Jump to content

Pontiac Trans Am -78


Aukustus

Recommended Posts

Kyllähän näissä aina hommaa piisaa....Niinkuin jokaisen projektin kohdalla täytyy todeta että kun kymmenellä kun kertoo sen työmäärän mikä päällepäin näkyy niin ollaan kartalla....mitä listojen kiinnikkeiden ja levikkeiden ym alta f-bodyissa paljastuu.

 

Chevelle on hieno peli ja upeasti muotoiltu joten varmasti on myös töisevä....

Link to post
Share on other sites
  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Aukustus

    111

  • BlackZ

    48

  • markoyt

    21

  • jpe

    17

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Näin se maalaamon päälykäinenkin totesi, että oli ainoa oikea ratkaisu hioa pellille asti. Oli monia maalikerroksia ja alimmat alkaneet kesimään. Toki tämä oli suunnitelma jo lähtiessä, mutta ratkaisu

Noniin, nyt on Ponun maalausurakka aloitettu maalaamossa. Hioivat sen pellille, ei mitään katastrofeja onneksi löytynyt, vain semmoisia mitkä näkyi jo päälleppäin haljenneena pakkelina tai lommoina. K

Posted Images

teippaus maksais about 2000€

 

Se on ihan järetön mun mielestä. Se on kuitenki vaan teippi. Tuon teipin näen vaihtoehtona sillon ainoastaan kun auto halutaan uutena suojata syystä tai toisesta uusi maalipinta.

Link to post
Share on other sites

teippaus maksais about 2000€

No siis kyllähän pohjat täytyy olla kunnossa vaikka teippaisikin....

Näistä teipatuista kupruilevista Corveteistakin on kokemusta...BlackZ:n kanssa samaa mieltä mihin nuo teippaukset soveltuu.

Link to post
Share on other sites

Tuon teipin näen vaihtoehtona sillon ainoastaan kun auto halutaan uutena suojata syystä tai toisesta uusi maalipinta.

tai vaihtaa väriä  ;)

 

No siis kyllähän pohjat täytyy olla kunnossa vaikka teippaisikin....

pitää olla

 

btw.MB X lava-auto,helmiäisvalkoinen 1700€

Link to post
Share on other sites

Paljonkohan maalaus kustantaisi Ruotsissa?

Moni Etelä-Suomalainen vie ajokkinsa Viroon maalattavaksi ja Oulusta Ruotsiin ei olisi pitkä matka.

Viron hinnat n. puolet Suomen hintatasosta.

Link to post
Share on other sites

Hyvää turinointia kerrankin, yleensä saa monologia pitää  m/ Sen verran tosiaan tuosta pohjien hieromisesta ja muusta maalihommasta kokemusta, että oman mielenterveyden vuoksi mielellään maksan rahaa, että sen tekee joku muu. Se maalaaminenhan se mukava vaihe on, joka on kuitenkin nopeasti ohi. Sitä ennen kuukausien soidinmenot paskahommissa pohjien parissa. Vähän kuin lämmittelisi jotain naarasta pitkän tovin, mutta sitten h-hetkellä luovuttaisi sen kiimaisena jollekkin toiselle viimeisteltäväksi  ;D Eli no-go. Purkaa voin ja vaikka hieroa pellille, mutta muuten loppujen töiden osalta laitan kyllä kättä taskuun ja puuhastelen jotain muuta sillävälin. Teippaus ei tosiaan tule kyseeseen tässä tapauksessa, kun pohjat ei ole kunnossa.

 

Overdriven puolelta sainkin vinkin tuonne Viroon, josta oli vinkkimiehellä hyvää kokemusta. Veturi multa löytyy itseltä, niin mikäli hinta siellä tai Ruotsissa miellyttää, niin trailerin vuokraamalla ja parilla edestakaisella rautapersereissulla siitäkin selviäisin. Toki Oulu-Viro välin kun käy autoa kelkkomassa pari kertaa, niin taitaa toista tonnia mennä siihenkin touhuun jo polttoaineiden, trailerivuokrien, laivamatkojen ja majoitusten muodossa. Siinä mielessä pohjoisruotsi olisi järkevämpi, mikäli sieltä tekijä löytyisi kohtuurahalla.

