Jump to content

Pontiac Trans Am -78


Aukustus

Recommended Posts

10 tuntia sitten, BlackZ kirjoitti:

 

 

Noniin nyt nippuun ja Äimärautiolle sitte esille 😎👍 Pitäs käydä tuo väri tsekkaa livenä että uskaltasko silleki kuitenki synninpäästön lopulta sulle antaa 😅😉

Ei kyllä viitsi alkaa hosumaan kasauksen kanssa, vaikka periaatteessa mahdollisuuksien rajoissa olisi se keretä sinne saadakkin, jos oikein urakoisi 😅 Josko tälle kaudelle kerkeäisi vähän ajaakkin. Tuuhan kattoon, nyt uskaltaa ajaa pihaan asti, kun ei mene mustat banditit sekaisin 😂 

Link to comment
Share on other sites

15 tuntia sitten, Aukustus kirjoitti:

Ei kyllä viitsi alkaa hosumaan kasauksen kanssa, vaikka periaatteessa mahdollisuuksien rajoissa olisi se keretä sinne saadakkin, jos oikein urakoisi 😅 Josko tälle kaudelle kerkeäisi vähän ajaakkin. Tuuhan kattoon, nyt uskaltaa ajaa pihaan asti, kun ei mene mustat banditit sekaisin 😂 

 

No erottihan ne ennenki siitä ettei sekasi mee ku mulla teetoppi, muuten kyllä helposti ois voinu ottaa kumman vaan 😂

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Olisiko jollain räjäytyskuvaa ikkunanostimen kasaukseen? Googlella en löytänyt kuin 3gen ja uudempiin. Ikkunan säätöönkin oli jokin ohje olemassa, niin sekin kelpaisi 👌

Link to comment
Share on other sites

27 minuuttia sitten, Aukustus kirjoitti:

Olisiko jollain räjäytyskuvaa ikkunanostimen kasaukseen? Googlella en löytänyt kuin 3gen ja uudempiin. Ikkunan säätöönkin oli jokin ohje olemassa, niin sekin kelpaisi 👌

 

Siitä: https://www.banditpowdercoat.com/Downloads/stuff/GM_Window_Adjustment_Guide.pdf

 

Lähetään vaan ajjaa crosseilla, paljo helepompia ku nuo autot 😂

Link to comment
Share on other sites

11.8.2021 klo 08.40, BlackZ kirjoitti:

 

Siitä: https://www.banditpowdercoat.com/Downloads/stuff/GM_Window_Adjustment_Guide.pdf

 

Lähetään vaan ajjaa crosseilla, paljo helepompia ku nuo autot 😂

Kiitti, vielä kun nostimen räjäytyskuva löytyisi 😅

 

Rossihommat olis jees ja ehdottomasti käydään, mutta ensin siitäkin pitäisi startti korjata, että pääsee ajamaan 😆

Link to comment
Share on other sites

Auton kasaus alkoi sisustahommilla, kun oli lasit vielä irti, niin oli helpompi niitä puuhastella. Ensimmäisenä äänieristykset kuntoon, tai no värinöitä/räminöitä enimmäkseen vaimentaa tuo liimattava bitumi. Vanhat eristeet oli niin koppurat, että meni jo syksyllä roskiin. Nyt käytin eristykseen STP Gold mattoa, ERITTÄIN helppo asentaa. Saksilla muotoon, suojapaperi irti ja liimaa paikalleen 👌

spacer.png

 

Koelaudan värimaailma ei enää istunut muun sisustan kanssa, sisusta on osa kerrallaan vaihtunut mustaan, joko uuden osan tai maalauksen myötä. Olin tilaavinani koko koelaudan päälle ulottuvan päällisen/kuoren, mutta se peittikin vain 30-40% päältä  Eihän se auttanut kuin alkaa suojailemaan koko auto ja maalihommiin. 5-6h suojailun ja tunnin maalaamisen jälkeen näytti jo paremmalta 🙂

spacer.png

spacer.png

Alemmassa kuvassa uusi lattiamatto oikenemassa ennen leikkausta ja lopullista asennusta. Koelaudan oikeaan laitaan jäi teipistä liimaa.

