Jump to content

Firebird ei käynnisty


Recommended Posts

Heippa.. Eli Firebird 1995 vuosimallia oleva 3,4L manuaali askilla ei vaan lähe käyntiin.

Oireili ennen totaalista jämähtämistä vilkuttelemalla security valoa ja olemalla käynnistymättä välillä. Mut parin yrityksen jälkeen aina lähti käyntiin.. Kunnes sitten ei lähtenytkään. Mittaristoon jää palamaan check engine, check gauges ja turvavyön merkkivalot jäävät palamaan ja security jää vilkkumaan..

Joten onko mulla avain entinen (ainut avain)? yritettiin mittailla sitä mut näytti joka toisella yrityksellä nollaa ja joka toisella sit eri lukemii.

Vaii virtalukko sökö? Avain tuntuu vähän väljältä lukossa vai onks se vaan ihan normaalia..

Yritin mie ettii sitä Vatsin mötikkääki mut tuloksetta, kukaa sattuis tietää missä se on normaalisti? (jos ees on)..

Kerkesin vaihtaa virtalukonpohjan tohon kun jostain tyhmänä luin että se vois olla sökönä.. Mut ei auttanu. Tälläset perusjutut eli akku, startti, niitten johdot, sulakkeet on kunnossa.

Vai oisko jotain mitä en oo vielä keksiny.. Mistä mun nyt kannattais alottaa? Apuva. :(

Link to post
Share on other sites

Starttaako edes vai onko ihan mykkä?

 

 

Vähän ajonesto-vialta vaikuttais varsinkin jos ei edes starttaa ja jos ei avaimesta saa lukemaa. En ole kyllä kuullut että avain hajoais mutta lienee sekin mahdollista...

Yleensä vaan virtalukosta kuluu/likaantuu kosketuspinnat mihin avaimen "siru" osuu.

Ajonesto on helppo ohittaa mutta jos ei tiedä oikeaa arvoa joutuu sen etsimään kokeilemalla. Murphyn lain mukaan on se viimeinen vaihtoehto viidestätoista...

 

 

En tiedä tarkkaa vuosimallia (tai onko edes f-bodyssa) mutta jossain kohtaa tulee VATSiin ominaisuus että starttausyritysten välissä pitää pitää 3min tauko. Jos kokeilee aiemmin lähtee 3min-laskuri alusta. Tällä on hidastettu VATSin ohittamista vastusarvoja kokeilemalla.

Link to post
Share on other sites

Ei starttaa on täysin mykkä. Kuuluu vain bensapumpun muutaman sekunnin hurina ja ehkä jonkun solenoidin naksaus?. Joo tossa on se 3 minuutin viive starttausyritysten välissä, mut silloinkin security valo jäänyt palamaan siksi aikaa eikä vilkkumaan.

 

Joo kytkin pitää olla tietty pohjassa startatessa, ja voihan sekin olla mahdollista. Mut siitä mie en sitte tiiäkkään mitään, en tiedä mitä mun pitäis sitten sieltä etsiä?

Link to post
Share on other sites

Toki vois koittaa startata suoraan startilta (tai työntää...) niin näkee ettei vika ole ainakaan startissa... Tuolla saa ohitettua virtalukko-, kytkin- yms. ongelmat.

Jos ei silti lähde niin ajoneston tutkimista...

Tuosta löytyy aika hyvin kaikenlaista: http://shbox.com/1/4th_gen_tech1.html

 

Toki kaikki sulakkeet on ehjiä? Tyhmä kysymys mutta näitä on tullut vastaan...

 

 

PS. Ainakin mulla syttyy SES, check gauges, vyö ja Security joista viimeinen sammuu muutaman sek päästä.

Tai alkuun syttyy kaikki hetkeksi mutta se on lähinnä "polttimotesti".

Link to post
Share on other sites

Ei olla kyl kokeiltu startata suoraan startilta mut työntämällä ei lähe käyntiin. Startti on vaihettu vuosi sitten samoin virta ja maakaapelit.