Link to post
Share on other sites

päädyin samaan lopputulemaan ku aikanaan pariin euroautoon pohjia tehtiin ylimaalausta varten. Toisen maalasin ite omas tallis toisen teki maalari maalaamos. käyttöautoja niit tuli mut sillon päätin et seuraavaan ylimaalaus projektiin pitää löytyy valuuttaa niin et pohjat pystyy teettää, ei oo mun hermorakennetta varten se homma, eikä oo kyl tarvinnu ylimaalata autoo niitten jälkee  :W

Link to post
Share on other sites

Ammattilaisella kannattaa teettää, ellei tiedä aidosti mitä tekee. 

Virosta ei kokemuksia, mutta mietityttää että miten mahdolliset takuuhommat menee jos tulee sanomista?

Juuri maalaamon jäljiltä auto näyttää aina täydelliseltä karamelliltä, eikä siinä hekumassa välttämättä osaa kiinnittää huomiota oleellisiin asioihin.

 

Mutta tilanne selkeytyy siinä vaiheessa kun pohjamaalikerrokset ja kitit alkavat vetäytyä (ensimmäiset viikot ja kuukaudet).

Itsellänikin Camaron nokkapelti lähti takuuhommana uudelleen maalaukseen, koska juurikin edellä mainitun ilmiön myötä pinnasta paljastui lakan ja maalikerroksen alta kuultavia hiuksenhienon ohuita hiontanaarmuja alueittain.  Lisäksi pari muuta korjausta suoritettiin samalla kerralla.

 

Optimitilanteessa maalaus tehtäisiin niin, että kittauksen jälkeen auto viettäisi hiontavärissä 1-2kk ajanjakson, jonka jälkeen töitä jatkettaisiin.

Tällöin kitin vetäytymisestä johtuvat muutokset (myöhemmin peilaukset) saataisiin asiallisesti hoidettua, ennen pintavärin ruiskutusta.

Mutta realismi toki sanelee askelmerkit - harvoinpa tähän on mahdollisuuksia. Ja mitä tummempi värisävy, sen haastavammat työvaiheet.

 

Link to post
Share on other sites

Hyviä pointteja!  m/ Nyt on pari tarjousta saatuna, jotka molemmat osuvat tuohon 5-7k€ budjettiin. 5 paikkaa olen käynyt kysymässä, joista siis kolme nostivat kädet pystyyn ja kieltäytyivät hommasta, kun liian työläs projekti ja vakuutusyhtiöt työllistää tarpeeksi. No osaltani pidän huolen, että jatkossa ei minun mahdollisia vakuutuskorjauksia kyseisissä puljuissa hoideta. Nyt vain pitää puntaroida kumpaan vien, molemmat osaavat tehdä laatua, eli sillä perusteella ei voi valintaa tehdä.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Päivitelläämpäs tännekkin kuulumisia, kun paljon on tapahtunut. Auto ei mennyt kaupaksi, itseasiassa edes yhtään yhteydenottoa ei tullut, vaikka oli useaan kertaan suosikkilistattunakin nettiautossa jne. No sitten poistin sen myynnistä, kun sopiva maalaamo löytyi Iin automaalaamosta. Paikka valikoitui harrastepiirien suosituksien perusteella, sekä maalaamon yleisen myönteisen asenteen vuoksi harrasteautoja kohtaan. Hinta-arviokin mahtui budjettiin, mutta keväällä osaan kertoa enemmän mitä siihen rahaan sai, joten siitä myöhemmin.

 

Auton purkuun meni pari viikkoa. Ulkokuoren, sisustan ja konehuoneen purin kokonaan. Tulee siis uusi maali konehuonetta, takakonttia ja ovenvälejä jne. myöten. Pohja ja sisusta jää maalaamatta, koska pohja on hyvä ja sisusta ei näy kellekkään. Koppa hiotaan pellille ja siitä peltitöiden yms jälkeen uutta (toivottavasti) koreaa pintaan hieromaan. Yllärinä purkaessa tuli ainoastaan lattian ruostevauriot äänieristeiden alla. Kalifornian kuivasta ilmastosta huolimatta huonot ikkunatiivisteet ja aikanaan vuotanut lämppärin kenno olivat ruostuttaneet vänkärin lattiaa. Kuskin puoli oli parempi, kun sitä oli syönyt vain vuotavat ikkunatiivisteet. Neljän illan hitsaustalkoot, maali pintaan ja massat pohjaan, homma kunnossa jälleen  :W Jos olisin etukäteen tiennyt lattiasta, olisin hommannut korjauspellit. Itse kun korjauspalat vääntelee, niin rahaa kyllä säästyy, mutta aikaa meneekin sitte enemmän.