Ruostehommiakin sai harrastaa toivottavasti viimeisen kerran tämän auton kanssa. Kynnyspellit oli vähän rapeat, kun huonot ikkuna/ovitiivisteet olivat vuosia vuotaneet vettä lattialle. Lattiamatto oli ollut jatkuvasti märkänä, lopputulemana ruoste. Kuvassa puhallettuna ja hitsattuna, maali tuli vielä niskaan.

spacer.png

 

Vähän pidemmällä olen jo kasauksessa todellisuudessa, mutta päivittelen aikajärjestyksessä 🤠

 

  • Tykkää 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Paljon nypläystä ja kasausta on jälleen tehty. Molempien sivulasien nostomekanismit tuli huollettua ja vaihdettua uudet lasinostimen moottorit. Fisherin huoltomanuaalissa ja youtubessa sanottiin, että pitäisi rasiaporalla porata oveen reiät moottorin vaihtaakseen (pultit hankalassa paikassa), mutta onnistuihan tuo ilmankin reikiä 🙄 Nyt siis sivulasit on paikallaan (vielä säätämättä) ja maalaamosta kävi sovitusti ammattimies asentamassa uuden etu- ja takalasin.

Kaverin kanssa paiskattiin moottori ja laatikko paikalleen, aika kivutta meni jo homma kaikkinensa, kun on nyt tullut jo useampaan kertaan jumpattua. Turbiinin päivitin vahvempaan B&M Holeshottiin 2400 stallilla, aiemmin oli Tork Masteri. Homma jatkuu apulaitteiden yms hilppeiden osalta pikkuhiljaa. Pakosarjat jo asensin, olipahan nätti homma tuonne vänkärin puolellekkin nyt kun ilmastoinnin pömpeli on poistettu (ac delete boxi tilalla) ja sisälokari ei ole vielä paikallaan. Valehtelematta yli 4h homma oli kun viimeksi vänkärin puolelle pakosarjan asensin sisälokarin ja ilmastoinnin kanssa, Hookkerin supercompit kyseessä. Nyt meni varmaan reilu 30min.

spacer.png

 

Peräpää on jo lähes kokonaan nipussa 🤠

 

spacer.png

 

Kromilistoja mallailin jo paikalleen, mutta eihän noita voi enää tuommoisenaan laittaa paikalleen. Naarmuja yms kulumaa niin paljon, että hyökkää silmille uuden maalipinnan kanssa. Ennen ei edes vaivannut moiset, kun koko auto oli niin kauhtuneessa kuosissa. Loimaan kromauksesta sain jo tarjouksen 300-500€ kaikkien listojen kromauksesta. Onko suomessa muita hyviä mestoja mistä kysellä? Myös listojen pulverimaalaus mustaksi kävi mielessä, mutta kromit ois hienommat ja tuo yksityiskohtia ulkonäköön.

Muokattu: , käyttäjä: Aukustus
  • Tykkää 5
Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, Aukustus kirjoitti:

Paljon nypläystä ja kasausta on jälleen tehty. Molempien sivulasien nostomekanismit tuli huollettua ja vaihdettua uudet lasinostimen moottorit. Fisherin huoltomanuaalissa ja youtubessa sanottiin, että pitäisi rasiaporalla porata oveen reiät moottorin vaihtaakseen (pultit hankalassa paikassa), mutta onnistuihan tuo ilmankin reikiä 🙄 Nyt siis sivulasit on paikallaan (vielä säätämättä) ja maalaamosta kävi sovitusti ammattimies asentamassa uuden etu- ja takalasin.

Kaverin kanssa paiskattiin moottori ja laatikko paikalleen, aika kivutta meni jo homma kaikkinensa, kun on nyt tullut jo useampaan kertaan jumpattua. Turbiinin päivitin vahvempaan B&M Holeshottiin 2400 stallilla, aiemmin oli Tork Masteri. Homma jatkuu apulaitteiden yms hilppeiden osalta pikkuhiljaa. Pakosarjat jo asensin, olipahan nätti homma tuonne vänkärin puolellekkin nyt kun ilmastoinnin pömpeli on poistettu (ac delete boxi tilalla) ja sisälokari ei ole vielä paikallaan. Valehtelematta yli 4h homma oli kun viimeksi vänkärin puolelle pakosarjan asensin sisälokarin ja ilmastoinnin kanssa, Hookkerin supercompit kyseessä. Nyt meni varmaan reilu 30min.

spacer.png

 

Peräpää on jo lähes kokonaan nipussa 🤠

 

spacer.png

 

Kromilistoja mallailin jo paikalleen, mutta eihän noita voi enää tuommoisenaan laittaa paikalleen. Naarmuja yms kulumaa niin paljon, että hyökkää silmille uuden maalipinnan kanssa. Ennen ei edes vaivannut moiset, kun koko auto oli niin kauhtuneessa kuosissa. Loimaan kromauksesta sain jo tarjouksen 300-500€ kaikkien listojen kromauksesta. Onko suomessa muita hyviä mestoja mistä kysellä? Myös listojen pulverimaalaus mustaksi kävi mielessä, mutta kromit ois hienommat ja tuo yksityiskohtia ulkonäköön.

 

Hyvältä alkaa näyttää!! 😎💪

Link to comment
Share on other sites

Ei sulla oo käynyt mielessä kiillottaa nuo listat....niinkuin alunperinkin on?

