Jump to content

Uusi moottori -90 Ponuun


KKOSKINEN

Recommended Posts

Ehdotettu kahta L31:tä. 1431 ja 1432. Onko joku ero näissä? Onko vedenkierto normaali SBC vai käännetty?

Normaali vesikierto,toisista vortec lohkoista saattaa puuttua vesipumpun(edestä katsottuna vasemmanpuoleisen) jalan alla oleva veden kiertoreikä,mutta saman asian ajaa jos poraa termostaatin kaulukseen ~neljänmillin reijän.

Link to comment
Share on other sites

Vielä kun olis sellanen lohko missä runkopukit 6 pultilla, sellanen kestäis varmasti vielä paremmin... ai hitto sellasiahan on!  ;D

 

Joo niinhän niitä saa, eikö nuo ollu just niissä Revellin muovisissa autojen rakennussarjoissa..?  ;D Mutta aiheen aloittajahan kyseli oikeista valurautaisista moottoreista niin avataan joku oma topikki niille liimalla koottaville plastiikkavehkeille  ;D ;)

Link to comment
Share on other sites

St vielä yksi kysymys: käykö kaikki lisäosat nykyisestä moottorista, jakaja, koneenkorvat. lisälaitehäkkyrä, vetolevy, siivat…

Poislukien se baseplate.

 

Mitä kautta kannattaa hankkia? Siis tämä L31.

Link to comment
Share on other sites

St vielä yksi kysymys: käykö kaikki lisäosat nykyisestä moottorista, jakaja, koneenkorvat. lisälaitehäkkyrä, vetolevy, siivat…

Poislukien se baseplate.

 

Mitä kautta kannattaa hankkia? Siis tämä L31.

 

Ymmärtääkseni kaikki käy, paitsi tosiaankin baseplate. Moottorinohjaukselle varmasti jotain pitää tehdä jos haluaa hyödyntää isompia kuutiotuumia sekä paremmin virtaavia kansia.

 

Itse hankkisin tuon koneen Finn-Us:n kautta. Sinne perustaa oman "osoitteen" Finn-US:lle satamaan ja tilaa esimerkiksi Summitilta moottorin suoraan sinne. Taitaa olla vieläkin Summitilta ilmainen rahti yli 99 taalan tilauksilla amerikan sisällä, joten ainoa rahtikulu tulisi mitä Finn-Us velottaa konttipaikasta, noin 200e?

Summitilla lisäksi näköjään always -niminen kampanja päällä millä saa vielä 100 taalaa hinnasta pois... Heittämällä alle 3000e moottori kaikkine kuluineen kun itse hakee noin 3kk päästä hämeenlinnasta.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli Vanissa L31. Kone on käytännössä imukanavia lukuunottamatta vanha pikkulohko ja on vakionakin jakajalla. Joskin Vortecin jakaja on pelkkä jakaja - ei sisällä kun pyörijän.

Jakopäässä on pulssianturi. Jos ei sitä ole voi joutua reiän tulppaamaan.

Link to comment
Share on other sites

St vielä yksi kysymys: käykö kaikki lisäosat nykyisestä moottorista, jakaja, koneenkorvat. lisälaitehäkkyrä, vetolevy, siivat…

Poislukien se baseplate.

 

Mitä kautta kannattaa hankkia? Siis tämä L31.

Öljypohjan muoto kannattaa tarkistaa ,että kuskinpuolen pakosarjasta tuleva putki mahtuu menemään palkin ja öljypohjan välistä(mikäli käyttää orkkistyyppistä pakoputkistoa).Niinkuin edellisessä viestissä oli mainittu ,jakopäänkoppa kannattaa tarkistaa onko sellainen missä on anturinpaikka hammaslevylle vai ei.Sitä jakopään muovikoppaa on kahta tyyppiä,reijällä ja ilman.Lohkosta jakopäänkopan kohdilta saattaa puuttua pari kiinnitysreikää mitkä ovat vanhanmallin sbc:n kopassa,tai sitten ei..jos meinaa laittaa perinteisen metallikopan jakopäähän.Mekaanisen bensapumpun käyttöakselin reikä on sama juttu,saattaa olla porattu tai sitten ei,mutta jos tulee tpi:lle niin sillä ei ole väliä.Sytytystulpan sijainnissa on noin tulpanreijänverran eroa sbc:hen verrattuna(jos peltisarjat,niin kannattaa tarkistaa ettei osu primääreihin)

Link to comment
Share on other sites

mites tullit ja verot?

 

Kun moottori hämeenlinnassa, niin huolinta-agentti Etelä-Suomen Sijoitus Oy laittaa sulle tullaustiedot, joilla voit suorittaa tullauksen ja verojen maksun Tullin nettisivuilla. Sitten vain maksukuitti Etelä-Suomen sijoitukselle ja moottorin saa haettua kotiin.

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta öljypohja pitäis olla kiinnitykseltään sama eli sen voi ottaa vanhasta koneesta.

 

 

Jos Vortecin haluaa niin voi myös yhdistää vanhan mallin 350 alakerran ja Vortecin kannet (+imusarjan). Silloin ainakin sopii kaikki kilkkeet suoraan.

Katsoo vaan että alakerta on sopivilla männillä (puristukset).

Vortecin kansissa ainoat ulkoiset erot on imusarjan kiinnitys (4 pulttia / kansi) ja imukanavien korkeus.

