Jump to content

Keskuslukituksen sulake kärähtää jatkuvasti


Recommended Posts

Kertokaahan tietäjät, mistä tämä ongelma voi johtua ja kuinka lähteä sitä ratkomaan.

 

Pontiac Firebirdin vm. 1989 sulake, jonka takana ovat mm. keskuslukitus ja sisävalaistus, kärähtää lähes joka kerta, kun (kaukosäätöistä) keskuslukitusta avaa tai sulkee. Ensimmäisen kerran vika ilmaantui viime syksynä. Nyt tänä keväänä kahteen kertaan, ihan ajokertojen välissä. Sulakkeen vaihtaminen ei ole temppu eikä mikään, mutta eihän tällainen normaalia ole.

 

Ekan kerran sulakkeen mennessä panin merkille, että normaalin 20A-sulakkeen sijaan paikalla olikin ollut 25-ampeerinen. Sittemmin laitoin paikoilleen sen ihan oikean. No, nämä 20-ampeeriset ovat nyt siis kärynneet pariin kertaan melkein peräkanaa.

 

Maallikkona olen järkeillyt, että voisikohan tuo kaukosäätöinen, varmaan jotain 12-vuotias keskuslukitus olla joko vikaantunut tai ollut jo alkujaan sellainen, ettei se ole oikein sopinut autosähköjen kanssa - siksi edellinen omistaja ratkonut ongelmaa ylikokoisella sulakkeella. Se oli kestänyt koko omistusaikani eli kymmenisen vuotta. Voisihan saman periaatteessa tehdä taas, mutta haluaisin kyllä ratkaista sen varsinainen ongelman, enkä laastaroida sitä syrjään. Ei kanssa tunnu kovin terveelliseltä käyttää isompia sulakkeita mitä autoon on valmistaja meinannut.

 

Autoon on vaihdettu isompi (60 AH -> 64 AH) akku ja siihen liittyvät kaapelit viime syksynä. En ole aivan varma olisiko tuo ensimmäinen sulakkeen kärähtäminen tapahtunut pian tämän jälkeen. Virta nyt ainakin on satavarmasti kulkenut aiempaa paremmin, mutta tuon vaikutus sulakeasiaan kuulostaa epäuskottavalta. Mainitsin nyt kuitenkin!

Link to post
Share on other sites

Olikos röökinsytytin siinä samassa, pura kokonaan irti ja kato auttaako. Usein oikarissa nuo...

 

Haalean käsitykseni mukaan se sytkä on tosiaan saman sulakkeen takana. Sen historiasta pystyn sanomaan, että vehje on vaihdettu uuteen pari vuotta sitten. Huomattavasti siis näitä sulakevaivoja aiemmin, mutta mistäpä tuota tietää muuta kuin kokeilemalla.

Link to post
Share on other sites

Oviin menevät johdot kannattaa tarkistaa ettei ole saaneet siipeensä.

Siis se väli korista oveen.

 

 

Kauko lienee jälkiasenteinen. Niissä (hälyttimissä yms.) on tullut monenlaista asentajaa vastaan...

Onko keskuslukitus alkuperäinen? Eli onko kuskin ovessa napit keskuslukolle?

Link to post
Share on other sites

Oviin menevät johdot kannattaa tarkistaa ettei ole saaneet siipeensä.

Siis se väli korista oveen.

 

Noista ovien johdoista olikin hoviasentajan kanssa jo puhe, että ne kärsii kanssa tarkistaa aika alkuvaiheessa. Mistäpä tietää mitä nekään ovat syöneet.

 

 

 

Kauko lienee jälkiasenteinen. Niissä (hälyttimissä yms.) on tullut monenlaista asentajaa vastaan...

Onko keskuslukitus alkuperäinen? Eli onko kuskin ovessa napit keskuslukolle?

 

Keskuslukitus itsessään on varmasti alkuperäinen. Siihen on jälkikäteen kikkailtu tuo kauko (taisi olla VDO) mukaan. Kaikki nämä vuodet tuo lukitus on sinänsä toiminut aivan kuten pitää, mutta kieltämättä lukot ovat tuntuneet liikkuvan jäykästi. Liekö sellainen mahdollista, että jompikumpi lukoista / niiden moottoreista olisi juntturassa ja kun "signaali" jämähtää tulee niin sulake kärähtää, näin runollisesti sanoen.

Link to post
Share on other sites

Ei ne moottorit yli 25A vie ja jos johtuisi jumituksesta niin sulake palaisi useammin / joka kerta.

Satunaisuus viittaa usein oikoseen eli joku johto ottaa sopivassa asennossa runkoon tms. Kun samalla hetkellä käyttää kaukoa = johdossa virtaa = sulake räps.

 

 

Toki voi olla joku muukin syy mutta näistä aloittaisin.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tälle keväälle ajoja on vasta puoli kourallista, mutta nyt nämä pari käryä ovat tapahtuneet joka toinen kerta, kun ovia on availlut eli tullut lähdettyä ajoon. Se ovissa kulkevien johtojen kulahtaminen voi hyvin olla tähän syynä, eihän auto ole kuin vasta reilut 30 vuotta vanha. Ihmetyttää vain sattuma, että edellinen omistaja oli juuri sopivasti tähän laittanut sen 25A-sulakkeen, kun pitäisi olla 20A. Salaliittoteoreetikko näkee tässä heti sillan siihen, että vikaa olisi ollut jo vuosia sitten ja jatkuva kärytys on ratkaistu isommalla sulakkeella!

Link to post
Share on other sites

Ite lähtisin ratkomaan tuota siten,että ottaisin piuhoja yksi laite kerrallaan irti kaikista mitä tuon palavan sulakkeen alla on.Sillä saisi rajattua tuota vianhakua.

Link to post
Share on other sites

Kärähtääkö sulake koskaan jos niistä auton oven napeista käyttää keskuslukkoa? Jos ei niin tämä viittaisi että alkup. johdotukset sekä lukkojen moottorit on kunnossa. Koska 3 genissä (oli ainakin omassa '89:ssä) kakeboksin kytkentä on helppo; alkup. k-lukon johtoja ei tarvitse välttämättä katkoa. Toki tuokin kytkentä on voitu tehdä patentilla joka käytännössä ennemmin tai myöhemmin "ohentaa" johdinta...

Mutta siis tuo tuli mieleen että jos pelkästään kakea käyttämällä kärvähtää niin viittaisi sitten siihen kakesysteemiin.

 

Btw. 4 genin kun hankin niin siinä oli sellainen että "tupakansytkän sulake" joskus kärvähteli. Myyjä sanoi että tullut radion asennuksen jäljiltä ja on ollut vaan käyttämättä puhelinlaturia tupakansytkästä. Sitten tutkiskelin sitä ja huomasin että äänimerkkiä jos käyttää niin siitä se sulake räpsähtää. Arvelin että torvi oikosessa, joten kytkin toisen kahdesta torvesta irti ja ongelma poistui. Noin se on edelleen ja äänimerkki on ihan riittävä.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...