 

Kuvassa äänieristeet vielä suurelta osin paikallaan

sisusta.jpg?img=medium

 

Pikkuveli hitsaustalkoissa. Oli hyvä ilma, niin touhuttiin enimmäkseen ulkona. Hyvä ilmanvaihto oli eduksi, että haihtui hitsauskäryt ja kahden ukon suolistokaasut tehokkaasti  ;D

hitsaus.jpg?img=medium

 

Melko karun näköinen se on täysin purettuna. Oli muuten varsinainen markan maalaus suoritettu jenkeissä. Kaikki listat, valot yms oli ainoastaan teipattu maalauksen ajaksi, mitään ei oltu irroitettu :eek: Kuvassa juuri maalarille lähdössä. Veturina oma käyttöauto, vm 2000 Chevy Van Starcraft (express). 255tkm ajettu, olen kolmas omistaja  ;)

traileri.jpg?img=medium

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Millä keinoin saatte kuvat täällä näkymään? Minun yrittäessä lähettää kuvia,  ei kelpaa Apple- kännyn , ei digikameran. Ei edes 15 vuotta vanhan sellaisen. Kaikki kuvat liika isoja.

Link to post
Share on other sites

Millä keinoin saatte kuvat täällä näkymään? Minun yrittäessä lähettää kuvia,  ei kelpaa Apple- kännyn , ei digikameran. Ei edes 15 vuotta vanhan sellaisen. Kaikki kuvat liika isoja.

avaa kuva tietsikalla, ota leikkaustyökalulla ja tallenna ennen käyttämättömällä nimellä. Pitäis toimia.
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Noniin, nyt on Ponun maalausurakka aloitettu maalaamossa. Hioivat sen pellille, ei mitään katastrofeja onneksi löytynyt, vain semmoisia mitkä näkyi jo päälleppäin haljenneena pakkelina tai lommoina. Kuskin takakyljessä pahin, sisäpuolelta näkyy pistehitseillä laitettua peltiä ja pakkelit päällä, jotka olivat haljenneet. Liekkö joskus saanut jonkun osuman, joka paikattu huonolla menestyksellä. Keskusteltiin että vaihdetaanko koko paneeli, vai korjataanko. Päädyttiin korjaukseen, kun paneelin vaihdossa oma työnsä ja maksaa sekin rahaa, ennen kuin on suomessa hyppysissä ja vaihdettu. Toivottavasti homma tästä joutuu sitä vauhtia, ettei mulla tule kiire tämän kanssa keväällä. Tai no tietäähän sen että tulee kuitenkin 😀

pellillä1.jpg

pellillä2.jpg

pellillä3.jpg

pellillä4.jpg

pellillä5.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Noin tulee hyvä kyllä.  Meinaatteko irrottaa tuulilasin?  Alakulmat näissä aika tyypillinen ruostepaikka, eikä ihan harvinaista että liiman alta paljastuu laitettavaa. 

 

Nyt kun tuon noin kunnolla tekee, niin itse ottaisin lasit pois, ottaa päähän kun hienosti maalatussa alkaa tulla lasin kulmista ruoste läpi. Takalasi ehkä vähän riski, mutta myös siinä alakulmat hyvin tyypillinen ruostepaikka.  Sen näkee silti aika hyvin lasia irroittamatta. 

Link to post
Share on other sites
7 tuntia sitten, jpe kirjoitti:

Noin tulee hyvä kyllä.  Meinaatteko irrottaa tuulilasin?  Alakulmat näissä aika tyypillinen ruostepaikka, eikä ihan harvinaista että liiman alta paljastuu laitettavaa. 

 

Nyt kun tuon noin kunnolla tekee, niin itse ottaisin lasit pois, ottaa päähän kun hienosti maalatussa alkaa tulla lasin kulmista ruoste läpi. Takalasi ehkä vähän riski, mutta myös siinä alakulmat hyvin tyypillinen ruostepaikka.  Sen näkee silti aika hyvin lasia irroittamatta. 

Näin se maalaamon päälykäinenkin totesi, että oli ainoa oikea ratkaisu hioa pellille asti. Oli monia maalikerroksia ja alimmat alkaneet kesimään. Toki tämä oli suunnitelma jo lähtiessä, mutta ratkaisu osoittautui oikeaksi. 

 

Tuulilasi ja Takalasi tulee uudet, on jo niin kuluneet ja auringon polttamat nekin. Kuttilasta tilasin, etulasiin löytyi muotti, mutta Takalasi lähtee sinne malliksi. 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...