Kaikki sulakkeet on ehjiä. Kaikkiin tulee virta.

Joo siis kaikki syttyy ihan normaalisti hetkeks ja sit noi jää palamaan plus se security jää vilkkumaan.

Kiitti tsekkaan ton linkin.

Link to post
Share on other sites

Joo siis kaikki syttyy ihan normaalisti hetkeks ja sit noi jää palamaan plus se security jää vilkkumaan.

Kyllä se silloin ajonestolta haiskahtaa...

Olitko missä päin maailmaa? Mulla olis Kokkolassa valmis palikka millä saa haettua helposti sopivan arvon ajoneston ohitukseen jos ei avaimesta saa mitattua.

Arvot löytyy tuolta aiemman linkin takaa. Netistä löytyy myös avaimen koodit mutta eri asia onko niitä kellään enää tallessa...

Koodi on alunperin avainrenkaan reiästä irroitettavassa palassa.

G.M.+Vats+Key.JPG

http://mcguirelocksmith.com/service-articles/automotive/vats-pellet-number/

 

Toinen vaihtoehto on ohittaa startin estorele ja ohjelmoida PCM-stä ajonesto pois.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Hei, on ollut vähän kiirettä tässsä. Ei oo kerennyt auton kimppuun millään tavalla.

Sain mitattua avaimen, se näytti 2.98. Onko oikein mitattu? Mitäs sitte? Vähän jäi epäselväks miten saan siihen vastuksen tehtyä, käynkö hakemassa jotain palamattomia vastuksia jotka yhistän toisiinsa? Saaks siin arvossa olla yhtään heittoa?

Link to post
Share on other sites

Sain mitattua avaimen, se näytti 2.98. Onko oikein mitattu? Mitäs sitte? Vähän jäi epäselväks miten saan siihen vastuksen tehtyä, käynkö hakemassa jotain palamattomia vastuksia jotka yhistän toisiinsa? Saaks siin arvossa olla yhtään heittoa?

Menet avaimen kanssa elektroniikka komponentteja myyvään liikkeeseen avaimen kanssa, sanot että mittaa tuosta avaimesta vastusarvon, ja myy sulle sen arvoisen vastuksen. Tinaat (tai kokeile ekana liittää ruuviliittimellä niin voit kokeilla toista vastusta) niihin VATS-johtoihin mitkä menevät virtalukolle ja laitat kutistesukan päälle. Näyttäis osuvan: VATS #9

Keskiarvo:3010, alaraja:2.890, yläraja:3.150.

Mulla on kanssa ruvennut temppuileen ajon esto, Kun security valo on sammunut, käännän virrat päälle ODOTAN 3-4sekuntia kun kuuluu jalkatilasta "click" sitten voin startata, jos käännän ennen "click" ääntä lyö security valon päälle eikä starttaa.

Link to post
Share on other sites

Jos ei elektroniikkaliikkeitä ole lähellä niin esim. Partco myy sarjoja:

https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/komponenttilajitelmat/20156-elf-ef08010.html

...ja vaikka Radioduosta, Elfalta jne. saa. Clasohlsonikin möi ainakin joskus.

 

 

Noita VATSin arvoja ei suoraan löydy vaan joutuu yhdistelemään. Sikäli muutaman euron sarja on hyvä. Sarjaan (peräkkäin) kytkettynä arvo on vastukset yhteensä.

 

 

Sitten kun kokeilee autoon niin pitää muistaa jättää virtalukolta tuleva johto (yleensä oranssi missä 2 valkoista johtoa sisällä) irti ettei tule avaimen kanssa rinnakkain.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hei, miun pitää tilailla partco:sta varmaankin kun ei täällä mitään elektroniikka liikkeitä löydy.. Vähän tyhmänä nyt kyselen. Onks toi 2.98 nyt sit ohm? eli tilaan tyyliin vaikka kaksi 1.5ohm arvost vastusta?