Hionta ensin pahat jäljet käsin p600-p800....sitten ed naarmut pois p1200-1500 

Porakone ruuvipenkkiin ja siihen lumppulaikka ja tahnaa ja eiku hitaasti vetämällä kiillottaa.

Tahna ensin esim Mnirka polarshine 30-20 ....lopuksi 5 ja ja vaikka käsin autosolilla viimeistely.Kyllä nuo päivässä tekee ja pääsee palkoille ja jää loput tahnat omaan käyttöön ku noihin ei juuri mitään mee.Kromauksellehan täytyy olla huippupohjat myös jos ed hyvää lopputulosta.....

Link to comment
Share on other sites

12.9.2021 klo 08.01, markoyt kirjoitti:

Ei sulla oo käynyt mielessä kiillottaa nuo listat....niinkuin alunperinkin on?

Hionta ensin pahat jäljet käsin p600-p800....sitten ed naarmut pois p1200-1500 

Porakone ruuvipenkkiin ja siihen lumppulaikka ja tahnaa ja eiku hitaasti vetämällä kiillottaa.

Tahna ensin esim Mnirka polarshine 30-20 ....lopuksi 5 ja ja vaikka käsin autosolilla viimeistely.Kyllä nuo päivässä tekee ja pääsee palkoille ja jää loput tahnat omaan käyttöön ku noihin ei juuri mitään mee.Kromauksellehan täytyy olla huippupohjat myös jos ed hyvää lopputulosta.....

Täytyypä kyllä harkita ja vaikka testiksi joku lista kiillotellakkin, tässä olisi talvella aikaa kaikelle pikku nypläykselle. Pari listaa jo koitin pelkällä autosolilla kiillotella, mutta ei tiennyt oikeastan mitään siitä pelkästään. 

Link to comment
Share on other sites

Juu ei kannata liian hienolla aloittaa ei saa mitään aikaan. ED viestissäni näkyy korkeudet ja oikotietä ei ole. Alumiinin pintaan muodostuu oksidia ja sen poisto hiomalla on oma hommansa niinku naarmujen ja kolojenkin....ja hionta tietenkin vesissä noilla karkeuksilla.

Muokattu: , käyttäjä: markoyt
Link to comment
Share on other sites

Jaa automaattisesti oletin että olisi alumiinia...omissani on anodisoidut mustat alumiinilistat.Voisko esim vanhemmat olla jonkin sortin rosteria mihin magneetti ottaa.Viisammat korjatkoon.No kiillotuksen suhteen pätee suunnilleen samat ohjeet ja karkeudet.

Link to comment
Share on other sites

Kokemuksia tarrasarjoista, onko suomessa jossain valmiit "kaavat"? Tai jenkeistä joku hyvälaatuinen sarja? Bandit tarrasarjoja löytyy kyllä valmiina, mutta sitä ei tule näillä näkymin. Haluan kotkan konepeltiin, Trans Am tekstit perään sekä etulokareihin, shakerin T/A 6.6 tekstin, sekä takapilarin kotkat. 

Link to comment
Share on other sites

54 minuuttia sitten, Aukustus kirjoitti:

Kokemuksia tarrasarjoista, onko suomessa jossain valmiit "kaavat"? Tai jenkeistä joku hyvälaatuinen sarja? Bandit tarrasarjoja löytyy kyllä valmiina, mutta sitä ei tule näillä näkymin. Haluan kotkan konepeltiin, Trans Am tekstit perään sekä etulokareihin, shakerin T/A 6.6 tekstin, sekä takapilarin kotkat. 

 

Nuo minun tarrat mun Banditissa olivat kuulemma teetetty 3M matskusta jossakin olikohan Haukiputaan mainostarroja tekevässä liikkeessä, siellä varmaan kaavat ois edelleen ja hinta ainakin 2012 oli vallan kohtuullinen töineen ku teippasivat koko auton, mutta en piru vie muista enää mikä sen tarrapaikan nimi oli, ei ollu mikkää perinteinen Tarrasheriffi tms. 😁

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, BlackZ kirjoitti:

 

Nuo minun tarrat mun Banditissa olivat kuulemma teetetty 3M matskusta jossakin olikohan Haukiputaan mainostarroja tekevässä liikkeessä, siellä varmaan kaavat ois edelleen ja hinta ainakin 2012 oli vallan kohtuullinen töineen ku teippasivat koko auton, mutta en piru vie muista enää mikä sen tarrapaikan nimi oli, ei ollu mikkää perinteinen Tarrasheriffi tms. 😁

Muistinkin juuri, että joskus oli puhetta aiheesta, taisipa olla 500€ asennettuna jopa?. Mutta sulla on tuo German style/bandit teippaus ja itse haluan sen orkkiksen. Siihen on niinkin pätevä perustelu, kuin lapsuuden muistot 😃 Muistan kun naapurin kuumaa vanhempaa tyttöä tuli usein noutamaan musta Trans Am hirveän metelin ja kumen ulvonnan saattelemana. Siinä oli orkkisteipit, vaikka muuten oli hottentotti meininkiä kovastikkin 😄 Se Ponu oli vain vanhemmalla keulalla kuin tämä omani, mutta pysyvän jäljen jätti muistoihin.

