Jump to content

Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88


Inhuman

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

 

Nyt taas pitkästä aikaa auton luona(lienee huomisessa katsastuksessa jotain tekemistä asian kanssa...) vikakoodi muistissa ja oli juurikin 32, TPS säädetty ja ei vaikutusta mihinkään.

 

Egr tosiaan on käynyt irti... kun suuttimia vaihdoin, mutta mikä siellä vois mennä pieleen?

 

 

Koodi 32 viittaa egr:ään.

https://www.troublecodes.net/gm/86-89_50f/

 

EGR opening should cause the mixture to be slightly richer because of the low oxygen content of exhaust gas.

 

EGR open command did not change MAP sensor signal. Normal EGR flow should cause slight decrease in manifold vacuum which would change MAP sensor signal.

Link to comment
Share on other sites

Nyt taas pitkästä aikaa auton luona(lienee huomisessa katsastuksessa jotain tekemistä asian kanssa...) vikakoodi muistissa ja oli juurikin 32, TPS säädetty ja ei vaikutusta mihinkään.

 

Egr tosiaan on käynyt irti... kun suuttimia vaihdoin, mutta mikä siellä vois mennä pieleen?

 

Todennäköisin lienee että toinen ohuista ja hauraista letkuista tai niiden liitoksista vuotaa.

Ne menee läppärunkoon, egr:ään ja yhtyy imusarjan takana rintapellin luona.

 

Ei ole tarvinnut egr:n kanssa tapella, niin ei ole mun bravuuri.

Jatkuvasti vuotava egr aiheuttaisi nykimistä.

Mutta tässä tapauksessa se ei liene aukea lainkaan ja ecu reagoi siihen?

 

Egr:iä on poistettu fyysisesti käytöstä ja joskus jätetty myös paikoilleen.

Mutta ecua ohjelmoitu, ettei anna vikaakoodia / kytkeydy päälle.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En tiedä liittyykö kaikki kaikkeen vai mikähän tässä nyt kasaantuu.

 

Vaihdoin samalla kaikki tulpan johdot ja vanhan viimevuotisen

lambdan takaisin.

 

Kävin ajamassa-> ei vikakoodeja mutta kilometrin jälkeen ei vastannut enää ollenkaan kaasuun. Kävi tyhjäkäyntiä ainakin sillä hetkellä jarru pohjassakin, mutta heti kaasua painaessa tukehtui eikä ottanut ollenkaan kierroksia.

 

Sammuttamisen jälkeen otti vähäaikaa kierroksia mutta hetken päästä sama homma.

 

Otin maffin irti ja sen jälkeen kävi mielestäni huonosti mutta pääsin takaisin kotiin. Siellä sammui taas maffi irti jarru pohjassa.

 

En ole nyt varma myöskään, että käykö liian lämpöisenä? Mittari näyttää jotain 95 eikä flektit lähde pyörimään?? Että oisko vesipumppu mennyt myös samaan hetkeen? prkl.

 

 

Samalla oli tarkoitus vaihtaa polttoainesuodatin, mutta oli sen verran ruosteessa, etten pihalla uskaltanut alkaa väänteleen... mutta kai se on pakko. Vai polttoainepumppu menossa?

Link to comment
Share on other sites

En tiedä liittyykö kaikki kaikkeen vai mikähän tässä nyt kasaantuu.

 

Lähtisin perusasioista liikenteeseen:

1. Moottorin maaliitosten hapettumien poisto

2. uusi virranjakajan kansi ja pyörijä, ei ole kuin muutaman kympin kustannus

3. Kun jakajan kansi on auki vaiheessa 1. niin sytkämodulin irroitus ja maadoituksen tarkistus eli moduli saa maansa kiinnitysruuvien kautta, ne hapettuu, pintojen puhdistus hiekkapaperilla.

4. Bensanpaineiden mittaus, jos paineet ei ole oikeat, ei ecu osaa ohjata.

5. Käyttää läppäriä kiinni, niin näkee lamdan, MAF:n, ym

 

Voishan tuota tutkia, mutta tahtoo vaan tuo harrasteaika olla kortilla ja pitäis oma konekin saada nippuun. Missä päin Oulua auto on?

Yks mikä voi aiheuttaa tuollaista sekoilua on hajonnut laturi. Jos laturista hajoaa diodisilta, se alkaa puskemaan kanttiaaltoa ja se sekoittaa ecun.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja leimalla käytetty, yllättäen läpäisty....vaikka eilen olin luovuttamassa m/. Hyvä näin.

 

http://aijaa.com/pDukZd

 

Mentiin seuraavalla combolla katsastukseen:

 

-Vanha lambda

-Vikavaloa sytyttävä viimevuotinen MAF (eli se joka sytyttää vain jälkipoltosta valon, muuten toiminee vaikka valo palaa?) käy ainakin erilailla kuin johto irroitettuna.

 

Itse asiassa tällä systeemillä toimi paremmin kuin ikinä.... (ainakin tähän asti) lienee jotain vaikutusta 7/8 tulpan ja tulpanjohtojen vaihdolla. Myös sytkämoduli katsottu ja vaihdettu viimeviikolla varmuudeksi.

 

Laturia epäilen välillä itsekin, mielestäni auton mittari näyttää nyt pari viivaa yli 13v ja on ehkä näyttänyt joskus enemmänkin? tai sitten kuvittelen taas omiani.

