Jump to content

4-Gen perän pinion vuotaa?


letkume

Recommended Posts

Hämärä muistikuva sanoo, että perässä oli pinionista vuotoa.

 

1994 Z-28

 

Mitä tuon vaihdossa pitää tietää? Ilmeisesti pitää aika pitkälle kaikki purkaa..

Link to post
Share on other sites

Ei siitä purkaa tartte ku perän yoke. Toki kardaani irti ensin.  Yoken eli pinionin mutteri vaan tarttis saada takas just samaan kireyteen et välityksen hammaskosketus ei muutu ja perä ala äntään

Link to post
Share on other sites

Ei siitä purkaa tartte ku perän yoke. Toki kardaani irti ensin.  Yoken eli pinionin mutteri vaan tarttis saada takas just samaan kireyteen et välityksen hammaskosketus ei muutu ja perä ala äntään

 

No siinähän olis sitten haastetta.. Ei mitään toivoa tietää missä kireydessä on.

 

Eli takapään ristinivel ainakin stefan kaveriksi?

Link to post
Share on other sites

No siinähän olis sitten haastetta.. Ei mitään toivoa tietää missä kireydessä on.

 

Eli takapään ristinivel ainakin stefan kaveriksi?

 

Jos ei ristikos oo vikaa ni irrottaessa kun et pudota kupeja ja vaikka teippiä ympärille ettei kupit pääse karkuun ni ei oo pakko vaihtaa. jos vaihdat ni alkuperänen ristikko on liimal kiinni kardaanin silmukoissa. niitä kun lämmittää niin liima pursuaa ulos ja saa kupit puristettua irti.

Link to post
Share on other sites

Jos ei ristikos oo vikaa ni irrottaessa kun et pudota kupeja ja vaikka teippiä ympärille ettei kupit pääse karkuun ni ei oo pakko vaihtaa. jos vaihdat ni alkuperänen ristikko on liimal kiinni kardaanin silmukoissa. niitä kun lämmittää niin liima pursuaa ulos ja saa kupit puristettua irti.

 

Kyllä se ristikko kannattaa kuitenkin tilata samalla ku stefa. Muuten se on risa, eikä uutta saa mistään heti.

 

Eihän siitä haittaa ole, jos on tallessa.

Link to post
Share on other sites

Pinionissa on krymppimutteri.

Jos vanhan käyttää uudelleen, niin laittaisin vahvaa liimaa.

Mielummin uusi, mutta saako sitä miten tarkasti samaan kireyteen ilman mittaamista.

Eikä nuo viisari-momenttiavaimet paljoa maksa.

 

Itse tajusin mokanneeni käyttämällä väärää momenttiavainta.

Pinionin vapaaksi pyörimismomentiksi pyydettiin 15-25 in-lb.

Oma avain onkin ft-lb. asteikolla.

Ei ihme että oli nihkeä pyöritellä 240 in-lb. momentilla.

Pyöri kuitenkin normi räikkäavaimella ilman kohtuuton voiman käyttöä ja pistin nihkeyden öljyttömyyden ja uusien laakereiden piikkiin.

Purku hommiksi menee, mutta onneksi tuolla ei ole vielä ajettu kuin 1km. ja kiinteä preload-holkki.

 

 

Link to post
Share on other sites

Stefa on helppo vaihtaa. Kardaani irti (yokessa 4 pulttia), mutteriin ja pinjonin päähän kunnon merkit ennen mutterin avaamista.

Stefan vaihto. Yoken tiivistepinnan puhdistus.

 

Kasatessa kiristää merkit taas kohdakkain. Mutterin alle voi laittaa hieman tiivisteliimaa poorien päähän ettei tihku öljyä läpi ja kierteisiin lukkoliimaa.

Kardaani takas.

 

 

Ristikon kupit voi olla tarttunut yokeen. Jos irroitus vaatii voimaa (esim. kumivasara) niin tosiaan kannattaa varoa ettei kupit lähde kaaressa...

Ristikon kupit ei ole kardaanissa liimalla vaan kupeissa ja kardaanin lenkeissä on ura mikä on pursotettu muovia täyteen. Ilman lämpöä on LUJASSA.

 

 

Olen suositellut ensikertalaiselle ristikonvaihtajalle vararistikkoa tai kaveria jolla on kokemusta ;) ;D  Eka kerta voi mennä harjoitteluks kun on hieman tekniikkalaji.

Link to post
Share on other sites

Nykäisitkö jo akselin irti?

-Kyllä mulla kävi tuo kopantiiviste.

-Pinion Stefaksi laitoin timken 8610.

-Ristikosta en tiedä, koska mulle on laitettu KO-MET:illa strangen ristikot kun tasapainotettiin. Kardaanihan pitäisi tasapainottaa kun ristikot on vaihdettu.

 

Auto vielä talvilevolla. Katsotaan jos pääsiäisenä hakis kotiin.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...