Link to comment
Share on other sites

39 minuuttia sitten, Aukustus kirjoitti:

Pikku teaseri 😄

spacer.png

 

Joko nuo ajovalokehykset menee kunnolla pesään? Sitten sulla puuttuu tämä noiden vilkkujen päältä: https://www.firebirdcentral.com/ProductDetails.asp?ProductCode=LIG-2495B

 

Sitte että lopputulos oikeen hivelee silimää niin koitapa saada nuo ajovaloumpiot ees suurimmoilleen suoraan 👍

Link to comment
Share on other sites

2 minuuttia sitten, BlackZ kirjoitti:

 

Joko nuo ajovalokehykset menee kunnolla pesään? Sitten sulla puuttuu tämä noiden vilkkujen päältä: https://www.firebirdcentral.com/ProductDetails.asp?ProductCode=LIG-2495B

 

Sitte että lopputulos oikeen hivelee silimää niin koitapa saada nuo ajovaloumpiot ees suurimmoilleen suoraan 👍

 

Menee ne paremmin kuin edelliset, mutta ei täysin kuitenkaan. Tuo puskuri on 15-20mm liian kapea, eli paskaa. Kallista paskaa 😄 Tuon kapeuden vuoksi ei istu kehykset 100%, ja etulokareiden ja puskurin saumojen kanssa hommia saada kohdalleen, pitää lokareita tuoda niin suppuun kuin konepellin saumat antaa tuoda jne. Nuo parkkikehykset tiedostan, että jossain ne on ja toisissa ei, pitää vähän makustella haluanko niitä. Lamput hipistelen talvella paremmin, jännä että miten tehtaalta asti on noin ketuillaan 😅

Link to comment
Share on other sites

5 minuuttia sitten, Aukustus kirjoitti:

 

Menee ne paremmin kuin edelliset, mutta ei täysin kuitenkaan. Tuo puskuri on 15-20mm liian kapea, eli paskaa. Kallista paskaa 😄 Tuon kapeuden vuoksi ei istu kehykset 100%, ja etulokareiden ja puskurin saumojen kanssa hommia saada kohdalleen, pitää lokareita tuoda niin suppuun kuin konepellin saumat antaa tuoda jne. Nuo parkkikehykset tiedostan, että jossain ne on ja toisissa ei, pitää vähän makustella haluanko niitä. Lamput hipistelen talvella paremmin, jännä että miten tehtaalta asti on noin ketuillaan 😅

 

No ku miettii miten ne lamput on kiinnitetty tehtaalla, niin saa olla mielissään että ees suurimmoilleen ovat asennossaan 🤣Ite pönkäsin niitä lamppuja semmosilla kumista leikellyillä palasilla, vaan ei sekkää mikään vimpan päälle ratkasu ollu.

 

Joo tuo osien laatu on kyllä monesti niin paskaa että alakaa ihan ketuttaa jos yrittää siistiä tehä.

Link to comment
Share on other sites

Jep, nuo repro palikat on mitä milloinkin. Tuo etupuskurikin on tällä hetkellä monesta paikkaa "discontinued" statuksella, eli varmaan reklamaatioiden vuoksi ei enää saatavilla. Mutta kuten mun tapauksessa, kun vanha puskuri oli ihan finaalissa, niin eipä paljon vaihoehtoja jäänyt ja silloin ajattelin sen olevan hyvä. Ruotsin lasikuitupaja joka nuita repro puskureita kuituisena kauppaa, ei oikeen asiakaspalvelua hallitse. Viesteihin ja puhelimeen vastaaminen oli erittäin hankalaa, taisi mennä 3kk viimeisimpään sähköpostiin vastaaminen ja siinä vaiheessa oli jenkkipuskuri jo paikallaan 😃Sitten taas moni muu käikäle on ollut todella hyvää laatua 😀

 

Mutta joo, nyt läiskin osat vaan sinneppäin. Lähtee vielä vesihiontaan, peltisaumojen hypistelyyn ja sen semmoseen maalaamoon. Kerkeän jokusen päivän ajaa tälle syksyä, talvella sitten aikaa hieroa 🤠

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...