 

Auto seilaa Haukiputaan ja Oulun väliä, mutta aika itselläkin aika vähissä tuonne heinäkuun puoleen väliin asti. Nyt on leimattu vuodeksi, niin ei enää niin hätäkään.

Sun luona taisinkin käydä ecua kokeilemassa viime vuonna. Läppärin kaapeli vaan tais olla sillon hukassa, niin ei saatu arvoja katseltua.

 

 

Omat katseet suuntautuu silti tuonne Maffia kohti, vaikka paria erillistä kokeiltu ja alkuperäistä Boschia ei enää taida oikeen mistään löytyä, toimii tällä Walkerilla (mistä puuttuu se burnoff) kaikista parhaiten eikä kaiketi ole valon palaessa edes vikatilassa? käynnistä päätellen.

 

Uusittu lambda aiheutti kaiketi "humppauksen" ja oli aika mustunut irroittaessa. Maffi taas ilmeisesti sen kaasuun vastaamattomuuden.

 

Nyt kierrokset oli tyhjäkäynnillä lämpöisenä sen n.600rpm ja ei sammunut valoihin kertaakaan. Mutta jatketaan seuraamista. Se läppärillä katsominen ois varmaan seuraava järkevä vaihtoehto, kun nyt on kuitenkin ajokunnossa.

 

Lähtisin perusasioista liikenteeseen:

1. Moottorin maaliitosten hapettumien poisto

2. uusi virranjakajan kansi ja pyörijä, ei ole kuin muutaman kympin kustannus

3. Kun jakajan kansi on auki vaiheessa 1. niin sytkämodulin irroitus ja maadoituksen tarkistus eli moduli saa maansa kiinnitysruuvien kautta, ne hapettuu, pintojen puhdistus hiekkapaperilla.

4. Bensanpaineiden mittaus, jos paineet ei ole oikeat, ei ecu osaa ohjata.

5. Käyttää läppäriä kiinni, niin näkee lamdan, MAF:n, ym

 

Voishan tuota tutkia, mutta tahtoo vaan tuo harrasteaika olla kortilla ja pitäis oma konekin saada nippuun. Missä päin Oulua auto on?

Yks mikä voi aiheuttaa tuollaista sekoilua on hajonnut laturi. Jos laturista hajoaa diodisilta, se alkaa puskemaan kanttiaaltoa ja se sekoittaa ecun.

Link to comment
Share on other sites

 

Sun luona taisinkin käydä ecua kokeilemassa viime vuonna. Läppärin kaapeli vaan tais olla sillon hukassa, niin ei saatu arvoja katseltua.

 

 

Mutta jatketaan seuraamista. Se läppärillä katsominen ois varmaan seuraava järkevä vaihtoehto, kun nyt on kuitenkin ajokunnossa.

Jep, varmaan kävitkin. Ainakin kertaalleen on kaapeli löytynyt tuon jälkeen ;D
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

"Omat katseet suuntautuu silti tuonne Maffia kohti, vaikka paria erillistä kokeiltu ja alkuperäistä Boschia ei enää taida oikeen mistään löytyä, toimii tällä Walkerilla (mistä puuttuu se burnoff) kaikista parhaiten eikä kaiketi ole valon palaessa edes vikatilassa? käynnistä päätellen."

 

 

 

Eiks noita Boschin maffeja ainaskin oo e-bayllä?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jos lontoo taipuu niin tuossa juttua aiheesta:

https://www.thirdgen.org/forums/tpi/565842-fuel-injector-bosch-iii.html

 

 

Jotkut ilmeisesti laittaneet ylimääräisen o-renkaan (vaikka vanhoista suuttimista) suuttimen alle jottei pääse "tippumaan".

Jos suutin painuu liian syvälle imusarjaan on vaara että alkaa vuotamaan yläpäästä.

Jos ei lukkorengasta enää ole pitäis suuttimen pysyä paikallaan tukin ja imusarjan välissä. Voi kokeilla vaikka yhdellä suuttimella paljonko pääsee liikkumaan...

 

Vanha keskustelu, mutta varoittava esimerkki.

 

https://www.facebook.com/147996558631069/posts/2335357093228327/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mielenkiintoinen keskustelu ja ei kyllä kerää nyt ko. liike pisteitä tuossa asiakkaan syyttelyssä ja omien "käsien puhdistamisessa"

Varsinkin, kun lukee auton omistajan omat kommentit ja kertomukset alta.

 

Toki kukaan ei muista parin vuoden taakse kaikkea, mutta varmasti omistaja muistaa ostotapahtuman paremmin mitä myyjät. Typerää yrityksen puolelta perustella viestiänsä "muistamattomuudella". Itse muistan tutustuessani johonkin uuteen ja mielenkiintoiseen asioita monen vuoden päähän.  Nämä on niitä juttuja, mitä pitäisi käydä mielummin yksityisesti, kuin julkisesti sosiaalisessa mediassa. Omat sympatiat joka tapauksessa asiakkaan puolella.

 

Omat suuttimet onneksi ovat tämän kesän pienet ajot pysyneet paikallaan ja tarkoitus talven aikana uusia imusarjan tiivisteitä ja ostaa koropalat suutinten alle. Tämän kesän kuitenkin pysynyt suuttimet vuotamatta paikallaan ja olenkin niitä aika aktiivisesti tarkkaillut

 

Vanha keskustelu, mutta varoittava esimerkki.

 

https://www.facebook.com/147996558631069/posts/2335357093228327/

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...