Link to post
Share on other sites

Hei, miun pitää tilailla partco:sta varmaankin kun ei täällä mitään elektroniikka liikkeitä löydy.. Vähän tyhmänä nyt kyselen. Onks toi 2.98 nyt sit ohm? eli tilaan tyyliin vaikka kaksi 1.5ohm arvost vastusta?

ei ole noin pientä,tarkoitat varmaan 2980 ohmia = 2.98 kilo ohmia

Link to post
Share on other sites

Tänään tuli haettua Lurimaxista lohjalta 4,65 kohm vastus. Osuu koodin 11 haarukkaan 4,56-4,96 kohm. Vielä kun sais aikaiseksi sen asentamisen...

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Heippa. Sain oikeet vastukset laitettuu ja nyt security valo sammu ihan normaalisti parin sekunnin kuluttua mutta ei se vaan lähde käyntiin. Teinkö jotain väärin vai onks se vika sitten muualla? En enää keksi mistä vikaa lähtisin ettimään.

Link to post
Share on other sites

Heippa. Sain oikeet vastukset laitettuu ja nyt security valo sammu ihan normaalisti parin sekunnin kuluttua mutta ei se vaan lähde käyntiin. Teinkö jotain väärin vai onks se vika sitten muualla? En enää keksi mistä vikaa lähtisin ettimään.

Äkkiseltään tuli tällaisia mieleen:

Osa voi olla jo aiemmin mainittuja. Nämä olettaen että sama ongelma eli kokonaan mykkä.

1. Jotain startin herätteeseen liittyvää (kytkimen katkaisija, vatsin starttirele, virtalukko, itse startti)

2. Joku "fusible linkeistä" eli sulakkeista poikki. Mm. konehuoneesta akun vierestä löytyy virtajohdoista n. 10cm pätkiä jossa musta muoviklöntti. Se lyhyt pätkä klönttiin asti on sulake ja klöntin jälkeen normaalia johtoa.

3. Tarkista vielä kerran KAIKKI sulakkeet. Konehuoneesta ja kojelaudan päästä.

4. Tarkista startille tuleva virta ja moottorin maadoitus silloin kun yritetään startata. Myös startille virtalukolta tuleva heräte (erillinen ohuempi pinkki tai lila).

5. Kokeile startata suoraan startilta. !!!Vaihde VAPAALLA ja käsijarru päällä!!! Yhdistä (johdonpätkällä tms.) akulta tuleva paksu + siihen nastaan mihin tulee heräte. Kipinöitä ei tarvi säikähtää mutta pitää varoa olla tekemästä oikosulkua startin runkoon.

 

 

Kytkinpolkimen katkaisija on kojelaudan alla polkimen lähistöllä. Tulee paksuhkot keltainen ja ruskea johto. Johtojen yhdistäminen ohittaa polkimen.

Näillä pitäisi jo saada haarukoitua vikaa miksei starttaa. Jos starttaa muttei käynnisty on sitten eri asia.

Link to post
Share on other sites
  • 7 months later...

Hei ja kiitos kaikille neuvoista ja avusta. Oon nyt hieman myöhässä tän informaation kanssa mut anyway.

Tässä nyt oli käynyt pieni moka ja syy tähän auton käynnistymis ongelmaan oli se surullisen kuuluisa virtalukonpohja. Jonka siis olin vaihtanut jo. Mutta kun raavin käteni lähes verille uutta osaa laittaessani (kiroillen), niin päätti isäukkoni mua auttaa ja laittaa sen paikoilleen. No enhän mä osannut epäillä että eihän se ollut nyt ihan oikein mennyt!

Kauhean johtojen mittaamisen ja masentumisen jälkeen miesystäväni oli sitten ihan vaan ottanut osan irti ja yllätys että kun sen takaisin oli laittanut autohan toimikin.

Joten.. hehheh.. Tulipas taas tyhmä olo.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...