä 2genissä on se, että selkänojat on yleensä melkeen kattoon asti ja sitten ne on myös niin leveitä että näyttävät vähä typeriltä kun penkit näyttää olevan melkeen kylki kyljessä kiinni toisissaan jne. Sopivan sutjakkaan mallin ku löytää niin istunee luukkiin.

Link to comment
Share on other sites

Eikös se matching numberssi ollu joku semmonen, että on hevosvoima tai yli per kuutiotuuma, eli 400ci = 400hv tai yli. Mulla on kohta toivottavasti semmonen matching numbers yksilö sitten  :W ;D

 

Ei oo ihan lähiviikkojen asia tämä penkkihomma, niin kerkee miettimään vaihtoehtoja. Pitää saada moottori reikäänsä jne. niin tietää, että paljonko sitä rahaa sitten jäikään, vai jäikö  :o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Puslaremontti on alustan osien osalta viimein päätöksessään, koripuslat vielä vaihtamatta, pitää kattoa millon ne sais vaihdeltua. Ei ollut perän puslat niin huonona, kuin keulassa. Jospa se lullamaisuus vähän helpottaisi nyt :) Poistin aiemmin takapyöränkaarien takaa nuo ylimääräiset levikkeet, niiden alla oli valkoinen pohja/hiontaväri, jotka hioin ja maalasin paukkupullolla mustaksi, kesällä myllytän koko auton, niin rajat hälvenee sillä varmaan siedettäväksi. Nyt erottuu toki uusi maali muun auton kauhtuneesta pinnasta.

http://kuvanjako.fi/15zb8.jpg

http://kuvanjako.fi/gnpra.jpg

 

Moottorikin saatiin viimein koneistukselta pari viikkoa sitten. Budjetti piti, mutta aikataulu venyi jokusen viikon luvatusta. Lohkoon tuli tasopintojen oikaisu, sekä sylinterien ja nostajanreikien hoonaus, sekä nokkalaakereiden vaihto. Kansiin myös tasopintojen oikaistu. Ensimmäisellä koneistamolla hiottiin jo kampuran kaulat aiemmin.

 

Moottorin kasailu siis aloitettu, eiköhän tämä tästä ripeästi etene loppuun  \m/

http://kuvanjako.fi/wpnzx.jpg

http://kuvanjako.fi/kzhr4.jpg

Link to comment
Share on other sites

m/

Paljonko lohkon ja kansien dekeistä lähti lastua ja oletko laskenut tulevaa staattista puristussuhdetta?

 

Kansista lähti -0.25, lohkosta lähinnä paskat pois, kun se oli suora. Tarkistusmittausten jälkeen ruttu tulee olemaan tasan kymppi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tallilla puuhasteltu jälleen, nyt on viimeisetkin puslat autosta vaihdettu Energy suspensionin Hyperflexeihin. Koripuslat vaihteilin viimeisenä, onneki ei ollut jumeja isommin sielläkään. Kuskin alla oleva pusla vähän vastusti, kun pusla oli jo niin paskana, että pultti oli tarrautunut siihen kiinni vaikka kierteet aukesikin. Muutkin koripuslat oli lähes yhtä huonossa kunnossa.

http://kuvanjako.fi/i8mdf.jpg

 

Jarrulevyt meni myös edessä vaihtolistalle, kun vanhat olivat kierot. Uudet pyöränlaakerithan sinne piti samalla laittaa. Viime kesänä on jo satulat ja palat uusittu. Nyt on keulassa alustan osalta kaikki jiirissä ja kovaa ajoa  m/

 

http://kuvanjako.fi/0r4v8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Säädithän sitten etukartiolaakereiden kireydet oikein?  ::) Meinaan siihen pitää jäädä sellainen juuri ja juuri havaittavissa oleva välys käsin renkaasta tai levystä nytkytellessä. Muuten kuumetessa hirttää laakerit kiinni  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kiristin sillä tavalla, että pyöritin levyä samaan aikaan kun kiristin. YouTubesta katoin vinkkiä. Pitää seurata lämpeneekö ajossa. Napsun löysempi oli jo ehkä liian löysä

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...