Jump to content

4g Pyöränkulmat


arskatehtaalla

Recommended Posts

Moro!

 

Onko kokemuksia 4gen camaron kulmista miten kannattaa säätää?

 

Mulla on alkuperäiset vanteet uusilla 245/50 16" kumeilla ja nelipyöräsuuntaus tehtiin juuri tai lähinnä meni tarkistukseksi kun kaikki arvot oli ns vihreällä. Auraus laittettiin 0:aan.

 

Auto on kuitenkin mielestäni kamala ajettava.

 

Kysymys kuuluukin, että kannattaako laittaa vähän auraamaan vaiko kapeampaa rengasta eteen?

Link to comment
Share on other sites

Moro!

 

Onko kokemuksia 4gen camaron kulmista miten kannattaa säätää?

 

Mulla on alkuperäiset vanteet uusilla 245/50 16" kumeilla ja nelipyöräsuuntaus tehtiin juuri tai lähinnä meni tarkistukseksi kun kaikki arvot oli ns vihreällä. Auraus laittettiin 0:aan.

 

Auto on kuitenkin mielestäni kamala ajettava.

 

Kysymys kuuluukin, että kannattaako laittaa vähän auraamaan vaiko kapeampaa rengasta eteen?

 

Ohjauksen rättinivelen tarkistus, eli simpukan päästä kiinni papukaijapihdeillä ja kaveri heiluttaa rattia. Jos on välystä, niin amuliinia/rautaa tilalle.

 

Suoraan en ole saanut kulkemaan  :-[

Link to comment
Share on other sites

Tehtaan kulmilla on menty ja nykyään Nankangit alla. En sanoisi mitenkään kamalaksi ajettavaksi.

Viime talvena vaihtui kaikki keulan puslat, nupit ja iskarit ja on oikeinkin hyvä ajaa joskin nyt on kulmat vain sinnepäin.

 

 

Vai onko tottumiskysymys?

Link to comment
Share on other sites

Vai onko tottumiskysymys?

 

Mulla tämä eka camaro. Ostin auton talvella, koe-ajo kamalilla nastarenkailla. Nyt autoa laitellut pari kuukautta ja ekat kunnon ajot uusilla kesäkumeilla ja mitä vit... voiko tämä olla näin kamala auto ajaa..huh huh

 

Heti nelipyöräsuuntaukseen niin tulee hyvä... EI TULLU!

 

isommista jenkeistä ajollisesti hyviä kokemuksia niin edes voinut ajatella ..

 

Siis voi tuoki olla hyvä jos ei paremmasta tiedä. ????????

Link to comment
Share on other sites

Ei se kyllä pitäis mikään tottumiskysymys olla, ihan ammattilaisten koeajaminakin on kehuttu pl. uraherkkyys. Voi korjata kapeammilla renkailla.

Nyt vielä mulla vanhat Rockstonet 245/45 17" joka nurkassa ja esim. tossa viikolla ajoin yli 300 km motaria niin ilo on ajella PAITSI kun on sellaset Suomalaiset urat niin vähän tarkkana joutuu kyl olee että minne muljuaa. Tämän takia leveämpiä en ainakaan eteen ole laittamassa, en käsitä mikä ois etu.

Onko siinä muuta probleemaa kuin uraherkkyys? Itseä kyllä kans kiinnostais voiko kulmilla tuota parantaa...

Link to comment
Share on other sites

...isommista jenkeistä ajollisesti hyviä kokemuksia niin edes voinut ajatella ..

 

Ei f-bodyn tuntumassa hirveästi yhteistä ole isompiin ja varsinkaan vanhempiin jenkkeihin. Tiehen on suht hyvä tuntuma ja ohjaus melko tarkka. Voisi kai sanoa jopa "urheilulliseksi" ja "eurooppalaiseksi".

Melko lyhyet joustovarat, vakionakin jäykähköt iskarit ja ohjausgeometria sellainen että ratin keskiasennon seutuvillakin on elämää...

Huonona puolena tuntuman myötä sitten tuntee kaiken senkin mitä ei haluaisi tuntea... nykyisillä teillä...

 

 

Tämä mun kokemuksen perusteella useita eri kokoisia ja ikäisiä jenkkejä omistaneena.

 

 

Voisi olla hyvä käydä kokeilemassa jotain muuta vastaavaa autoa niin voi verrata onko vika vai ominaisuus.