Jos välttämättä haluaisi säilyttää TPI-n sellaisenaan niin imusarjan kanavatkin saa korotettua hitsaamalla ja sisältä isontamalla mutta silloin hukannee osan hyödystä.

 

 

Vorteccejakin on kahta mallia kansiltaan. Erona tais olla venttiilien koko. Aikanaan vaihdoin Sportsideen Vortecin kannet ja silloin tuli asiaa tutkittua. En vaan muista enää.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noita vortecin kansia on 059 valunumeroiset-> viisilitraiseen moottoriin,erilaiset palotilat muodoltaan kuin 5,7 litraiseen tarkoitetut 062 ja 906 valunumeroiset kannet.Mitä ameriikanfoorumeilta lukenut,niin noi uudemmat 906/062 kannet ei virtaa yhtähyvin kuin mitä tuotannon alkupuolella tehdyt.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli laviskassa 062 ja ne piti olla "ne paremmat". Vanin kansia en tullut katsoneeksi kummat oli (97 G1500). Numero kun on kopan alla venttiilien välissä...

 

 

Taitaa olla vieläkin vanhan pikkulohkon päälle paras hinta-laatusuhde virikansiksi. TBI-ssä oli helppo muuttaa imusarja kun laittoi kaasari-imarin ja sovitelevyn (isolohkon) läppikselle.

 

 

Vanin koneelle ilmoitettu sama 250hv kun Capricemallin LT1 (rautakansilla).

Link to comment
Share on other sites

Noita vortecin kansia on 059 valunumeroiset-> viisilitraiseen moottoriin,erilaiset palotilat muodoltaan kuin 5,7 litraiseen tarkoitetut 062 ja 906 valunumeroiset kannet.Mitä ameriikanfoorumeilta lukenut,niin noi uudemmat 906/062 kannet ei virtaa yhtähyvin kuin mitä tuotannon alkupuolella tehdyt.

 

Virtauslukemia etsiessäni hajonta oli 210-230cfm.

Tuossa se syykin sitten selvisi.

Lauantaina menee 1 Vortec 062 kansinen 383 pata takaisin Camaroon.

En tiedä mitä designia tämä edustaa, mutta kansien kanavia hierottu ihan mallikkaasti.

11:1, Summit 1105 cam.

Tiukka 0.027" quench vähän hirvittää.

 

https://aijaa.com/ZJf1Oe

 

https://aijaa.com/EzwDCN

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Virtauslukemia etsiessäni hajonta oli 210-230cfm.

Tuossa se syykin sitten selvisi.

Lauantaina menee 1 Vortec 062 kansinen 383 pata takaisin Camaroon.

En tiedä mitä designia tämä edustaa, mutta kansien kanavia hierottu ihan mallikkaasti.

11:1, Summit 1105 cam.

Tiukka 0.027" quench vähän hirvittää.

 

https://aijaa.com/ZJf1Oe

 

https://aijaa.com/EzwDCN

 

Rohkeita poikia kun meette noin pienellä välyksellä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tämä edelleen vireillä. Nyt vasen kansi irti. Sylinterit on hyvät ei pykälää. Nyt pidetään jalat maassa ja kukkaronnyörit tiukalla, uutta konetta ei tähän tule.  

Sen päätin jo ostaessa että se laitetaan kun on pakko ei juuri muuta. Suuttimissa oli vähän sanomista. Ohmit se 16,5 noin muistin mukaan viidessä mut sitten 13, 9 ja 7.  Noi kolme pitää vaihtaa. Ilmapumpun aattelin jättää mutta ohjata ilman vain katille. Venttiili voi jäädä kun se on niin helppo kuitenkin tarvittaessa irrottaa.  

Link to comment
Share on other sites

37 minuuttia sitten, KKOSKINEN kirjoitti:

Tämä edelleen vireillä. Nyt vasen kansi irti. Sylinterit on hyvät ei pykälää. Nyt pidetään jalat maassa ja kukkaronnyörit tiukalla, uutta konetta ei tähän tule.  

Sen päätin jo ostaessa että se laitetaan kun on pakko ei juuri muuta. Suuttimissa oli vähän sanomista. Ohmit se 16,5 noin muistin mukaan viidessä mut sitten 13, 9 ja 7.  Noi kolme pitää vaihtaa. Ilmapumpun aattelin jättää mutta ohjata ilman vain katille. Venttiili voi jäädä kun se on niin helppo kuitenkin tarvittaessa irrottaa.  

Ei missään nimessä kannata jättää vanhoja suuttimia. Kaikki vaan uusiksi, Racetronix:lta uutta tilaukseen. Itte otin tuolta ja toimii ja alle kolme sataa kotiin tuotuna. Venttiilit kannattaa hialtaa ja ostaa paineilma pirra ja siistiä kannet ainakin imupuolelta, saa sen 20-30 hp helposti. Ilmapumppu on ihan turha kapistus ja syö polleja, pois vaan ja pidempi hihna tilalle. Ohjeet löytyy palstalta. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mulla 305. Ja 19 lbhr. Huomenna lähtee tilaus. Soitin sinne ja asia selvisi. Oli muuten kansipahvit aivan pehkua. Rautavahvikkeet irtosi ja loppu hajosi käsiiin . Samaten plenumin tiivistet tosi lujassa kiinni. Liekkö tota ikinä avattu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...