Link to comment
Share on other sites

pienellä aurauksen lisäämisellä sen 0 sijaa olisko lapussa ollu 0,15 mut aurausta kuitenkin on mahollista rauhottaa sitä ohjauksen keskikohtaa mut kyl mullakin urat löytyy hyvinkin helposti ja ite ku vertaan suburbaniin mikä nyt tosin on semmonen tonnikeiju kun on mut paljo rauhallisempi se on ohjaustuntumaltaan ku Camaro jota tarvii kokoajan ajaa.

mulla kokeiltiin ratapäiviä varten nekatiivistä camperia eteen mut kyl seuraava suunta on takas pystympään ja ehkä sinne ohjeen positiiviselle puolelle, on tolla säädöllä viel rauhattomampi maantiellä ku vakiona

Link to comment
Share on other sites

Voisi olla hyvä käydä kokeilemassa jotain muuta vastaavaa autoa niin voi verrata onko vika vai ominaisuus.

 

Komppaan tätä m/

Muutamaa v6 ja v8 4's koppasta ajaneena omalle kohdalle sattunut hyviä ajettavia.

Vanhemmissa koeajetuissa ollut sitten laajempi kirjo ajo-ominaisuuksissa.

Renkaan leveydelläkään ei suurta vaikutusta, kunhan kaikki alustassa ja ohjauksessa on kunnossa.

Sen sijaan renkaan laadulla on.

Link to comment
Share on other sites

Ajotuntuma tai ajettavuus on aika pitkälti ehkä makuasia ja myös ajotapa vaikuttaa paljon.

Reippaaseen (hupi-) ajoon 4gen on oikeinkin kiva ainakin niistä autoista mitä ite ajanut. Mutkaisilla teillä pää on loppunut ennen ohjausta...

 

 

Matka (työ) ajoon taas omista härveleistä on nykyinen Vito paras (paitsi sivutuulella).

Voi yhdellä istumalla ajaa helposti 500km väsymättä mutta en välttämättä lähtis ajamaan mutkaista tietä kovaa...

Myös 98 STS oli hyvä matka-auto ja 97 bensa-vani mutta kumpikaan ei erityisen "kiva" vaan nimenomaan helppo.

Nykyinen A6 taas on jotenkin raskaampi pitkillä matkoilla.

 

 

"Oikeista" urheiluautoista ei ole kunnollista kokemusta ja rataa en ole ajanut. Parempia kun f-body on ihan varmasti mutta ei sekään huono ole.

Ja niinkuin jo mainittiin niin renkailla on ISO merkitys varsinkin uraherkkyyteen.

 

 

Lisäyksenä aikaisempaan: tehtaan kulmat olen aina säädättänyt autoihin muuten paitsi yleensä säätänyt itse pienen aurauksen (n. 1mm) takavetoisiin missä ohjearvo on 0. Myös Ponuun ja Vitoon.

Yleensä haritus tekee autosta levottoman joten kun ottaa vähän "ennakkoa" aurauksen suuntaan niin on puslilla ym. vähän varaa kulua/joustaa ennen kun mennään harituksen puolelle.

Takavetoisella autolla vierintävastus "vetää" renkaita taaksepäin eli harituksen puolelle. Etuvetoinen taas vetää auraukselle päin.

Link to comment
Share on other sites

Semmoinen perus sääntö kadulle,mitä leveempi ja matalampi kumi ni sen tarkemmin auraus ja camber  0  casteria maun mukaan.

 

Hyvin pieni auraus kumipuslien kanssa ok.

 

Tämmösen ohjeen sain myös alan ammattilaiselta. Casteria hön käski kääntää niin paljon kun saa tai 1.5°

Link to comment
Share on other sites

Mä oon säätänyt kulmat aika moneen autoon ja jos säätöjä on niin normi katuautoon vetotavasta riippumatta  pieni negatiivinen camber niin, että ojan puolella on hiukan enempi + pieni auraus niin eteen kuin taakse ja casteria niin paljon kuin pystyy. Näillä säädöillä autot menee suoraa meidän uraisilla ja ojaan kaltevilla teillä. Rata ajoon on sit eri säädöt. 

 

Ja rengas hommaakin on tullu tehtyä paljon ja mun kokemuksen mukaan halppis renkaat toimii meidän huonoilla teillä yleensä paremmin normi ajossa eli ei vedä urissa ja äänitaso ok. Pitoahan ne eivät sitten tarjoa varsinkaan märällä premium renkaiden tasoon. Tosin usein näiden kiinan kumien pitoa kauhistelevat ajavat talvella kitkoilla ;D

 

Ja mitä 4gen f bodyyn tulee niin autohan on oikeesti jenkiksi hyvä ajaa kovaa ja ihan suomi lehdistökin on sen uutena tunnustanut. Mukavampia autoja toki on ja uraherkkäkin se varmasti on renkailla, jotka siihen ovat taipuvaiset

Link to comment
Share on other sites

Mä oon säätänyt kulmat aika moneen autoon ja jos säätöjä on niin normi katuautoon vetotavasta riippumatta  pieni negatiivinen camber niin, että ojan puolella on hiukan enempi + pieni auraus niin eteen kuin taakse ja casteria niin paljon kuin pystyy. Näillä säädöillä autot menee suoraa meidän uraisilla ja ojaan kaltevilla teillä. Rata ajoon on sit eri säädöt. 

Ojan puolelle enemmän camberia, ei tuossa ole mitään järkeä. Sen sijaan jos halutaan kompensoida kaltevan tien aiheuttamaa vetoa ojaan päin, silloin säädetään hieman enemmän CASTERIA oikealle puolelle, esim. vasen 4 astetta oikea 5 astetta. Ja sitten tuo että casteria niin paljon kuin pystyy. Liian suuri caster tekee ohjauksen raskaammaksi, liian pieni taas menettää suuntavakauden ja ohjaus ei keskitä, pakostakin täytyy tehdä kompromissi ja tehtaan arvot on hyvä lähtökohta. 3 gen Camarolla ajoin kuusi vuotta, 4 gen kolme vuotta ja nyt 5 gen neljä vuotta. Kaikissa näissä ohjaus vetelee urissa yhtälailla jos renkaan runko on hyvin kova ja rengas leveä ja leveähän se näissä on, minusta eniten urissa vetelyyn vaikuttaa itse rengas. Tasaisella uudella tiellä puoltaminen taas eri / säätö asia.

Jos vaan tiet olisi hyviä niin kaikki gen 3 ja uudemmat ovat hyviä ajoltaan, paitsi että jäykkäperäisissä on jousittamatonta massaa turhan paljon, ja se ilmenee kun kovilla matalilla renkailla (jäykillä iskareilla) täräyttää terävään railoon/ kuoppaan/ pattiin, niin tuntee kun pyörät käy hetken irti tiestä. Silti itse tykkään enemmän noista 3/4 gen alustoista koska taka-akselin tuenta on niin hyvä että ainakaan katurenkailla ei pyörät pompi sutilähdöissä. Sehän se on ärsyttävää kun otat äkäisen lähdön ja voimansiirron (tai moottorin tyynyt)  tuenta joustaa liikaa niin takapyörä alkaa pomppia.

Link to comment
Share on other sites

Silti itse tykkään enemmän noista 3/4 gen alustoista koska taka-akselin tuenta on niin hyvä että ainakaan katurenkailla ei pyörät pompi sutilähdöissä. Sehän se on ärsyttävää kun otat äkäisen lähdön ja voimansiirron (tai moottorin tyynyt)  tuenta joustaa liikaa niin takapyörä alkaa pomppia.

Mulla oli tuossa nykyisessä 4gen tosi paha pompotusongelma joka ei oikein koskaan selvinnyt. Kaikki oli (ehjää) vakiota. Loppui kun tarpeeks paljon vaihtoi uusia osia ja teki pikku muutoksia.

Edellisissä 3gen eikä muissakaan autoissa tuota ei ole ollut... Mikä lie oli...

Link to comment
Share on other sites

https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/pyoran-asentokulmien-perusteet.html

 

Casterikin vaikuttaa puoltamiseen ja myös kpi. Mutta

Ohjaus puoltaa myös suuremman postiivisen camberin suuntaan. Esim f1x bemuihin on vaihdettu oikeelle ylätukivarsia, jotka lisää negatiivista camberia kun auto tahtoo puoltaa ojaan. Casteria ei juuri missään nykyvehkeessä pysty ees muuttaan, mut jos sille säätö on niin oon laittanu sen tappiin eikä se nyt missään taida liian isoksi säätövaran puittessa päästä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...